Geplaatst: 03 apr 2007, 18:10
Wij gaan woensdagavond het paasverhaal ondersteunen met drama. (maar ja, we zijn vrijlaat met voorbereiden dus het zal ook wel echt drama worden
)
Maar Rens, juist omdat Hij rechtvaardig mens was èn Gods Zoon, ja ten diepste God Zelve, kon Hij de straf van de onwillige goddeloze mensen wegdragen, en Zijn bruid Gode, Zijn Vader, onbevlekt voorstellen.Rens schreef:Even nav het crucifix het volgende:
Aan het kruis wordt de méns Jezus afgebeeld, zijnde de waaráchtige mens...........niet God de Zoon, omdat Hij ten tijde van de kruisiging als méns tot de diepten der diepten moest gaan en ál ónze vloekwaardige straffen moest doorstaan.
Ik vrees dat velen dit niet willen zien als dusdanig.
Dat maakt voor mij helemaal geen verschil. Zelfs als zou die crucifix niet aangebeden worden.Rens schreef:Even nav het crucifix het volgende:
Aan het kruis wordt de méns Jezus afgebeeld, zijnde de waaráchtige mens...........niet God de Zoon, omdat Hij ten tijde van de kruisiging als méns tot de diepten der diepten moest gaan en ál ónze vloekwaardige straffen moest doorstaan.
Ik vrees dat velen dit niet willen zien als dusdanig.
óf zou het ook kúnnen zijn: "verder verbied het 1e gebod die goden die wij VAN ONSZELF maken", want vaak gaan wijzélf op Zijn troon zitten................Bert Mulder schreef:
Verder verbied het 1e gebod die goden die wij onszelf maken.
Dat is inderdaad vaak zoRens schreef:óf zou het ook kúnnen zijn: "verder verbied het 1e gebod die goden die wij VAN ONSZELF maken", want vaak gaan wijzélf op Zijn troon zitten................Bert Mulder schreef:
Verder verbied het 1e gebod die goden die wij onszelf maken.
(sorry kon het ff niet laten om op die specifieke zin te reageren)
Meestal komen we daar pas achter bij het ontdekkende licht van God's geest. Want oh we willen het zo vaak beter weten hoe alles zou moeten gaan.Bert Mulder schreef:Dat is inderdaad vaak zoRens schreef:óf zou het ook kúnnen zijn: "verder verbied het 1e gebod die goden die wij VAN ONSZELF maken", want vaak gaan wijzélf op Zijn troon zitten................Bert Mulder schreef:
Verder verbied het 1e gebod die goden die wij onszelf maken.
(sorry kon het ff niet laten om op die specifieke zin te reageren)
en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezienBert Mulder schreef:Dat maakt voor mij helemaal geen verschil. Zelfs als zou die crucifix niet aangebeden worden.Rens schreef:Even nav het crucifix het volgende:
Aan het kruis wordt de méns Jezus afgebeeld, zijnde de waaráchtige mens...........niet God de Zoon, omdat Hij ten tijde van de kruisiging als méns tot de diepten der diepten moest gaan en ál ónze vloekwaardige straffen moest doorstaan.
Ik vrees dat velen dit niet willen zien als dusdanig.
Zolang het of, een afbeelding van God, of 1 der Goddelijke personen is, naar menselijke of Goddelijke natuur,
of zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening,
is het volgens het 2e gebod verboden.
Verder verbied het 1e gebod die goden die wij onszelf maken.
En ligt dan aan mij, of ligt dan aan jou, omdat je gewoon de Bijbel anders uit wil leggen dan die ooit uitgelegd is in de kerk van de reformatie?Marnix schreef:en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezien ;)
Je hebt zelf nog weinig onderbouwd. Je beweert dingen met een grote stelligheid. Maar ik zie nog steeds niet in waarom we het tweede gebod op de manier die je hier naar voren wilt brengen zou moeten lezen.Bert Mulder schreef:En ligt dan aan mij, of ligt dan aan jou, omdat je gewoon de Bijbel anders uit wil leggen dan die ooit uitgelegd is in de kerk van de reformatie?Marnix schreef:en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezien
Is het niet eerder zo dat dengenen die allerlei nieuwigheidjes in de godsdienstoefening willen brengen eens moeten bewijzen waar God hun dat in Zijn Woord gebiedt?parsifal schreef:Je hebt zelf nog weinig onderbouwd. Je beweert dingen met een grote stelligheid. Maar ik zie nog steeds niet in waarom we het tweede gebod op de manier die je hier naar voren wilt brengen zou moeten lezen.Bert Mulder schreef:En ligt dan aan mij, of ligt dan aan jou, omdat je gewoon de Bijbel anders uit wil leggen dan die ooit uitgelegd is in de kerk van de reformatie?Marnix schreef:en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezien ;)
Ze mogen niet in plaats van gebruikt worden. Met ondersteuning is m.i. niets mis.Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.
Bert, volgens mij moeten we deze kant niet op in de discussie. Onze 'vaderen' waren ook feilbare mensen, net als jij en ik.Bert Mulder schreef:Waarom is de kerkelijke situatie in Nederland zo slecht, dat zelfs op een refoforum van de bevindelijke kant, nota bene, onze vaderen vrij gelasterd mogen worden, en alle Bijbelse traditie zomaar overhoop gegooid mag worden?
Ten eerste kunnen we OT directe revelatie niet op de NT tijd toepassen.rekcor schreef:Ze mogen niet in plaats van gebruikt worden. Met ondersteuning is m.i. niets mis.Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.
Sterker nog, de Heere maakt in zijn Woord zelf gebruik van 'drama'. Tenminste, zo kun je gedeelten als Hosea 1 t/m 3 m.i. wel betitelen.
Bert, volgens mij moeten we deze kant niet op in de discussie. Onze 'vaderen' waren ook feilbare mensen, net als jij en ik.Bert Mulder schreef:Waarom is de kerkelijke situatie in Nederland zo slecht, dat zelfs op een refoforum van de bevindelijke kant, nota bene, onze vaderen vrij gelasterd mogen worden, en alle Bijbelse traditie zomaar overhoop gegooid mag worden?
Rekcor, Parsifal e.a.,rekcor schreef:Ze mogen niet in plaats van gebruikt worden. Met ondersteuning is m.i. niets mis.Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.