Geplaatst: 23 feb 2007, 09:31
Tjoh...................uit wélke kerk kén ik dat toch, waar daar zo de nadruk op wordt gelegd??????? :mrgreen:Bert Mulder schreef: Sola Deo Gloria
Tjoh...................uit wélke kerk kén ik dat toch, waar daar zo de nadruk op wordt gelegd??????? :mrgreen:Bert Mulder schreef: Sola Deo Gloria
Ach, laat mij nou ook ff een beetje doen alsof ik slim benrefo schreef:Wel een beetje op het Latijn letten.
De drie sola's zijn (toevallig?) allemaal vrouwelijk. Ze staan alle in de vijfde naamval (ablativus).
Sola Fide
Sola Scriptura
Sola Gratia
Omdat Christus mannelijk is wordt het Solo Christo.
Spiritus is ook mannelijk, maar de ablativus is Spiritu.
'Solo Spiritu' dus.
Crucifix kan ik niet plaatsen. Dat lijkt me Rooms: door de crucifix.
Wel kan: alleen door het kruis. Kruis is crux, een vrouwelijk woord. De ablativus is cruce.
Sola Cruce.
Waarom dit?
Als je Latijn gebruikt, doe het dan goed. :mrgreen:
E.O. et E.
Geloof, pistos, kan eigenlijk beter met 'vertrouwen' worden vertaald. Je vertrouwt niet jezelf, maar Christus, je leven toe. Ik weet niet in hoeverre 'bevinding' of 'persoonlijk geloof' of 'omgang' daar een verplicht onderdeel van moet zijn. Ik zou het zelf niet kunnen missen, maar vindt het wel goed om daar eens goed over na te denken. Wat dat betreft is "Sola Fide" wel iets om goed over na te blijven denken.memento schreef:Sola Fide, maar wel met bevinding.: Alsof bevinding geen onderdeel is van geloof...
Oorzaak, gevolg, bijzaak, verbonden, tsja, er zijn veel woorden die je hier bij kunt gebruiken. (ik gebruik ze overigens niet zelf allemaal).Sola Gratia, maar wel met oprechte ellendekennis.: Alsof boetvaardigheid (dit woord prefereer ik boven het woord ellendekennis) geen gevolg is van genade...
[/quote]Sola Scriptura, maar wel via het oog van onze geliefde oudvaders en dominees.: Alsof leerkundige traditie, zij het gebruikt met een gezond kritische houding, toetsend aan de Schrift, niet nuttig is...
Marnix schreef:
Het is toch goed voor een stukje zelfrelectie, we moeten immers telkens weer toetsen of we nog wel bij de Bijbelse leer zijn gebleven. En niet te makkelijk denken dat we het allemaal wel goed doen. Volgens mij zijn er in de kerken een hoop dingen veranderd tov de Reformatie, soms niet in positieve zin. Kijk maar eens hoe het er in de gemeente toeging bij Calvijn, hoe anders dat nu is, en of dat allemaal wel goed is en klopt.
Volgens mij bestond die al langerWat zei Koelman ook al weer? "De gereformeerde kerk moet steeds gereformeerd worden omdat ze gereformeerd is."
Uiteraard! De vraag is: Op welke punten zijn veranderingen tov de leer van Calvijn bijvoorbeeld goed, en wanneer niet.Herman schreef:Marnix schreef:
Het is toch goed voor een stukje zelfrelectie, we moeten immers telkens weer toetsen of we nog wel bij de Bijbelse leer zijn gebleven. En niet te makkelijk denken dat we het allemaal wel goed doen. Volgens mij zijn er in de kerken een hoop dingen veranderd tov de Reformatie, soms niet in positieve zin. Kijk maar eens hoe het er in de gemeente toeging bij Calvijn, hoe anders dat nu is, en of dat allemaal wel goed is en klopt.
Ik bedoelde met mijn opmerking te zeggen dat een discussie niet zozeer gevoerd moet worden door het posten van een aantal quotes, maar dat ik liever heb dat de zaken beargumenteerd naar voren wordt gebracht, zodat je beter inhoudelijk kan reageren.
Om in te gaan op de rest van je post. Velen reflecteren de huidige tijd terug op de tijd van de Reformatie, en daar doe ik zelf ook aan mee, maar er lopen mij altijd rillingen over mijn rug als ik bezie hoe er met de rest van de geschiedenis omgegaan wordt. Ook Calvijn moet je zien in zijn tijd, tegen de achtergrond van de Kerk in de tijd voor de reformatie. En ook de ontwikkelingen na Calvijn hebben iets te zeggen over hoe Calvijn (en de reformatie) dacht. Om dit te concretiseren ten aanzien van de 3 sola's: het is een leuke en handige en terechte korte samenvatting om de kinderen op de basisschool aan te leren, maar voor een inhoudelijker discussie moet je deze 3 kernelementen wel goed en grondig afzetten tegen de achtergrond van hun ontstaangeschiedenis en het gebruik door de reformatoren zelf.
Ik twijfelde of ik'm in 't latijn neer zou zetten, maar vond dat overbodige opsmukMarnix schreef:Volgens mij bestond die al langerWat zei Koelman ook al weer? "De gereformeerde kerk moet steeds gereformeerd worden omdat ze gereformeerd is."
Ecclesia Reformata Semper Reformanda
Als we toch met Latijn bezig zijn;)
ik lees niks over Calvijn in mijn Bijbel......Afgewezen schreef:Op zich denk ik dat een (her)oriëntatie op Calvijn voor alle kerkverbanden een goede zaak zou zijn.
Misschien als je zoekt op pindakaas?Miscanthus schreef:ik lees niks over Calvijn in mijn Bijbel......Afgewezen schreef:Op zich denk ik dat een (her)oriëntatie op Calvijn voor alle kerkverbanden een goede zaak zou zijn.
Hahaha, hij moest een keer komen!Miscanthus schreef:ik lees niks over Calvijn in mijn Bijbel......Afgewezen schreef:Op zich denk ik dat een (her)oriëntatie op Calvijn voor alle kerkverbanden een goede zaak zou zijn.
Tuurlijk, maar het zou raar zijn als niet alle kerkverbanden zouden putten uit de Bron en bestaan bij gratie van die Bron. Hij is de wijnstok en in Hem moeten we blijven.Afgewezen schreef:Hahaha, hij moest een keer komen!Miscanthus schreef:ik lees niks over Calvijn in mijn Bijbel......Afgewezen schreef:Op zich denk ik dat een (her)oriëntatie op Calvijn voor alle kerkverbanden een goede zaak zou zijn.
Het interessante is, dat door Calvijn een aantal vragen aan de orde zijn gesteld en op grond van de Bijbel beantwoord, die nu nog actueel zijn.
Helemaal mee eens! Wanneer we vanuit al onze eigen theologische posities samen terug gaan naar de evenwichtig Bijbelse theologie van Calvijn en de 3 FvE komen we elkaar onderweg terug ongetwijfeld ergens tegen.Afgewezen schreef:Op zich denk ik dat een (her)oriëntatie op Calvijn voor alle kerkverbanden een goede zaak zou zijn.