Oproep tot geloof en bekering = aanbod van genade?

Klavier

Bericht door Klavier »

De acta van de 36e zitting van de DL vermelden ook hoe men toen deze zaken leerde:
HET TEGENOVERSTAANDE GEVOELEN, HETWELK DIT IS, VERWERPEN WIJ.

EERSTE STELLING.

De verkiezing van bizondere personen is gedaan, uit dien, dat God acht genomen en aangemerkt heeft hun geloof, gehoorzaamheid des geloofs, en heiligheid; of de verkiezing is van personen, die, in de voorwetendheid Gods, met deze hoedanigheden bekleed waren.

TWEEDE STELLING.

Het welbehagen Gods, 'twelk zoo menigmaal in de Schriftuur genoemd is, is anders niet, dan dat Hij liever het geloof verkoren heeft, als eenig ander mogelijk middel.

DERDE STELLING.

De verkorene, nauw genomen, kan een verworpene worden, en omgekeerd.

VIERDE STELLING.

Daar is geen vrucht of gevoelen der verkiezing met zekerheid, voor het sterven, zonder eene bizondere openbaring der volharding.

VIJFDE STELLING.

Met eenen algemeenen wil begeert God de zaligheid van alle menschen; heeft allen den Middelaar gegeven; ordineert allen om de zaligheid door het geloof te verkrijgen, biedt ze allen aan, en bezorgt allen de noodige en genoegzame middelen ter zaligheid.

ZESDE STELLING.

Het beter gebruik of misbruik der gemeene genade, of eenige andere verborgene oorzaak, maakt, dat God dezen het Evangelie doet prediken, en genen niet.

ZEVENDE STELLING.

De vermenigvuldingen van de besluiten Gods, en alle die onderscheidingen; dewijl zij maar gevonden zijn, om deze vreemde leer te onderstutten, en in de Schriftuur, of in 't geheel niet gefondeerd zijn, of daartegen strijden; worden van ons verworpen.
Dit is ons eenvoudig en oprecht gevoelen, het geloof onzer Kerk, ja ook, gelijk wij durven staande houden, aller Fransche Kerken, die de Fransche Belijdenis aanhangen; welke, als de oprechte waarheid, wij bereid zijn in onze Kerk met Gods hulp voor te staan; en wenschen, dat ze in de Nederlandsche Kerken ongeschonden, en zonder ontijdige aanstikkingen, angstige kwestiën en menschelijke spitsvondigheden, bewaard en gepredikt mag worden.
Afkomstig van de Geneefse theologen, de Calvinisten!
Let op 5e stelling!

Maar: Zet dit nooit los van de oproep tot geloof en bekering aan alle toehoorders. Want daar zit dan kennelijk een zeer groot verschil tussen ds. Hoeksema en dr. Steenblok.
Bij dr. Steenblok zoek je tevergeefs naar oproep tot geloof en bekering. Daar is het aanbod van genade voorwaardelijk terwijl dezelde acta van de DL een onvoorwaardelijk geloof leren:
Of het geloof en de volharding des geloofs, gehoorzaamheid, enz. conditiën zijn, te voren vereischt in 't verkiezen en voorgaande, of hoedanigheden, van God in de verkiezing aangemerkt, gelijk de Utrechtsche Remonstranten spreken op het eerste en tweede Artikel.

Tegenoverstaande tegenstelling.

Het welbehagen Gods alleen, en zijn voornemen, gefondeerd in zijne onverdiende liefde en barmhartigheid, is de oorzaak der verkiezing, zoo tot de zaligheid, als tot middelen daartoe leidende.
Matth. 11: 26, Ja, Vader! het heeft U alzoo behaagd; Luk. 12: 32, Vreest niet, gij klein kuddeken, want het heeft den Vader behaagd u het rijk te geven; Rom. 9: 11, Opdat het voornemen naar de verkiezing vast zoude blijven, Rom. 11: 5; Ef. 1: 5; Hij heeft ons gepraedestineerd naar het voornemen zijns wils, en vers 11, Hij heeft ons gepraedestineerd naar zijn voornemen, die alles werkt naar den raad zijns wils; Deut. 7: 7, 8. Niet dat gij meerder in getal waart dan andere volkeren, heeft u God uitverkoren, maar omdat de Heere u lief heeft. God heeft Jakob verkoren naar zijn welbehagen, Rom. 9, Als zij noch goed noch kwaad gedaan hadden. Dan ook andere.
Wanneer wij verkoren worden, zoo zijn wij kinderen des toorns, in de zonden dood, vijanden Gods; ziet Rom. 3. Derhalve, niet uit het voorgezien geloof, of uit eenige andere kwaliteit worden wij verkoren tot het leven. Noch de bekentenis der zonden, boetvaardigheid, nederigheid, enz. zijn voorvereischte conditiën van 't besluit der verkiezing tot het geloof.
Derhalve die voorvereischte conditiën der Remonstranten; als droomen van menschen hersenen; verwerpen wij teneenenmaal. De redenen zijn deze:
1. Omdat God in den mensch niets goeds heeft voorzien, dat Hij niet te voren besloten heeft in hem te werken. Derhalve, Hij heeft eerst verkoren, daarna heeft Hij besloten in zijne uitverkorenen iets goeds te werken.
2. Omdat aldus het voornemen, de raad en het welbehagen Gods ten eenenmaal zouden weggenomen worden; want indien de verkiezing is uit het voorgezien geloof, zoo blijft het voornemen Gods niet vast, uit den roepende; maar het blijft vast uit den roepende, dat is, uit het eenig welbehagen des roependen. Derhalve: niet uit het voorgezien geloof.
3. Want alzoo zoude God zich niet mogen ontfermen over wien Hij wilde, maar over die gelooven en volharden zouden.
4. Want alzoo zoude God niet wezen een gansch vrijelijk werkend wezen, en over 't zijne mogen ordineeren 'tgeen Hij wil, als opperste Heere van allen, en zoude Hij die macht over ons niet hebben, die een pottebakker heeft over het leem, 'twelk Paulus uitdrukkelijk betuigt, Rom. 9.
5. Want alzoo zoude de verkiezing hangen van den mensch, in geloof volhardende, en niet van God alleen, en alzoo hetgeen God alleen toekomt, zoude den mensch toegeschreven worden.
6. Omdat God niemand verkiest, waardig zijnde, maar verkiezende waardig maakt, gelijk Augustinus spreekt tegen Juliamus. En worden niet verkoren die gelooven, maar opdat zij zouden gelooven
7. Alzoo komt het beginsel ter zaligheid van dengene, die zalig wordt, niet van dien, die zalig maakt.
8. Alzoo wordt alle zekerheid der verkiezing weggenomen, terwijl de mensch niet zeker kan zijn, of hij in 't geloof tot den einde toe volstandig zal blijven of niet, gelijk zij spreken.
9. In de gansche Schriftuur vindt men gansch niet van zoodanige voorvereischte conditiën. Want zij zegt nergens, dat de verkiezing is uit den geloovende, maar uit den roepende, en uit genade, Rom. 9: 11.
Ik kan me goed vinden in de korte samenvatting van Memento.

Bert, eigenlijk leert de PRCA gewoon het aanbod van genade zoals de GG dat ook leert, alleen willen jullie dat niet zo noemen vanwege de angst op een hoop met de arminianen geveegd te worden :wink:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
memento

Bericht door memento »

@Bert,

De PRC leert dat het het prediken van het evangelie niet voortkomt uit Zijn begeerte dat een ieder die het hoort zich bekeerd, en gelooft in Jezus Christus.

Echter, hoe wil je dan deze tekst uitleggen:

As I live, saith the Lord GOD, I have no pleasure in the death of the wicked; but that the wicked turn from his way and live: turn ye, turn ye from your evil ways; for why will ye die" (Ezekiel 33:11).

En waarom weende Jezus over Jeruzalem? Waarom zegt Hij dat hij haar kinderen bijeen heeft willen vergaderen?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:@Bert,

De PRC leert dat het het prediken van het evangelie niet voortkomt uit Zijn begeerte dat een ieder die het hoort zich bekeerd, en gelooft in Jezus Christus.

As I live, saith the Lord GOD, I have no pleasure in the death of the wicked; but that the wicked turn from his way and live: turn ye, turn ye from your evil ways; for why will ye die" (Ezekiel 33:11).

En waarom weende Jezus over Jeruzalem? Waarom zegt Hij dat hij haar kinderen bijeen heeft willen vergaderen?
Nee, het komt voort uit zijn bevel. Maar dat doet er niet van af dat God geen lust in de dood van de zondaar, maar dat men zich bekeerd.

Net zo dat het God's bevel is niet te stelen. God heeft geen lust in de zonde.

En ongeloof is zonde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:

Nee, het komt voort uit zijn bevel. Maar dat doet er niet van af dat God geen lust in de dood van de zondaar, maar dat men zich bekeerd.

En ongeloof is zonde.
En zonden zijn eigen schuld
En zonden zijn de oorzaak dat Gods Zoon de dood in ging.
Uit liefde. Daarom weent Hij als mensen ondanks het Evangelie in zonden blijven liggen.

Is Zijn genade dan niet genoeg?

Het bevel komt voort uit liefde. Gods Zoon leed niet vanwege Gods Bevel maar vanwege een vrijwillig offer. Als een Lam ter slachting!
Bert, op dit punt trekt de PRCA de lijn niet ver genoeg door en daar ontstaat een verschil in klimaat. Dat is niet nodig, zo komt er spanning en schijnbare tegenstelling tussen Gods bevel en Gods liefde. Beide zaken horen bij elkaar, lijkt me. Het is geen tegenstelling, laat staan dat een tegenstelling zijn weerslag kan hebben in de prediking van het evangelie.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Bert Mulder
Contacteer:

Klavier schreef:
Bert Mulder schreef:

En ongeloof is zonde.
En zonden zijn eigen schuld
En zonden zijn de oorzaak dat Gods Zoon de dood in ging.
Uit liefde. Daarom weent Hij als mensen ondanks het Evangelie in zonden blijven liggen.

Is Zijn genade dan niet genoeg?

Het bevel komt voort uit liefde. Gods Zoon leed niet vanwege Gods Bevel maar vanwege een vrijwillig offer. Als een Lam ter slachting!
Bert, op dit punt trekt de PRCA de lijn niet ver genoeg door en daar ontstaat een verschil in klimaat. Dat is niet nodig, zo komt er spanning en schijnbare tegenstelling tussen Gods bevel en Gods liefde. Beide zaken horen bij elkaar, lijkt me. Het is geen tegenstelling, laat staan dat een tegenstelling zijn weerslag kan hebben in de prediking van het evangelie.
Klavier, de PRCA leert dat de natuur van Gods verbond een verbond van liefde is. Zodoende zijn we Gods vriend-dienaren. En ook is het huwelijk een type van Gods liefde voor Zijn Kerk, de bruid, zoals ook het Hoogleid zo mooi uitbeeld, en ook door Paulus in de brief aan de Efeziers. (het vetgezette was onze trouwtekst).

Verder is het zo, Klavier, en ook alle forummers, dat ik de leer van de PRCA niet op dit forum zet om iemand mee om de oren te slaan, maar meer voor wederzeids begrip. Als het soms anders over komt, en ik met mijn klompen aan over iemands overtuigingen loop, mijn excuus.
Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;

21 Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.

22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;

23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.

24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.

25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;

26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;

27 Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.

28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.

29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.

30 Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.

31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.

32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:En we moeten nooit vergeten: ongeloof is zonde!
Sterker nog: is de zonde!

De zonde is kortweg gezegd: het verwerpen van het Offer van Christus!
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:God heeft de mens goed geschapen, en daarom is God rechtvaardig in Zijn eis.
Hij eist dat we het Evangelie geloven. In het paradijs was geen Evangelie nodig. Dat kwam pas na de zondeval. Juist omdat we gevallen zijn kwam God in Zijn genade weer met het Evangelie. Iedereen die dit Evangelie hoort moet geloven. Het probleem is dat de meesten dat niet willen.
Ik heb ook lang gedacht zoals in bovenstaande quotte, maar eigenlijk is dit iets wat niet kan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:
Bert Mulder schreef:God heeft de mens goed geschapen, en daarom is God rechtvaardig in Zijn eis.
Hij eist dat we het Evangelie geloven. In het paradijs was geen Evangelie nodig. Dat kwam pas na de zondeval. Juist omdat we gevallen zijn kwam God in Zijn genade weer met het Evangelie. Iedereen die dit Evangelie hoort moet geloven. Het probleem is dat de meesten dat niet willen.
Ik heb ook lang gedacht zoals in bovenstaande quotte, maar eigenlijk is dit iets wat niet kan.
Dit bedoel ik hier:
Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij a; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen b; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels c en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
a Eph 4:24 b Ge 3:13 1Ti 2:13,14 c Ge 3:6 Ro 5:12
Gian

Bericht door Gian »

Ok. Maar nu heb je het over de wetseis. En het ging volgens mij om de eis om te geloven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Ok. Maar nu heb je het over de wetseis. En het ging volgens mij om de eis om te geloven.
Maar dat valt in zekere zin wel samen - geloven=God liefhebben=de eerste tafel van de wet
Vr.4. Wat eist de wet Gods van ons?
Antw. Dat leert ons Christus in een hoofdsom, Matth. 22:37-40: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten a.

a De 6:5 Le 19:18 Mr 12:30 Lu 10:27
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Gian schreef:Ok. Maar nu heb je het over de wetseis. En het ging volgens mij om de eis om te geloven.
Maar dat valt in zekere zin wel samen - geloven=God liefhebben=de eerste tafel van de wet
Vr.4. Wat eist de wet Gods van ons?
Antw. Dat leert ons Christus in een hoofdsom, Matth. 22:37-40: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten a.

a De 6:5 Le 19:18 Mr 12:30 Lu 10:27
Mee ééns: Het één kan niet zonder het ander.
Klavier

Bericht door Klavier »

Dat is een belangrijk punt dat je noemt!
Geloof is de weg ten leven om weer aan de eis van de wet te kunnen voldoen! Niet in het volbrengen van de wet, niet in het krijgen van genade om dat zelf te kunnen, niet in het krijgen van kracht en de wil om de wet te volbrengen, maar in de geloofsvereniging met Christus. Daar ligt de vervulling van de wet. Alleen in Hem!
God eist Zijn beeld terug. Een beeld dat in Christus ook teruggevonden wordt. Volkomen en volmaakt, daarom kan Hij ook het Hoofd van het verbond genoemd worden. Als tweede Adam heeft Hij wel de wet volbracht en erven Zijn Kinderen alles wat Hij verworven heeft, in tegenstelling tot Adams kinderen, die net als Adam onder de verbroken eis van het werkverbond liggen.

De eis van geloof doet de eis van de wet dan teniet. Wat de wet niet kan, kan Christus wel: De zondaar weer voor God laten bestaan, als ware de zondaar zonder zonden. God ziet in Christus verzoening voor de zondige mensen.
De zondaar die gelooft wordt voor rechtvaardig gerekend door de gerechtigheid van Christus. Dat betekent niet minder dan dat Christus de eis van de wet heeft voldaan voor de Zijnen!
Wie de eis van Gods wet verwart met de eis van geloof, en deze niet juist onderscheidt, loopt het gevaar om geloof als middel tot behoud, als middel tot delen in de gerechtigheid van Christus uit het oog te verliezen.
De eis van de wet kan niet voldaan worden. Toch moet de mens voldoen aan Gods opdracht om Hem te dienen overeenkomstig de wet. De borgstelling van Christus is de mogelijkheid de vloek van de eis van de wet te ontgaan.
Daarom is het naar mijn mening onjuist om de eis tot geloof tot een gelijke onmogelijkheid te benoemen als de onmogeljikheid van het voldoen van de wet . De onmogelijkheid van het voldoen van Gods wet, wordt teniet gedaan door de Borstelling van Christus.
Geloven is onmogelijk als we het als eigen werk benoemen. Als we het als een menselijke daad willen leren. Maar in Christus is de eis van de wet vervuld.
Geloven is mogelijk als Gods Geest werkt in dode zondaars. Gods Geest werkt door Zijn Woord in een middelijke weg.
De middelijke weg is er zolang de evangelieboodschap er is.
Het wet volbrengen is onmogelijk. Altijd. Geen enkele mogelijkheid nog om de wet te volbrengen. Zelfs niet na de wedergeboorte, zoals Rome dat leert met de rechtvaardiging uit de werken.
Geloven wordt mogelijk door het wederbarende Werk van God.
Het Woord dat zondaars roept tot bekering.
Niet mogelijk dat de zondaar zich bekeert?
Zolang Gods Geest werkt onder de bediening van het evangelie is de weg van behoud geopend. En God vertraagt de belofte niet.
Geloven is zo moeilijk omdat wij mensen altijd zelf willen doen, zelf iets willen zijn. Maar geloven is juist zo eenvoudig omdat het alles kan en mag overgeven aan de Zaligmaker. Maar daar moet een zondaar wel voor door de knieën. Erkennen dat de wet niet voldaan kan worden in eigen kracht. Erkennen dat enkel de genade die de zondaar schuldig verklaart nog kan redden. Genade in Christus, daar is de mens te hoogmoedig voor. Daar ligt de haper van het ongeloof. De achterliggende verkiezing en verwerping kunnen we dan ook nooit als een soort excuus hanteren. En ook niet als rem om te geloven. Beide zaken zijn klippen die we moeten omzeilen.

Kortom: De eis van de wet is niet de eis van het geloof.
De eerste eis in verbroken, de tweede volkomen vervuld in Christus. De eis tot geloof aan het werkverbond relateren is de vervulling van de wet in Christus aan het werkverbond relateren en daarmee zou het genadeverbond een nieuw werkverbond zijn. Het genadeverbond is echter veel heerlijker omdat in Christus de vastheid van eeuwigheid verankerd is, en in Hem de Zijnen.
C.H. Spurgeon.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:

Dat is te kort door de bocht. Door het verwerpen van het offer van Christus vermeerderen we onze zonde en het maakt dat onze zonden op ons blijven. "Want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven" (Joh. 8:24).
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:

Dat is te kort door de bocht. Door het verwerpen van het offer van Christus vermeerderen we onze zonde en het maakt dat onze zonden op ons blijven. "Want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven" (Joh. 8:24).
De Heilige Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en oordeel. Daar staat zonde dus in enkelvoud.

Als daar staat gij zult in uw zonden sterven wordt daar (m.i.) gedoeld op het geheel van het mens zijn, nl. de mens is zonde door al zijn zonden.
Al die zonden (ruim genomen) zijn samengebald in één zonde: de afwijzing van het Offer van Christus, die geheel énige weg ter zaligheid, nadat de mens in àlles was gevallen.
In zonden ontvangen en geboren: verloren voor God, en alléén hèrstelbaar in en door Christus.
Die Christus af te (blijven) wijzen is de zonde.
Bert Mulder
Contacteer:

jvdg schreef:Die Christus af te (blijven) wijzen is de zonde.
Wel gehoord dat de zonde tegen de Heilige Geest in wezen is the volharden in ongeloof.
Plaats reactie