Digitale giro en de rechterflank (uit Trouw)

jan03

Bericht door jan03 »

Kaw schreef:
Petrus schreef:In de GerGem hier ter plekke is internet ábsoluut sensurabel en wordt het gebruik van radio als "knielen voor een afgod" bestempeld. Hoe het in Barneveld en Kootwijkerbroek is weet ik niet helemaal, maar uit de gezamelijke Kerkbode op te maken uit de geschreven stukken van de onderscheiden Dss lopen ze in ganzenpas gelijk.
De praktijk is niet de theorie denk ik zo.
En lang niet iedere gergem is hetzelfde
refo

Bericht door refo »

Het hele geldsysteem wordt langzamerhand een luchtkasteel.

Nog niet lang geleden ging je naar de bakker en als hij het bedrag noemde gaf je hem een gekleurd stukje papier met een getal erop. Waarom accepteerde hij dat? Omdat hij overtuigd was dat hij op dezelfde manier anderen kon bedriegen.
Het papier wat als betaling werd geaccepteerde noemde men geld.

Tegenwoordig is het nog gekker. Nadat de bakker het (inmiddels veel hogere) bedrag genoemd heeft, sleep je een stukje plastic door een apparaat. Toetst 5 knoppen en 'u heeft betaald'.
Nergens geld en je krijgt toch je krentenbollen mee.

Of dit:
Je stapt met je krentenbollen naar huis en daar aangekomen start je je telebankiersite. Het getal wat daar onder 'saldo' staat is vele malen groter dan gisteren. "Ha, m'n salaris is gestort!' Gestort? Salaris? Waar?
Het feit dat een getal verspringt houdt ontvangst van 'geld' in.

Wat is 'geld' eigenlijk? Het is helemaal niets! Je kunt niet zonder dus het is wel 'iets' wat ons leven bepaalt. Maar wat we geld noemen zouden we beter 'geloof' kunnen noemen. Het woord krediet en credo stammen ook van hetzelfde woord.
Het feit dat je er van uit gaat dt je anderen op deze manier kunt overtuigen dat je betaalt is de enige kracht die dit systeem in stand houdt. Als mensen zich massaal afwenden van deze systemen: papier, plastic of electronisch dan stort de hele boel in.

Je zag dat in het voormalig Joegoslavië (als recent voorbeeld). De toenmalige Dinar werd niet meer vertrouwd in de oorlog daar. Men was niet overtuigd dat anderen jouw dinars zouden accepteren. In eerste instantie werd steeds meer gevraagd vor goederen. (In totaal zijn er 15 nullen geschrapt. Iets wat voor de oorlog 1 dinar kosste, kosste op een gegeven moment het 1000 biljoenvoudige. Of 5 Duitse marken, want die werden wel vertrouwd.

Dus de overgang naar iets electronisch brengt ons niet dichter naar 666 (what ever that shall be). Een papiertje met een '10' erop is even virtueel als een getal op je computerscherm dat 10 hoger is dan gisteren. (Of minder laag :mrgreen: )
Petrus

Bericht door Petrus »

limosa schreef:
vroeger kon je ze dacht contant betalen op het postkantoor, ik weet niet of dat nog kan maar zou je daar naar toe willen?
Dat kan dus nog steeds á raison van € 7,50 per storting, dank u wel, KASSAAAAAAAAAAAAAA :shock: :shock:
Marnix

Bericht door Marnix »

tja, als alles digitaal is geworden is geld inderdaad niet meer visueel... je zou in plaats van euro's ook punten kunnen nemen. Je salaris is dan een x-aantal punten en ieder produkt kost gewoon een aantal punten.... zou kunnen :) Wel een leuk idee. Wat maakt het nou uit of het een munt of een papiertje is, heeft dat dan zoveel meerwaarde? :)

En tja, mensen moeten uiteindelijk toch internet nemen, goed dat ze hierin gestimuleerd worden. De enige reden waarom men het niet doet is omdat ze het vroeger ook niet hadden en hebben bedacht dat het niet goed kan zijn. ;) maar binnenkort kunnen we toch niet meer om computers en ook niet om internet heen. laat men er maar vast aan wennen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Ik zal eens nagaan of er een reformatorisch clearing systeem kan worden opgezet. :mrgreen:
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:tja, als alles digitaal is geworden is geld inderdaad niet meer visueel... je zou in plaats van euro's ook punten kunnen nemen. Je salaris is dan een x-aantal punten en ieder produkt kost gewoon een aantal punten.... zou kunnen :) Wel een leuk idee. Wat maakt het nou uit of het een munt of een papiertje is, heeft dat dan zoveel meerwaarde? :)

En tja, mensen moeten uiteindelijk toch internet nemen, goed dat ze hierin gestimuleerd worden. De enige reden waarom men het niet doet is omdat ze het vroeger ook niet hadden en hebben bedacht dat het niet goed kan zijn. ;) maar binnenkort kunnen we toch niet meer om computers en ook niet om internet heen. laat men er maar vast aan wennen...
Weet ik, weet ik.
Maar ik zou niet graag de mensen de kost geven die niet in staat zullen of kunnen zijn om ook maar ooit te wennen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:
maar binnenkort kunnen we toch niet meer om computers en ook niet om internet heen.
Tja, computers (en daarmee internet) is/zijn prachtig............................................tót het netwerk plat ligt :shock: :shock: :shock:

Accuut staat men weer met twee benen in het stenen tijdperk.....................geen flappentappers meer die het doen, geen pinautomaten, geen internetbankieren, geen stortingen meer die verwerkt kunnen worden op het postkantoor, geen enkel bedrijf dat op internet-netwerken draait is nog in staat íéts te produceren.............................en daar sta je dan met je prachtige pc's en je internet................ :mrgreen: lang leve de knotsen en stenen werktuigen, houtvuurtjes om je te warmen...................hihihihi................zie je het al vóór je ?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
Marnix schreef:tja, als alles digitaal is geworden is geld inderdaad niet meer visueel... je zou in plaats van euro's ook punten kunnen nemen. Je salaris is dan een x-aantal punten en ieder produkt kost gewoon een aantal punten.... zou kunnen :) Wel een leuk idee. Wat maakt het nou uit of het een munt of een papiertje is, heeft dat dan zoveel meerwaarde? :)

Weet ik, weet ik.
Maar ik zou niet graag de mensen de kost geven die niet in staat zullen of kunnen zijn om ook maar ooit te wennen.
Als het moet ga je wennen.

Als de kinderen of kleinkinderen emigreren naar Canada of Nieuw-Zeeland hebben ook oudere mensen opeens e-mail en kunnen ze er mee werken. Kunnen ze foto's maken en versturen enz.

Het gaat als met alle uitvindingen. Zie je het nut of de noodzaak dan doe je mee.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Het gaat als met alle uitvindingen. Zie je het nut of de noodzaak dan doe je mee.
Er is wel een verschil of je er toe wordt gedwongen (zoals in dit geval) op dat het gewoon o.b.v. vrijwilligheid gaat.
Kislev

Bericht door Kislev »

jvdg schreef:
refo schreef:
Er is wel een verschil of je er toe wordt gedwongen (zoals in dit geval) op dat het gewoon o.b.v. vrijwilligheid gaat.
Ik heb het lang proberen tegen te houden (min of meer principieel). Vergeet het maar. Het wordt je zo onmogelijk gemaakt dat je wel moet gaan telebankieren. Zogenaamd op vrijwillige basis....
Klomp

Bericht door Klomp »

Kislev schreef:... Zogenaamd op vrijwillige basis....
Inderdaad.
Eerst papieren handel duur maken/klanten 'treiteren'.
Ze internet enzo aanbieden.
En na een maand trimfantelijk/verbaasd? een persbericht uitdoen met de boodschap "Groot succes/ slaat aan/ etc.."
Met geen woord wordt er over gesproken, dat je min of meer wordt gedwongen.
limosa

Bericht door limosa »

tja, ik vind internet-bankieren heel handig, snel, makkelijk, en scheelt heel veel papierwinkel

principieel zie ik geen enkele moeilijkheid, het hele systeem bij die banken werkte al zo en nu kun je er van buitenaf op inloggen en zelf je dingetje doen in plaats van dat een machine of een dametje je papieren zit te scannen of over te typen
memento

Bericht door memento »

M, ik ben benieuwd wanneer kliksafe met een abbonnement komt, waarmee je een hééél beperkt aantal sites kan bezoeken, bv alleen banken en refdag.nl
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef:Ik zal eens nagaan of er een reformatorisch clearing systeem kan worden opgezet. :mrgreen:
Dit riekt naar verzekering, schandalig !
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:M, ik ben benieuwd wanneer kliksafe met een abbonnement komt, waarmee je een hééél beperkt aantal sites kan bezoeken, bv alleen banken en refdag.nl
krijgen we weer nieuwe donatie-verzoeken
en reclamecampagnes . . .

Als kliksafe niet ver genoeg gaat: Kies nu klikcramped !!

deze vorm van internet lijkt me overbodig, in de hal van de meeste (misschien wel allemaal) banken staat een PC waarop je kunt internet-bankieren

en als je er zó tegen bent zie je ook deze vorm als drempelverlagend denk ik
Plaats reactie