Ow? Leg eens uit.refo schreef:Eer bestaat in Nederland zoiets als 'derden verzet'. Als je benadeeld wordt door een uitspraak van de rechter inzake een geschil tussen twee anderen.Klomp schreef:In die subsidie-rechtzaak was de SGP geen partij, slechts onderwerp.refo schreef:Heel dat subsidieverhaal is zo wankel als iets. Ik snap niet dat de SGP geen verzet tegen die rechterlijke uitspraak heeft aangetekend.
Het is nu zo dat je in Nederland niet mag discimineren, tenzij je het zelf betaalt.
Het was ministerie BZK vs. de Clara's.
De SGP zat erbij en keek er naar zogezegd.
De minister is in hoger beroep gegaan. 't Is nu verder afwachten.
Los van die rechtszaak heeft de SGP protest etc. aangetekend of bodemprocedure of iets dergelijks tegen het niet uitbetalen van de subsidie door de minister. Of zoiets was het volgens mij.
Het heeft met elkaar te maken, maar 't zijn 2 dingen.
SGP loopt weer subsidie mis
OK Heel simpel:
Refo doet altijd bij Erasmiaan de tuin. Nu mag ik Erasmiaan niet en vraag de rechter of hij Refo wil verbiedne om bij Erasmiaan de tuin te doen. De rechter is het met me eens en verbiedt Refo de tuin te doen bij Erasmiaan.
Wie is daar de dupe van? Erasmiaan. Maar hij kan niet in beroep gaan, want hij was geen partij in Unionist vs. Refo. Refo kan in hoger beroep gaan, maar hoeft dat niet te doen. Als nu Erasmiaan zich gedupeerd voelt, kan hij derdenverzet aantekenen.
Refo doet altijd bij Erasmiaan de tuin. Nu mag ik Erasmiaan niet en vraag de rechter of hij Refo wil verbiedne om bij Erasmiaan de tuin te doen. De rechter is het met me eens en verbiedt Refo de tuin te doen bij Erasmiaan.
Wie is daar de dupe van? Erasmiaan. Maar hij kan niet in beroep gaan, want hij was geen partij in Unionist vs. Refo. Refo kan in hoger beroep gaan, maar hoeft dat niet te doen. Als nu Erasmiaan zich gedupeerd voelt, kan hij derdenverzet aantekenen.
Zie de artikelen 376 t/m 380 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering:
Negende titel. Verzet door derden
Artikel 376
Derden zijn bevoegd zich te verzetten tegen een vonnis hetwelk hunne regten benadeelt, indien zij noch in persoon, noch wettiglijk vertegenwoordigd, of indien zij welke zij vertegenwoordigen, in het regtsgeding niet zijn geroepen, of door voeging of tusschenkomst geene partij zijn geweest.
Artikel 377
Dit verzet wordt beoordeeld door den regter, bij wien zoodanig vonnis is gewezen. Het wordt aangebragt door eene dagvaarding tegen alle de partijen tusschen welke hetzelve is gevallen, en de algemeene voorschriften wegens de wijze van procederen zijn op dit verzet toepasselijk.
Artikel 378
Indien zoodanig vonnis aan eenen derde is tegengeworpen in een regtsgeding, en het verzet daartegen is ingesteld op den voet van het vorige artikel, staat het vrij aan den regter voor wien dat regtsgeding aanhangig is, indien daartoe gronden bestaan, de schorsing van hetzelve toe te staan, tot dat het ingestelde verzet zal zijn uitgewezen.
Artikel 379
De regter die over een verzet van derden oordeelt, kan, indien daartoe gronden bestaan, de uitvoering van het aangevallen vonnis schorsen, tot dat het verzet zal zijn uitgewezen.
Artikel 380
Bij wettiging van het verzet wordt het vonnis, waartegen dit gerigt is geweest, alleen in zoo verre verbeterd als het de regten van derden heeft benadeeld, ten zij het onsplitsbare der gevallene uitspraak eene geheele vernietiging daarvan noodzakelijk mogt maken.
ah, juristen hier, handig want ik ben een n00b
als vrouwen van SGP-ers zich als partij voegen in het proces, zijn ze dan ontvankelijk? ze zijn tenslotte geen lid van de SGP, kunnen dus niet door de SGP vertegenwoordigt zijn geweest en waren geen partij tot op heden maar kunnen zich wel benadeeld voelen
ik zie het al voor me dat de SGP-vrouwen zo die 800 k€ subsidie binnenslepen, mooie gedachte
als vrouwen van SGP-ers zich als partij voegen in het proces, zijn ze dan ontvankelijk? ze zijn tenslotte geen lid van de SGP, kunnen dus niet door de SGP vertegenwoordigt zijn geweest en waren geen partij tot op heden maar kunnen zich wel benadeeld voelen
ik zie het al voor me dat de SGP-vrouwen zo die 800 k€ subsidie binnenslepen, mooie gedachte
"Voeging" is iets anders dan "derdenverzet". Maar goed, theoretisch is het mogelijk dat de SGP-vrouwen zich voegen. Probleem is wel dat "zich benadeeld voelen" niet voldoende is voor de rechter om de vordering tot voeging toe te wijzen. Die benadeling moet wel ergens uit blijken, aantoonbaar zijn.limosa schreef:als vrouwen van SGP-ers zich als partij voegen in het proces, zijn ze dan ontvankelijk? ze zijn tenslotte geen lid van de SGP, kunnen dus niet door de SGP vertegenwoordigt zijn geweest en waren geen partij tot op heden maar kunnen zich wel benadeeld voelen
En wat dat derdenverzet betreft: het goede nieuws is dat het wettelijk mogelijk is, het slechte nieuws is dat het in Nederland nauwelijks voorkomt. De reden daarvan is dat een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan (m.a.w. er staat geen enkel rechtsmiddel meer open) in beginsel slechts tussen partijen gezag van gewijsde (= bindende kracht) heeft. Er wordt daarom niet snel uitgegaan van het feit dat derden in hun rechten zijn benadeeld. Proberen kun je het natuurlijk altijd.
Ik doelde op Josephus verduidelijking. In Nederland is derdenverzet namelijk bijna een dode letter.
Maar er is nog beter nieuws: het is nog niet zeker of er geen subsidie komt. De uitspraak was voorbarig. Minister Remkes is nog aan het uitzoeken of de subsidie definitief niet gegeven moet worden, of toch wel, naar aanleiding van het wijzigen van de statuten van de SGP.
Maar er is nog beter nieuws: het is nog niet zeker of er geen subsidie komt. De uitspraak was voorbarig. Minister Remkes is nog aan het uitzoeken of de subsidie definitief niet gegeven moet worden, of toch wel, naar aanleiding van het wijzigen van de statuten van de SGP.
Denk je nou echt dat ze dat laatste stapje nemen als ze daarvoor alweer subsidie krijgen?BJD schreef:Jammer, geen subsidie. Het lijkt me juist een goed signaal richting de SGP om de subsidie weer te geven als een soort van stimuleringsbeloning. Zo van.. " Jullie zijn op de goede weg aangaande het vrouwenstandpunt... nu het laatste stapje nog" :mrgreen: .

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat is dan een soort zelfbedrog, want de beslissing vrouwen een soort placebo lidmaatschap te geven is wel degelijk versneld door de subsidie stop.memento schreef:In zekere zin zou het voor het imago van de SGP goed zijn als ze de subsidie niet krijgen. Anders lijkt het net alsof hun verruiming als het gaat om lidmaatschap van vrouwen het gevolg is van het intrekken van de subsidie...
Dat dacht ik niet.Duuk schreef:Dat is dan een soort zelfbedrog, want de beslissing vrouwen een soort placebo lidmaatschap te geven is wel degelijk versneld door de subsidie stop.memento schreef:In zekere zin zou het voor het imago van de SGP goed zijn als ze de subsidie niet krijgen. Anders lijkt het net alsof hun verruiming als het gaat om lidmaatschap van vrouwen het gevolg is van het intrekken van de subsidie...
De commissie van predikanten was al enige tijd bezig met het opstellen van dat rapport. Aanleiding was destijds dat binnen de partij een groeiend aantal prominenten zich niet meer kon vinden in het toenmalige vrouwenstandpunt.
Wel zal die vrouwencommisie ietwat aangevuurd zijn door de subsidiestop, maar dat kon geen kwaad ook. Want het opstellen van dat rapport heeft een onbehoorlijke tijd gekost.