Dertien kinderen is veel te veel...

Josephus

Bericht door Josephus »

limosa schreef:Ik suggereer niet dat ze het niet meent. Ze zal het best menen. Maar het past van geen kant om dat daar zo te zeggen. Ik bedoel ook niet een karikatuur van haar woorden te maken maar jij zei dat je de reacties hier teveel vanuit de luie stoel vond komen. Ik beweer dat juist haar woorden vanuit een luxe positie gesproken worden.

Waar je je vermoeden dat het RD in deze berichtgeving onzorgvuldig is op baseert is me overigens een raadsel.
Ik heb het artikel inmiddels opgespoord. Twee dingen wil ik nog even opmerken: die grote gezinnen worden vaak gevormd door één man met meerdere vrouwen. Nóg een reden om de parallel met Nederland maar niet te snel te trekken. Bovendien krijgen vrouwen, dan nog meisjes, vaak al kinderen op een leeftijd (14 jaar!) waarop hun lichaam nog lang niet is volgroeid.

Over de intenties van de minister zullen we het wel oneens blijven. Ik ken haar in ieder geval goed genoeg om te weten dat ze daar niet even vanuit haar luxe positie als Nederlander de Afghanen even gaat vertellen hoe het zou moeten.

En over het RD: als je dit bericht zo belangrijk vindt dat het je op de voorpagina van je site plaatst (en je hoeft niet heel intelligent te zijn om te begrijpen waarom dat gebeurt), kun je toch wel even de moeite nemen om een nadere toelichting van de minister te vragen? Maar goed, ik ben geen journalist... (Misschien maar goed ook)
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik las een uitspraak van Ghandi " elke buik heeft ook 2 handen"
Hij bedoelde dat elk kind natuurlijk eten vraagt maar ook kan meewerken. En dat is daar erg belangrijk!!
Ik ben er zelf trouwens een van negen en ik vond dat heerlijk!!
Had er zelf ook wel zoveel gewild!!!
Maar ik ben het met Josephus eens, je leest maar een paar zinnen en kunt je je er dus geen oordeel over vormen!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
refo

Bericht door refo »

Eén der eerste dingen die de ZGG op medisch gebied doet is les geven in family planning. (Samen met een inent-programma overigens). Dus wat dat betreft zit ze wel op één lijn met het deputaatschap voor de zending van de GG.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Eén der eerste dingen die de ZGG op medisch gebied doet is les geven in family planning. (Samen met een inent-programma overigens). Dus wat dat betreft zit ze wel op één lijn met het deputaatschap voor de zending van de GG.
Ik dacht veel van de zending van de GG af te weten, maar dit is volkomen nieuw voor mij.
Hoe kom je er bij?

Overigens vind ik het wel een iets andere lijn om ergens het probleem van te zien (het hoge kindertal) en er vervolgens een cursus over geven hoe dat probleem aan te pakken, dan om datzelfde probleem vanuit de hoogte te veroordelen.
Want dat laatste proef ik bij mevr. Van Ardenne in haar opmerkingen "Dat is toch veel te veel" en "U heeft er zes. U moet zorgen dat dat het maximum wordt.". Nota bene tegen het hoofd van een provinciale raad en een gouverneur.
Vincent

Bericht door Vincent »

Josephus: ben het helemaal met je eens.

Belachelijk dat het RD dit blijkbaar op de voorpagina zet.

Mevrouw Van Ardenne heeft ook helemaal gelijk. Het is onverantwoord om zoveel kinderen voort te brengen, terwijl de middelen absoluut onvoldoende zijn. Er wordt dan snel geredeneerd: "ach, cultuur", etc. Deze mensen moet ook gezond verstand aangeleerd worden.

Neemt niet weg dat grote gezinnen op zich heel gezellig zullen zijn, als er te eten is.
Klavier

Bericht door Klavier »

-
Laatst gewijzigd door Klavier op 26 jan 2007, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Klavier

Bericht door Klavier »

Was het grote aantal kinderen volgens God Woord niet een zegen?
En dan vooral met betrekking op het Verbond dat God met Zijn Volk sloot? Het aantal kinderen dat als onderdanen de Koning Zijn eer geven? De kinderzegen is vooral een zegen in het licht van de opbouw van Gods gemeente.

Een gedachte die zover ik weet, in onze gezindte toch altijd gangbaar was. De vraag is hoe we evenwicht tussen aantal kinderen en vermogens tot opvoeden bewaren. Daarvoor doet God Woord een beroep op ons verstand.
Op voorhand stellen dat veel kinderen problemen oplevert is weinig vertrouwen hebben in de Gever van de kinderen.
Laat staan dat het eigenlijk 'onze' kinderen niet zijn. Althans, zo meen ik dat Job het zag toen hij de bekende woorden uitsprak waarin hij de Heere loofde in geven en nemen van ook zijn kinderen.
Het lijkt me beter om het vanaf de andere kant te benaderen: Als ouders de vermogens en krachten hebben gekregen veel kinderen op te voeden in de leer der godzaligheid, dan is dat de lijn die het uitgangspunt moet zijn. Daar mogen we ons om verblijden. En die grote gezinnen ook helpen vanuit de gemeente.
Als in verband met te hoge belasting van ouders er minder kinderen zijn, dan blijkt dat wel en is dat vooral de verantwoordelijkheid van de ouders ten aanzien van de Gever van de kinderen. Daar zou ik op voorhand geen enkele uitspraak over willen doen, laat staan bepaalde restricties over afdwingen. We kunnen zo zorgzaam zijn voor elkaar dat we vergeten dat het God Zelf is die zorgt en dat Zijn geboden en inzettingen, maar ook Zijn trouw boven onze goedbedoelde zorgzaamheid staan.
Marnix

Bericht door Marnix »

vroeger, toen de aarde ng bevolkt moest worden en kinderen niet zoveel geld kostten :)

Ik vind 13 ook erg veel, lijkt me helemaal niets... waar laat je ze allemaal :)

Maar ja, we hebben hier natuurlijk gewoon te maken met een cultuurverschil. En erg dom en kortzichtig van deze minister om zich zo door haar eigen cultuur te laten blind maken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vincent schreef:Belachelijk dat het RD dit blijkbaar op de voorpagina zet.

Waarom belachelijk?
Het is een onderwerp waar ook in de refo-wereld enorm mee geworsteld wordt.
Enerzijds de Bijbels notie, dat de kinderen een erfdeel des Heeren zijn; des buiks vrucht is een beloning.
Anderzijds de moeilijkheden die kunnen ontstaan bij grote aantallen kinderen: financieel, lichamelijk (de moeder moet het ook allemaal maar aan kunnen), psychisch, maar ook geestelijk. De kinderen die geboren worden zullen ook God ontmoeten.

Het staat overigens ook in het ND.
Vincent schreef:Mevrouw Van Ardenne heeft ook helemaal gelijk. Het is onverantwoord om zoveel kinderen voort te brengen, terwijl de middelen absoluut onvoldoende zijn. Er wordt dan snel geredeneerd: "ach, cultuur", etc. Deze mensen moet ook gezond verstand aangeleerd worden.
Dan maar een ZGG-cursusje, bedoel je? :wink:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een maximum instellen voor het aantal kinderen vind ik echt te ver gaan. Wel ben ik blij dat er, ook in onze gezindte een meer verantwoordelijke visie is gekomen over het aantal kinderen. Ik herrinner me nog goed dat ik eens iemand hoorde zeggen: "toen X in verwachting raakte van haar 12e kind, barste ze in huilen uit, omdat ze het echt niet aankon nog een kind op te voeden ed. Negen maanden later kreeg ik van hen een kaartje met daarop met grote dankbaarheid blablabla..... Die tekst vond ik een grote leugen"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Eén der eerste dingen die de ZGG op medisch gebied doet is les geven in family planning. (Samen met een inent-programma overigens). Dus wat dat betreft zit ze wel op één lijn met het deputaatschap voor de zending van de GG.
les geven, zodat inzicht in zaken ontstaat en mensen van daar uit zelf keuzen maken is toch iets geheel anders dan wat hier gebeurde: "veel te veel" , "u moet zorgen dat", ik dacht echt dat we dat tijdperk achter ons gelaten hadden
Marnix

Bericht door Marnix »

Waarom belachelijk?
Het is een onderwerp waar ook in de refo-wereld enorm mee geworsteld wordt.
Enerzijds de Bijbels notie, dat de kinderen een erfdeel des Heeren zijn; des buiks vrucht is een beloning.
Anderzijds de moeilijkheden die kunnen ontstaan bij grote aantallen kinderen: financieel, lichamelijk (de moeder moet het ook allemaal maar aan kunnen), psychisch, maar ook geestelijk. De kinderen die geboren worden zullen ook God ontmoeten.
Een beloning is positief. Het is niet de bedoeling om meer beloning aan te nemen dan je kan dragen. Dan is het op een gegeven moment niet positief meer. Het "kinderen zijn een geschenk van God" is geen reden om zoveel mogelijk geschenken te moeten krijgen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lassie

Bericht door Lassie »

Marnix schreef:vroeger, toen de aarde ng bevolkt moest worden en kinderen niet zoveel geld kostten :)

Maar ja, we hebben hier natuurlijk gewoon te maken met een cultuurverschil. En erg dom en kortzichtig van deze minister om zich zo door haar eigen cultuur te laten blind maken.
hmmm. alsof kinderen toen geen geld kosten??? sjonge wat een uitspraak!
Marnix

Bericht door Marnix »

Lassie schreef:
Marnix schreef:vroeger, toen de aarde ng bevolkt moest worden en kinderen niet zoveel geld kostten :)

hmmm. alsof kinderen toen geen geld kosten??? sjonge wat een uitspraak!
haha, wat ben je heerlijk serieus. Anywayz, het was toen wel goedkoper, ook in verhouding. Dat was het serieuze wat er achter zat, de rest was minder serieus ;)
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:
Anywayz, het was toen wel goedkoper, ook in verhouding.
En dat geloof ik niet
Lees de boeken maar van vroeger, vaak was het een worsteling om rond te komen, kregen de kinderen alleen het écht noodzakelijke, en dat niet eens altijd.
Wat krijgen kinderen nú, in onze tijd? Ook de kinderen uit grote gezinnen kunnen eten wat ze nodig hebben, hebben kasten vol kleren (al dan niet twee- of derdedehands) hebben een eigen fiets enz enz.
Ik denk dat het financiëel haalbaarder is om nú een groot gezin te hebben dan in vorige generaties.
Wie kon er vroeger bijvoorbeeld studeren? Toch alleen maar de kinderen van de dokter, de notaris en de burgemeester?
Plaats reactie