Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Peiling eindigde op 01 jan 2007, 13:38

Jazeker, gaaf man!!
1
4%
Mja, een paar sterretjes voor de kids
7
25%
Nee, principieel op tegen!!
9
32%
Neu, geen geld voor over
11
39%

Totaal aantal stemmen: 28

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:ikke wel. Niet voor mezelf, maar voor de kinderen. Ik geniet liever met m'n kinderen van mooi vuurwerk dan dat ze langs de straat lopen om rotjes op te rapen en daarmee gevarlijke capriolen uithalen. Ik zie er niets heidens in. Het is een feest en een uiting van vreugde. Ik zie niet in waarom ik om klokslag 00:00uur me diep zou moeten gaan bezinnen. Daar zijn andere momenten beter geschikt voor.
En vuur naar de hemel schieten vind ik een infantiele gedachte. Dan ontbreekt het aan besef van onze nietigheid t.o.v. God. Vuurwerk heeft daar m.i. niets me te maken. De champagnefles zou je dan ook maar beter ondersteboven moeten houden...
Tja kan best mooi zijn maar ik denk dan nog even terug in Volendam doden en gewonden door vuurwerk of in Abcoude een
boerderij met vee verbrand door vuurwerk enz.
En zeg maar niet oooooo dat kan mij/ons niet gebeuren een ongeluk zit in een klein hoekje zegt het spreekwoord :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Oude Paden schreef:De ds. zei op oudjaarsavond:

Wie enigermate het besef omdraagd wat het zijn zal als het vuur van de hemel zal afdalen om de aarde te verwoesten, zal geen behoefte gevoelen om vuur naar de hemel te sturen.
Een inhoudsloze, geldverslindende, mileuvervuilende, natuurverstorende, heidense bezigheid!
Ik heb geen vuur naar de hemel geschoten, maar slechts een paar meter omhoog. Als ik voetbal, schiet ik ook geen ballen naar de hemel, dus waarom hier de vergelijking wel?

En wie geniet er nog lekker van zijn oliebol als hij bedenkt dat God komt met ZIjn oordeel? Toch heb ik nooit iemand horen waarschuwen tegen oliebollen. Terwijl het net zo goed geld kost, zinloos is én van heidense afkomst.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Unionist schreef:

Wie enigermate het besef omdraagd wat het zijn zal als het vuur van de hemel zal afdalen om de aarde te verwoesten, zal geen behoefte gevoelen om vuur naar de hemel te sturen.
Een inhoudsloze, geldverslindende, mileuvervuilende, natuurverstorende, heidense bezigheid!
Ik heb geen vuur naar de hemel geschoten, maar slechts een paar meter omhoog. Als ik voetbal, schiet ik ook geen ballen naar de hemel, dus waarom hier de vergelijking wel?

En wie geniet er nog lekker van zijn oliebol als hij bedenkt dat God komt met ZIjn oordeel? Toch heb ik nooit iemand horen waarschuwen tegen oliebollen. Terwijl het net zo goed geld kost, zinloos is én van heidense afkomst.
Nog afgezien van het feit dat er iedere dag een nieuw jaar begint.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Unionist schreef:

Ik hoop dat je zelf inziet dat deze vergelijking een gezochte is........
en dat je aanvoelt van de ds. ermee voor ogen heeft!
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar zeg dat dan in plaats van deze misplaatste vergelijking.
rekcor

Bericht door rekcor »

Met vuurwerk is het met alles wat we van God krijgen in Zijn schepping: geniet er met mate van, en dank de Schepper ervoor.

Uitwassen zorgen er gelukkig niet voor dat we iets niet meer mogen gebruiken of ervan mogen genieten. Want dan weet ik er nog een paar: auto's, geld, seksualiteit, eten, telefoon (belspelletjes), muziek, internetforums...
judith

Bericht door judith »

vuurwerk afsteke doe ik nie....kzie er het nut niet zo van in....en het kost me andrs alleen maar te veel geld.... :roll:
ookal is het wel mooi om te zien :wink:
pierre27

Bericht door pierre27 »

Unionist schreef:

Je bent weer lekker bezig hè Unionist..!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ach, Pierre. Ik word soms zo moe van die argumenten. Kijk, als iemand zegt: Vuurwerk is onverantwoord, want het is schadelijk voor het milieu, dan zeg ik: ok, legitieme reden. Áls je tenminste op andere terreinen óók aandacht hebt voor het milieu. Zegt iemand: op oudjaarsavond is het ongepast om iets te doen wat niet bezinnend is, oké, maar dan ook geen gezellig chocolademelk drinken met oliebollen en ganzenbord. Zegt iemand: vuurwerk is geldverspilling, dan zeg ik: Oké, maar wat kosten lekkere hapjes? Die zijn toch ook hap slik weg?
En gebruik je het "heidense afkomst" als argument, schaf dan ook je oliebollen en je kerst op 25 december af.

En zegt iemand: vuurwerk is vurige pijlen ten hemel schieten, dan zeg ik: man, je praat onzin. Dat is van geen enkel mens de intentie, zelfs niet van de oude germanen en chinezen die het lawaai maken op oudjaar uitvonden.

Maar voor de rest mag van mij iedereen beslissen om geen vuurwerk af te steken, maar ik vind het niet nodig dat een dominee dat aan mij vertelt vanaf de kansel. Tenslotte vertelt hij mij ook niet dat ik geen biertje mag drinken en alcohol is óók gevaarlijk, ongezond, duur enz enz

Dan heb ik liever een opmerking zoals onze ouderling op nieuwjaarsmorgen maakte. Hij zei bij zijn nieuwjaarstoespraak: Jongelui, elke vuurpijl was een preek. Vannacht heb je kunnen zien wat het leven is. Je verwacht er heel wat van, je ziet even mooie kleuren en -pang- het is weer voorbij.

Op die manier verbind je een ernstige boodschap op een positieve manier aan de actualiteit. Zo'n opmerking neem je wél serieus.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oude Paden schreef:
Unionist schreef:

Ik hoop dat je zelf inziet dat deze vergelijking een gezochte is........
en dat je aanvoelt van de ds. ermee voor ogen heeft!
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar zeg dat dan in plaats van deze misplaatste vergelijking.
Zo absurd vind ik de vergelijking helemaal niet. Zoals reckor ook al aangeeft, geldt "hoe ga je ermee om" voor alle zaken. Voor mij bestaat de wereld niet uit twee groepen, ééntje van "koosjere" dingen en eentje van "raak niet en smaak niet en roer niet aan". En dan kan een oliebol of kroket net zo oppervlakkig zijn als een vuurpijl en een gesprek over dominees en beroepingswerk net zo zondig als het bekijken van een voetbalwedstrijd op tv. "De wereld" zit in ons eigen hart en niet in een lijst van verboden producten, activiteiten en apparaten.
Oude Paden

Unionist schreef:Ach, Pierre. Ik word soms zo moe van die argumenten. Kijk, als iemand zegt: Vuurwerk is onverantwoord, want het is schadelijk voor het milieu, dan zeg ik: ok, legitieme reden. Áls je tenminste op andere terreinen óók aandacht hebt voor het milieu. Zegt iemand: op oudjaarsavond is het ongepast om iets te doen wat niet bezinnend is, oké, maar dan ook geen gezellig chocolademelk drinken met oliebollen en ganzenbord. Zegt iemand: vuurwerk is geldverspilling, dan zeg ik: Oké, maar wat kosten lekkere hapjes? Die zijn toch ook hap slik weg?
En gebruik je het "heidense afkomst" als argument, schaf dan ook je oliebollen en je kerst op 25 december af.

En zegt iemand: vuurwerk is vurige pijlen ten hemel schieten, dan zeg ik: man, je praat onzin. Dat is van geen enkel mens de intentie, zelfs niet van de oude germanen en chinezen die het lawaai maken op oudjaar uitvonden.

Maar voor de rest mag van mij iedereen beslissen om geen vuurwerk af te steken, maar ik vind het niet nodig dat een dominee dat aan mij vertelt vanaf de kansel. Tenslotte vertelt hij mij ook niet dat ik geen biertje mag drinken en alcohol is óók gevaarlijk, ongezond, duur enz enz

Dan heb ik liever een opmerking zoals onze ouderling op nieuwjaarsmorgen maakte. Hij zei bij zijn nieuwjaarstoespraak: Jongelui, elke vuurpijl was een preek. Vannacht heb je kunnen zien wat het leven is. Je verwacht er heel wat van, je ziet even mooie kleuren en -pang- het is weer voorbij.

Op die manier verbind je een ernstige boodschap op een positieve manier aan de actualiteit. Zo'n opmerking neem je wél serieus.
In heel je verhaal hoor je steeds weer de tendens: de boodschap aanpassen aan wat we graag WILLEN horen.
Wij bepalen immers zelf wel wat we serieus nemen of niet!
Voor mij blijft vuurwerk afsteken geen geoorloofde bezigheid.
Oudjaar blijft voor mij de boodschap voor " het voorbij gaan van ons leven". Of vind je dit ook onzin?
Het past m.i. dan zeker niet om precies de overgang van het ene naar het andere jaar zulke herrie en uitbundigheid te uiten.
Unionist

Bericht door Unionist »

Kijk, we hebben 10 geboden. Daar heb ik mijn handen al vol aan. Daar hoef ik niet zo nodig nog allerlei geboden van mensen bij te hebben. Ik wil op zich best aangesproken op mijn levensstijl, als iemand daar vragen bij heeft. Maar dan in een gesprek. Ik vind het niet zo nodig dat dan vanaf de kansel mij toegeroepen wordt of ik al dan niet lid ben van een omroep, aan sport doe, op welke partij ik stem, welke krant ik lees, wat ik eet en drink en aantrek, en hoe ik 31 december of 30 april doorbreng. Dat mag op huisbezoek, dan kunnen we er over praten. Dat heet: dialoog.

En wat uitbundigheid betreft: ik ben heus niet uit mijn dak gegaan hoor. We zijn om 12 uur naar buiten gegaan, hebben de buren een handje gegeven en een paar vuurpijlen afgestoken. Na een kwartiertje was alles achter de rug. Het was vooral gezellig. En dan zie ik geen principieel verschil tussen sjoelen, Monopoly spelen, gourmetten of vuurpijlen afsteken. Want nogmaals: hoeveel behoefte heb je aan ganzenborden met chocolademelk erbij als je echt bepaald wordt bij de eindigheid van het leven?
rekcor

Bericht door rekcor »

Oude Paden schreef:Oudjaar blijft voor mij de boodschap voor " het voorbij gaan van ons leven". Of vind je dit ook onzin?
Dit vind ik inderdaad dekselse onzin. Ten eerste gaat mijn leven, dankzij het werk van mijn Verlosser, helemaal niet voorbij. Ten tweede woorden we in de bijbel als christenen helemaal niet opgeroepen om ons 'voorbij gaan van ons leven' te herdenken, maar om uit te zien naar de wederkomst van de Heere Jezus Christus.
Oude Paden

rekcor schreef:
Oude Paden schreef:Oudjaar blijft voor mij de boodschap voor " het voorbij gaan van ons leven". Of vind je dit ook onzin?
Dit vind ik inderdaad dekselse onzin. Ten eerste gaat mijn leven, dankzij het werk van mijn Verlosser, helemaal niet voorbij. Ten tweede woorden we in de bijbel als christenen helemaal niet opgeroepen om ons 'voorbij gaan van ons leven' te herdenken, maar om uit te zien naar de wederkomst van de Heere Jezus Christus.
Fijn Rekcor dat je niet over de vergankelijkheid van het leven meer hoeft te denken en dat je onverminderd zonder twijfel de wederkomst des Heeren verwacht!
rekcor

Bericht door rekcor »

Oude Paden schreef:
rekcor schreef:
Fijn Rekcor dat je niet over de vergankelijkheid van het leven meer hoeft te denken en dat je onverminderd zonder twijfel de wederkomst des Heeren verwacht!
[negeer-cynisme-modus]

Bedankt! Of beter: dank God daarvoor.

Overigens vind vooral het tweede punt best lastig om in de praktijk te brengen en is juist oudejaarsavond een goede gelegenheid om er weer eens bij stil te staan: er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde! Een reden te meer dus om vuurwerk af te steken.
[/negeer-cynisme-modus]
Laatst gewijzigd door rekcor op 03 jan 2008, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Ten tweede woorden we in de bijbel als christenen helemaal niet opgeroepen om ons 'voorbij gaan van ons leven' te herdenken, maar om uit te zien naar de wederkomst van de Heere Jezus Christus.
Ik zal er 2 noemen:
- David in Psalm 39 (HEERE! maak mij bekend mijn einde, en welke de mate mijner dagen zij; dat ik wete, hoe vergankelijk ik zij)
- Mozes in Psalm 90 (Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.)

Daarvoor is oudjaar een goede gelegenheid. Evenals je verjaardag.
Gesloten