Afgewezen schreef:Het is toch ook geen verplichting? Het mag, het hoeft niet. Ik ervaar het niet als een dwang of een juk. Dáár waren Paulus en in navolging van hem de reformatoren sterk tegen.
Omdat de feestdagen in Gods Woord niet zijn geboden, is het per vanzelfsprekend geen verplichting. (In de praktijk werkt dat echter anders zoals Memento al opmerkte.)
Maar is het feit dat niet sprake is van een verplichting genoeg ? En was dit voor Paulus genoeg ? Idem voor de Reformatoren ?
Ik denk het niet. Laat ik nu alleen spreken van het NT, twee gedeelten in de brieven van Paulus.
- Paulus spreekt in Galaten 4:10 toch wel heel afkeurend over de onderhouding van feestdagen. Inderdaad, dit waren de Joodse ceremoniële dagen, maar ook het Joodse Paas- en Pinksterfeest. Zouden wij die dan nu wel in een ander jasje mogen stoppen?
- Paulus spreekt in Galaten ook van de christelijke vrijheid:
Galaten 5:1. Staat dan in de vrijheid met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Wat bedoelt Paulus hier met het juk der dienstbaarheid ? Daarvoor moet je terug naar hoofdstuk 4:9:
Hoe keert gij u wederom tot de zwakke eerste beginselen, welke gij wederdom van voren aan wilt dienen?
En daarop volgt dan vers 10:
Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
En vers 21:
Zegt mij, gij die onder de wet wilt zijn...
Enzovoort.
Paulus rekent de onderhouding van de (Joodse) feestdagen onder "het juk der dienstbaarheid" en zegt daarvan dat dit juk zich niet verdraagt met de christelijke vrijheid.
Nu kan ik niet geloven dat een verandering van Joodse feestdagen naar christelijke feestdagen WEL de goedkeuring zou hebben gehad van de apostel Paulus.
Zie ook Kolossenzen 2:16-23, waar je heel duidelijk ziet dat de feestdagen geplaatst worden onder de menseninzettingen. Vers 22:
Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen.
Dit argument geldt niet alleen van de Joodse feestdagen onder het NT, maar ook van de z.g. christelijke feestdagen !
En de kanttekening zegt hier van de menselijke inzettingen:
Dat is, zijn ingesteld niet van God, maar naar het goedvinden van mensen, daar nochtans in zaken van de godsdienst en van de consciëntie het Woord Gods alleen moet gelden. Zie Deut. 12:32. Matth. 15:9.
Voor mij is het niet genoeg dat er geen verplichting is om de feestdagen te vieren. De bezwaren tegen deze dagen liggen dieper.