Hoe was jou sexuelevoorlichting?

Op welke manier heb jij sexuele voorlichting ontvangen?

Ik kreeg helemaal geen voorlichting
38
51%
Het was heel geheimzinnig.
11
15%
Bij mij thuis ging het op een heel open manier.
26
35%

Totaal aantal stemmen: 75

geledu

Bericht door geledu »

Lisa Ethan schreef: Dus ze zei tegen mij als je het doet, doe het dan alsjeblieft veilig en als je er echt aan toe bent.
Allereerst , van harte welkom.
Ik hoop dat je deze raad niet bent opgevolgd.
Er wordt namelijk een punt in gemist in het betoog van je moeder.
Het woordje "trouw" is in deze heel belangrijk, pas als die trouw wettelijk bezegeld is, is er de Bijbelse ruimte voor die bedoelde omgang , die ook wel als een overgebleven Paradijsbloem benoemd wordt.

Dan pas ben je er echt aan toe.
Misschien heeft ze het ook wel zo bedoelt , maar dan begrijp ik je verkeerd.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Mijn eerste voorlichting was in de tweede klas van het voortgezet onderwijs.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Rens

Bericht door Rens »

Kaw schreef:hebben ze me nog wat kanttekeningen meegegeven.
van welke schrijver waren die "kanttekeningen" ???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
vlinder

Bericht door vlinder »

memento schreef:1. Via een boekje wat kreeg van mn ouders toen ik in groep 6 of 7 van de basisschool zat, en thuiskwam met het verhaal van een jongetje uit de klas die op het schoolplein aan de hele klas had uitgelegd hoe 'het' werkte. Ik weet ff niet hoe dat boekje heet, had iig een duidelijk reformatorische achtergrond, maar was duidelijk genoeg voor mij op die leeftijd, het beantwoorde alle vragen die ik toen had, en bracht gelijk een btje 'gevoelswaarde' bij het onderwerp (sex is mooi, het is van God gegeven, daarom moeten we er voorzichtig en zuinig op zijn).

2. Voorderest in de 1e of 2e HAVO, zowel bij biologie (hoe functioneerd het lichaam), maatschappijleer (homo-sexualiteit en alles wat daarmee samenhangt, adopteren, voorbehoedsmiddelen, draagmoederschap), godsdienst (algemeen bijbels verhaaltje) en verzorging (sexuele verzorging, voorbehoedsmiddelen).

Kortom, ik ben er wel tevreden over. Zeker de samenhang tussen de verschillende vakken op de HAVO vond ik erg goed.

Dat boekje heette: Kijk dit ben ik (voor jongens maar je hebt hem ook voor meisjes) :)

Vond ik ook een goed boekje....

Mijn ouders vonden voorlichting geven erg moeilijk...Mijn moeder was zelf nog erg jong in verhouding. (had met 23 al 3 kinderen)
Ik vroeg ooit aan mijn moeder: waar is dit voor ...toen was ik 12 en kwam ik met maandverband naar mijn moeder toe..
Met een bh idem...ik kan het antwoord van mijn moeder nog herinneren maar dat zal ik hier niet posten :wink:
Als ik vragen had over sex of vrijen zei mijn moeder: als je ga trouwen is het vroeg genoeg om wat te vertellen. Als meisje vind je dit geen bevredigend antwoord en ga je zelf op zoek.
Wij willen het nu anders doen (mochten we kinderen krijgen)
Meer open, vroeger en misschien via dit boekje. Hierin wordt gewoon alles eerlijk verteld vanuit de visie op Gods Woord. daarnaast staat er ook beknopt in het meisjes boekje iets over jongens, en in het jongensboekje een beetje over meisjes met tekeningen. In ieder geval openen dan mijn ouders.
Lisa Ethan

Bericht door Lisa Ethan »

geledu schreef:
Lisa Ethan schreef: Dus ze zei tegen mij als je het doet, doe het dan alsjeblieft veilig en als je er echt aan toe bent.
Het woordje "trouw" is in deze heel belangrijk, pas als die trouw wettelijk bezegeld is, is er de Bijbelse ruimte voor die bedoelde omgang , die ook wel als een overgebleven Paradijsbloem benoemd wordt.

Dat hebben mijn ouders inderdaad het liefste en zo ben ik het ook van plan. Mijn zus had echter 1 keer voor het huwelijk al seks gehad met de man waar ze nu mee getrouwd is.
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:

Volgens mij bedoelt ze gewoon dat haar moeder zei: Doe het niet.... doe je het toch, doe het dan veilig... En dat laatste niet als ontkrachting van het eerste.... je snapt vast wel wat er bedoeld wordt dan. Stel dat iemand je eerste advies in de wind slaat en toch sexueel actief is, dan ben je als ouders echt wel blij dat je dat tweede er ook bij hebt gezegd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Wij zijn bezig met het boekje "Je groeit in liefde" van Jetze Baas. Dat geeft op een heel fijne manier voorlichting, vanuit de lijn Gods liefde-liefde tot elkaar-seksualiteit. Ook moeilijke thema's als homoseksualiteit en incest komen aan de orde. Heel expliciet, maar op een kiese manier.

Maar soms is de feedback heel verrassend. BIj het hoofdstuk "Vrijen" werd uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Reactie van onze kinderen: "Doet dat dan geen zeer?". "Nou", zei ik, "bij de vrouw eerst wel, maar bij de man niet". "O gelukkig", reageert mijn zoontje van vijf, "dan kan ik gewoon rustig mijn gang gaan..."
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Unionist schreef:Wij zijn bezig met het boekje "Je groeit in liefde" van Jetze Baas. Dat geeft op een heel fijne manier voorlichting, vanuit de lijn Gods liefde-liefde tot elkaar-seksualiteit. Ook moeilijke thema's als homoseksualiteit en incest komen aan de orde. Heel expliciet, maar op een kiese manier.

Maar soms is de feedback heel verrassend. BIj het hoofdstuk "Vrijen" werd uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat. Reactie van onze kinderen: "Doet dat dan geen zeer?". "Nou", zei ik, "bij de vrouw eerst wel, maar bij de man niet". "O gelukkig", reageert mijn zoontje van vijf, "dan kan ik gewoon rustig mijn gang gaan..."
5 jaar.............!!! :D
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Wij zijn bezig met het boekje "Je groeit in liefde" van Jetze Baas. Dat geeft op een heel fijne manier voorlichting, vanuit de lijn Gods liefde-liefde tot elkaar-seksualiteit. Ook moeilijke thema's als homoseksualiteit en incest komen aan de orde. Heel expliciet, maar op een kiese manier.

hehe.

Tja, ik ken het boekje niet maar aangezien het door een vrijgemaakte geschreven is is het vast heel goed :roll: :P :wink:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Breekijzertje

Qua voorlichting op dit gebied haal ik veel van internet.
Foto's werken soms erg verhelderend.
Rens

Bericht door Rens »

Breekijzertje schreef:Qua voorlichting op dit gebied haal ik veel van internet.
realistische foto's???

dat leunt dan tegen onwelgevoegelijk aan (?! :shock: :oops: :| :( )
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Breekijzertje

Rens schreef:
realistische foto's???

Waarom? Trekken we sexualiteit nu opeens naar het "vieze".....?
Marnix

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:
Rens schreef:
realistische foto's???

Nee, maar wel naar het private.
Breekijzertje

Marnix schreef:
Breekijzertje schreef:
Rens schreef:
realistische foto's???

Nee, maar wel naar het private.
Tja.....dan moeten we dit topic maar sluiten..........
wim

Bericht door wim »

Zo was er eens een ouderling bij ons die, samen met zijn vrouw, op internet zocht om te kijken of er echt zoveel troep op stond. En ja... het was echt zo, moesten ze met rode oortjes constateren.
Plaats reactie