Paus in Turkije

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:De SGP is niets beter dan de Paus hoor, op politiek gebied. De tijd dat de SGP de moslim-godsdienst openlijk veroordeelde als valse godsdienst, en vond dat de verspreiding ervan tegengegaan moest worden (verbieden nieuwe moslimsscholen en moskees bv), is voorbij. Liever vrede en eigenbelang bewaken, dan principieel zijn...
Misschien niet iedereen binnen de SGP, maar het geluid is er zeker nog wel hoor.
Dat zowel de islam als de RK valse godsdiensten zijn.
Petrus schreef:Maar owee als er christelijke kerken in moslimlanden gesloten worden of niet gebouwd mogen worden..................dán zijn hier de rapen gaar, terwijl we hier andersom precies het zelfde doen............
Misschien is het op de Veluwe anders, maar in mijn omgeving worden er niet wekelijks moskeeën gesloten. Helaas.
Petrus schreef:En de Paus?? Hij vertegenwoordigd niet het ganze christendom, maar de ganze wereldkerk der Katholieken, welke vertegenwoordiging ook de protestantse kerken weleens ten goede zouden kunnen komen ook al willen jullie dat per sé niet zien in jullie blinde haat tegen al wat niet reformatorisch is.
Haat is niet het goede woord.
Wel is het zo dat hij mij niet vertegenwoordigt. Evenmin als Mohammed, sinterklaas, de kerstman of wie dan ook.

En of dat ons ten goede zou komen? Ik dacht het niet.
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef: Wel is het zo dat hij mij niet vertegenwoordigt. Evenmin als Mohammed, sinterklaas, de kerstman of wie dan ook.
Dat hij en de rest jou niet vertegenwoordigen weet jij wel, maar hij en de rest niet. Nogmaals voor de moslims is zijn woord jouw woord, of je dat nou wilt of niet.
plebe

Bericht door plebe »

Da's het probleem......
Afschaffen die paus- met alle respect voor deze broeder en medemens.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
mayflower

Bericht door mayflower »

Petrus schreef:Op een REFORMATORISCH FORUM over de Paus een topic openen??

Tjonge, het gaat de goede kant op......wie had het ook weer over "die verderfelijke eucumene" ?????
Ik zou liever willen zeggen, het gaat de slechte kant op, vooral als men zich realiseerd, dat de Paus in Turkye had gezegt, dat er vrede moet zijn tussen christenen en moslims, want we aanbidden de zelfde god alleen in een andere vorm ????????????
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

mayflower schreef:

Tjonge, het gaat de goede kant op......wie had het ook weer over "die verderfelijke eucumene" ?????
Ik zou liever willen zeggen, het gaat de slechte kant op, vooral als men zich realiseerd, dat de Paus in Turkye had gezegt, dat er vrede moet zijn tussen christenen en moslims, want we aanbidden de zelfde god alleen in een andere vorm ????????????
Handelingen 4:
10 Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israel, dat door den Naam21) van Jezus Christus, den Nazarener, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem,22) zeg ik, staat deze hier voor u gezond.
11 Deze is de23) Steen, Die van u, de bouwlieden,24) veracht is,25) Welke tot een hoofd des26) hoeks geworden is.
12 En de zaligheid is in geen Anderen;27) want er is ook onder den hemel28) geen andere Naam, Die29) onder de mensen30) gegeven is,31) door Welken32) wij moeten zalig worden.

En de moslims willen door de eigen werken zalig worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Petrus

Bericht door Petrus »

mayflower schreef:

Mayflower, als je mijn manier van schrijven goed zou kennen, had je geweten dat het uiterst ironisch bedoeld was.
mayflower

Bericht door mayflower »

Petrus schreef:Maar owee als er christelijke kerken in moslimlanden gesloten worden of niet gebouwd mogen worden..................dán zijn hier de rapen gaar, terwijl we hier andersom precies het zelfde doen............

En de Paus?? Hij vertegenwoordigd niet het ganze christendom, maar de ganze wereldkerk der Katholieken, welke vertegenwoordiging ook de protestantse kerken weleens ten goede zouden kunnen komen ook al willen jullie dat per sé niet zien in jullie blinde haat tegen al wat niet reformatorisch is.
De God van de Bijbel die alle orthodoxe en wedergeboren christenen aanbidden is de Enige Waarachtige God die een haat heeft tegen alle valse afgodderij en goddienst, en op grond van God's onfeilbaar Woord kunnen wij als christenen nooit afgodderij accepteren voorral als we een theocratische staat zouden hebben.

Iemand die zich als de plaatsvervanger van Christus hier op aarde zoals Paus die is een antichrist, en ben blij dat hij inderdaad niet het gehele christendom vertegenwoordigd, hoewel hij dat wel graag zou willen.
parsifal

Bericht door parsifal »

mayflower schreef:

Heb je een bron voor deze uitspraak van de paus. Vooral wat betreft de laatste regel ben ik benieuwd naar het letterlijke citaat.
Petrus

Bericht door Petrus »

mayflower schreef: voorral als we een theocratische staat zouden hebben.
Een zuiver theocratische staat, met een strafrechtsysteem zoals in het OT/NT..........tjonge, dat lijkt niet alleen verdacht veel óp, maar is gelijk aan de door eenieder te verwerpen staats- en rechtsvorm zoals bijvoorbeeld Iran, dat óók een zuiver theocratische staat is.

En nou niet meteen beginnen te gillen dat het een goddelose staat is, maar probeer nu even je verkokerde oogjes open te zetten voor de gelijkenis tussen wat JIJ voorstaat (een theocratie op basis van wat JIJ de Heilige Schrift van de Ene Waarachtige God noemt) en een theocratische staat op wat ZIJ de Heilge Schrift van hún Allah noemen.

Ga nu niet smijten met Bijbel- en andere citaten of andere zaken, maar durf eens de overeenkomsten te zien ipv de verschillen.

Is dát staatssysteem écht wat je wilt? Zo'n door de Schrift geregeerde dictatuur van "de" geestelijkheid..............én, wie IS/ZIJN die "geestelijkheid" dan wel?? Door mensen aangewezen geestelijke leiders, nét zoals in Iran???

Hoe wil jij die geestelijke leiders dán kiezen/laten kiezen?? Een "telefoontje" plegen met Onze Heere Wie Hij wil dat zij ons leiden?? (sorry als het minachtend jegens onze Heere lijkt, het is alleen bedoeld om te laten zien dat het hoe dan ook, linksom of rechtsom, ménsenwerk is)

Een zuivere theocratie is alleen mogelijk als dictatuur. En aangezien niemand wil leven in een dicatuur (die door ménsen gerealiseerd is, óók een theocratische dictatuur/staat) is het niet aan te bevelen dát te realiseren.
Petrus

Bericht door Petrus »

parsifal schreef:
Heb je een bron voor deze uitspraak van de paus. Vooral wat betreft de laatste regel ben ik benieuwd naar het letterlijke citaat.
Parsifal, heb je aan het onderstaande iets?? Lees héél goed wát en hóé het er staat, want er staat niet wat je in de snelheid van het lezen zou dénken dat er staat.

Bron: RK-nieuws:

ANKARA (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft dinsdag in een toespraak in Ankara, bijgewoond door Ali Bardakoglu, directeur religieuze Aangelegenheden bij de Turkse regering, christenen en moslims opgeroepen tot een echte dialoog gebaseerd op de waarheid, die de verschillen respecteert en erkent wat ze gemeen hebben.

Bardakoglu betreurde de opkomst van de islamofobie die de islam voorstelt alsof deze het geweld zou aanmoedigen. Het was een antwoord op de toespraak van de paus over de islam in Regensburg die in de moslimwereld werd begrepen als een associatie van deze godsdienst met het geweld. Bardakoglu onderstreepte ook dat de religieuze verantwoordelijken moeten weigeren instrumenten te zijn van spanningen in de internationale politiek en moeten bijdragen aan de oplossing van sociale problemen.

Paus Benedictus stelde dat de interreligieuze- en interculturele dialoog een vitale noodzakelijkheid is waarvan in grote mate onze toekomst afhangt. "Christenen en moslims behoren tot de familie van hen die geloven in de éne God" zei de paus. "Wij zijn geroepen om samen te handelen".

"De beste manier om vooruit te gaan is een authentieke dialoog tussen christenen en moslims, gebaseerd op de waarheid en geinspireerd door het oprechte verlangen om mekaar beter te leren kennen. We moeten onze verschillen echter respecteren en erkennen wat we gemeen hebben", zo zei de paus.

De paus wees ook op het belang van een godsdienstvrijheid die institutioneel gewaarborgd moet zijn en effectief gerespecteerd wordt zowel voor individuen als gemeenschappen. Hoewel de vrijheid van cultus in Turkije erkend is, eisen de christelijke minderheden er meer actievrijheid. "Een dergelijke vrijheid betekent voor alle gelovigen de noodzakelijke voorwaarde voor hun loyale deelname aan de uitbouw van de maatschappij, speciaal naar kwetsbaren en armen toe".
parsifal

Bericht door parsifal »

Petrus schreef:
parsifal schreef:
Parsifal, heb je aan het onderstaande iets?? Lees héél goed wát en hóé het er staat, want er staat niet wat je in de snelheid van het lezen zou dénken dat er staat.

Bron: RK-nieuws:

ANKARA (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft dinsdag in een toespraak in Ankara, bijgewoond door Ali Bardakoglu, directeur religieuze Aangelegenheden bij de Turkse regering, christenen en moslims opgeroepen tot een echte dialoog gebaseerd op de waarheid, die de verschillen respecteert en erkent wat ze gemeen hebben.

Bardakoglu betreurde de opkomst van de islamofobie die de islam voorstelt alsof deze het geweld zou aanmoedigen. Het was een antwoord op de toespraak van de paus over de islam in Regensburg die in de moslimwereld werd begrepen als een associatie van deze godsdienst met het geweld. Bardakoglu onderstreepte ook dat de religieuze verantwoordelijken moeten weigeren instrumenten te zijn van spanningen in de internationale politiek en moeten bijdragen aan de oplossing van sociale problemen.

Paus Benedictus stelde dat de interreligieuze- en interculturele dialoog een vitale noodzakelijkheid is waarvan in grote mate onze toekomst afhangt. "Christenen en moslims behoren tot de familie van hen die geloven in de éne God" zei de paus. "Wij zijn geroepen om samen te handelen".

"De beste manier om vooruit te gaan is een authentieke dialoog tussen christenen en moslims, gebaseerd op de waarheid en geinspireerd door het oprechte verlangen om mekaar beter te leren kennen. We moeten onze verschillen echter respecteren en erkennen wat we gemeen hebben", zo zei de paus.

De paus wees ook op het belang van een godsdienstvrijheid die institutioneel gewaarborgd moet zijn en effectief gerespecteerd wordt zowel voor individuen als gemeenschappen. Hoewel de vrijheid van cultus in Turkije erkend is, eisen de christelijke minderheden er meer actievrijheid. "Een dergelijke vrijheid betekent voor alle gelovigen de noodzakelijke voorwaarde voor hun loyale deelname aan de uitbouw van de maatschappij, speciaal naar kwetsbaren en armen toe".
Oke, inderdaad dubieus dat hij zei "de ene God" in plaats van "1 God".
Petrus

Bericht door Petrus »

parsifal schreef:
Oke, inderdaad dubieus dat hij zei "de ene God" in plaats van "1 God".
In een commentaar werd aangegeven dat Islam én Christendom beiden "dé" (eigen) Ene God kennen, hoewel zij toch niet één en dezelfde zijn.

Bronnen binnen het Vaticaan benadrukken dat Islam en Christendom, hoewel één gezamelijke aartsvader hebbende, tóch zo geheel anders aan elkaar zijn.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ik heb de gehele toespraak van de Paus, hoewel in het engels, paraat. Het is een héél stuk, maar als mén het wil lezen en zélf zien of er staat dat beiden éénzelfde God hebben, dan wil ik het plaatsen.

Aan Parsifal heb ik het ge-PB't met het verzoek het in het Nederlands te comprimeren
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Liever turks dan paaps?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

Bert Mulder schreef:Liever turks dan paaps?

Men weet niet wat men zegt, maar dat komt meer voor hier.
Plaats reactie