Wie (her)kent dit?

memento

Bericht door memento »

Petrus schreef:
memento schreef: Er is één wezenlijk verschil tussen de (extreme) islam en het christendom. Het christendom zegt: Hebt uw vijanden lief, en Jezus kwam voor zondaren.
.
Tja, maar hoeveel Christenen hándelen naar deze Schriftwoorden?? Verrekt weinig is mijn ondervinding in eigen omgeving: zodra iemand iets doet wat niet door de beugel kan, wordt diegene eerst veroordeeld en vervolgens met de nek aangekeken als of het een hoop vieze drek is, in woord en gebaar en houding. En hoe verder men opschuift naar de uiterste rechterflank van de ger.gezindte hoe sterker dit fenomeen zich voordoet.

Niet echt hartverheffend!!

De praktijk is zo geheel ánders dan men met de mond of de pen belijdt!!!!
Mja, omdat men aan de ene kant niet goed handelt, moet men goed handelen aan de andere kant maar laten?

Nee, het christendom hoort een radicale godsdienst te zijn, met radicale gehoorzaamheid aan God, door middel van radicale gehoorzaamheid aan Zijn wil, zoals geopenbaard in Zijn woord.

Wie een godsdienst wil die de ander niet keihard aanzegt dat hij zondaar is, of hij zich er nu in uitleeft of niet, zou bij het christendom aan het verkeerde adres moeten zijn. Net zoals iemand die vanuit de hoogte de ander slecht vindt, en zichzelf niet.
Petrus

Bericht door Petrus »

Nee, het christendom hoort een radicale godsdienst te zijn, met radicale gehoorzaamheid aan God, door middel van radicale gehoorzaamheid aan Zijn wil, zoals geopenbaard in Zijn woord.

Tja Memento, en dat zien de moslims nét zo, woord voor woord!!!!! Alleen staat ipv "het christendom" : "de islam"...........

Verder kun je het één op één overzetten, dus hoe zou je ooit tot een "in gesprek" en "tot begrip" kunnen komen als ieder hetzelfde uitgangsfundament heeft???

En dan kun je dus met het allergrootste gemak vergéten dat er ooit tot "bekering" gekomen zal worden, individuele mensen dáárgelaten.
memento

Bericht door memento »

Verder kun je het één op één overzetten, dus hoe zou je ooit tot een "in gesprek" en "tot begrip" kunnen komen als ieder hetzelfde uitgangsfundament heeft???

En dan kun je dus met het allergrootste gemak vergéten dat er ooit tot "bekering" gekomen zal worden, individuele mensen dáárgelaten.
Klopt. Het is ook niet ons doel om een "godsdienstige groep" te bekeren, maar individuele mensen.

We mogen ons best aanpassen aan anderen, we mogen best in gesprek gaan met anderen, we mogen ons zelfs het (theologische) taalgebruik van de anderen aanmeten in het gesprek met hen. We mogen echter niets afdoen van onze boodschap. We moeten de zonde zonde blijven noemen, en we moeten Jezus Christus als enige weg tot behoud blijven noemen. Dát is wat ik radicaal christendom noemt, en dát is m.i. wat de bijbel ons opdraagt.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef: We moeten de zonde zonde blijven noemen, en we moeten Jezus Christus als enige weg tot behoud blijven noemen. Dát is wat ik radicaal christendom noemt, en dát is m.i. wat de bijbel ons opdraagt.
Is een religie, alleen vanwege het kale feit dat het niet ónze religie is, zonde te noemen??

Als je die simpele vraag met JA beantwoord, dan hebben ándere religies hetzelfde recht om vanuit hún geloofsovertuiging ónze geloofsovertuiging (religie dus) als "zonde" of wát dan ook te beschouwen, bestempelen en in die zin zich daarover te uiten.

Dat wij Christus Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven kunnen en mógen noemen en dat ook zo belijden is ons tot vreugde. Maar het verschaft ons niet het alleenrecht op be- en veroordeling van ándere religies die van geheel ándere overtuigingen uitgaan.

Dat laatste, in je quote, is dat élke religie dat van zichzelf vindt!!!! Dat kun en mág je niet ontkennen of onder het kleed vegen, da's nogal gevaarlijk!
memento

Bericht door memento »

Is een religie, alleen vanwege het kale feit dat het niet ónze religie is, zonde te noemen??
Nee, omdat de Schrift ons dat leert. En de Schrift is onze hoogste norm.

1 Kor 16:22 Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maran-atha!
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:
Nee, omdat de Schrift ons dat leert. En de Schrift is onze hoogste norm.
Jaaaaaaaaaah, dat leert ónze Schrift aan óns........................

maar de Koran leert ongeveer hetzelfde aan de moslims...........

Memento, je kunt lang breed kronkelen. maar je weigert te erkennen dat voor elke religie heldt, dat zij hun eigen Heilige Schrift hebben (maakt niet uit hoe je die geschriften noemt in hun taal) die hén leert wat ónze Heilige God in Zijn Woord aan óns leert.

Je kunt nooit, ik herhaal NOOIT, een geloofsovertuiging van een ánder mens ontkennen, veronachtzamen, kleineren, beledigen, schofferen, veroordelen of wat dan ook anderzins alléén op grond van het kale feit dat WIJ geloven dat ónze God de Ware Drieëne God is, puur omdat ánderen min of meer hetzélfde geloven wat wij geloven (alleen met andere Namen), de Hindoe's en Boedhisten daargelaten.
memento

Bericht door memento »

Je kunt nooit, ik herhaal NOOIT, een geloofsovertuiging van een ánder mens ontkennen, veronachtzamen, kleineren, beledigen, schofferen, veroordelen of wat dan ook anderzins alléén op grond van het kale feit dat WIJ geloven dat ónze God de Ware Drieëne God is, puur omdat ánderen min of meer hetzélfde geloven wat wij geloven (alleen met andere Namen), de Hindoe's en Boedhisten daargelaten.
Petrus, welkom in de wereld van het christendom, wat zegt dat iedereen die niet in Jezus Christus gelooft, verloren gaat.

Natuurlijk claimt elke godsdienst dat zij de ware is. Maar dat is geen argument om onze waarheids-claim te relativeren!

En Petrus, je doet hier nu precies waar ik bang voor ben: Zover relativeren dat er geen christendom overblijft. Als je je waarheids-claim laat vallen ben je geen christen meer, omdat je dan simpelweg ruimte openlaat om buiten Jezus Christus om zalig te worden, en zónder dat is je geloof ijdel!
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Lassie schreef:
Miscanthus schreef:
memento schreef:Oftwel: dat wij straks niet meer mogen zeggen dat homo-sexuelen, moslims, etc slecht zijn.
Ik ben er ook helemaal niet blij mee dat je dat zo zegt.....
precies.

Volgens mij mag je dat nooit zeggen.
Ps 139: 21 Zou ik niet haten HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan? 22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
Ferme uitspraak voor iemand die overweegt op een vloekende politicus zijn stem uit te brengen. (en verder ook niet al te Christelijk is).
memento

Bericht door memento »

Ferme uitspraak voor iemand die overweegt op een vloekende politicus zijn stem uit te brengen. (en verder ook niet al te Christelijk is).
Van dat vloeken is mij niets bekend. Als dat echt zo is ga ik m niet stemmen...

Ik zie geen niet-christelijke punten bij GW. Punten die men soms noemt als afschaffing van (subsidie op) bijzonder onderwijs noem ik niet onchristelijk. Veel van zijn punten vind ik juist vanuit christelijk oogpunt erg goed, zoals:
- Betere zorg voor ouderen
- Werken aan meer respect onderling en tegenover mensen die boven je gesteld zijn.
- etc
Petrus

Bericht door Petrus »

Memento: je zei dit.........En Petrus, je doet hier nu precies waar ik bang voor ben: Zover relativeren dat er geen christendom overblijft. Als je je waarheids-claim laat vallen ben je geen christen meer, omdat je dan simpelweg ruimte openlaat om buiten Jezus Christus om zalig te worden, en zónder dat is je geloof ijdel!

Beste Memento, zolang niemand mij met overtuigende bewijzen kan aantonen dat de Bijbel, de door onze Heilige God gegeven Woord aan ons en de de door Hem gezonden Heere Christus Jezus is gekomen tot onze zaligheid en vergeving van zonden aan zondaren, onwaar dus vals zijn, dan zal en blijf ik vasthouden aan die Enige Waarheid zoals in de Heilige Schrift staat opgetekend.

Maarrrrrrrrr, waar ik oog voor wil hebben, is dat er van de 6 miljard mensen op deze aardbol, er velen zijn die een keur aan religies aanhangen. Van natuurreligies (voorouder-verering, bomen/rotsen en wat dies meer zij- verering, geestenverering, totemverering, kortom een hele trits waar wij héél erg vreemd tegenaan kijken), tot de meer "grote" religies als daar zijn Hindoeïsme, Sikh's, Islam, Christendom, Jodendom, Boehdisten, Mormonen, aanhangers van non-religies als daar zijn Jehova's Getuigen etc etc.

Kern is, dat ál die mensen de rotsvaste overtuiging hebben, waar ze niet vanaf te brengen zijn, net zoals wij met ónze reformatorische Schriftopvattingen, dat ZIJ de énige waarheid in hun regligie kennen, en dat álle ándere religies vals zijn en bestreden moeten worden, vanuit hún geschriften zo aan hen geleerd.

Daarbij komt dat er binnen élke religie fundamentalisten te vinden zijn, óók (jaja) in het Christendom, als zij zélfs hun mede-Christenen (omdat ze niet exact hetzelfde geloven als diegenen, hen verketteren als "dwaalleervolgers", "brandhoutjes voor de hel" en nog véél meer van dat fraais) wegzetten als zondige Christenen die bekeerd moeten worden. Bekeerd? Tot wát? Tot alleen jouw Schriftopvattingen/geloofsopvattingen/Kerkverbandopvattingen over leer en leven?????

Als je dat zó wilt zien, dan ben je zélf/ik dus ook medeschuldig aan doen ontstaan van sektarisme: het steeds verder naar binnen gericht zijn, en vinden dat alléén ZIJ gelijk hebben en élk ander is een dwalende (de vriendelijkste visie) tot "ketters" of "heidenen" aan toe wiens leer bestreden moet worden.

Dát is wat ik steeds méér zie gebeuren binnen de rechterflank.

En daar maak ik me zeer ernstig zorgen over.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden beste Memento!!!

Overigens ben je bij Benedictis XVI van harte welkom voor een audiëntie om samen eens over dit onderwerp te spreken................misschien is het wel een eye-opener voor je!!

Het spijt me als je door mijn "vér over álle kerk- en religiemuren heenkijken" je gekwets voelt, maar ik kan niet anders dan over ál die scheidingsmuren heen kijken, ik ben in een uiterst pluriforme wereld (the Roaring Sixtees '62-'72) tot wasdom gekomen en heb oog gekregen voor ándere overtuigingen dan alleen de mijne!!!
memento

Bericht door memento »

@Petrus,

Je noemt 2 punten:
1. Er zijn zoveel andere godsdiensten. Well, als je dat als argument aandraagt om het christendom te relativeren, dan snap je in weze niets van het hele christelijke geloof, namelijk alleen behoudt door Jezus Christus. Maargoed, dat is niet met argumenten te bewijzen, wij hebben geen ander bewijs dan de levende getuigenis van de Geest die in ons woont. Het is de Griek een dwaasheid, en de Joden een ergenis...
2. Je hebt het over Rome. Well, het verschil tussen de reformatie en rome, is dat de reformatie een toetssteen kent die buiten haar ligt, namelijk Gods woord, in tegenstelling met Rome die ook de zelfgemaakte toetssteen der traditie hanteert. Ik sta ook open voor discussie, ook al gaat deze de kern van mijn geloof aan, echter niet op een andere grond dan Gods woord. Je zegt steeds meer roomse taferelen te zien in de ger. gez. Misschien heb je gelijk. Maar wees eens eerlijk: Komt dat door standvastigheid aan de beleden en beleefde leer, of komt dat door inhoudloze traditie? Wat ik zeggen wil, Petrus, buiten het levende geloof in Christus Jezus, onze Heere, zal je niets anders zien dan verval, hetzij ter linker of ter rechterzijde.

En Petrus, kijk eens naar de kerken die de 'open minded' visie hanteerde tegenover hun eigen geloof, zoals jij doet. Wat is er van over? Waar is de gereformeerde kerk? Waar zijn de vele hervormde dorpskerken die ooit stampesvol zaten?
Petrus

Bericht door Petrus »

Memento,

je gaat voorbij aan de 2e 3e 5e en 6e alinea van mijn posting. Die zijn meer ter zake dan hetgeen je nu ertussenuit haalt!
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:
Lassie schreef:
Miscanthus schreef:
memento schreef:Oftwel: dat wij straks niet meer mogen zeggen dat homo-sexuelen, moslims, etc slecht zijn.
Ik ben er ook helemaal niet blij mee dat je dat zo zegt.....
precies.

Volgens mij mag je dat nooit zeggen.
Ps 139: 21 Zou ik niet haten HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan? 22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
Misschien is het beter even onderscheidt te maken tussen een niet en wel practeriserende homo alvorens op bizarre wijze misbruik te maken van een tekst. David heeft het hier over de vijanden die hij inzichzelf vind, en bedoelt hier niet andere mensen mee, zie de rest van psalm 139.

Bovendien weet je amper wie Wilders is, en heb je hem nog nooit horen praten.
Ik heb nog nooit iemand zoveel vloeken in 1 minuut horen zeggen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

De Bijbel leert ons duidelijk dat wij moeten liefhebben, en het Evangelie moeten brengen, aan dengenen die God niet lief heeft, en nooit lief zal hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:De Bijbel leert ons duidelijk dat wij moeten liefhebben, en het Evangelie moeten brengen, aan dengenen die God niet lief heeft, en nooit lief zal hebben.
Juist, dat probeer ik ook aan te geven
Plaats reactie