Predikanten zijn ook mensen.

Katie

Bericht door Katie »

uitgeworpen schreef:
Bert Mulder schreef:Ik vraag me soms af of die afstand tussen de dominee en de kerkleden soms ook niet een beetje aan de leden kan liggen.

Zo ben ik lid geweest in een kerk waar de dominee, zoals geacht werd, heel 'unapproachable' was. Voor veel mensen's opinie, je kon gewoon niet met hem praten. Terwijl wij als kinderen toch gewoon met hem opliepen in de kerkgang en gewoon een praatje konden maken.

Wat er, mijns insziens, heel veel bijkomt is dat niet altijd de dominee zichzelf op dat platform zet. Nee. De dominee wil er misschien wel vaak vanaf. Maar de leden zetten hem er op omdat ze menen dat het zo hoord.

Bij ons is dat, gelukkig, niet (meer) zo. Vroeger hadden de mensen daar ook bij ons ook wel wat van. Maar ik ben goede vrienden met veel van onze predikanten, en email ook geregeld met sommigen.
Misschien is het zo dat wij de dominees zo maakten. Maar kinderen hebben die reserve nog niet, die bij ons als volwassene is ontstaan door de wetenschap dat wat de dominee zegt haast een wet is.
Maar er zijn dominees, ook binnen de afgescheiden kerken, die heel 'mensvriendelijk' zijn. :D
Hebben dominees eigenlijk wel echte vrienden? ( dus niet alleen maar ja-knikkers).
Ik geloof dat de meeste predikanten echt wel vrienden hebben (echte vrienden). Alleen ja-knikkers vind ik een beetje negatief gesteld.
Alleen zullen die vrienden waarschijnlijk niet in de eigen gemeente gevonden worden, zeker niet als de vriendschap al van heel lang dateert!
Vincent

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Vincent »

Hendrikus schreef:
Vincent schreef:
Hendrikus schreef:
Vincent schreef:lezen, makker. in een eerder post gaf ik gemotiveerd aan dat het verschil tussen afgescheiden en niet-afgescheiden er niet is.
Ik kan heel goed lezen, makker. Maar als jij zegt dat dat verschil er niet is, wil dat nog niet zeggen dat dat verschil er niet is. Dan constateer ik alleen dat jij dat verschil niet ziet.
dan constateer ik slechts dat jij niet ingaat op mijn argument.
Argumenten geef je niet. Je beweert wel wat, maar dat zijn beweringen, geen argumenten. Dus gemotiveerd was je betoog niet.
Nogmaals, dan las je dus niet.

Blijkbaar wil jij beweren dat er bij de vrijgemaakten afstand is tussen dominee en gemeente?

Jij ziet het verschil dus niet, en JIJ weigert om daarbij ook maar 1 argument te geven.

Discussieren over wat wel of geen argument is lijkt mij weinig zinvol, lees gewoon goed en reageer normaal.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vincent schreef:Discussieren over wat wel of geen argument is lijkt mij weinig zinvol, lees gewoon goed en reageer normaal.
Jaja, en Vincent bepaalt wel wat normaal is :mrgreen:
Doei!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo zie je maar weer:
Refoforummers zijn ook mensen. 8)
Vincent

Bericht door Vincent »

Hendrikus schreef:
Vincent schreef:Discussieren over wat wel of geen argument is lijkt mij weinig zinvol, lees gewoon goed en reageer normaal.
Jaja, en Vincent bepaalt wel wat normaal is :mrgreen:
Doei!
jaja en jij bepaalt wat argumenten zijn en wat redelijk is.

Doei!
Marnix

Bericht door Marnix »

Vincent schreef:
Hendrikus schreef:
Vincent schreef:
Hendrikus schreef: Ik kan heel goed lezen, makker. Maar als jij zegt dat dat verschil er niet is, wil dat nog niet zeggen dat dat verschil er niet is. Dan constateer ik alleen dat jij dat verschil niet ziet.
dan constateer ik slechts dat jij niet ingaat op mijn argument.
Argumenten geef je niet. Je beweert wel wat, maar dat zijn beweringen, geen argumenten. Dus gemotiveerd was je betoog niet.
Nogmaals, dan las je dus niet.

Blijkbaar wil jij beweren dat er bij de vrijgemaakten afstand is tussen dominee en gemeente?

Jij ziet het verschil dus niet, en JIJ weigert om daarbij ook maar 1 argument te geven.

Discussieren over wat wel of geen argument is lijkt mij weinig zinvol, lees gewoon goed en reageer normaal.
Er is onderscheid, maar geen afstand in vrijgemaakte kringen. Als er wat is kan je daarvoor bij de dominee terecht, hoewel er natuurlijk ook andere wegen zijn, je moet ook weer niet voor alles bij de dominee aankloppen, dan krijgt die beste man het veel te druk. Er is ook pastoraat in de gemeente, er zijn wijkouderlingen, etc. Tja, een status aparte heeft de dominee wel een beetje, hij heeft verantwoordelijkheid en een bijzondere functie, maar daarmee hoeft er geen afstand te zijn. Een predikant is net zo goed broeder in de Heer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Wat zijn we toch met cultuurgebonden zaken bezig :mrgreen:
Ds. A te B
V.D.M C uit D
Dr. E van de Universiteit te F
Prof. G docent xxx
Etc.

Ter vergelijk:
Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
Petrus, een apostel van Jezus Christus,
Jakobus, een dienstknecht van God en van den Heere Jezus Christus
Enz.

Geen titel, de voornaam en het ambt vanuit de inhoud benoemd.
Concreet en niet op afstand.
Broeder tussen de broeders.
Daarom kiezen we onze ambsdragers ook zelf.
De predikant is niet meer dan de ouderling. Het is een ouderling met een bijzonder ambt.
Vanwege het ambt alle eer waardig.
Maar niet vanwege de persoon zelf.
Voor de één is dat broederlijk met elkaar omgaan, voor de ander wat op afstand.
Cultuurbepaald hoe groot de afstand wel of niet is.
Als het niet cultuurbepaald is moeten we consequent zijn en de Ds. titel afschaffen en de aanduiding uit de Bijbel overnemen.
plebe

Bericht door plebe »

Scherp klavier!

de predikant staat te veel op een voetstuk- een soort refo-idool!
Inderdaad ouderling met bijz. opdracht. Niet meer en niet minder.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik geloof dat dat voor een groot deel aan de bewonderaars ligt. Mensen kunnen blindelings achter iemand aan lopen.
Natuurlijk heeft een dominee gewone vrienden. Dat zijn die mensen die hem niet bij voorbaat vereren of bij voorbaat afkeuren. Soms verbaas ik me over de onkunde die er eigenlijk is over de eigen dominees. Wellicht een gebrek aan interesse? Hoeveel mensen maken vrijwillig een persoonlijk praatje met een dominee? Het is ook gewoon een mens, die kan m.i. best eens wat anders dan negatieve feedback gebruiken.
Gian

Bericht door Gian »

Het ligt idd ook voor een groot deel aan de bewonderaars. Toch wil ik in antwoord op jouw post weer terug komen op die zwarte hoed. Je kan zeggen wat je wil, maar ook met zo'n deftige hoed creeër je een statusverschil. En als je weet hoe sommigen daarop reageren is het beter dat ding niet op te zetten.
Maar helemaal met je eens dat het ook voor een deel aan de bewonderaars ligt. Het gekke is dat ook de bewonderaars het weten, want voordat ze een dominee ophemelen wordt nog wel even een ''niet om een mens te verheerlijken'' gezegd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

Nu ik dit eens rustig terug leest moet ik opeens denken aan een voorval bij ons in de kerk.
Tijdens een avond waar verschillende mensen spraken was onze eigen predikant gevraagd de avond te sluiten.
Iedere spreker stond gewoon achter de catheder, zoals gewoon bij zo'n avond.
Maar toen de dominee ging sluiten klom hij statig de preekstoel op.....
Marnix

Bericht door Marnix »

Hier noemen ze de dominee gewoon bij de voornaam. En als het iets officieeler is dominee voornaam / achternaam... gelijk wat minder ongelijkheid he.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Marnix schreef:Hier noemen ze de dominee gewoon bij de voornaam. En als het iets officieeler is dominee voornaam / achternaam... gelijk wat minder ongelijkheid he.
Het ligt aan zijn leeftijd. Ik jij en jou heel vlug maar wil het niet doen bij iemand die twintig jaar ouder is... Zo iemand wil ik best met u aanspreken. Ook al is hij dominee :wink:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Marnix

Bericht door Marnix »

uitgeworpen schreef:
Marnix schreef:Hier noemen ze de dominee gewoon bij de voornaam. En als het iets officieeler is dominee voornaam / achternaam... gelijk wat minder ongelijkheid he.
Het ligt aan zijn leeftijd. Ik jij en jou heel vlug maar wil het niet doen bij iemand die twintig jaar ouder is... Zo iemand wil ik best met u aanspreken. Ook al is hij dominee :wink:
Het ligt er bij mij aan hoe het contact is. Als je goed contact hebt kan jij ook best bij een wat hogere leeftijd. Mensen vinden het vaak helemaal niet erg, omdat ze juist geen afstandelijkheid willen. Er zijn genoeg ouders van vrienden en mensen uit de kerk waar ik jij tegen zeg.... maar in eerste instantie zeg ik u... en je merkt snel genoeg of ze dat goed vinden of liever "jij" horen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Onze Here Jezus zegt daar het volgende over:

Mattheüs 23:8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, [namelijk] Christus; en gij zijt allen broeders.
Plaats reactie