Dominee niet meer in dienst kerkenraad

Wat is beter: predikant in dienst van de plaatselijke kerkenraad of in dienst van de landelijke kerk

de dominee is een dienaar van de plaatselijke kerk en staat dus onder het gezag van de kerkenraad
24
49%
het is beter als de dominee in dienst staat van de landelijke kerk, zoals dr. De Leede voorstelt
14
29%
het zal mij een zorg zijn
7
14%
eigenlijk zouden er helemaal geen dominees moeten zijn, want dat ambt wordt in de Bijbel niet genoemd
4
8%

Totaal aantal stemmen: 49

Shaul

Bericht door Shaul »

dré schreef:
Rotterdam ijsselmonde (Thaborkerk)
Rotterdam Zuidwijk
Rotterdam Alexanderpolder (Sionkerk
Rotterdam centrum (Boezemsingel
Dus nog steeds 4 gemeenten in deze stad (all 4 vakant en niet al te groot)

Barendrecht was tot voor kort Rotterdam Zuid (Mijnsherenplein)
Dat is precies wat ik bedoel. In Rotterdam zelf heb je enkel de Boezemsingel. Bepaalde buitenwijken noem ik niet echt Rotterdam.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:Ik denk aan een niet bestaande optie waarin de predikant gebonden is aan de lokale gemeente en betaald wordt door het kerkverband.

Het kerkverband voor de organisatievorm en financien, dus als 'werkgever'. De Lokale gemeente als 'kudde' waarin de predikant als 'herder en leraar' is gesteld.
Zakelijk gezien is het kerkverband dan een soort holding die de predikanten betaalt. De lokale gemeenten zijn de afzonderlijke BV's die predikanten inhuren voor een vast bedrag per lid/dooplid.
Predikant krijgt auto en huis 'van de zaak' en een salaris in overeenstemming met de omvang van de ambtelijke werkzaamheden; E.e.a. door de synodes vast te stellen.

Voordelen: Predikant blijft verbonden aan de lokale gemeente en kleine gemeenten kunnen ook een dominee beroepen.
Of het allemaal juridisch kan weet ik niet. Het is zomaar een gedachte.
Ten aanzien van de beroepingspraktijk hoeft er geen wijziging te worden doorgevoerd.
Bij ons is die zaak zo geregeld dat kleine gemeenten (van onder ong. 36 gezinnen) subsidie krijgen van het kerkverband om de kosten te kunnen betalen. Dus iedere gemeente kan financieel voor dominee en kerkgebouw betalen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:Ik denk aan een niet bestaande optie waarin de predikant gebonden is aan de lokale gemeente en betaald wordt door het kerkverband.

Het kerkverband voor de organisatievorm en financien, dus als 'werkgever'. De Lokale gemeente als 'kudde' waarin de predikant als 'herder en leraar' is gesteld.
Zakelijk gezien is het kerkverband dan een soort holding die de predikanten betaalt. De lokale gemeenten zijn de afzonderlijke BV's die predikanten inhuren voor een vast bedrag per lid/dooplid.
Predikant krijgt auto en huis 'van de zaak' en een salaris in overeenstemming met de omvang van de ambtelijke werkzaamheden; E.e.a. door de synodes vast te stellen.

Voordelen: Predikant blijft verbonden aan de lokale gemeente en kleine gemeenten kunnen ook een dominee beroepen.
Of het allemaal juridisch kan weet ik niet. Het is zomaar een gedachte.
Ten aanzien van de beroepingspraktijk hoeft er geen wijziging te worden doorgevoerd.
Bij ons is die zaak zo geregeld dat kleine gemeenten (van onder ong. 36 gezinnen) subsidie krijgen van het kerkverband om de kosten te kunnen betalen. Dus iedere gemeente kan financieel voor dominee en kerkgebouw betalen.
Dat is ook een mogelijkheid. En bovendien makkelijk in te voeren, denk ik.
Adorote

Bericht door Adorote »

Werd tijd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik stem voor beiden en dat is in feite toch ook zo? Een dominee kan niet doen en laten wat hij maar wil, als de plaatselijke kerkenraad het maar goedkeurt. Allereerst de plaatselijke kerkenraad maar indien nodig ook de landelijke synode kan ingrijpen als een dominee buiten zijn boekje gaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
caprice

Bericht door caprice »

De juiste keuze staat er niet bij, want een dominee is in dienst van de Koning der koningen, en Die zorgt voor hen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:De juiste keuze staat er niet bij, want een dominee is in dienst van de Koning der koningen, en Die zorgt voor hen.
Maar Hij werkt middellijk, Caprice! En Hij is een God van orde. En daarom zullen er toch heldere afspraken moeten zijn omtrent gezagsverhoudingen et cetera.
Natuurlijk heb je ten diepste gelijk, maar het ging in dit topic om iets anders.
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:De juiste keuze staat er niet bij, want een dominee is in dienst van de Koning der koningen, en Die zorgt voor hen.
Maar Hij werkt middellijk, Caprice! En Hij is een God van orde. En daarom zullen er toch heldere afspraken moeten zijn omtrent gezagsverhoudingen et cetera.
Natuurlijk heb je ten diepste gelijk, maar het ging in dit topic om iets anders.
Ja, de Heere werkt zeker middelijk, maar ik had wat moeite met het woord 'gezag', want de kerkenraad heeft uiteindelijk niet het laatste woord, daar men Gode meer gehoorzaam moet zijn dan de mensen.

Maar in middelijke weg, als het over het honorarium van een dienstknecht des Heeren gaat, is het de taak van de plaatselijke gemeente om hem daarin te voorzien. Wat niet weg zou hoeven nemen dat er voor kleine gemeenten ook iets geregeld is zodat zij toch een predikant kunnen onderhouden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Een toevoeging achter de naam van een predikant die vaak gebruikt wordt is v.d.m., hetgeen betekent: Verbi divini minister oftewel Dienaar des Goddelijken Woords.

Gisteren hoorde ik van onze predikant een andere heel aardige uitleg van de afkorting, namelijk: Vissser der mensen.

Het extra aardige was dat deze predikant de naam Ds. Visser draagt. :wink: :wink:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
Een toevoeging achter de naam van een predikant die vaak gebruikt wordt is v.d.m., hetgeen betekent: Verbi divini minister oftewel Dienaar des Goddelijken Woords.

Gisteren hoorde ik van onze predikant een andere heel aardige uitleg van de afkorting, namelijk: Vissser der mensen.

Het extra aardige was dat deze predikant de naam Ds. Visser draagt. :wink: :wink:
Die uitleh heb ik ook wel eens gehoord, maar dan van ds vd Veer
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Een toevoeging achter de naam van een predikant die vaak gebruikt wordt is v.d.m., hetgeen betekent: Verbi divini minister oftewel Dienaar des Goddelijken Woords.
De site met die naam is ook zeer de moeite waard! Prachtige preken van ds. L. Kievit. Aanbevolen!
Plaats reactie