Oud-directeur SDOK weg bij organisatie

Ariene

Bericht door Ariene »

limosa schreef:geen dingen zeggen als je niet zeker weet dat ze waar zijn graag

Afbeelding
ik zie overigens nog steeds dit keurmerk op de site staan,
Maar op de site staat nog helemaal niets(volgens mij) over de desbetreffende kwestie. En dat keurmerk wordt niet voor hun van de site gehaald als ze het niet meer verdienen.
limosa

Bericht door limosa »

geen dingen zeggen als je niet zeker weet dat ze waar zijn graag
ik bedoel het in z'n algemeenheid, je moet in dit soort gevallen altijd heel voorzichtig zijn met dingen te beweren
Afbeelding
ik zie overigens nog steeds dit keurmerk op de site staan
ook op site van het CBF wordt SDOK nog genoemd
trouwens ook de RFB noemt SDOK als deelnemer

wat mij bevreemd is dat in het persbericht gezegd wordt dat in de afgelopen jaren de samenwerking steeds slechter ging terwijl dhr. Bor een paar jaar terug nog voorgedragen is voor een lintje omdat hij zich al 35 (zegge: vijfendertig) jaar voor SDOK had ingezet, degenen die deze club steunen willen dan denk ik wel weten hoe de vork in de steel zit
Kislev

Bericht door Kislev »

Van de GerGem weet ik dat ze het nooit zo hadden op de SDOK. Die hebben wellicht ook wat meer geweten.

Zoals te verwachten: vandaag in het RD:

HOOGBLOKLAND - J. Bor, voormalig directeur van Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK), heeft een nieuwe stichting opgericht: Hulp Vervolgde Christenen. Een persbericht daarover gaat binnenkort de deur uit.

De nieuwe stichting wil vervolgde, maar ook anderszins noodlijdende christenen wereldwijd helpen en bemoedigen. De stichting kiest voor een eigen aanpak: steun aan kleinere missieprojecten van individuele hulpverleners of zendingswerkers. Inmiddels is Hulp Vervolgde Christenen (HVC) gestart met projecten in onder meer het West-Afrikaanse Mali, Oekraïne en Noord-Korea. Op zaterdag 25 november houdt de nieuwe stichting een open dag.

J. Bor (63) is directeur van de nieuwe stichting. Tientallen jaren werkte hij voor de SDOK, waarvan vijftien jaar als directeur. Een diepgaand conflict tussen hem en het stichtingsbestuur leidde er deze zomer toe dat Bor weg moest. „Omdat ik mij jarenlang met hart en ziel heb ingezet voor de noodlijdende christen heeft het conflict mijn passie niet weggenomen”, zegt hij desgevraagd.

Bor wil wel een enkele kanttekening maken bij de brief die de SDOK binnenkort aan haar donateurs zal versturen. Daarin staat onder meer dat hij tijdens een periode van op non-actiefstelling welbewust en opzettelijk activiteiten heeft uitgevoerd die strijdig zijn met het belang van de SDOK. Daarop werd hij op staande voet ontslagen. Volgens Bor ging het alleen om een bezoek aan een project genaamd Casa Cana in Boekarest, dat in 2003 al door de SDOK is afgestoten.

Bovendien is SDOK-woordvoerder T. M. Kruithof volgens Bor niet bij SDOK „vertrokken”, zoals deze krant woensdag berichtte, maar is hij op staande voet ontslagen. Een rechtszaak hierover loopt nog. Ook heeft de SDOK de samenwerking met dr. P. P. Job uit India verbroken, aldus Bor.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Hmmm...
Dhr. J. Bor ontslagen
Dhr. T. M. Kruithof ontslagen
Samenwerking met dr. P. P. Job uit India verbroken

Wellicht is het inderdaad verstandig donaties aan deze stichting naar een andere stichting te laten gaan, tot hierover duidelijkheid is. Het zou me verbazen als er niet iets meer aan de hand is.
Kislev

Bericht door Kislev »

Dathenum schreef:Hmmm...
Dhr. J. Bor ontslagen

Wellicht is het inderdaad verstandig donaties aan deze stichting naar een andere stichting te laten gaan, tot hierover duidelijkheid is. Het zou me verbazen als er niet iets meer aan de hand is.
Waarschijnlijk kun je juist nu weer je giften er naar over maken en voorgaande jaren niet.....

Grote schoonmaak van het bestuur.
Adorote

Bericht door Adorote »

Giften direct stop zetten tot er opening van zaken is gegeven, de mensen die giften geven moeten er zeker van zijn dat ze ook terecht komen waar ze voor gegeven worden, dus volledige opening van zaken zou deze organisatie goed doen op langer termijn te meer de mensen waar deze organisatie voor werkt.
Gian

Bericht door Gian »

Waarom zou de samenwerking met pp Job verbroken zijn? Hebben ze daar geld genoeg? of zijn er bezwaren op de manier waarop pp Job werkt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Grace

Bericht door Grace »

Kislev schreef:
Dathenum schreef:Hmmm...
Dhr. J. Bor ontslagen

Waarschijnlijk kun je juist nu weer je giften er naar over maken en voorgaande jaren niet.....

Grote schoonmaak van het bestuur.
Waasr slaat dit op? Waarom eerst niet en nu wel. Weet je wel wat er aan de hand is?
Grace

Bericht door Grace »

Gian schreef:Waarom zou de samenwerking met pp Job verbroken zijn? Hebben ze daar geld genoeg? of zijn er bezwaren op de manier waarop pp Job werkt?
Ik weet het niet Gian. Ben van de zomer daar geweest in India en heb P.P. Job ontmoet, maar toen hebben we nog met de SDOK contact gehad over het weeshuis daar. Het verbaasd me enorm....Ik merk alweer dat er van alles gedacht en gezegd wordt terwijl niemand iets weet. Ik kan me daar best wel aan storen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Soms kan het verstandiger zijn om, als je veel weet, je mond te houden......
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En zo wordt er weer een krachtig signaal van eensgezindheid naar de vervolgde christenen toe gegeven. :oops:

Lees maar in het ND:

------------------------------

Nieuwe stichting voor vervolgde christenen

van onze redactie kerk

HOOGBLOKLAND - Met de nieuwe stichting Hulp Vervolgde Christenen blijft Jan Bor actief op het terrein van christenvervolging, ondanks zijn ontslag bij Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK).

Volgens Bor is de nieuwe organisatie opgericht door mensen uit de achterban van SDOK. Ze hoorden van zijn conflict met het bestuur en wilden een gesprek. ,,Het bestuur wilde echter niet met hen om tafel. Om druk te zetten is een nieuwe stichting opgezet. Dat hielp niet en nu ben ik gevraagd om het werk op te zetten.

Bor erkent dat er al veel stichtingen zijn die hulp verlenen aan christenen en zich inzetten voor vervolgde christenen. ,,Maar wij steunen projecten die andere stichtingen niet steunen.'' Het ,,diepgaande conflict'' tussen hem en het bestuur is volgens Bor ontstaan doordat een bestuurslid ,,hekel aan mij heeft gekregen. Het lukte hem mij eruit te krijgen doordat hij uiteindelijk een paar medewerkers achter zich kreeg, onder wie mijn broer en de nieuwe directeur.''

De directe aanleiding voor zijn ontslag is dat Bor zich actief bezig bleef houden met zaken die strijdig waren met de belangen van de stichting, schrijft SDOK in een brief die volgende week naar de achterban gaat. Volgens Bor bezocht hij echter een project in Roemenië waarmee SDOK al enkele jaren geleden gebroken had. Behalve Bor is ook voorlichter Wim Kruithof op non-actief gezet. Over zijn zaak moet de rechter nog uitspraak doen. Daarom wil Kruithof er niet te veel over kwijt. Volgens Bor wordt hij ontslagen omdat ,,alles wat met Jan Bor te maken heeft weg moet''. Met de stichting Hulp Vervolgde Christenen wil Bor kleine projecten van individuele hulpverleners steunen.

Er zijn volgens hem projecten in Roemenië, Oekraïne, Argentinië, Mali, Noord-Korea en India. Voor projecten in de laatste twee landen werkt hij samen met dr. P.P. Job, waarmee volgens Bor SDOK de banden heeft verbroken. SDOK-directeur Edwin Baelde weerspreekt dat. Volgens hem heeft juist Job in een e-mail aangegeven af te zien van verdere samenwerking met SDOK.
Kislev

Bericht door Kislev »

Er staat iets in het ND wat in het RD niet stond maar ik al wel wist, namelijk dat Ad Bor z'n broer Jan Bor uit de SDOK heeft gewerkt, en met succes blijkbaar.
Misschien moet ie gaan samenwerken met ds. Mol op Bali. :?
Eppie

Bericht door Eppie »

Kislev schreef:Van de GerGem weet ik dat ze het nooit zo hadden op de SDOK. Die hebben wellicht ook wat meer geweten.
even ter nuancering, bij de GG hebben ze met maar weinig stichtingen op behalve de eigen [byz.noden b.v. Wie weet precies waar dat geld naar toe gaat, toch ook maar weinig mensen!] dan is het niet helemaal netjes om na jaren goed werk te zeggen 'zie je wel'.
Maar wie ben ik?
Eppie

Bericht door Eppie »

Adorote schreef:Giften direct stop zetten tot er opening van zaken is gegeven, de mensen die giften geven moeten er zeker van zijn dat ze ook terecht komen waar ze voor gegeven worden, dus volledige opening van zaken zou deze organisatie goed doen op langer termijn te meer de mensen waar deze organisatie voor werkt.
Idd geheimzinnigheid is voor een liefdadigheids organisatie funest
Maar wie ben ik?
dré

Bericht door dré »

Eppie schreef:
Kislev schreef:Van de GerGem weet ik dat ze het nooit zo hadden op de SDOK. Die hebben wellicht ook wat meer geweten.
even ter nuancering, bij de GG hebben ze met maar weinig stichtingen op behalve de eigen [byz.noden b.v. Wie weet precies waar dat geld naar toe gaat, toch ook maar weinig mensen!] dan is het niet helemaal netjes om na jaren goed werk te zeggen 'zie je wel'.
en ter extra nuancering :wink: dat 'zie je wel' zegt Kislev en niet de Ger. Gem.
dré
--------

Credo in unum Deo
Plaats reactie