EGG
- Christiaan
Als wij nou een proberden éénheid te krijgen op dit forum.
Mijn kritische noten worden veelal genegeerd.
Eénheid begint met respect voor de ander en zijn uitspraken.
Niet dat iedereen moet luisteren omdat ik het zeg, maar respect voor wat iemand zegt is begin van éénheid.
Christenen moeten allereest kijken naar wat hen bind en niet wat hen scheid.
Filippenzen 2
1 Indien er dan enige vertroosting is in Christus, indien er enige troost is der liefde, indien er enige gemeenschap is des Geestes, indien er enige innerlijke bewegingen en ontfermingen zijn;
2 Zo vervult mijn blijdschap, dat gij moogt eensgezind zijn, dezelfde liefde hebbende, van een gemoed [en] van een gevoelen zijnde.
3 [Doet] geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
4 Een iegelijk zie niet op het zijne, maar een iegelijk [zie] ook op hetgeen der anderen is.
5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
Niet dat iedereen moet luisteren omdat ik het zeg, maar respect voor wat iemand zegt is begin van éénheid.
Filippenzen 2
1 Indien er dan enige vertroosting is in Christus, indien er enige troost is der liefde, indien er enige gemeenschap is des Geestes, indien er enige innerlijke bewegingen en ontfermingen zijn;
2 Zo vervult mijn blijdschap, dat gij moogt eensgezind zijn, dezelfde liefde hebbende, van een gemoed [en] van een gevoelen zijnde.
3 [Doet] geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
4 Een iegelijk zie niet op het zijne, maar een iegelijk [zie] ook op hetgeen der anderen is.
5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ok, het voorbeeld van een politieke partij was misschien minder gelukkig.Het gaat om de strekking: Er zijn vele organisaties die staan voor de hele achterban van de reformatorische gezindte.Zosinus schreef:Laten we als concrete blijk van saamhorigheid allemaal in een rode auto gaan rijden.Klavier schreef:Uiteraard is de smiley zo niet bedoeld.Zosinus schreef:Ik hoop dat de smiley betekent dat dit niet serieus bedoeld is. Ik moet er niet aan denken: eenheid die zich uit in een collectief gedragen politieke ideologie. Een dergelijke eenheid krijgt naar mijn gevoel wat totalitaristische trekjes.Klavier schreef: Goed idee. Inhakend op de SGP: Laten we beginnen eerst allemaal op de SGP te stemmen. Deze eerste concrete blijk van saamhorigheid is door iedereen van 18 jaar en ouder op korte termijn te verwezenlijken.
Eens kijken hoe 'genegen tot eenheid' de refo's nu eigenlijk zijn
Mijn punt is niet zozeer het streven naar eenheid maar de wijze waarop er mee omgegaan wordt.
Alle nieuwe initiatieven tot eenheid die bestaan uit het opzetten van een nieuwe organisatie (stichting etc) is een diskwalificatie van alle organisatievormen die de hele breedte van de gereformeerde gezindte tot nog toe trachten te vertegenwoordigen.
De SGP is zo'n brede organisatie. Door dit voorbeeld te stellen en de afkeurende reacties hierop waar te nemen kan ik direct aantonen hoe verdeeld het denken is.
Zo lang de verdeeldheid in denken er is hoef je echt niet te beginnen aan een stichting of iets dergelijks. Dat is gewoon luchtfietserij.
Geen kwaad woord over de intenties om te komen tot eenheid!
Het is mij vooral te doen om de onhandige wijze om TOT eenheid te komen. Ga eerst werken aan WAT samenbind.
De deputaten van de afzonderlijke kerkverbanden lijken me de aangewezen instanties om dat in alle rust en broederlijkheid uit te werken. Betekent niet dat wij mogen stilzitten. Bidden kunnen we allemaal. Werken kunnen we door onze broeders in kerkenraden en andere bestuursorganen binnen de kerken te voorzien van vragen en input voor hun bestuurlijke taken. Laten we vooral niet op de stoel van een ander gaan zitten. Dat levert enkel meer verdeeldheid op.
Slaat natuurlijk nergens op, maar je kunt je wat mij betreft evenzeer de vraag stellen wat een politieke partij te maken heeft met kerkelijke of nog beter Christelijke eenheid. Het is naar mijn idee een gevaarlijk of in ieder geval benauwend beeld als het zou betekenen dat Christenen hetzelfde over politiek moeten gaan denken. Dat is een schijnvorm van eenheid, van de wereld om het maar zo te zeggen. Als we ons daarop gaan richten komt eenheid inderdaad nooit van de grond.
Feit is dat geen enkele organisatie, kerkelijk, maatschappelijk of politiek, de hele achterban aan zich kan binden.
Oftewel: De organisatie van eenheid is niet de factor die bepaalt of eenheid haalbaar is. Eenheid zit in het samenbindende. Dat is de 'leer' en de 'geloofsbeleving'.
Dat wilde ik bewijzen door een voorbeeld te stellen waarvan iedereen wel ziet dat het onhaalbaar is.
- Miscanthus
mee eens!Christiaan schreef:Als wij nou een proberden éénheid te krijgen op dit forum.
Memento, je bent een echte techneutmemento schreef:Idd, dat is ook wat ik zie als taak van een stichting die eenheid wil bevorderen. Eenheid kan je alleen berijken, als je de plaatselijke gemeenten (en hun leden) daar warm voor weet te maken.Werken kunnen we door onze broeders in kerkenraden en andere bestuursorganen binnen de kerken te voorzien van vragen en input voor hun bestuurlijke taken.
Ik zie weinig in een stichting die buiten de bestaande kerken om dingen gaat organiseren. Die zijn er al genoeg, en brengen helaas vaak meer verdeeldheid, dan eenheid.
Wat betreft de SGP: dit is een politieke partij, en kerk en staat dienen gescheiden te zijn. Ik ontken niet dat zij goed werk doet, door interkerkelijke bezinningsavonden te organiseren (en een stichting die eenheid propageerd zou die zeker aan haar leden moeten aanbevelen). Echter, ik zie in de SGP geen reden voor kerkelijke samenbinding, en voor zover dat er nog is zie ik dat in de toekomst alleen maar minder worden (de SGP zal steeds moeten blijven kiezen tussen vernieuwing, of het houden bij het oude. De laatste keuze van de SGP was vernieuwing (vrouwenstandpunt). Wat dat betreft heeft de theologische onomstredenheid van de SGP afgedaan).
Ik zie de taak van de stichting als volgt:
- Een denktank voor het uitdenken van praktische en haalbare ideeen voor samenwerking op lokaal niveau
- Het uitwisselen van informatie over succesvolle samenwerkingen
- Het maandelijks publiceren van een lijst met interkerkelijke bijeenkomsten
- 'Lobbyen' op synodaal niveau, om van boven af meer eenheid te verkrijgen...
Je komt al met een uitgewerkte oplossing zonder eerst je probleem helder te hebben benoemd.
We hebben hier gezamenlijk hooguit benoemt dat er gebrek aan eenheid is.
Maar waar die eenheid uit zou moeten bestaan is nog niet duidelijk.
Je bent al wel bezig met de invulling van de oplossing.
Er wordt een stap overgeslagen.
Alle geledingen waar het om gaat hebben de 3FvE als basis, de 12 artikelen, de Bijbel als gezaghebbend.
Dat is kennelijk te weinig voor de eenheid. Dus er moet meer aan inhoudelijke overeenkomst benoemd worden. Als dat helder is kun je gaan brainstormen over hoe het dan bereikt moet worden.
- Miscanthus
als je nog meer gaat benoemen bereik je nooit eenheid......Klavier schreef:Alle geledingen waar het om gaat hebben de 3FvE als basis, de 12 artikelen, de Bijbel als gezaghebbend.
Dat is kennelijk te weinig voor de eenheid. Dus er moet meer aan inhoudelijke overeenkomst benoemd worden. Als dat helder is kun je gaan brainstormen over hoe het dan bereikt moet worden.
Dat betekent dus respect voor de verscheidenheid in standpunten.Miscanthus schreef:mee eens!Christiaan schreef:Als wij nou een proberden éénheid te krijgen op dit forum.
Een beter bewijs van hoe moeilijk de zaken liggen is er niet :!:
Overigens ben ik het er wel mee eens
Well, ik acht dat de taak voor de stichting, om precies te definieren wat ze ziet als probleem, en waar ze naartoe wil werken.Je komt al met een uitgewerkte oplossing zonder eerst je probleem helder te hebben benoemd.
We hebben hier gezamenlijk hooguit benoemt dat er gebrek aan eenheid is.
Maar waar die eenheid uit zou moeten bestaan is nog niet duidelijk.
Kijk, je kan nu uren en uren gaan theoretiseren over wat nu eenheid is, hoe het zou moeten zijn, etc etc. Je kan ook gaan kijken hoe je die eenheid praktisch meer vorm kan gaan geven. Dat laatste lokt mij meer, er is tenslotte al genoeg over gepraat (in het verleden is er zelfs een (besloten) deel van het forum aan geweid geweest).
- Miscanthus
Je moet ook een keer stoppen met het steeds verder opzoeken van de grenzen van eenheid. Anders krijg je eenheid in besloten kring en dat is wel gezellig, maar wordt op den duur muf en ten langen leste gaat het zurig ruiken.memento schreef:Kijk, je kan nu uren en uren gaan theoretiseren over wat nu eenheid is, hoe het zou moeten zijn, etc etc. Je kan ook gaan kijken hoe je die eenheid praktisch meer vorm kan gaan geven. Dat laatste lokt mij meer, er is tenslotte al genoeg over gepraat (in het verleden is er zelfs een (besloten) deel van het forum aan geweid geweest).
Dat zie je al gebeuren bij sommige columnschrijvers.....
Als je een stichting opricht zul je bij de notaris aan moeten geven wat de doelstelling van de stichting is.memento schreef: Well, ik acht dat de taak voor de stichting, om precies te definieren wat ze ziet als probleem, en waar ze naartoe wil werken.
Kijk, je kan nu uren en uren gaan theoretiseren over wat nu eenheid is, hoe het zou moeten zijn, etc etc. Je kan ook gaan kijken hoe je die eenheid praktisch meer vorm kan gaan geven. Dat laatste lokt mij meer, er is tenslotte al genoeg over gepraat (in het verleden is er zelfs een (besloten) deel van het forum aan geweid geweest).
Hoe zou jij die dan formuleren?
Als de eenheid nog onderzocht moet worden kun je nog niet vooruitlopen op dat onderzoek.
Wat jij noemt als 'eenheid praktisch meer vorm geven' is ook al onderdeel van de opdracht van de diverse deputaten die er mee bezig zijn. Ga je wederom een initiatief opzetten met hetzelfde doel? Dat zou als signaal van onvermogen voor de andere initiatieven opgevat kunnen worden. Dan ben je verder van huis dan ooit.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Toch niet:Gian schreef:Ik denk dat zo'n beetje alle interkerkelijke organisatie's kritiek krijgen. Daarom zie ik een platform als EGG vooral zitten.memento schreef: - Werkt niet samen met andere organisaties, tenzij deze binnen de hele doelgroep als onomsteden gezien worden (i.e. geen samenwerking met SRA, heartcry, etc)
Het bestuur van bijv. SRA of heartcry zal vast wel de 3 formulieren ondertekenen. Ook de SRB was omstreden toen het nieuw was.
Mensen vol van kritiek moet je denk bijvoorbaat niet in een stichting willen hebben die eenheid nastreeft.
Wat mij betreft mag je daarom dit voorstel schrappen anders kom je nog niets verder.
Dear Bert:
Our organization is non-denominational and evangelical and so the Fellowship has no theological position re: Calvinism or Arminianism. See our statement of faith on the website. http://www.revivalfellowship.com
We seek to minister the Grace of God to all. Several of our number are Calvinistic and some are Arminian. History tells us that God used Whitefiled (a Calvinist) and Finnery (an Arminian) in revival. Our heart cry is for a Sovereign move of God to touch Canada.
For revival & spiritual awakening,
John McGregor
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Doelstellingen zijn vaak abstract. Iets als:Klavier schreef: Als je een stichting opricht zul je bij de notaris aan moeten geven wat de doelstelling van de stichting is.
Hoe zou jij die dan formuleren?
Het bevorderen van eenheid tussen genoemde kerken, zowel op plaatselijk niveau, als op institutioneel niveau.
Daarbij: doelstellingen zijn eenvoudig te wijzigen.
Well, wat wil je er aan onderzocht hebben. Dit is al vaak genoeg discussiepunt geweest, al ruim voordat je hier op t forum kwam. Het is heel simpel: Uiteindelijk wil je één kerkgenootschap waarin alle nu bestaande kerkgenootschappen opgaan. Omdat dat (iig op korte termijn) niet haalbaar is, kijk je naar wat haalbaar is met de plaatselijke gemeenten. En dat zal per gemeente verschillen.Als de eenheid nog onderzocht moet worden kun je nog niet vooruitlopen op dat onderzoek.
1. Bij mijn weten is er nog geen interkerkelijk iets wat zich daarmee bezig houdt.Wat jij noemt als 'eenheid praktisch meer vorm geven' is ook al onderdeel van de opdracht van de diverse deputaten die er mee bezig zijn. Ga je wederom een initiatief opzetten met hetzelfde doel?
2. M.i. hoort eenheid niet van boven af te komen, maar is een zaak die mn op lokaal niveau invulling gegeven moet worden. Deputaten gaan niet over een aantal lokale JV's die samen een avond organiseren bv.
Het doel van de stichting lijkt me dus meer praktisch te moeten zijn, kleine dingen als:
- JV's uit verschillende kerkgenootschappen die een gezamelijke avond hebben
- Een bezinningsavond met predikanten uit verschillende kerkgenootschappen
- Een gezamelijke evangelisatie-actie
- Weekdiensten op elkaar afstemmen, en vermelden in elkaars kerkbodes
- Collectes houden voor elkaar, indien nodig (bv: momenteel hebben veel HHK-gemeenten geld nodig voor een kerkgebouw)
- Gezamelijke diaconale zorg richting niet-kerkelijken
- etc
Kortom, dingen die in sommige gemeenten al gedaan worden. Het is niet echt spectaculair enzo, maar m.i. wel nuttig, en draagt mee aan het komen tot verdere eenheid.
Het klinkt allemaal prachtig en ik zou wensen dat het zo was, maar als ik naar de plaatselijke situatie hier kijk, zie het ik het ( naar de mens gesproken ) nog lang niet gebeuren.
Wél op micro nivo, niet officieel, gewoon door leden van verschillende kerken en gemeenten die bij elkaar komen om voor deze eenheid te bidden. ( dat gebeurt hier dus wel)
Je kunt van alles van de grond proberen te tillen, maar hier ligt het begin.
overigens worden er wel kerkdiensten georganiseerd voor de spaans-evangelische zending, een SGP-tijdrede ed. , die wél door verschillende kerkgenootschappen ondersteund worden, en die ook afgelezen en aangekondigd worden. En waarbij men dus wél bij de ander de kerk binnenstapt. .......( misschien is er dus toch nog hoop, als je tenminste vooral naar rechts kijkt, kijk je per ongeluk wat naar links, dan zullen velen afhaken )
Wél op micro nivo, niet officieel, gewoon door leden van verschillende kerken en gemeenten die bij elkaar komen om voor deze eenheid te bidden. ( dat gebeurt hier dus wel)
Je kunt van alles van de grond proberen te tillen, maar hier ligt het begin.
overigens worden er wel kerkdiensten georganiseerd voor de spaans-evangelische zending, een SGP-tijdrede ed. , die wél door verschillende kerkgenootschappen ondersteund worden, en die ook afgelezen en aangekondigd worden. En waarbij men dus wél bij de ander de kerk binnenstapt. .......( misschien is er dus toch nog hoop, als je tenminste vooral naar rechts kijkt, kijk je per ongeluk wat naar links, dan zullen velen afhaken )
Dan krijg je een COGG nr 2. De GG kan je vergeten, die mogen niet meedoen met COGG, GGin en OGG ws ook niet.memento schreef:Eenheid kan je alleen berijken, als je de plaatselijke gemeenten (en hun leden) daar warm voor weet te maken.
Ik zie weinig in een stichting die buiten de bestaande kerken om dingen gaat organiseren. Die zijn er al genoeg, en brengen helaas vaak meer verdeeldheid, dan eenheid.
Wat krijg je dan? Enkele vrijgemaakte Gemeente's, wat Gereformeerden en een handjevol PKN-gemeente's.
Ik denk dat het zeker kans heeft als je de kerkganger zelf lid laat worden. Van onderaf dus.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert, ik baal van je posting. Wij wonen in Nederland, en hebben hier onze kerkelijke problemen. Ook hebben we hier een SRA en stichting heartcry die totaal niets met Canada te maken hebben.Bert Mulder schreef:Toch niet:Gian schreef:Ik denk dat zo'n beetje alle interkerkelijke organisatie's kritiek krijgen. Daarom zie ik een platform als EGG vooral zitten.memento schreef: - Werkt niet samen met andere organisaties, tenzij deze binnen de hele doelgroep als onomsteden gezien worden (i.e. geen samenwerking met SRA, heartcry, etc)
Het bestuur van bijv. SRA of heartcry zal vast wel de 3 formulieren ondertekenen. Ook de SRB was omstreden toen het nieuw was.
Mensen vol van kritiek moet je denk bijvoorbaat niet in een stichting willen hebben die eenheid nastreeft.
Wat mij betreft mag je daarom dit voorstel schrappen anders kom je nog niets verder.
Dear Bert:
Our organization is non-denominational and evangelical and so the Fellowship has no theological position re: Calvinism or Arminianism. See our statement of faith on the website. http://www.revivalfellowship.com
We seek to minister the Grace of God to all. Several of our number are Calvinistic and some are Arminian. History tells us that God used Whitefiled (a Calvinist) and Finnery (an Arminian) in revival. Our heart cry is for a Sovereign move of God to touch Canada.
For revival & spiritual awakening,
John McGregor
Als jij nou in Canada de boel op orde houd, dan proberen wij hier iets te betekenen ten goede in de hoop niet gestoord te worden met loze anti-posting als hierboven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.