Wereldgelijkvormigheid

Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

lees ff mijn posting hiervóór
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Labyrinth schreef:en de mensen, christen, die door dit alles: "mijding van wereldgelijkvormigheid" in een grote identiteitscrisis raken of zelfs hun geloof kwijtraken?

is dát wat ons voor ogen staat, de soms rigiditeit van dit alles?
Je kunt uiteraard ook hierin weer te ver doorschieten, zoals in alles. De voorbeelden hiervan zijn denk ik ons allen bekend. De 2 principes die we moeten hanteren zijn:
- Vermijden van wereldgelijkvormigheid (blijf het zout det aarde, en word niet smakeloos!)
- We moeten wel in de wereld zijn, maar niet van de wereld. Dus niet ons terugtrekken in ons veilige subcultuurtje, maar voluit in de wereld staan en weten wat daar gebeurt.

Als we beide polen in de gaten houden zal het goed gaan. Als we ons slecht op 1 van de 2 concentreren raken we uit balans.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

rekcor schreef:
Geledu schreef:Dan gaan we de wereld niet kopieeren om zo die wereldse gebruiken in te voeren in de kerk of in ons leven.
Het is in sommige gevallen niet een kwestie van 'de wereld kopieeren', maar veeleer 'door God gegeven dingen weer op de goede manier gebruiken'.
Dit is dus de discussie waar ik op doelde in mijn vorige posting.

Verijkt het ons leven om die wereldse zaken weer op een "goede" manier te gebruiken ?
Of is het onze natuurlijke drang van ons vlees om zoveel als mogelijk te schipperen tussen de godsdienst en de wereld.

Ik ben bang dat het helaas het laatste is .....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het is hier allemaal: ik vind dit en ik vind dat en jij moet dat ook vinden.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

refo schreef:Het is hier allemaal: ik vind dit en ik vind dat en jij moet dat ook vinden.
vind je dat ? :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

refo schreef:Het is hier allemaal: ik vind dit en ik vind dat en jij moet dat ook vinden.
Als je dat bij mij leest lees je meer dan dat er staat. :cry:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef:
refo schreef:Het is hier allemaal: ik vind dit en ik vind dat en jij moet dat ook vinden.
Als je dat bij mij leest lees je meer dan dat er staat. :cry:
wie de schoen past trekke hem aan.................
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:Het is hier allemaal: ik vind dit en ik vind dat en jij moet dat ook vinden.
Als ik wat ik vind daadwerkelijk uit de bijbel kan onderbouwen, en dat zonder aan het woord af te doen of toe te voegen, dan moet jij dat inderdaad ook vinden. Aan ons allen de taak om te toetsen of de dingen alzo gelegen zijn, zo nee dit te verwerpen, en zo ja onze mening bij te stellen. Hetgeen uiteraard ook voor mij geldt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dathenum schreef:
refo schreef:Het is hier allemaal: ik vind dit en ik vind dat en jij moet dat ook vinden.
Als ik wat ik vind daadwerkelijk uit de bijbel kan onderbouwen, en dat zonder aan het woord af te doen of toe te voegen, dan moet jij dat inderdaad ook vinden. Aan ons allen de taak om te toetsen of de dingen alzo gelegen zijn, zo nee dit te verwerpen, en zo ja onze mening bij te stellen. Hetgeen uiteraard ook voor mij geldt.
Ok, laten we eens kijken, een Bijbelstudie dan, wat God's Woord ons hier te zeggen heeft. Zullen we beginnen met Rom 12?

2 En wordt dezer wereld9) niet gelijkvormig;10) maar wordt veranderd door de vernieuwing11) uws gemoeds,12) opdat gij moogt beproeven,13) welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.14)

9) dezer wereld
Grieks, dezer eeuw; namelijk die in het boze gelegen is; 1 Joh. 5:19.

10) niet gelijkvormig;
Dat is, neemt niet aan den vorm of de gedaante dezer boze wereld. Hoedanig deze vorm nu was, beschrijft de apostel Rom. 13:13; Ef. 4:18,19, en Petrus, 1 Petr. 4:3, en Johannes, 1 Joh. 2:16.

Onderbouw:
1 Ik bid u dan, broeders,1) door de ontfermingen Gods,2) dat gij uw lichamen3) stelt4) tot een levende,5) heilige6) en Gode welbehagelijke offerande,7) welke is uw redelijke godsdienst.8)
2 En wordt dezer wereld9) niet gelijkvormig;10) maar wordt veranderd door de vernieuwing11) uws gemoeds,12) opdat gij moogt beproeven,13) welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.14)
3 Want door de genade,15) die mij gegeven is, zeg ik een16) iegelijk,17) die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn;18) maar dat hij wijs zij tot19) matigheid,20) gelijk als God21) een iegelijk22) de mate des geloofs23) gedeeld heeft.24)
4 Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben,25) en de leden alle niet dezelfde werking hebben;
5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.
6 Hebbende nu verscheidene26) gaven,27) naar de genade, die ons gegeven is,
7 Zo laat ons die gaven besteden,28) hetzij profetie,29) naar de mate des geloofs;30) hetzij bediening, in het bedienen;31) hetzij die leert, in het leren;32)
8 Hetzij die vermaant, in het vermanen;33) die uitdeelt,34) in eenvoudigheid;35) die een voorstander is,36) in naarstigheid; die barmhartigheid doet,37) in blijmoedigheid.38)
9 De liefde39) zij ongeveinsd.40) Hebt een afkeer van het boze,41) en hangt het goede aan.42)
10 Hebt elkander hartelijk lief43) met broederlijke liefde;44) met eer de een de ander voorgaande.45)
11 Zijt niet traag46) in het benaarstigen.47) Zijt vurig van geest.48) Dient den Heere.49)
12 Verblijdt u50) in de hoop.51) Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.
13 Deelt mede tot de behoeften52) der heiligen.53) Tracht naar herbergzaamheid.54)
14 Zegent hen, die u vervolgen; zegent en55) vervloekt niet.56)
15 Verblijdt u met de blijden;57) en weent met de wenenden.
16 Weest eensgezind onder elkander.58) Tracht niet naar de hoge dingen,59) maar voegt u60) tot de nederige.61) Zijt niet wijs bij uzelven.62)
17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad.63) Bezorgt hetgeen eerlijk is64) voor alle mensen.65)
18 Indien het mogelijk is,66) zoveel in u is,67) houdt vrede met alle mensen.68)
19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats;69) want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
20 Indien dan uw vijand70) hongert,71) zo spijzigt hem;72) indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.73)
21 Wordt van het kwade niet74) overwonnen,75) maar overwint het kwade76) door het goede.77)
1) bid u dan, broeders,
Of, ik vermaan.

2) door de ontfermingen Gods,
Dat is, dewijl dan God ons zo veelvoudige barmhartigheid in Christus heeft betoond, gelijk in het voorgaande geleerd is, hetwelk het woord dan aanwijst.

3) uw lichamen
Dat is, uzelven, geheel een Hebreeuwse manier van spreken, waardoor een deel voor het geheel genomen wordt; gelijk hetzelve uitgelegd wordt 1 Thess. 5:23.

4) stelt
Dat is, offert op; gelijk de offeranden voor den Heere werden aangeboden en voor Hem daargesteld en alzo Hem toegeëigend.

5) een levende,
Dat is, niet lichamelijk door slachting gedood, maar geestelijk door doding der begeerlijkheden geslacht zijnde, om Gode te leven; Rom. 6:11; 2 Cor. 5:15; Col. 3:3,5.

6) heilige
Dat is, gelijk de beesten, die in het Oude Testament opgeofferd werden, zonder vlek of gebrek moesten zijn; Exod. 12:5; Lev. 1:10; Deut. 15:21, dat alzo wij ons afzonderen van alle onheiligheden.

7) Gode welbehagelijke offerande,
Dat is, voortkomende uit een oprecht en verslagen hart door het geloof gereinigd, zonder hetwelk Gode gene offeranden behagen; Jes. 1:11, en Jes. 66:3; Jer. 6:20, en Jer. 7:29; Hos. 6:6; Hebr. 11:4,6.

8) redelijke godsdienst.
Dat is, een godsdienst, die niet bestaat in uiterlijk opofferen van onredelijke dieren, gelijk in het Oude Testament, maar in een geestelijk opofferen van redelijke mensen, dat is, van uzelven; Hebr. 13:15; 1 Petr. 2:5.

9) dezer wereld
Grieks, dezer eeuw; namelijk die in het boze gelegen is; 1 Joh. 5:19.

10) niet gelijkvormig;
Dat is, neemt niet aan den vorm of de gedaante dezer boze wereld. Hoedanig deze vorm nu was, beschrijft de apostel Rom. 13:13; Ef. 4:18,19, en Petrus, 1 Petr. 4:3, en Johannes, 1 Joh. 2:16.

11) wordt veranderd door de vernieuwing
Grieks, in vorm, of gedaante hersteld; niet naar lichaam, gelijk de poëten in hunne fabelen dichten, somwijlen geschied te zijn, maar naar de ziel en krachten derzelve, namelijk naar het verstand en naar den wil en de genegenheden.

12) gemoeds,
Of, verstands. Zie Ef. 1:18, en Ef. 2:3, en Ef. 4:23; Col. 1:21.

13) beproeven,
Dat is, onderscheiden; of ene proeve geven door uw godzalig leven, dat gij verstaat welke de goede wil Gods zij.

14) wil van God zij.
Namelijk naar welken als den enigen en volmaakten regel wij ons leven moeten aanstellen, dien Hij in zijn Woord ons volkomen geopenbaard heeft.

15) de genade,
Dat is, naar het ambt des apostelschaps, dat mij uit genade bevolen is, en naar het gezag, dat mij als een apostel en gezant Gods van hem gegeven is.

16) zeg ik een
Dat is, Ik gebied.

17) iegelijk,
Namelijk die enige openbare bediening, of bijzondere gave heeft; Deut. 29:29; Spreuk. 25:27; Pred. 7:16.

18) wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn;
Grieks, overwijs zij; namelijk boven zijn begrip of beroeping. Of, zich niet late voorstaan, dat bij hem overvloediger wijsheid is dan bij andere.

19) wijs zij tot
Namelijk in goddelijke zaken; want die mogen en moeten ook van ons met eerbieding en aandachtige naarstigheid onderzocht worden.

20) matigheid,
Namelijk des verstands of der wetenschap; gelijk het Griekse woord medebrengt; zich tevreden houdende met kennis der dingen, die ter zaligheid nodig of dienstig zijn.

21) God
Dat is, gedenkende dat het God is, die de kennis, die gij hebt, u gegeven heeft, 1 Cor. 7:17, en dat gij daarom u niet over dezelve moet verhovaardigen.

22) een iegelijk
Dat is, gedenkende ook dat gij die kennis alleen niet hebt, maar dat dezelve, en dikwijl ook nog meerder, aan anderen is medegedeeld.

23) de mate des geloofs
Dat is, naar het deel, dat elkeen der gelovigen van God uitgedeeld is. Want er is niemand, die een volmaakte kennis van alles heeft, maar de ene heeft mindere, de andere meerdere; 1 Cor. 7:7, en 1 Cor. 13:9; Ef. 4:7.

24) gedeeld heeft;
Namelijk als een huisvader, die elkeen zijner huisgenoten zijn deel uitdeelt, den een wat meerder, den ander wat minder, den een dit, den ander wat anders.

25) Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben,
Dit verklaart hij met de gelijkenis van een lichaam en van deszelfs ledematen; waarmede hij bewijst, dat al de diensten en gaven, die het ene of het andere lidmaat der gemeente heeft, volgens de gemeenschap der heiligen, tot algemene stichting van het ganse lichaam der gemeente moeten besteed worden. Zie van deze gelijkenis ook 1 Cor. 10:17, en 1 Cor. 12:12, enz; Ef. 4:12,16,25, en Ef. 5:30; Col. 2:19, en Col. 3:15.

26) Hebbende nu verscheidene
Namelijk sommige buitengewone, van welke de apostel handelt 1 Cor. 12:14, sommige gewone, van welke hier voornamelijk gehandeld wordt; die ook verscheiden zijn, gelijk hierna verklaard wordt.

27) gaven,
Grieks, Charismata; zo worden de bedieningen en de gaven daartoe nodig genaamd, omdat zij van God den mensen uit genade geschonken worden.

28) Zo laat ons die gaven besteden,
Anderen vervullen dit aldus, hetzij profetie, zo laat ons wijs zijn naar de mate des geloofs, enz.

29) profetie,
Dat is, de gave of beroeping om te profeteren; waardoor verstaan wordt de gave niet zozeer om toekomende dingen te voorzeggen, gelijk gehad hebben de profeten des Ouden Testaments, en in het Nieuwe Agabus, Paulus, Petrus, Johannes en anderen, gelijk dit woord genomen wordt 1 Cor. 12:28; Ef. 4:11, als van het recht verstand der Heilige Schrift uit te leggen en tot vertroosting en vermaning de gemeente toe te passen. Zie 1 Cor. 14:1,3.

30) de mate des geloofs;
Grieks, analogian; waardoor verstaan wordt, òf de mate van kennis, die iemand van God gegeven is, gelijk Rom. 12:3, en Ef. 4:7, òf de gelijkmatigheid en overeenkomstig der hoofdstukken van de Christelijke leer, klaarlijk uitgedrukt in Gods Woord en in de artikelen des geloofs, die als een regel zijn, naar welken alle uitleggingen der Heilige Schrift moeten gedaan worden.

31) bediening, in het bedienen;
Grieks, diakonian; welk woord hier in het algemeen genomen wordt voor de bedieningen, die hierna in bijzondere soorten afgedeeld worden. Zie Hand. 1:17; 1 Cor. 12:5.

32) die leert, in het leren;
Dat is, die geroepen is om een leraar te zijn; welke leraars, alzo zij hier van de Vermaners onderschieden worden; zo menen sommigen dat hierdoor in het bijzonder verstaan worden degenen, die voornamelijk geroepen zijn om de Christelijke leer te verklaren, en dezelve tegen de valse leraars en tegensprekers te verdedigen.

33) die vermaant, in het vermanen;
Of, vertroost; waardoor verstaan kunnen worden de leraars, die voornamelijk geroepen zijn om de Christelijke leer der gemeente toe te passen tot vermaning en vertroosting; die anderszins herders genaamd worden; Jer. 3:15, en Jer. 23:4; Zach. 10:2; Ef. 4:11; 1 Petr. 5:2,4.

34) die uitdeelt,
Dat is, die geroepen is, om de aalmoezen en collecten der gemeente te vergaderen, en aan de armen, naar hunnen nood, uit te delen, die bijzonderlijk diakenen genoemd worden. Zie van dezelve Hand. 6.

35) in eenvoudigheid;
Namelijk des harten; niet straf of hoogmoedig zijnde tegen de armen, niet uit gunst of nijd gevende; maar met een medelijdend en eenvoudig hart hunnen nood aanziende, en hen naar denzelven getrouwelijk bijstaande.

36) die een voorstander is,
Of, die over anderen gesteld is. Waardoor verstaan kunnen worden de ouderlingen, die in het Woord niet arbeiden, 1 Tim. 5:17, maar met de herders opzicht hebben over de gemeente, om haar te regeren en in Christelijken vrede en tuchtte houden; die anders genaamd worden regeringen; 1 Cor. 12:28.

37) die barmhartigheid doet,
Daardoor kan verstaan worden een zekere soort van diakenen en diakonessen, die bijzondere opzicht en bediening hadden over de kranken, ballingen en vreemdelingen, 1 Tim. 5:9, hetwelk een van de bijzondere werken der barmhartigheid is.

38) in blijmoedigheid.
Dat is, met een gewillig en toegenegen hart, zonder zich dien moeilijken dienst te laten verdrieten, of zich tegen de armen gemelijk te tonen.

39) De liefde
Onder de Christelijke deugden wordt deze vooraan gesteld, omdat alle andere deugden daarin begrepen zijn, en met dezelve vergezelschapt moeten worden; Rom. 13:8,9,10; 1 Cor. 13:2; 1 Tim. 1:5.

40) ongeveinsd.
Dat is, bestaande niet alleen in woorden en uiterlijke gebaren, maar voornamelijk in een oprechte toegenegenheid des harten; 1 Joh. 3:18; 1 Petr. 1:22.

41) een afkeer van het boze,
Hij vermaant het kwaad niet alleen te vlieden, maar ook als een gruwelijke zaak te haten; Ps. 139:22.

42) hangt het goede aan.
Grieks, kleeft aan, of wordt aangekleefd; namelijk gelijk als met lijm, vast aan het goede houdende, zonder daarvan afgetrokken te worden; 1 Cor. 6:16,17. In deze twee stukken bestaat de ganse bekering des mensen; Ps. 34:15; Jes. 1:16.

43) hartelijk lief
Het Griekse woord betekent zulke liefde, waarmede de ouders hunne kinderen van nature liefhebben, welke is de grootste en heftigste.

44) broederlijke liefde;
Dat is, zulke als betaamt dengenen, die niet alleen van één vlees zijn, Jes. 58:7, maar die ook door het geloof broeders zijn van éénen Vader in de hemelen; 1 Thess. 4:9; Hebr. 13:1; 1 Petr. 1:22, en 1 Petr. 2:17.

45) voorgaande.
Dat is, bejegent elkander met alle burgerlijke eerbieding en beleefdheid naar eens iegelijks staat, zonder te verwachten dat gij eerst van uwen broeder alzo bejegend wordt.

46) traag
Of, lui.

47) in het benaarstigen.
Grieks, in de benaarstiging; dat is, in de werken uwer beroeping naarstiglijk waar te nemen.

48) Zijt vurig van geest.
Dat is, ijverig, niet lauw; Openb. 3:16.

49) Dient den Heere.
Dat is, wilt als dienstknechten des Heeren vlijtig betrachten alles wat tot Zijn dienst en eer vereist wordt; Ps. 2:11; Ef. 6:7. Anderen lezen in het Grieks voor Kyrio, dat is de Heere, Kairo, dat is de tijd; in zulken in gelijk Ef. 5:16; Col. 4:5.

50) Verblijdt u
In Rom. 12:12 worden drie middelen aangewezen om te gebruiken in tijd van kruis en tegenspoed.

51) in de hoop.
Namelijk der verlossing en der zaligheid.

52) Deelt mede tot de behoeften
Dat is, hebt ook mede uw deel in het geven tot onderhoud der armen. Of, hebt gemeenschap aan de noden der heiligen.

53) der heiligen.
Dat is, der arme gebreklijdende Christenen.

54) Tracht naar herbergzaamheid.
Grieks, volgt of vervolgt de herbergzaamheid, jaagt haar na; gelijk Abraham en Loth deden; Gen. 18:1,2 en Gen. 19:1,2.

55) zegent en
Dit woord herhaalt nog eens om te tonen hoe nodig deze vermaning is.

56) vervloekt niet.
Namelijk gelijk gemeenlijk de vleselijke mensen doen; 1 Cor. 4:12; 1 Petr. 2:23.

57) Verblijdt u met de blijden;
Dat is, zo het uwen naaste welgaat, dat hij oorzaak heeft om daarover blijde te zijn, verblijdt u ook over zijn voorspoed; en zo hij daarentegen in ellende en tegenspoed is, en daarover bedroefd is, laat u ook zijne ellende ter harte gaan, alsof het uzelven aanging; 1 Cor. 12:26; Hebr. 13:3.

58) eensgezind onder elkander.
Dit wordt verstaan niet alleen van de enigheid van gevoelen en verstand in de hoofdstukken der Christelijke leer, maar ook voornamelijk van de enigheid der gemoederen en genegenheden tot elkander.

59) naar de hoge dingen,
Namelijk die uw begrip, krachten of beroeping teboven gaan; of gevoelt niet, namelijk van uzelven, hoge dingen.

60) maar voegt u
Het Griekse woord betekent zich van iemand mede laten leiden, dat is zich naar iemand voegen.

61) tot de nederige.
Namelijk dingen of zaken, gelijk hij tevoren hoge dingen heeft uitgedrukt, dat is, dingen die naar nederigheid zien.

62) Zijt niet wijs bij uzelven.
Zie Rom. 12:3.

63) Vergeldt niemand kwaad voor kwaad.
Hetzelfde leert ook Christus Matth. 5:39.

64) Bezorgt hetgeen eerlijk is
Dat is, bevlijtigt u om zorgvuldiglijk te betrachten.

65) voor alle mensen.
Dat is, in tegenwoordigheid niet alleen voor God, maar ook voor allerlei mensen, zowel voor de ongelovigen als voor de gelovigen; 2 Cor. 8:21.

66) mogelijk is,
Namelijk dat het met goede conscientie kan gedaan worden; of tenzij de boosheid der mensen zo groot zij, dat het onmogelijk is met dezelve vrede te houden.

67) zoveel in u is,
Dat is, dat gij gene oorzaak van onvrede geeft, en aan uwe zijde alles toebrengt wat dienstig is om den vrede te houden of te maken.

68) alle mensen.
Namelijk niet alleen met de gelovigen, waartoe hij ons vermaant Rom. 12:16, maar ook met de ongelovigen die buiten zijn.

69) geeft den toorn plaats;
Sommigen verstaan dit van den toorn des mensen, namelijk òf desgenen, die verongelijkt is, dat hij zijn toorn over het ongelijk, hem aangedaan, plaats, dat is tijd, geve om te stillen: òf desgenen, die ongelijk doet, dat men denzelven niet tegensta om hem niet meer te verbitteren, maar zijn toorn wijke en alzo plaats geve. Doch hetgeen er volgt schijnt te vereisen dat dit moet verstaan worden van den toorn, dat is van de wraak Gods, die Hij doen zal over dengene, die ongelijk doet, welke wraak men plaats geeft als men Gode de wraak opgeeft.

70) uw vijand
Dat is, die zich vijandig tegen u gedraagt, niet dien gij haat of vijand zijt, want dat betaamt den Christenen niet.

71) hongert,
Dat is, in enigen nood is, en daarin uwe hulp van doen heeft; een deel voor het geheel genomen.

72) spijzigt hem;
Dat is, bewijs hem alle diensten der liefde in zijnen nood.

73) kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
Dat is, gij zult hem daarmede opwekken, om zijn ongelijk te kennen, hem daarvan te bekeren, en ophouden u meer kwaad te doen, gelijk iemand, dien een kool vuur op zijn hoofd gelegd wordt, hetzelve terstond gevoelt en afschudt, als hetzelve niet kunnende verdragen.

74) van het kwade niet
Dat is van het ongelijk, dat u aangedaan wordt.

75) overwonnen,
Namelijk om daardoor tot wraakgierigheid gebracht te worden.

76) overwint het kwade
Dat is, neem weg, verbreek, verzacht.

77) door het goede.
Dat is, met lankmoedigheid en weldadigheid.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Héé Bert Mulder, blijf je van die lappen tekst produceren? redelijkerwijs kun je toch niet verlangen dat we ál die lappen tekst door blijven spitten?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Labyrinth schreef:Héé Bert Mulder, blijf je van die lappen tekst produceren? redelijkerwijs kun je toch niet verlangen dat we ál die lappen tekst door blijven spitten?
Zoals ik in een andere post schreef, verdeel ik mijn post in 2 gedeelten,

1. argument
2. onderbouw

Als je er dan geen zin in hebt, hoef je de hele lap niet te lezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Dathenum schreef:
Labyrinth schreef:en de mensen, christen, die door dit alles: "mijding van wereldgelijkvormigheid" in een grote identiteitscrisis raken of zelfs hun geloof kwijtraken?

is dát wat ons voor ogen staat, de soms rigiditeit van dit alles?
Je kunt uiteraard ook hierin weer te ver doorschieten, zoals in alles. De voorbeelden hiervan zijn denk ik ons allen bekend. De 2 principes die we moeten hanteren zijn:
- Vermijden van wereldgelijkvormigheid (blijf het zout det aarde, en word niet smakeloos!)
- We moeten wel in de wereld zijn, maar niet van de wereld. Dus niet ons terugtrekken in ons veilige subcultuurtje, maar voluit in de wereld staan en weten wat daar gebeurt.

Als we beide polen in de gaten houden zal het goed gaan. Als we ons slecht op 1 van de 2 concentreren raken we uit balans.
Ik ken iemand die de bloeiende bloemen uit de tuin liet halen omdat de wereld in het boze ligt en haar kleinkinderen mochten van hun ouders niet buiten de poort spelen omdat ze dan met "de wereld" in aanraking kwamen.
Denk niet dat dát de bedoeling ervan is.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

geledu schreef:
rekcor schreef:
Geledu schreef:Dan gaan we de wereld niet kopieeren om zo die wereldse gebruiken in te voeren in de kerk of in ons leven.
Het is in sommige gevallen niet een kwestie van 'de wereld kopieeren', maar veeleer 'door God gegeven dingen weer op de goede manier gebruiken'.
Dit is dus de discussie waar ik op doelde in mijn vorige posting.

Verijkt het ons leven om die wereldse zaken weer op een "goede" manier te gebruiken ?
Of is het onze natuurlijke drang van ons vlees om zoveel als mogelijk te schipperen tussen de godsdienst en de wereld.

Ik ben bang dat het helaas het laatste is .....
En ondertussen zit je op het wereldse internet te forummen......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Vandaar ook mijn onderschrift "Gedenkt aan de vrouw van Lot", die, op weg naar de plaats des behoudenis, het niet kon laten om te zien naar de wereld van losbandigheid en zorgeloosheid, het Sodom, de wereld van waaruit God Lot en zijn vrouw wegvoerde om behouden te worden van de vernietiging van Sodom.

Moraal: zij kon "de wereld" niet loslaten, ze keek terug naar wat zij achterliet, niet vóóruit naar de plaats des behoudenis.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Pim schreef:
geledu schreef:
rekcor schreef:
Geledu schreef:Dan gaan we de wereld niet kopieeren om zo die wereldse gebruiken in te voeren in de kerk of in ons leven.
Het is in sommige gevallen niet een kwestie van 'de wereld kopieeren', maar veeleer 'door God gegeven dingen weer op de goede manier gebruiken'.
Dit is dus de discussie waar ik op doelde in mijn vorige posting.

Verijkt het ons leven om die wereldse zaken weer op een "goede" manier te gebruiken ?
Of is het onze natuurlijke drang van ons vlees om zoveel als mogelijk te schipperen tussen de godsdienst en de wereld.

Ik ben bang dat het helaas het laatste is .....
En ondertussen zit je op het wereldse internet te forummen......
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je hier wel een punt hebt.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat dit medium een veel groter punt van discussie was.
Nu zijn we op een punt beland dat het overhet algemeen breed geaccepteerd wordt.

Bezinning blijft ook wat dit betreft hard nodig.
En het is uiteraard wel van belang hoe we met internet omgaan en ons ook wat dat betreft zoveel als mogelijk afzijdig van de wereld houden dmv een filter.
Plaats reactie