Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Vincent schreef:
memento schreef:Kortom, ik kan concluderen:
1. 2e feestdagen hebben voor ons geloof weinig waarde
2. We zijn tegen vervanging van een 2e feestdag voor het suikerfeest, omdat we vinden dat de islam moet intergreren

Ik denk niet dat dat erg sterke argumenten zijn....
nee, omdat ik mijn vrijheid niet kwijt wil en zeker niet omdat mensen uit een andere cultuur hiereen zij gekomen. Of zij integreren of niet is hun zaak, mijn vrijheid ontnemen is echter belachelijk.
Vincent, er komt dan waarschijnlijk een oplossing die méér vrijheid bied, ipv minder. De meest waarschijnlijke oplossing op lange termijn is dat de huidige feestdagen gewone, extra vrije dagen worden, met daarbij het recht om die op te nemen op godsdienstige feestdagen naar keuze.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tjongejonge.. .men bedenkt ooit een tweede paasdag... alsof Christus op zondag en maandag opstond.... Wat heeft tweede paasdag dan voor waarde? Voor mij niet veel... Pasen vier ik op eerste paasdag... tweede paasdag is een lekkere vrije dag, maar als ze die op een ander moment inplannen, prima. Tweede paasdag heeft ook helemaal niks met christelijk geloof te maken, het is gewoon een ingelaste extra vrije dag.

Aangezien er een hoop moslims in Nederland zijn lijkt het me wel goed dat ze ook een eigen feestdag hebben. Voor christenen is er niets aan de hand, voor Moslims is het fijn. Ik dacht juist dat het christelijk was om je naaste lief te hebben en te respecteren... rekening met hem te houden. Dat is wat anders dan jou egoistische insteek Vincent: Ik wil een traditie graag in stand houden en die lui die uit een ander land gekomen zijn moeten zich maar schikken. Wat is nou het verschil in jou vrijheid, als het gaat om tweede paasdag of een vrije dag ergens eind November / begin December? Rekening houden met anderen hoeft niet in je eigen land, ze moeten maar rekening houden met jou en zich daaraan aanpassen? Je hebt nog steeds dezelfde vrijheid in een dergelijke situatie, alleen is je vrije dag een paar maandjes vervroegd. Dus was ga je er nou op achteruit? Niets toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Marnix schreef:Tjongejonge.. .men bedenkt ooit een tweede paasdag... alsof Christus op zondag en maandag opstond.... Wat heeft tweede paasdag dan voor waarde? Voor mij niet veel... Pasen vier ik op eerste paasdag... tweede paasdag is een lekkere vrije dag, maar als ze die op een ander moment inplannen, prima. Tweede paasdag heeft ook helemaal niks met christelijk geloof te maken, het is gewoon een ingelaste extra vrije dag.

Aangezien er een hoop moslims in Nederland zijn lijkt het me wel goed dat ze ook een eigen feestdag hebben. Voor christenen is er niets aan de hand, voor Moslims is het fijn. Ik dacht juist dat het christelijk was om je naaste lief te hebben en te respecteren... rekening met hem te houden. Dat is wat anders dan jou egoistische insteek Vincent: Ik wil een traditie graag in stand houden en die lui die uit een ander land gekomen zijn moeten zich maar schikken. Wat is nou het verschil in jou vrijheid, als het gaat om tweede paasdag of een vrije dag ergens eind November / begin December? Rekening houden met anderen hoeft niet in je eigen land, ze moeten maar rekening houden met jou en zich daaraan aanpassen? Je hebt nog steeds dezelfde vrijheid in een dergelijke situatie, alleen is je vrije dag een paar maandjes vervroegd. Dus was ga je er nou op achteruit? Niets toch?

Dat het land niet meer stil en rustig is en door iederéén als vrije dag gezien wordt. Het werkt natuurlijk niet als jij die vrijheid hebt, er zijn genoeg banen waarbij werkgevers dat dan zullen benutten en jou zullen laten werken, of waarbij het net te druk is om jou vrij te geven die dagen. Terwijl de tweede feestdagen tot nu toe voor vrijwel iederéén vrije dag zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Marnix schreef:Tjongejonge.. .men bedenkt ooit een tweede paasdag... alsof Christus op zondag en maandag opstond.... Wat heeft tweede paasdag dan voor waarde? Voor mij niet veel... Pasen vier ik op eerste paasdag... tweede paasdag is een lekkere vrije dag, maar als ze die op een ander moment inplannen, prima. Tweede paasdag heeft ook helemaal niks met christelijk geloof te maken, het is gewoon een ingelaste extra vrije dag.

Aangezien er een hoop moslims in Nederland zijn lijkt het me wel goed dat ze ook een eigen feestdag hebben. Voor christenen is er niets aan de hand, voor Moslims is het fijn. Ik dacht juist dat het christelijk was om je naaste lief te hebben en te respecteren... rekening met hem te houden. Dat is wat anders dan jou egoistische insteek Vincent: Ik wil een traditie graag in stand houden en die lui die uit een ander land gekomen zijn moeten zich maar schikken. Wat is nou het verschil in jou vrijheid, als het gaat om tweede paasdag of een vrije dag ergens eind November / begin December? Rekening houden met anderen hoeft niet in je eigen land, ze moeten maar rekening houden met jou en zich daaraan aanpassen? Je hebt nog steeds dezelfde vrijheid in een dergelijke situatie, alleen is je vrije dag een paar maandjes vervroegd. Dus was ga je er nou op achteruit? Niets toch?
Wat dacht je er van als men in Islamitische landen eerst eens verdraagzaam gaat doen tegenover Christenen? Tegen die tijd kunnen wij in NL historisch gegroeide zaken om gaan gooien ten gunste van moslims.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Vincent, waarom ben je zo gehecht aan persé de dag na Pasen als vrije dag? Je hebt die dag dan toch een andere keer?

Trouwens: Goede Vrijdag is helemaal geen officiële vrije dag, maar daar hoor ik nooit iemand over. Terwijl die dag voor ons geloof het allerbelangrijkste is.
Laatst gewijzigd door Unionist op 13 okt 2006, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

. Ik dacht juist dat het christelijk was om je naaste lief te hebben en te respecteren... rekening met hem te houden
De grote vraag is of het ook christelijk is om respect moet hebben voor hun godsdienst...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Pim schreef: Wat dacht je er van als men in Islamitische landen eerst eens verdraagzaam gaat doen tegenover Christenen? Tegen die tijd kunnen wij in NL historisch gegroeide zaken om gaan gooien ten gunste van moslims.
Is dat een Bijbelse notie? Eerst moeten zij over de brug komen en dan wij pas?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Vincent, waarom ben je zo gehecht aan persé de dag na Pasen als vrije dag? Je hebt die dag dan toch een andere keer?

Trouwens: Goede Vrijdag is helemaal geen officiële vrije dag, maar daar hoor ik nooit iemand over. Terwijl die dag voor ons geloof het allerbelangrijkste is.
"Dat het land niet meer stil en rustig is en door iederéén als vrije dag gezien wordt." Zie eerdere post
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist schreef:
Pim schreef: Wat dacht je er van als men in Islamitische landen eerst eens verdraagzaam gaat doen tegenover Christenen? Tegen die tijd kunnen wij in NL historisch gegroeide zaken om gaan gooien ten gunste van moslims.
Is dat een Bijbelse notie? Eerst moeten zij over de brug komen en dan wij pas?
Ik lees nergens in de bijbel dat we vreemde godsdiensten en hun gebruiken moeten importeren, dus eigenlijk moeten we het helemaal niet willen.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het grootste deel van de BIjbel gaat ook over Israël. Ik denk niet dat je dat zomaar over moeten nemen.

Ik ben ook geen voorstander van eigen zaken opgeven voor andere godsdiensten, maar ik vind sommige argumenten niet zo sterk.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Vincent schreef:
Unionist schreef:Vincent, waarom ben je zo gehecht aan persé de dag na Pasen als vrije dag? Je hebt die dag dan toch een andere keer?

Trouwens: Goede Vrijdag is helemaal geen officiële vrije dag, maar daar hoor ik nooit iemand over. Terwijl die dag voor ons geloof het allerbelangrijkste is.
"Dat het land niet meer stil en rustig is en door iederéén als vrije dag gezien wordt." Zie eerdere post
Wat bedoel je met die zin? Waarom moet ons land op een maandag na een feestdag stil en rustig zijn? Bovendien: er zijn allerlei activiteiten op die dag, dus stil en rustig is het niet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist schreef:Het grootste deel van de BIjbel gaat ook over Israël. Ik denk niet dat je dat zomaar over moeten nemen.
Volgens mij was jij degene die er een bijbels argument van wilde maken. ;-)
Laatst gewijzigd door Pim op 13 okt 2006, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Pim schreef:
Unionist schreef:Het grootste deel van de BIjbel gaat ook over Israël. Ik denk niet dat je dat zomaar over moeten nemen.

[\quote]

Volgens mij was jij degene die er een bijbels argument van wilde maken. ;-)
Ik zeg ook niet dat de Bijbel er niets over te zeggen heeft. Maar je kunt niet zeggen: in het OT ging men zo om met vreemde godsdiensten, dus wij moeten er ook zo mee omgaan. Israël had een bijzondere positie. Anders zouden wij letterlijk ook de andere godsdiensten uit moeten roeien.

Maar als het gaat om: eerst moeten zij dit en dan pas kunnen we praten over dat, dan lijkt me dat geen christelijke isnteek. We laten ze toe of we laten ze niet toe, maar geen koehandel.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:
Vincent schreef:
Unionist schreef:Vincent, waarom ben je zo gehecht aan persé de dag na Pasen als vrije dag? Je hebt die dag dan toch een andere keer?

Trouwens: Goede Vrijdag is helemaal geen officiële vrije dag, maar daar hoor ik nooit iemand over. Terwijl die dag voor ons geloof het allerbelangrijkste is.
"Dat het land niet meer stil en rustig is en door iederéén als vrije dag gezien wordt." Zie eerdere post
Wat bedoel je met die zin? Waarom moet ons land op een maandag na een feestdag stil en rustig zijn? Bovendien: er zijn allerlei activiteiten op die dag, dus stil en rustig is het niet.
Geloof je nu werkelijk dat mijn werkgever het dadelijk zal accepteren als ik tweede paasdag vrijneem terwijl er bergen werk te doen is. "Nee, neem maar vrij als volgende week deze order is afgehandeld". Bijv. Kortom, als het niet meer door iederéén als feestdag wordt gezien, werkt het niet.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Maar waarom wil je persé vrij op Tweede Paasdag?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie