Vloeken doorstrepen in bieb-boeken

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eva schreef:Dus er bestaat vrijwel geen literatuur zonder een vloek? Dat zegt in feite genoeg.
Dat is te kort door de bocht. De boeken met groene sticker worden "geselecteerde romans" genoemd. Ik ken de selectiecriteria niet, maar ik vermoed dat het gaat om veel méér dan alleen vloeken.
Scholieren die boeken voor hun literatuurlijst moeten lezen, vinden er in elk geval maar weinig van hun gading. Tenzij de school de "literatuurlijst" aanpast en Jac. Overeem ook bevordert tot het literaire genre. [Ik heb literatuurlijsten gezien waarop dat gebeurt, ja...]
Eva

Bericht door Eva »

Unionist schreef:Dus het aanbod codexboeken wat in Rijssen geselecteerd is voor de refo's toont gewoon wat het niveau van de lezers is... .
:mrgreen: :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Jac. Overeem op de liternatuurlijst... tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen.

VMBO'ers kun je moeilijk Multatuli laten lezen. Die lezen hooguit Bartje, en Oeroeg. Dan vind ik Overeem zo beroerd nog niet. Het gaat er meer om dát ze lezen dan wát ze lezen.

Als je VMBO'ers BL hun gang laat gaan, komen ze met een lijst vol Van der Poel.

En vind jij Wolkers zulke hoogstaande kost?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De boeken met groene sticker worden "geselecteerde romans" genoemd. Ik ken de selectiecriteria niet, maar ik vermoed dat het gaat om veel méér dan alleen vloeken.
Op de website van de bieb staat het volgende: "De geselecteerde romans zijn met name geschikt voor protestants-christelijke lezers die in hun lectuur niet geconfronteerd willen worden met vloeken of ruw taalgebruik."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Het gaat er meer om dát ze lezen dan wát ze lezen.
Dan kan de Donald Duck dus ook op de lijst :roll:
Unionist schreef:Als je VMBO'ers BL hun gang laat gaan, komen ze met een lijst vol Van der Poel.
Zie dit, bijvoorbeeld.... "Ik hep twee recensies nodig met j.f van der pOel over het boek In het web van een loverboy! maar kan het nergens vinden!!! En ik hep een interview met die J.f van der pOel nodig! Maar ik zie datk niet de enige ben die er nix over kan vinde.. alvast bedankt!!!"
Unionist schreef:En vind jij Wolkers zulke hoogstaande kost?
Njet. Maar ik heb ook geen verstand van literatuur... :wink:
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Eva schreef:
Unionist schreef:Dus het aanbod codexboeken wat in Rijssen geselecteerd is voor de refo's toont gewoon wat het niveau van de lezers is... .

Ff dimmuh he;)
Eva

Bericht door Eva »

tukkertje schreef:
Eva schreef:

Ff dimmuh he;)
Doe jij dat weleens?? :P
limosa

Bericht door limosa »

ff ontopic

ik zou zeggen, lees die beoeken niet, als je in een boek vloeken tegenkomt leg het dan weg, en als je regelmatig leest kun je aardig inschatten wat je tegenkomt, het lijkt mij er te veel op dat de persoon in Woerden juist de boeken met gevloek erin opzocht in plaats van die te laten staan
Adorote

Bericht door Adorote »

Al zo ander mans eigendommen beschadigen te meer de eigendommen van de samenleving is al zo uit de boze, voorts is het een zwaktebod.

Er is een bond tegen het vloeken laat men daar steun aan geven is een optie die zijn invloed heeft.
vlinder

Bericht door vlinder »

Unionist schreef:Jac. Overeem op de liternatuurlijst... tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen.

VMBO'ers kun je moeilijk Multatuli laten lezen. Die lezen hooguit Bartje, en Oeroeg. Dan vind ik Overeem zo beroerd nog niet. Het gaat er meer om dát ze lezen dan wát ze lezen.

Als je VMBO'ers BL hun gang laat gaan, komen ze met een lijst vol Van der Poel.

En vind jij Wolkers zulke hoogstaande kost?
Ik heb vbo gedaan en heb ook multatuli gelezen. Ik vroeg nog bij mijn mondeling nederlands of ze dat boek aub niet wilde vragen, (aardige docent) maar helaas. Achteraf is dit boek mijn redding geweest. Ik wist hiervan de meeste details....
Het is taai, maar toen ik het uit had vond ik het wel erg leuk. De andere boeken van mijn literatuurlijst vond ik van erg laag niveau. Wel vond ik Sil de Srandjutter erg goed...

Als ik aan het begin van een boek een vloek lees, klap ik het dicht. Lees ik het aan het einde en vind het een goed boek, dan haal ik het met type -ex weg en zet er een vervangend woord. Ik kwam dit zelf een keer tegen en merkte dat de zin dan ook klopte. Ik las gewoon het verhaal verder. Als je een kras tegen komt, stopt opeens de zin. Dat vond ik vervelend. Ik Ben nu geen lid meer van de bieb, maar vind het toch moeilijk hiermee om te gaan. Als je er niets aan doet, lezen 1000 andere mensen die vloek wel....doe je er wel wat aan, gooi je je naam te grabbel.....(en soms die van God ook)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Shaul

Bericht door Shaul »

vlinder schreef:
Als ik aan het begin van een boek een vloek lees, klap ik het dicht. Lees ik het aan het einde en vind het een goed boek, dan haal ik het met type -ex weg en zet er een vervangend woord.
Mensen zoals jij zouden zwaar moeten worden beboet. Sinds wanneer heb jij het recht het eigendom van een ander te vernielen/bekladden?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb weleens bij een boek van mezelf allerlei vervangende termen ingevuld. Zeggen de spionnen en schurken ineens "Oei Oei", "Grutjes" of "Gloeiendegloeiende". 't Zag er niet uit en geloofwaardiger werd het er ook niet op.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Misschien helpt het om duidelijk aan te geven wie waarvoor verantwoordelijk is.

* De schrijver is verantwoordelijk voor wat hij op papier zet
* De uitgever is verantwoordelijk voor wat voor boeken hij uitgeeft
* De bibliotheek is verantwoordelijk voor wat voor boeken ze uitlenen
* Jij en ik zijn verantwoordelijk voor wat voor boeken we lezen
* Jij en ik zijn verantwoordelijk om eigendommen van anderen onbeschadigd en geheel intact te retourneren
* Jij en ik zijn verantwoordelijk om anderen op hun verantwoording te wijzen (en niet meer dan dat!)

Als wij als lezers onze verantwoording serieus nemen dan hebben wij onze plicht gedaan. Het uitlenen van boeken met vloeken erin is de verantwoording van de bibliotheek, waar we hen hoogstens op kunnen wijzen. En niet meer dan dat, vernieling is uit de boze (en je kunt die uitdrukking nog letterlijk nemen ook)!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Njet. Maar ik heb ook geen verstand van literatuur...
Tja, je kunt ook niet overál verstand van hebben, hè? :mrgreen:
limosa

Bericht door limosa »

Dathenum schreef:* De bibliotheek is verantwoordelijk voor wat voor boeken ze uitlenen
is het niet zo dat een bibliotheek alle boeken beschikbaar moet stellen?

behalve misschien MeinKampf maar goed, op internet staat genoeg pdf's van dat boek
Plaats reactie