WE ZIJN RIJK!!! dat zéggen ze althans
O ja?geledu schreef:Nee niet iedereen een auto, maar het openbaar vervoer staat voor een ieder ter beschikking, en zeker met ziekenhuis opname of bezoek zijn ook deze zaken van overheidswege geregeld !!
geledu schreef:Ik woon niet in de stad maar wel er vlakbij !!
Maar als ik die arme buurten vergelijk met buurten in andere landen dan is het hier zo slecht niet.
Vaak komt het ook door de bewoners dat ze door hun instelling de boel laten verpauperen.
Kijk dan iets verder dan je neus lang is en vraag je af hoe het kómt dat mensen 'de boel laten verpauperen'.
Hoe zou je 't vinden als je zelf bij zo'n voedselbank moest aankloppen?geledu schreef:Geen weelde, maar je ziet dus dat er mede dooor dit soort initiatieven er in Nederland gelukkig geen honger of dorst geleden wordt !!
Dus als je een laag niveau hebt? Gewoon pech hebben?in beginsel voor iedereen bereikbaar, toch is het verschil in levensverwachting tussen arm en rijk opvallend, ook het verschil in hoe lang mensen gezond blijven is dat
In het meerendeel heeft dit (menselijkerwijs gesproken) te maken met de levensstijl.
Hoe hoger het niveau hoe beter er in ht algemeen met deze zaken omgegaan wordt.
Het is natuurlijk je goed recht om dat niet te pruimen !!Afgewezen schreef:Je vraagt je af of sommige mensen van een andere planeet komen!
Ga 'ns even buurten in de schildersbuurt in Den Haag of in een achterstandswijk in Rotterdam of noem maar op.
Er zijn mensen die leven in één kamer, zonder kachel, met kale muren en hebben geen geld voor hun eerste levensbehoeften.
Eigen schuld?
Misschien... als je geboren bent uit een tienermoeder zonder vader, geen normale jeugd hebt gekend, en zelf ook weer een tienermoeder bent zonder man, etc.
En zo zijn er al wat meer oorzaken te noemen.
Maar zijn óók mensen, die gewoon nette burgers zijn zogezegd, die zo zwaar zitten alleen al door hun vaste lasten, dat het hun nauwelijks lukt om rond te komen. Dat allemaal even afdoen met: in Kenia hebben ze het slechter, terwijl je zelf een riant salaris hebt... nee, dat pruim ik niet.
Maar ik wordt er wel eens moe van dat er zovelen zijn die klagen en dat terwijl we zoveel hebben.
Er zijn tijden geweest dat het zoveel slechter is geweest in Nederland.
We leven al jaren in een steeds toenemende welvaart, hoewel er soms jaren tussen zitten van afnemdende economische groei.
Dit alles neemt niet weg dat we gezegend worden, dat er hier geen mensen sterven van de honger, dat er geen ziekte's voorkomen die verband houden met de slechte hygiene.
Dat mensen die niet kunnen werken nog altijd een vergoeding krijgen !!
Laten we dan stoppen met klagen !!, maar de Heere danken voor de zegeningen die Hij ons geeft !!
Eppie schreef:Ik weet al wie Geledu is, in het normale leven heet hij Zalm en is [nog] minister van financiëen. De woorden die Geledu spreekt zijn nl. exact die van minister Zalm. Die ook graag appels met peren vergelijkt.
Ik ben Zalm dus niet
Maar het is wel een feit dat ik in veel dingen het met hem eens kan zijn !!
Laten we hopen dat hij dan nog even blijft en dat we niet een linkse rakker op financieen gaan krijgen !!
Die vergelijken geen appels met peren maar muggen met olifanten !!
'We'? Ga ja eens een poosje leven zoals die mensen aan de onderrand van de maatschappij, die volgens jou niet te klagen hebben. En ga dan nog eens kijken of je de mond vol hebt van 'de Heere danken voor de zegeningen die Hij ons geeft'.geledu schreef:Dit alles neemt niet weg dat we gezegend worden, dat er hier geen mensen sterven van de honger, dat er geen ziekte's voorkomen die verband houden met de slechte hygiene.
Dat mensen die niet kunnen werken nog altijd een vergoeding krijgen !!
Laten we dan stoppen met klagen !!, maar de Heere danken voor de zegeningen die Hij ons geeft !!
Maar ik begrijp het al: zolang je niet doodgaat van de honger, heb je niets te klagen, volgens jou.
Geledu,
ik daag je uit om voor een half jaar je bankrekening(en) te sluiten, en in die tijd alléén maar te leven (maar dan ook alles wat je in het dagelijkse leven nodig hebt) van crica € 50,- per week.
Wedden dat je na een maand of twee gillend je bankrekeningen weer gaat aanspreken omdat je zoiets niet volhoudt!!
En dat heeft geen mallemoeder met "schreeuwend SP-gedrag" te maken.
ik daag je uit om voor een half jaar je bankrekening(en) te sluiten, en in die tijd alléén maar te leven (maar dan ook alles wat je in het dagelijkse leven nodig hebt) van crica € 50,- per week.
Wedden dat je na een maand of twee gillend je bankrekeningen weer gaat aanspreken omdat je zoiets niet volhoudt!!
- Christiaan
Dat lijkt mij juist Petrus. Pas als je weinig geld hebt weet je hoe dat is. En daar kunnen alleen ervaringsdeskundigen zich over uitlaten.Petrus schreef:Geledu,
Ik heb wel eens mensen gezien die moesten kijken in hun portomonee of zee genoeg geld hadden om een brood te kopen.
Dat soort gevallen weet niet eens of ze wel genoeg hebben om de maand door te komen.
Er zijn in Nederland veel mensen rijk. Maar ook nog meer dan genoeg mensen, zeg gerust veel te veel. Die het met minder moeten doen.
Waarom zouden de voedselbanken anders als paddestoelen uit de grond schieten en vol op draaien.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ik begrijp volkomen dat je in die omstandigheden een ander uitgave patroon heb dan iemand met bv een modaal salaris !Petrus schreef:Geledu,
Maar als we dit verhaal houden tegen iemand die een kleine 1200 km (12 uurtjes rijden) verder woont, hebben we toch nog niet te klagen.
Begrijp me goed, zou ik zelf in zo'n positie willen verkeren ?? Nee natuurlijk niet.
Maar mogen we dit armoede noemen ?
Mijns inziens ook niet.
Wat betreft de primaire levensbehoefte hebben ook de mensen met een beperkt budget nog niets te kort !
Ik denk dat 2600 euro per jaar voor 2 volwassen personen goed moet kunnen. Dat is niet echt weinig.
Verder lees ik in dit verband vaak dat in Nederland iedereen het goed heeft. Dat is niet het geval. Kijk, je kunt natuurlijk gemakkelijk voor een ander bepalen dat alles boven water en brood luxe is, maar dat gaat niet op. Voor jezelf hanteer je die stelregel ook niet.
Verder lees ik in dit verband vaak dat in Nederland iedereen het goed heeft. Dat is niet het geval. Kijk, je kunt natuurlijk gemakkelijk voor een ander bepalen dat alles boven water en brood luxe is, maar dat gaat niet op. Voor jezelf hanteer je die stelregel ook niet.