Dordtse Leerregels Hoofd 1 Artikel 17
- Miscanthus
Was dat maar waar, Erasmiaan.Erasmiaan schreef:Dan zijn we bij deze af van de veronderstelde wedergeboorte die op enigerlei wijze uit die Dordtse leerregel gedestilleerd werd.
Zo gemakkelijk komen we niet van deze eeuwenoude dwaling af. Evenmin als van de in het verlengde hiervan liggende dwaling van algemene verzoening. Want arglistig is een mensenhart en dat blijft zich verzetten tegen de souvereiniteit van God, ook nog na ontvangen genade.
In Hebreeen 11 staat 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Ook zegt de Heere Jezus: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, (...) niets zal u onmogelijk zijn.
Wanneer de ouders niet twijfelen (dus (minimaal) een geloof hebben als een mosterdzaad) aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen, dan zijn ze zalig.
En dat geloof, dat niet-twijfelen is een gave Gods.
Ik zal proberen een artikeltje op te stellen waarin dit duidelijk wordt.Afgewezen schreef:Er valt ook niet zo heel veel van te zeggen. De DL poneren hier iets wat niet bijbels onderbouwd wordt en dat maakt het tot een zwakke plek in de DL. Dat kun je beter gewoon onder ogen zien, dan er een draai aan willen geven.Miscanthus schreef:en toen werd het stil......
Overigens wil ik altijd de mogelijkheid open houden dat we de DL toch verkeerd lezen, een aangepaste versie hebben of dat er elders een verklaring te vinden is.
Het gevaar is dat als we op basis van letterlijk lezen van dit artikel, dat vanuit de Bijbel (nog?) niet te onderbouwen is, je gaat terug redeneren.
Dat heeft invloed op de Verbondsvisie! En zo dat daarmee uit te leggen is dat ALLE jonge kinderen uitverkoren zijn.
Je leest immers nergens in de Bijbel onderscheid als het gaat over kinderen die jong sterven en kinderen die ouder worden.
Wel dat het verbond overgaat door overerving!
Het lijkt me zeer onbijbels te stellen dat alle kinderen uit gelovige ouders zonder wedergeboorte en geloof zalig worden en daarmee uitverkoren zijn.
Zoals beloofd, later DV meer. Ik moet nu weer aan het werk
Helemaal correct, die laatste zin.Tiberius schreef: Wanneer de ouders niet twijfelen (dus (minimaal) een geloof hebben als een mosterdzaad) aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen, dan zijn ze zalig.
En dat geloof, dat niet-twijfelen is een gave Gods.
Maar die eerste: Daar zeg je dat kinderen op basis van het geloof van de ouders behouden worden. En daar heb ik moeite mee.
Het geloven van de ouders gaat niet buiten Gods Woord om. De Heilige Geest werkt altijd het geloof door het Woord.
Ik beroep me in dezen op Handelingen 17:11 om het eerst in Gods Eigen Woord gezien te hebben voordat ik dat overneem, Tiberius.
Wij, mensen, zijn aan de middelen gebonden, Klavier.
De Heere kan echter onmiddellijk werken, zonder Zijn Woord dus, rechtstreeks door Zijn Geest.
Neem in je artikel (als je wilt) ook het voorbeeld van Abia mee, het kind van Jerobeam, waarvan staat: want deze alleen van Jerobeam zal in het graf komen, omdat in hem wat goeds voor den HEERE, den God Israels, in het huis van Jerobeam gevonden is (1 Koningen 14).
De Heere kan echter onmiddellijk werken, zonder Zijn Woord dus, rechtstreeks door Zijn Geest.
Neem in je artikel (als je wilt) ook het voorbeeld van Abia mee, het kind van Jerobeam, waarvan staat: want deze alleen van Jerobeam zal in het graf komen, omdat in hem wat goeds voor den HEERE, den God Israels, in het huis van Jerobeam gevonden is (1 Koningen 14).
En nou willen we weer weten HOE God dat in die kinderen werkt. Geloof het nou toch eens gewoon.Tiberius schreef:Wij, mensen, zijn aan de middelen gebonden, Klavier.
God is een Drieënig God. God, het Woord en de Geest zijn niet te scheiden. ALs je wilt kun je ze onderscheiden, maar verder niet.
Het antwoord staat gewoon in de Bijbel.
"Om u te zijn tot een God en uw zaad na u."
"Want u komt de belofte toe en uw kinderen."
"Laat de kinderkens tot Mij komen, want hunner is het koninkrijk der hemelen"
Volgens de DL wel.Afgewezen schreef:Staat hier dat alle jonggestorven kinderen van gelovigen behouden zijn??refo schreef:Het antwoord staat gewoon in de Bijbel.
En dan zijn we dus weer terug bij af.refo schreef:Volgens de DL wel.Afgewezen schreef:Staat hier dat alle jonggestorven kinderen van gelovigen behouden zijn??refo schreef:Het antwoord staat gewoon in de Bijbel.
Volgens mij moet je echt uit de Ger Gezindte van Nederland komen om zo'n duidelijk op de Schrift gebaseerd artikel aan een onderzoek te onderwerpen.
Hoe kun je nu in alle redelijkheid God ervan betichten dat Hij jonggestorven kinderen met slechts één doel heeft laten geboren worden:
Zelfs van het Israel dat zijn kinderen offert aan de Moloch zegt God: dat waren Mijn kinderen!
Dan hadden de mensen in 16-zoveel nog troost aan Gods Woord. En de Israelieten in het OT ook. Niet alleen onze God, maar ook die van onze kinderen.
En na Pinksteren zou dan alles dan veranderd zijn: Ik ben uw God en misschien ook van uw zaad, maar dat wachten we nog even af.
Het lijkt wel dopers.
Hoe kun je nu in alle redelijkheid God ervan betichten dat Hij jonggestorven kinderen met slechts één doel heeft laten geboren worden:
Zelfs van het Israel dat zijn kinderen offert aan de Moloch zegt God: dat waren Mijn kinderen!
Dan hadden de mensen in 16-zoveel nog troost aan Gods Woord. En de Israelieten in het OT ook. Niet alleen onze God, maar ook die van onze kinderen.
En na Pinksteren zou dan alles dan veranderd zijn: Ik ben uw God en misschien ook van uw zaad, maar dat wachten we nog even af.
Het lijkt wel dopers.
Ik ben de God van uw zaad en dus zal uw zaad niet verloren kunnen gaan?? Zoiets moet je er kennelijk in lezen, want anders geef je er blijk van uit de ger. gezindte te komen.refo schreef:Volgens mij moet je echt uit de Ger Gezindte van Nederland komen om zo'n duidelijk op de Schrift gebaseerd artikel aan een onderzoek te onderwerpen.
Het lijkt wel dopers.

- Bert Mulder
- Contacteer:
Ben ik het echt met je eens, refo. Lijkt mij dat de kerken terug moeten, naar de tijd van Calvijn, de tijd van de synode van Dordt.refo schreef:Volgens mij moet je echt uit de Ger Gezindte van Nederland komen om zo'n duidelijk op de Schrift gebaseerd artikel aan een onderzoek te onderwerpen.
Het lijkt wel dopers.
Ik weet niet veel van de Ger.Bond, CGK, maar ik weet wel dat in de (oud)GerGem(in Ned) je alle troost afgenomen wordt, in plaats van getroost te worden door de prediking.
Zoals die uitspraak dat je kinderen brandhout voor de hel is. Heb ik nog nooit in de Bijbel gelezen. Wat ik wel lees is dat ze Heilig zijn. En dat betekend een afspeigeling van De Heilige. Als gelovige ouders hebben we ze op te brengen in het geloof, niet zoals de dopersen zendingswerk doen onder onze kinderen.
Nee, onze kinderen zijn niet allemaal uitverkoren. Er zijn ook Ezaus. Maar toch hoop ik dat de Jacobs in de meerderheid zijn bij ieder van jullie in de kerk. Bij ons wel. Want als het anders is, is het nog donkerder in Nederland dan ik dacht.
38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u,76) en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam77) van Jezus Christus, tot vergeving78) der zonden; en gij zult de gave des79) Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte80) toe, en uw kinderen,81) en allen, die daar verre zijn,82) zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.