Johannes S schreef:Susanna schreef:
Dit betekent dat het houden van de wet niet Gods weg van verlossing of zegen is onder het Nieuwe Verbond. God openbaart een gerechtigheid die ons redden kan, los van de wet. Dit is de essentie van Gods heilsplan in Jezus Christus. Het is een redding die los van de wet wordt aangeboden, los van ons eigen verdienen, los van onze eigen verdiensten.
Ik vind dat je erg mooie, noemenswaardige zaken aanhaalt.
Bovenstaande wil ik wel graag nog op doorgaan.
Dat was het onder het oude verbond toch ook niet? In de Hebreeën-brief hoofdstuk 11 wordt steeds het 'door het geloof' aangehaald. OT-gelovigen zagen door het geloof vooruit.
Zowel vóór Mozes (vanaf de belofte in Gen. 3:15 na de zondeval), als tijdens Mozes en na hem, het tijdperk onder de wet én de profeten was het niet anders (getuigt Hebreeën 11:34) Ik denk bijvoorbeeld ook aan Psalm 118 en Jesaja 53.
Bedankt voor de reactie. Ik heb het gevoel dat ik niet helemaal begrijp wat je wilt zeggen maar we komen er vast wel uit. Abraham is volgens de Bijbel het soort prototypische vader van allen die geloven, omdat Abraham God
geloofde, en hij werd gerechtvaardigd door geloof, nog voordat er van wet of verbondsteken sprake was (lang voor het Sinaïtische verbond).
Jeremia zegt dat het Nieuwe Verbond een grotere en vollediger ervaring verschaft van deze zegeningen (Zijn aanwezigheid en de verzekering van Goddelijke vergeving) dan onder de verbonden met Israël. Hebreeën 9–10 ontvouwt dit thema en legt uit dat de oude verbondsoffers niet genoeg waren om de zonde te vergeven. Zij wezen op de beloofde Messias.
Petrus zegt: "Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied; onderzoekende, op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende. Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien."
Inderdaad, individuele gelovigen onder het Oude Verbond zijn gerechtvaardigd door geloof zonder werken, zoals ook Abraham. Maar in Christus Jezus komt de zegen van Abraham tot de heidenen, zodat wij ook door geloof de belofte van de Geest zouden ontvangen, zonder de wet, door het offer van Christus Jezus. Zijn offer was nodig opdat de beloofde zegen (aan Abraham) tot de heidenen zou komen.
Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven. Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.
Paulus vergelijkt de superioriteit van de belofte in de verzen 15 tot 18 met de inferioriteit van de wet in de verzen 19 tot 22.
Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het Zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars. En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een. Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn. Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.
Zoals de wet bedoeld was om de Joden voor te bereiden op het werk van de Messias, werd het gegeven totdat het Zaad (Jezus) zou komen. Het is niet zo dat de wet van Mozes werd herroepen toen Jezus kwam (Jezus zei dat Hij kwam om de wet te vervullen, niet om deze te vernietigen in Mattheüs 5:17). In plaats daarvan is de wet van Mozes niet langer onze grond om tot God te naderen.
Het Oude Verbond is gebaseerd op de wet van Mozes met de Israëlieten, op voorwaarde dat ze JHWH aanbidden en afgoderij afwijzen, zoals die door de heidense natiën wordt beoefend. Het Nieuwe Verbond draait om de offerdood van Jezus Christus om verzoening te doen voor de zonden van de mensheid vanaf Adam. Het nieuwe verbond is universeel en beschikbaar voor iedereen die inwendig door God geroepen wordt en in de reddende genade van de Heere Jezus mag aannemen, door het werk van de Heilige Geest.