memento schreef:Well, een elektronisch orgel hoeft echt niet slecht te klinken. Ik ben geen expert, maar vond het geluid uit het MetTab orgeltje gewoon mooi.
Het probleem zit 'm niet in de klank, maar in de weergave. Het blijft altijd luidsprekergeluid - en dat leent zich niet goed voor het begeleiden van massale samenzang. Dat is het voornaamste praktische bezwaar tegen een electronicum: het geluid draagt niet en daarom zing je er niet fijn bij.
Inderdaad, Klavier: dan nog liever een stel koperblazers: dat is tenminste een natuurlijk geluid. Daar kun je best bij zingen als de gemeente niet al te groot is.
Een principieel bezwaar tegen electronica vind ik verder dat het nep is, zeker als er voor het oog ook nog eens een pijpenfront voor die boxen wordt geplaatst. Dat noem ik dan echt een Judas in plaats van een Johannus... Als we dan toch op de namaaktoer gaan, vervang dan het avondmaalszilver ook maar door plastic.
refo schreef:Dat zeggen die struikrovers ook.
Zo'n grote kerk moet 40 stemmen hebben.
Een stem kost 15.000 euro of zoiets.
De juiste getallen weet ik niet meer. Alleen dat het 6 ton was totaal.
De getallen lijken me inderdaad niet juist. Maar 6 ton is in feite een koopje!
Een stem voor 15.000 euri lukt alleen bij goedkope firma's die niet ambachtelijk werken, maar veel onderdelen (waaronder de pijpen) van toeleveringsbedrijven betrekken. Ambachtelijke bedrijven die ook hun pijpen zelf maken, zitten rond of boven de 30.000 per stem.
Voor een kerk van 1400 struikrovers is 40 stemmen erg royaal. Met 30 moet het ook makkelijk kunnen, mits het stemmen van kwaliteit en zeggingskracht zijn. De commissie van Gouda kent het voorbeeld van een veel grotere kerk die met beduidend minder stemmen "bespeeld" wordt. Dat gaat voortreffelijk, maar dat zijn dan ook wel ambachtelijke stemmen met een ambachtelijk prijskaartje...
Over zulke uitgaven wordt in de regel toch in een ledenvergadering gestemd. De manslidmaten zijn er dus zelf bij - en wie het een onverantwoorde uitgave vindt, moet maar tegen stemmen.
Tegenover buitenstaanders -denk bijvoorbeeld aan Lutherse broeders die met een kleine gemeente een hoogstaande kerkmuziektraditie overeind proberen te houden- is het bijna niet uit te leggen waarom er in de rechterflank van de gereformeerde gezindte soms kapitalen worden uitgegeven aan dure orgels waarop je vervolgens niks mag. Geen concert, geen gezang, zelfs een uitbundig psalmvoorspel is vaak al uit den boze. Daar snappen zulke mensen echt helemaal niks van....