Zeeuws

vlinder

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:Vlinder, ik vind het niet goed dat er gespot wordt met gaven van de Heilige Geest. En wanneer je dat wijt aan kortzichtigheid, zegt dat meer over jouw visie dan over de mijne.
sorry mijn reactie was wat fel, (krijg je als je getrouwd bent :wink: )
aan de ene kant begrijp ik je heus wel, aan de andere kant, het was als een grapje bedoelt, misschien spotte hij niet met de bijbel maar met charismatie.....oid.

tongentaal was toch wezenlijk anders?
zeeuws klinkt gewoon grappig. Ze zeggen toch ook dat friessss buitenlands is?

ik begrijp niet goed wat je aversie is...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

We moeten ook niet spotten met charismatische opvattingen. We hebben hier de mond vol over hoe verdeeld we zijn en hoe erg dat is. En kunnen we dan niet eens respectvol omgaan met wat leden van de pinkstergemeente e.d. beweegt?
Maar wat erger is, spreken in tongen/talen, is een bijbels gegeven en ik vind het verkeerd als daarmee gespot wordt. En ik vind het bedroevend, wanneer dat spotten vervolgens goedgepraat wordt.
We moeten er als reformatorische mensen voor oppassen dat we niet te familiair met de heilige dingen omgaan.
vlinder

Bericht door vlinder »

je hebt gelijk :cry: (zie u2u)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:je hebt gelijk :cry: (zie u2u)
:wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
Unionist schreef:Ik dacht dat spreken in tongen buiten de kaders van dit forum viel...
Dit lijkt me geen gepaste humor.
oorwurm!
Het doet me een beetje denken aan de kerkenraad die er mordicus op tegen was dat hun nieuwe orgel ook tongwerken zou krijgen. Ze waren immers tégen tongentaal...

Da's ook geen spotten of misplaatste humor, maar 't is wél historisch.
Ach, dan glimlach je toch een keer?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
Unionist schreef:Ik dacht dat spreken in tongen buiten de kaders van dit forum viel...
Dit lijkt me geen gepaste humor.
oorwurm!
Het doet me een beetje denken aan de kerkenraad die er mordicus op tegen was dat hun nieuwe orgel ook tongwerken zou krijgen. Ze waren immers tégen tongentaal...

Da's ook geen spotten of misplaatste humor, maar 't is wél historisch.
Ach, dan glimlach je toch een keer?
Helaas heb je me niet begrepen of je wilt me niet begrijpen.
Laat maar.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Vlinder, ik vind het niet goed dat er gespot wordt met gaven van de Heilige Geest. En wanneer je dat wijt aan kortzichtigheid, zegt dat meer over jouw visie dan over de mijne.
Kom op zeg, het ging over spreken met tongen. Het fenomeen waarop gedoelt werd, kunnen we absoluut niet gaven van de Geest noemen, het komt er zelfs niet bij in de buurt. M.i. mag er dan best een grapje over gemaakt worden...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het fenomeen waarop gedoelt werd, kunnen we absoluut niet gaven van de Geest noemen, het komt er zelfs niet bij in de buurt. M.i. mag er dan best een grapje over gemaakt worden...
Juist niet, dus. Als je grappig wilt zijn door iets te vergelijken met de gaven van de Geest (!), ben je verkeerd bezig. Als je dat vervolgens goedpraat, ben je nog verkeerder bezig.
En verder verspil ik hier geen woorden meer aan. Als je even verder denkt dan je neus lang is, zul je me gelijk moeten geven.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd...
wees niet al te ernstig, niet al te wijs, niet al te grappig.....
MBE

Bericht door MBE »

Afgewezen schreef:
Het fenomeen waarop gedoelt werd, kunnen we absoluut niet gaven van de Geest noemen, het komt er zelfs niet bij in de buurt. M.i. mag er dan best een grapje over gemaakt worden...
Juist niet, dus. Als je grappig wilt zijn door iets te vergelijken met de gaven van de Geest (!), ben je verkeerd bezig. Als je dat vervolgens goedpraat, ben je nog verkeerder bezig.
En verder verspil ik hier geen woorden meer aan. Als je even verder denkt dan je neus lang is, zul je me gelijk moeten geven.
Ik denk dat we best aanvoelen wat je bedoeld. Hoe vaak gebruiken (of misbruiken) we ook in ons dagelijkse leven bijbelteksten bij een voorval! Veel te vaak denk ik.

Om in dit verband op Zeeuws terug te komen. Er is ook een Zeeuwse bijbel en het Onze Vader op z'n Zeeuws. Ik vind het echt niet kunnen.
'Uw' wordt dan 'Joe' bijvoorbeeld.

En toch heb ik eens een preek gehoord van een oude zeeuwse dominee, ik weet zijn naam niet meer, maar hij bad echt niet oneerbiedig.
Unionist

Bericht door Unionist »

OK ik zal het niet meer doen. Sorry.

W.b. de Zeeuwse BIjbel: "U" wordt "Joe"

Zet het nou eens naar het Duits: "U" wordt "Du"?

Waarom wel in talen vertalen maar niet in dialecten? Waar ligt de grens tussen deze twee? Mag het Vlaams wel?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MBE schreef:Er is ook een Zeeuwse bijbel en het Onze Vader op z'n Zeeuws. Ik vind het echt niet kunnen.
"Dein Reich komme": in het Duits en in vele andere talen kent men geen andere aanspreekvorm.
vlinder

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef:
MBE schreef:Er is ook een Zeeuwse bijbel en het Onze Vader op z'n Zeeuws. Ik vind het echt niet kunnen.
"Dein Reich komme": in het Duits en in vele andere talen kent men geen andere aanspreekvorm.
In het engels ken je ook geen andere aanspreekvorm. Ik ken een ds. (om discussie te voorkomen zal ik geen naam noemen) die heb ik ontzettend vaak gehoord, ook gehad met cathechisatie. Ik geloof dat die man zulke "nauwe" omgangen met de Heere had, die noemde de Heere ook wel eens "je". Hij zei ook wel eens tegen de kinderen in de gemeente: "dan moet je vanavond tegen de Heere zeggen: Heere, je hebt het zelf in de Bijbel beloofd. Wil je me nog eens een nieuw hartje geven...." in het begin vond ik het wennen. Later hoorde ik het niet meer. Hij deed het echt niet oneerbiedig!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:In het engels ken je ook geen andere aanspreekvorm.
Thy kingdom come...

Even niet opgelet bij Engels? :lol:
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:
vlinder schreef:In het engels ken je ook geen andere aanspreekvorm.
Thy kingdom come...

Even niet opgelet bij Engels? :lol:
Thy is ouderwets, word niet meer gebruikt, ook niet als aanspreek voor hoog-geplaatste personen....
Plaats reactie