Waardevolle lessen

Miscanthus

Re: Waardevolle lessen

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:
Oude Paden schreef: Hier kun je welleens naar verlangen..
Je kan er ook naar streven,
Dit is voor mij de waardevolste les uit dit topic. :D
Pim
Contacteer:

Re: Waardevolle lessen

Bericht door Pim »

Miscanthus schreef:
Marnix schreef:
Oude Paden schreef: Hier kun je welleens naar verlangen..
Je kan er ook naar streven,
Dit is voor mij de waardevolste les uit dit topic. :D
Nog een les: Ga jij je koffers eens inpakken!! :wink:
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Sorry als dit frustratie oproept, maar ik zie regelmatig dat traditie een blokkade is, waardoor de Geest wordt tegengewerkt, waardoor er zoveel problemen in kerken zijn, zoveel liefdeloosheid, zo weinig evangelisatie etc. Vandaar dat ik hieraan moest denken toen ik het gedicht las.
Ik wil niet tegen iedere vorm van traditie aanschoppen, maar wel scherp, kritisch wijzen op de vele verkeerde manieren waarmee met tradities wordt omgegaan... omdat de kerk daarmee ook zijn eigen glazen ingooit. Als we minder druk waren met onderling bakkeleien enzo en meer tijd zouden steken in het licht uitstralen in de wereld zou het er al heel anders uitzien dan nu het geval is.
Een bekende open deur. Maak het eens een beetje concreet, Marnix.
Waarom gooit ‘de’ (welke?) kerk zijn eigen glazen in?
Wie zijn de ‘we’ die aan het bakkeleien zijn?
En als er al ‘gebakkeleid’ wordt, waarom zou dat niet de moeite waard zijn? (Jezus en Paulus bakkeleiden ook met dwaalleraars.)
En welk licht zou er in de wereld uitstralen dat er nu niet uitstraalt?
Etc.
Afgewezen, ik noemde toch al voorbeelden? :) Neem bijvoorbeeld evangelisatie, dit gebeurt erg weinig... (daarom wees ik op het verkeerd omgaan met tradities bijvoorbeeld) Daarnaast de verdeeldheid tussen allerlei kerken, zelfs kerken die nauwelijks van elkaar verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de HHK/Ger Gem/GGiN... aan CGK/GKV/NGK etc. Jezus roept ons op om één te zijn zodat de wereld zal geloven dat God Hem gezonden heeft (Joh 17, vanaf vers 20 ofzo)... we zijn verdeeld... en vaak druk bezig met elkaar over allerlei kleine verschillen te praten... en daarmee stralen we het evangelie niet uit... we zijn gericht op onze eigen kerkcultuur en vaak werkt dit als korenmaat die over een lamp staat... meningen van buitenstaanders over de kerk, het feit dat er zo weinig ongelovigen in de kerk komen etc. bevestigen dat. Er wordt in de kerk vaak liefdeloos met bepaalde mensen omgegaan, omdat ze niet voldoen aan de eisen die onze traditie stelt, terwijl de Bijbel er nauwelijks meer op wordt nageslagen...

Onze taak is om het evangelie uit te dragen... terwijl we het door ons eigen gedrag vaak alleen maar zwart maken. Ik zie wat dat betreft ook een hoop nadelen van onze rijke kerkgeschiedenis. En we vinden allemaal de kerkelijke verdeeldheid erg... we snappen dat het niet goed is... maar doen er ondertussen bar weinig aan. We zijn misschien wel een beetje verwend in Nederland... of GEwend aan dingen... Moet je eens kijken naar landen waar de kerk vervolgd wordt, hoeveel eenheid daar is, wat voor een onderlinge band, hoe christenen met gevaar voor eigen leven soms getuigen van Christus..... en hoe de kerk er groeit. En kijk eens naar Nederland, hoe verdeeld we zijn, soms heel dogmatisch en theoretisch bezig, hoe weinig we getuigen en Christus liefde uitstralen naar de wereld, hoeveel waarde we hechten aan zelfbedachte tradities... En hoe de kerk krimpt. Denk je dat daar geen verband tussen zit?

Ik bid u Vader dat ze één zijn, zoals U en ik één zijn, opdat de wereld gelooft dat U mij gezonden heeft.

Die tekst lijkt behoorlijk realistisch te zijn nu... in negeatieve zin.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix, je antwoord bestaat helaas uit nog meer open deuren en clichés.
Natuurlijk moet er in een kerk over verschillen gepraat worden. Dat is beter dan onverschillig langs elkaar heenleven.
Natuurlijk is er strijd, want er zijn altijd zaken die bestreden moeten worden.
En de vraag is maar of de kerken in het buitenland zo 'een' zijn; van een afstand lijkt alles mooier.
En wat betekent nou een statement als: we zijn gericht op onze eigen kerkcultuur.
Sorry, maar met al dit soort goed in het gehoor liggende oneliners en in het wilde weg aan 'de' kerk geuite beschuldigingen schiet je natuurlijk helemaal niets op. Het zijn zulke bekende klanken geworden, waarop iedereen lichtelijk schuldbewust moet knikken (jaja, wat zijn we toch verkeerd bezig, hè?), maar waar niemand écht iets mee doet. Omdat je er ook niets mee kán.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix,
Denk je dat het als we allemaal samen gaan opeens beter word? Kijk maar naar de laatste fusie / scheuring. Ik geloof er niks van dat we als we allemaal in 1 gebouw gaan zitten alles opeens zo veel beter is. Ik ga me in ieder geval niet inzetten om iedereen in 1 eenheidsworst te krijgen, want dat is hier toch niet haalbaar. En ik geniet als ik geestelijke eenheid bespeur over kerkmuren.
refo

Bericht door refo »

ja, als we maar genieten....

godsdienst is langzamerhand net zoiets als een bioscoop. we beoordelen de voorstelling aan de hand van de namen en besluiten dan al of niet naar binnen te gaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:ja, als we maar genieten....

godsdienst is langzamerhand net zoiets als een bioscoop. we beoordelen de voorstelling aan de hand van de namen en besluiten dan al of niet naar binnen te gaan.
Ook alweer zo'n prachtige spreuk. Maar wat kunnen we hiermee?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:ja, als we maar genieten....

Beste Refo,
Je komt iets gefrustreerd over met je niet inhoudelijke en zure opmerkingen. Moet je eens aan werken...
Marnix

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:Marnix,
Denk je dat het als we allemaal samen gaan opeens beter word? Kijk maar naar de laatste fusie / scheuring. Ik geloof er niks van dat we als we allemaal in 1 gebouw gaan zitten alles opeens zo veel beter is. Ik ga me in ieder geval niet inzetten om iedereen in 1 eenheidsworst te krijgen, want dat is hier toch niet haalbaar. En ik geniet als ik geestelijke eenheid bespeur over kerkmuren.
Hm je mist een stap. Als je allemaal meer radicale, overtuigde christenen zouden zijn en ons meer zouden richten om het navolgen van Jezus, dan wordt het beter... en eenheid zal dan ook veel hoger op onze agenda komen, omdat Christus aangeeft dat dit belangrijk is.... Dat leidt dat bijvoorbeeld ook niet tot een eenheidsworst, maar tot acceptatie van verscheidenheid in het lichaam van Christus. Dan zou er een hopo meer onderlinge liefde zijn (die je bij de kwestie PKN / HHK bijvoorbeeld vaak niet ziet), zou de kerk een goede naam hebben in plaats van een niet zo goede.

We wijten de ontkerkelijking en de negatieve visie van velen van de kerk vaak aan die mensen zelf, aan zonde, de verdorvenheid van de wereld.... maar we wijten het maar zelden aan onszelf.... ten onrechte volgens mij.

Afgewezen, het zijn geen one-liners, clichees...bijvoorbeeld dat we gericht zijn op eigen kerkcultuur... we lopen bij de wereld vandaan en daarom wordt ons licht ook steeds zwakker (weer zo'n mooie :D) We vinden het belangrijker dat dingen blijven zoals wij ze gewend zijn, dan dat een niet-christen de boodschap zou verstaan. Dat bedoel ik met dat we gericht zijn op eigen kerkcultuur...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen, het zijn geen one-liners, clichees...bijvoorbeeld dat we gericht zijn op eigen kerkcultuur... we lopen bij de wereld vandaan en daarom wordt ons licht ook steeds zwakker (weer zo'n mooie ) We vinden het belangrijker dat dingen blijven zoals wij ze gewend zijn, dan dat een niet-christen de boodschap zou verstaan. Dat bedoel ik met dat we gericht zijn op eigen kerkcultuur...
Ik denk niet dat je gelijk hebt. Denk je dat mensen die op zoek zijn, het zo geweldig vinden om in een kerk te komen, waar de wereld nageaapt wordt en waar we allemaal zo lievig tegen elkaar doen? Maar waar niets meer van de heiligheid en de ernst van het dienen van God teruggevonden wordt? Bewijs je daar de wereld een dienst mee? Welnee.
Het is nog niet zo gek wanneer mensen zich verzetten tegen 'kleinigheidjes'. Al die wensen tot veranderingen zijn vaak uitingen van een veranderde 'geest'. Waarbij het uiteindelijk vaak om meer dan alleen maar liturgische vernieuwingen blijkt te gaan. Een baken in zee is bijv. mijn eigen gemeente. De nieuwste snufjes zijn nog niet nieuw genoeg. En we zijn zo'n 'levende' gemeente. Maar 'bekeerd worden' is hopeloos uit de tijd. Daar hebben we het niet meer over. En we zijn zo geweldig missionair. MAar wat hebben we te bieden aan de 'toetreders'? Wanneer zullen ze erachter komen dat ze bij ons maar slappe kost krijgen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Afgewezen, het zijn geen one-liners, clichees...bijvoorbeeld dat we gericht zijn op eigen kerkcultuur... we lopen bij de wereld vandaan en daarom wordt ons licht ook steeds zwakker (weer zo'n mooie ) We vinden het belangrijker dat dingen blijven zoals wij ze gewend zijn, dan dat een niet-christen de boodschap zou verstaan. Dat bedoel ik met dat we gericht zijn op eigen kerkcultuur...
Ik denk niet dat je gelijk hebt. Denk je dat mensen die op zoek zijn, het zo geweldig vinden om in een kerk te komen, waar de wereld nageaapt wordt en waar we allemaal zo lievig tegen elkaar doen? Maar waar niets meer van de heiligheid en de ernst van het dienen van God teruggevonden wordt? Bewijs je daar de wereld een dienst mee? Welnee.
Het is nog niet zo gek wanneer mensen zich verzetten tegen 'kleinigheidjes'. Al die wensen tot veranderingen zijn vaak uitingen van een veranderde 'geest'. Waarbij het uiteindelijk vaak om meer dan alleen maar liturgische vernieuwingen blijkt te gaan. Een baken in zee is bijv. mijn eigen gemeente. De nieuwste snufjes zijn nog niet nieuw genoeg. En we zijn zo'n 'levende' gemeente. Maar 'bekeerd worden' is hopeloos uit de tijd. Daar hebben we het niet meer over. En we zijn zo geweldig missionair. MAar wat hebben we te bieden aan de 'toetreders'? Wanneer zullen ze erachter komen dat ze bij ons maar slappe kost krijgen?
Je gaat nu tegenwerpingen bedenken waar ik het niet over heb. Ook in een kerk die begrijpelijk is voor buitenstaanders, kan heiligheid en besef van Gods heiligheid duidelijk aanwezig zijn. De wereld hoeft niet nageaapt te worden... lievig doen tegen elkaar? Hallo, lees wat ik schrijf: Ik had het over elkaar liefhebben zoals Christus ons liefheeft... Christus liefde aan elkaar doorgeven... dat is wat anders dan altijd maar megaaardig tegen elkaar zijn, ook tegen je zin in... dat is geen show.... en het is ook niet mensen een beetje de grond in trappen of over ze roddelen omdat ze een tv hebben of andere kleding gewend zijn of wat dan ook.... ik had het over die misverstanden, die de kerk en het gemeenteleven verzieken. Je gaat nu allerlei manieren verzinnen hoe het ook niet moet, om vervolgens daarmee weer een argument te hebben vooral niet te veranderen? Ga eens kijken naar hoe het wel kan... Kijk eens naar Christus, hoe Hij in de wereld stond en zijn licht liet schijnen, modern, maar niet wereldgelijkvormig, liefdevol, maar niet "lievig", gericht op eenheid maar niet op een eenheidsworst...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

En waarom zou ik moeten 'veranderen', Marnix, afgezien van het feit dat je me niet eens kent?
Als ik iets concreets noem, dan zeg jij dat dat niet is wat je bedoelt. Maar dat is wel wat ik zie - bij mensen die hetzelfde zeggen als jij.
Snap je?
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:En waarom zou ik moeten 'veranderen', Marnix, afgezien van het feit dat je me niet eens kent?
Als ik iets concreets noem, dan zeg jij dat dat niet is wat je bedoelt. Maar dat is wel wat ik zie - bij mensen die hetzelfde zeggen als jij.
Snap je?
Omdat je negatieve vormen noemt van wat ik noem. Zoals ik al zei, kijk eens naar Jezus. Hij was liefdevol. In de kerk is die liefde vaak ver te zoeken en als ik daar dan op wijs, zeg dan niet: Tja, moeten we dan in de kerk maar allemaal lievig gaan doen, gemaakt aardig? Dan noem je dus een verkeerd voorbeeld.

Daarnaast zeg ik niet dat je vooral persoonlijk moet veranderen, de kerkcultuur moet veranderen want die is vaak zo verziekt.... en daarnaast ook onbegrijpelijk voor buitenstaanders... vandaar dat die er weinig komen en weinigen buren of zo meenemen naar de kerk. Het doel, meer lijken op Christus, als personen en als gemeente, en meer van Hem laten zien aan wie Hem niet kennen, lijkt me toch een goede reden... Maar dan moeten we wel begrijpelijk voor hen willen zijn....en liefdevol naar elkaar. En niet lievig, of slappe kost aanbieden... zoals jij gelijk als mogelijke gevolgen noemt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het spijt me, Marnix, maar ik kan me bij al jouw mooie phrasen niets concreets voorstellen.
"Kijk naar Jezus. Hij was liefdevol." Ja, en nu?
Ik denk dat velen Jezus helemaal niet zo liefdevol vinden. Hij ging de 'strijd' aan met farizeeën en sadduceeën. Hij provoceerde, door expres op de sabbat te genezen. En zo zijn er meer dingen te noemen.
Nogmaals, wat je nu echt wilt, is mij nog steeds niet duidelijk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Het spijt me, Marnix, maar ik kan me bij al jouw mooie phrasen niets concreets voorstellen.
"Kijk naar Jezus. Hij was liefdevol." Ja, en nu?
Ik denk dat velen Jezus helemaal niet zo liefdevol vinden. Hij ging de 'strijd' aan met farizeeën en sadduceeën. Hij provoceerde, door expres op de sabbat te genezen. En zo zijn er meer dingen te noemen.
Nogmaals, wat je nu echt wilt, is mij nog steeds niet duidelijk.
Als je je er echt niks bij gaat voorstellen ga ik het je ook niet uitleggen.... Ik zou zeggen, ga de Bijbel maar lezen, kijk naar Jezus... en kijk waar kerken allemaal de mist in gaan.

Zoals ik al gezegd heb, is liefdevol zijn en kritisch zijn zoals Jezus naar de Farizeeen was iets wat goed samen kan gaan, als je weet waarom Jezus liefhad, wie Hij liefhad... en zelfs zijn kritiek op de Farizeeen heeft met liefde te maken... Voor het volk en zelfs voor de Farizeeen, die zo waren afgedwaald... En ik denk dat als Jezus je kerk in zou stappen, Hij ook liefdevol én kritisch zou zijn.
Plaats reactie