Verjaardag vieren op zondag

Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door kridje
Is het geen zegen van God dat hij je weer een jaar heb gespaard en bewaard en dus genadetijd heb gegeven? Moeten we hiervoor niet God danken en loven en dit ook tot uitdrukking laten komen door het te vieren?
Natuurlijk is het een zegen dat je gespaard bent en je mag God iedere dag voor zijn bewaring danken. Maar we moeten het niet vieren, we mogen het vieren.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Origineel geplaatst door kridje
Is het geen zegen van God dat hij je weer een jaar heb gespaard en bewaard en dus genadetijd heb gegeven? Moeten we hiervoor niet God danken en loven en dit ook tot uitdrukking laten komen door het te vieren?
Jazeker Dirk, ik bedoelde het niet zo letterlijk, ik voerde alleen argumenten aan van hen die tegen verjaardagen zijn. Zo gek zijn die ideeën niet.

Ikzelf houd ook niet zo van verjaardag vieren. Naar mijn achttiende keek ik nog wel uit, maar daarna is de tijd zo snel gegaan... Zullen we het dus toch maar afschaffen? ;)

Zeg Marcel, de grens mag wat mij betreft bij achttien liggen, of als het echt moet, bij eenentwintig. Dan heet men toch volwassen? Op mijn vijfentwintigste verjaardag hoop ik nog even te wachten, terwijl ik wel pro "afschaffen" ben. Alhoewel.... Een stukske vlaai gaat er wel in op z'n tijd. Ik sta in dubio, als ik het bij een ander wel wil vieren en niet bij mezelf, is dat toch niet helemaal eerlijk. Ik heb nog twee weken bedenktijd.... :!

Peet
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door P.Paape
Zeg Marcel, de grens mag wat mij betreft bij achttien liggen, of als het echt moet, bij eenentwintig. Dan heet men toch volwassen? Op mijn vijfentwintigste verjaardag hoop ik nog even te wachten, terwijl ik wel pro "afschaffen" ben. Alhoewel.... Een stukske vlaai gaat er wel in op z'n tijd. Ik sta in dubio, als ik het bij een ander wel wil vieren en niet bij mezelf, is dat toch niet helemaal eerlijk. Ik heb nog twee weken bedenktijd.... :!

Peet
We zouden er natuurlijk een discussie over op kunnen starten...

Een stukje vlaai gaat er bij mij ook wel in (vandaag trakteerde een collega op ijsjes, ook errug lekker), maar het liefst heb ik dat een ander trakteert
::bou:
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door Lecram
We zouden er natuurlijk een discussie over op kunnen starten...
Een stukje vlaai gaat er bij mij ook wel in (vandaag trakteerde een collega op ijsjes, ook errug lekker), maar het liefst heb ik dat een ander trakteert
Dit is een argument te meer om de verjaardagen af te schaffen. De meeste nederlanders zijn nl. te dik en met dat trakteren belast je anderen met een teveel aan calorieën (heel veel mensen kunnen en/of willen dan geen nee zeggen).:stu
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Gerrie

Dit is een argument te meer om de verjaardagen af te schaffen. De meeste nederlanders zijn nl. te dik en met dat trakteren belast je anderen met een teveel aan calorieën (heel veel mensen kunnen en/of willen dan geen nee zeggen).:stu
Je haalt een gevoeilig punt aan. Het probleem is, is dat het wel lekker is :!
madelief

Bericht door madelief »

Tja die verjaardagen van jezelf zie je meestal wel tegen op.

Maar ik heb er geen probleem mee om een verjaardag op zondag te vieren. Als je christelijke vrienden hebt dan kun je toch babbelen over de dienst enz. Of gaat het afgezaagd over de fam. roddels. Tja ook niet erg christelijk.
:,
Egbert

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door Gerrie
Zullen we dan het Schotse voorbeeld maar volgen. Daar vieren ze (althans in de reformatorische kerken) geen verjaardag voor volwassenen, wel voor kinderen.

Wees consequent: vul de datum van je verjaardag NIET in, anders wordt je gezien als een kind;)
goed Gerrie ik heb meteen mijn datum veranderd in die van onze jongste dochter
Bedankt voor de tip.

En heu kridje God danken voor nog een jaar erbij is goed en zinvol maar om dan de rest van de dag door te brengen in overdaad? Ik weet niet of dat wel past. Laat het een dag van bezinning zijn en [vier] herdenk de dag van je wedergeboorte ipv je geboorte.

[Veranderd op 26/8/02 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
roseline

Bericht door roseline »

Triest.....

Zie mijn reactie in de topic: 'gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt..'

Moeten we ons hier ECHT druk over gaan maken?
Jelle

Bericht door Jelle »

Verjaardag vieren doe wij niet op zondag. Ja we geven elkaar op die dag wel een kado en in ons gezin (nu met z´n tweeën)
nemen we wel wat extra bij de koffie, maar voor de familie vieren we gewoon een avond later.
Meestal merk ik bij anderen die wel op zondag vieren dat daardoor de kerkgang in gedrang komt en men dan maar thuis blijft omdat de visite er nog zit.
Jammer dat men dan een dienst hierdoor niet kan bijwonen.
tineke

Bericht door tineke »

wij vieren wel verjaardagen op zondag, wij doen het dan op zondagavond, en ik zou niet weten waarom dat niet goed zou zijn, wij gaan gewoon 2 keer naar de kerk, het is net als een andere zondag, je komt alleen 's avonds als familie bij elkaar, en hebt het gezellig.. niks mis mee dacht ik
Robert

Bericht door Robert »

Exodus 20:
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Kortom, het gaat over de Sabbat (7e dag) en over 'niet werken'

Niet over 'de zondag' en 'verjaardag'
Verder staat er zelfs niet dat je je de hele dag met God bezig moet houden.
Carpe Diem tamen Memento Mori
jacob

Bericht door jacob »

oh nee?

Zou niet heel ons leven in het teken van de eer van God moeten staan.

Dan toch zeker de zondag.
tineke

Bericht door tineke »

Oorspronkelijk gepost door jacob
oh nee?

Bij ons staat de zondag zeker in het teken van de eer van God en ook de andere dagen, maar dan zou ik niet mijn verjaardag mogen vieren?? dan zou het nooit mogen want elke dag moet tot eer van God zijn....
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door jacob
oh nee?

"In het teken staan van" is wat anders dan het "constant bezig zijn met"

"In het teken staan van" gaat trouwens het beste door "vaak bezig te zijn met"
Carpe Diem tamen Memento Mori
Klaas

Bericht door Klaas »

Zie Exodus 20

1 Toen sprak God al deze woorden, zeggende:
2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
7 Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
12 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
13 Gij zult niet doodslaan.
14 Gij zult niet echtbreken.
15 Gij zult niet stelen.
16 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
17 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

daar kunnen we niet zoveel mee: er staat zoveel als dat je niet werken mag op de zevende dag: er staat geen bepaling over de eerste dag.

gewoon feesten dus. :-)
Plaats reactie