Pagina 2 van 4

Geplaatst: 13 apr 2005, 12:08
door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.

Geplaatst: 13 apr 2005, 12:16
door Pim
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
Ik wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.

Op die manier verplicht je jezelf tot een evenwichtige tekstkeuze (door het jaar heen) en laat je tegelijkertijd het Woord niet ondersneeuwen door de leer.

Bijv. als vraag 90 aan de beurt is:

Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven

Dan preek je uit 2 Petr. 1:10 => Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

Geplaatst: 13 apr 2005, 12:19
door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
Niek, hier ben ik het absoluut niet mee eens. M.i. is het goed om de waarheden uit de Schrift systematisch aan de gemeente voor te stellen. Elke prediker heeft wel een onderwerp wat hij meer belicht dan alle andere onderwerpen in de Schrift, en juist het preken vanuit de belijdenisgeschriften voorkomt dat maar slechts een deel van de waarheden uit de Schrift gepredikt wordt.

Echter ben ik er wel voor om niet altijd de HC te preken. Het moet geen last worden. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de NGB en de Westminster catechismus. Met name de laatste lijkt me erg geschikt om tijdens een prekenserie te behandelen, ipv de HC, met name omdat de westminster meer leerstellig handelt, dan bevindelijk, waardoor er ook meer aan bod komt dan alleen de bekering van een mens.

Het nadeel van afschaffen van 'leerpreken' vind ik dat de gemeente dom wordt. Men belijdt waarheden zonder te weten waarom, en hoe de Schrift erover spreekt. Met daarbij de kanttekening dat veel HC preken het doel van 'leerpreek' ook ernstig voorbijschieten...

Geplaatst: 13 apr 2005, 12:20
door refo
Er zijn zo veel bijbelgedeelten waar nooooit uit gerpeekt wordt. En zooooveel teksten die nooit behandeld worden. De 'leerdiensten' moeten maar eens beperkt worden tot bv eens in de 5 jaar de HC behandelen. Er moet weer gewerkt worden aan Bijbeluitleg. Dan zullen er wel weer 2 complete preken moeten worden voorbereid.....

Geplaatst: 13 apr 2005, 13:19
door appie
Ik heb het idee dat juist de leerdienst heel belangrijk is. De kennis van de gemiddelde kerkbezoeker is heel vaak onder de maat. Ook bij degenen die wekelijks naar de kerk gaan.

Wat moet ik me trouwens voorstellen bij een preek zonder uitleg van (een gedeelte van) de leer?

Geplaatst: 13 apr 2005, 14:10
door timo
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
De onderwerpen uit de HC zijn toch bijbel onderwerpen en die bespreek je maar het preken over de Dortse leerregels is noodzakelijk

Geplaatst: 13 apr 2005, 14:11
door timo
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
Niek, hier ben ik het absoluut niet mee eens. M.i. is het goed om de waarheden uit de Schrift systematisch aan de gemeente voor te stellen. Elke prediker heeft wel een onderwerp wat hij meer belicht dan alle andere onderwerpen in de Schrift, en juist het preken vanuit de belijdenisgeschriften voorkomt dat maar slechts een deel van de waarheden uit de Schrift gepredikt wordt.

Echter ben ik er wel voor om niet altijd de HC te preken. Het moet geen last worden. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de NGB en de Westminster catechismus. Met name de laatste lijkt me erg geschikt om tijdens een prekenserie te behandelen, ipv de HC, met name omdat de westminster meer leerstellig handelt, dan bevindelijk, waardoor er ook meer aan bod komt dan alleen de bekering van een mens.

Het nadeel van afschaffen van 'leerpreken' vind ik dat de gemeente dom wordt. Men belijdt waarheden zonder te weten waarom, en hoe de Schrift erover spreekt. Met daarbij de kanttekening dat veel HC preken het doel van 'leerpreek' ook ernstig voorbijschieten...
daar sluit ik me bij aan

Geplaatst: 13 apr 2005, 16:56
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
Ik wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.

Op die manier verplicht je jezelf tot een evenwichtige tekstkeuze (door het jaar heen) en laat je tegelijkertijd het Woord niet ondersneeuwen door de leer.

Bijv. als vraag 90 aan de beurt is:

Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven

Dan preek je uit 2 Petr. 1:10 => Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Eigenlijk kom je dan uit op een manier van preken zoals de puriteinen dat deden. Uit een tekstgedeelte stellingen destilleren en uitwerken.

[Aangepast op 13/4/05 door Miscanthus]

Geplaatst: 13 apr 2005, 17:15
door Pim
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
Ik wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.

Op die manier verplicht je jezelf tot een evenwichtige tekstkeuze (door het jaar heen) en laat je tegelijkertijd het Woord niet ondersneeuwen door de leer.

Bijv. als vraag 90 aan de beurt is:

Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven

Dan preek je uit 2 Petr. 1:10 => Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Eigenlijk kom je dan uit op een manier van preken zoals de puriteinen dat deden. Uit een tekstgedeelte stellingen destilleren en uitwerken.
Wat een compliment voor dit idee! ;)

Verschilletje is alleen dat de stellingen al vast staan, omdat we die belijden. Deze methodiek kan m.i. overigens ook goed gebruikt worden bij NGB of DL. Zo kan je in de lijn van alle 3 de formulieren preken.

Geplaatst: 13 apr 2005, 17:52
door limosa
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
Ik wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.

Op die manier verplicht je jezelf tot een evenwichtige tekstkeuze (door het jaar heen) en laat je tegelijkertijd het Woord niet ondersneeuwen door de leer.

Bijv. als vraag 90 aan de beurt is:

Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven

Dan preek je uit 2 Petr. 1:10 => Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Er zijn toch ook wel predikanten die dat zo doen hoor. Wij gaan met iedere zondag één vraag door de catechismus heen (als hij buiten de deur preekt hebben we "gewone" leespreek). De catechismus geeft het thema voor de preek die echter verder op een Bijbeltekst is gebaseerd. De catechismus is een leerboek, een heel goed en nuttig leerboek, maar de Bijbel is de Bron voor de prediking.

Maar, da's waar, ik heb ook wel eens preken gehoord waarbij de catechismus behandeld werd als was het Bijbel zelf.

Geplaatst: 13 apr 2005, 21:53
door timo
Een oproep aan de predikanten sturen om op deze manier de hc te behandelen

Geplaatst: 13 apr 2005, 22:40
door Miscanthus
Gevaarlijke kant van deze methode is wel dat we een tekst zoeken bij een leerstelling, in plaats van dat we leerstellingen laten opkomen uit de tekst. (De puriteinen plaatsten de tekst wel eerst in de context alvorens er stellingen uit te destilleren).
Op deze methode komt de bijbel dan altijd weer uit op dezelfde leerstellingen en wordt de kans op nieuwe schatten kleiner. God blijft een verrassend God wiens spreken we niet moeten wurmen in onze leerstellingen.

ik hoop dat het een beetje te volgen is :t

[Aangepast op 13/4/05 door Miscanthus]

Geplaatst: 13 apr 2005, 23:16
door limosa
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Gevaarlijke kant van deze methode is wel dat we een tekst zoeken bij een leerstelling, in plaats van dat we leerstellingen laten opkomen uit de tekst. (De puriteinen plaatsten de tekst wel eerst in de context alvorens er stellingen uit te destilleren).
Op deze methode komt de bijbel dan altijd weer uit op dezelfde leerstellingen en wordt de kans op nieuwe schatten kleiner. God blijft een verrassend God wiens spreken we niet moeten wurmen in onze leerstellingen.

ik hoop dat het een beetje te volgen is :t

[Aangepast op 13/4/05 door Miscanthus]
Je suggereert dat er bij het preken zonder catechismus een bredere waaier van stellingen uit de teksten gehaald wordt en dat de catechismus in die zin beperkend zou zijn. Ik denk dat eerder het tegendeel het geval is. Voor veel predikanten is het wel goed dat ze door de catechismus op het spoor gezet worden. Dat voorkomt dat ze ongemerkt vaak uit dezelfde (of qua mogelijke exegese dicht bij elkaar liggende) teksten preken en stokpaardjes gaan berijden. Zo is het ook niet voor niets dat veel predikanten in hun preken het kerkelijk jaar volgen.

Persoonlijk hou ik wel van prekenseries, bijvoorbeeld een stuk of 5 opeenvolgende preken waarin een tekst helemaal wordt uitgebeend. Dat heeft echter weer als nadeel dat het vaak eerder technisch dan pastoraal is. Zo zijn er ook overal wel twee kanten aan.

Geplaatst: 13 apr 2005, 23:26
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door limosa....Zo zijn er ook overal wel twee kanten aan.
Je hebt gelijk. Maar als je voor de twintigste keer een preek over de "Paapsche mis"aan moet horen, dan dut ik in :sleep:

Geplaatst: 14 apr 2005, 01:45
door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door limosa....Zo zijn er ook overal wel twee kanten aan.
Je hebt gelijk. Maar als je voor de twintigste keer een preek over de "Paapsche mis"aan moet horen, dan dut ik in :sleep:

Ik heb het idee dat juist de leerdienst heel belangrijk is. De kennis van de gemiddelde kerkbezoeker is heel vaak onder de maat. Ook bij degenen die wekelijks naar de kerk gaan.
Hoe komt het eigenlijk dat het gemiddelde kennis nivo van de ger gez. kerkbezoeker ondanks het feit dat deze [al naar gelang de leeftijd uiteraard] al zo'n 20 keer de HC heeft horen uitleggen toch zo beroerd is? Het antwoord wordt door Miscanthus gegeven! Men heeft het al zovaak gehoord dat men met open ogen zit te dutten in de kerk. Er wordt niet meer geluisterd. Er is m.i. behoefte aan een heel andere aanpak van de leerdienst. Ik pleit niet voor afschaffen, want leg je oor eens te luister bij verschillende predikanten uit bv. PKN die wel weer terug willen naar de wekelijkse leerdienst. Ds. Vreugdenhil heeft het eens zo aangepakt, die legde zijn oor te luister in de gemeente en probeerde uit de problemen, zorgen en behoeften die er waren in de gemeente antwoorden te halen uit de belijdenisgeschriften. Dat betekende wel dat er niet op keurig van zondag 1 t/m zondag 52 gepreekt werd maar meer het hap en snap werk.