Gebedstopic

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:Wat is de bedoeling van dit topic?
Dat vroeg ik me ook al af... ik heb dat destijds hier ook verwoord maar dat is dan toch wellicht
uitgeknipt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebedstopic.

Bericht door Mannetje »

Het doel lijkt te zijn dat je hier punten aan kunt dragen met de vraag of anderen daarvoor willen bidden. Maar de toon in de oudere berichten is uhm...
-
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Het doel lijkt te zijn dat je hier punten aan kunt dragen met de vraag of anderen daarvoor willen bidden. Maar de toon in de oudere berichten is uhm...
Tja... of je dat mag zeggen, uhm... Daarom hoedde ik me ook voor een te duidelijke weergave.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic.

Bericht door Isala »

Mannetje schreef:Maar de toon in de oudere berichten is uhm...
Ik vind de eerdere reacties ronduit verschrikkelijk!
Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Hora est!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gebedstopic.

Bericht door Curatorium »

Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Ik zou niet weten waarom niet.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Ik zou niet weten waarom niet.
Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gebedstopic.

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Dat geldt ook als je bidt voor de vervolgde kerk, of Noord Korea en dergelijke.

Bidden voor elkaars nood lijkt mij juist een goede zaak, ook al kent men elkaar niet persoonlijk.

Inderdaad kunnen we vraagtekens zetten hoe een aantal evangelische gemeenten met het gebed omgaan, aan de andere kant vind ik ook dat wij het toch nog wat al te sober voorstellen, zeker als je leest hoe de Puriteinen hier mee omgingen. Daar werden op zaterdagavond bijvoorbeeld speciale gebedsbijeenkomsten gehouden waar zeer ernstig en vurig gebeden werd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebedstopic.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Nou nou nou, het gaat weer eens van dik hout... Lekker makkelijk, om met algemeenheden een gechargeerd beeld te schetsen en daar dan tegenaan te schoppen. Mag het een beetje minder alsjeblieft?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebedstopic.

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:aan de andere kant vind ik ook dat wij het toch nog wat al te sober voorstellen, zeker als je leest hoe de Puriteinen hier mee omgingen. Daar werden op zaterdagavond bijvoorbeeld speciale gebedsbijeenkomsten gehouden waar zeer ernstig en vurig gebeden werd.
die zouden hier vast ook als evangelisch worden afgeschilderd door sommigen :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebedstopic.

Bericht door Luther »

Ik wil(de) niemand pijn doen met mijn vraag, maar die kwam meer op uit het punt dat DIA aansnijdt, namelijk dat we elkaar nauwelijks kennen. Als je meer weet, wordt een verzoek om gebed ook anders van karakter.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Nou nou nou, het gaat weer eens van dik hout... Lekker makkelijk, om met algemeenheden een gechargeerd beeld te schetsen en daar dan tegenaan te schoppen. Mag het een beetje minder alsjeblieft?
Wat bedoelt u met het woordje 'schoppen'? Graag zou ik dan nader en serieus uitgewerkt zien. Uw reacties wat kennende weet ik dat u graag wat op de oppervlakte blijft, maar deze beschuldiging, zo het lijkt, vraagt natuurlijk wel enige serieuze verklaring. U schrijft hier openbaar, dan hebt u zich ook daarover in het openbaar te verantwoorden.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebedstopic.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Nou nou nou, het gaat weer eens van dik hout... Lekker makkelijk, om met algemeenheden een gechargeerd beeld te schetsen en daar dan tegenaan te schoppen. Mag het een beetje minder alsjeblieft?
Wat bedoelt u met het woordje 'schoppen'? Graag zou ik dan nader en serieus uitgewerkt zien. Uw reacties wat kennende weet ik dat u graag wat op de oppervlakte blijft, maar deze beschuldiging, zo het lijkt, vraagt natuurlijk wel enige serieuze verklaring. U schrijft hier openbaar, dan hebt u zich ook daarover in het openbaar te verantwoorden.
Da's niet zo moeilijk, ik hoe je maar te quoten:
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Je roept nogal wat. Hoe meer je bidt, hoe beter. Waar haal je 't in vredesnaam vandaan? Alle heiligheid en eerbied weg. Hoezo? Hoe vaak verkeer jij in evangelische kring? Dát is wat ik bedoel: je schopt tegen allerlei dingen aan die voor je evangelische medemensen -inderdaad- heel teer kunnen liggen. En wie ben jij dan om te oordelen dat daar alle heiligheid en eerbied uit weg is, en dat daar geldt: hoe meer je bidt, hoe beter?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Nou nou nou, het gaat weer eens van dik hout... Lekker makkelijk, om met algemeenheden een gechargeerd beeld te schetsen en daar dan tegenaan te schoppen. Mag het een beetje minder alsjeblieft?
Wat bedoelt u met het woordje 'schoppen'? Graag zou ik dan nader en serieus uitgewerkt zien. Uw reacties wat kennende weet ik dat u graag wat op de oppervlakte blijft, maar deze beschuldiging, zo het lijkt, vraagt natuurlijk wel enige serieuze verklaring. U schrijft hier openbaar, dan hebt u zich ook daarover in het openbaar te verantwoorden.
Da's niet zo moeilijk, ik hoe je maar te quoten:
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Je roept nogal wat. Hoe meer je bidt, hoe beter. Waar haal je 't in vredesnaam vandaan? Alle heiligheid en eerbied weg. Hoezo? Hoe vaak verkeer jij in evangelische kring? Dát is wat ik bedoel: je schopt tegen allerlei dingen aan die voor je evangelische medemensen -inderdaad- heel teer kunnen liggen. En wie ben jij dan om te oordelen dat daar alle heiligheid en eerbied uit weg is, en dat daar geldt: hoe meer je bidt, hoe beter?
Ik stel voor, eerst wat reacties van medeforummers af te wachten, zodat het niet te zeer op het persoonlijke vlak wordt getrokken.
Voor reacties zou ik dan graag willen weten of de definitie 'schoppen' is werkelijk past?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebedstopic.

Bericht door DDD »

Hiervoor geldt spiegelbeeldig wat ik al eerder schreef: Er hoeft niemand te slaan om toch in de hoek te zitten waar de klappen vallen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Gebedstopic.

Bericht door Bona Fide »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Je roept nogal wat. Hoe meer je bidt, hoe beter. Waar haal je 't in vredesnaam vandaan? Alle heiligheid en eerbied weg. Hoezo? Hoe vaak verkeer jij in evangelische kring? Dát is wat ik bedoel: je schopt tegen allerlei dingen aan die voor je evangelische medemensen -inderdaad- heel teer kunnen liggen. En wie ben jij dan om te oordelen dat daar alle heiligheid en eerbied uit weg is, en dat daar geldt: hoe meer je bidt, hoe beter?
Ik stel voor, eerst wat reacties van medeforummers af te wachten, zodat het niet te zeer op het persoonlijke vlak wordt getrokken.
Voor reacties zou ik dan graag willen weten of de definitie 'schoppen' is werkelijk past?
Ik ga uit van de goede intentie van -DIA- en dat hij niet de bedoeling had te 'schoppen'. Wel moeten we, ook op een forum zoals hier, altijd goed opletten hoe we iets opschrijven. Ook hier geldt: "Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat gij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden." (Kol. 4:6).

M.b.t. het onderwerp waar het hier over gaat, zie ik klippen aan zowel de onder- als de overschatting van het gebed. Ik bedoel dit:
Aan de ene kant kan er sprake zijn van een activistische gebedshouding, waarom God ons als rechthebbende als het ware wel móet verhoren.
Aan de andere kant kan er sprake zijn van een te passieve houding, terwijl God in Zijn Woord aangeeft dat hij op het gebed grote wonderen wil doen. "Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel." (Jak. 5:16)
Persoonlijk heb ik er overigens geen moeite mee als hier concrete situaties aangedragen worden, waarvoor gebed gevraagd wordt. Ik zie nl. geen bezwaar tegen het bidden voor een persoon/situatie die je verder niet bekend is.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Plaats reactie