Gospelmuziek ?
Zondermeer, toch vindt ik het niet te verwaarlozen.Tiberius schreef:Laten we het financiële aspect buiten deze discussie houden...
Ik gun iedereen zijn boterham: of hij gospelzanger of urker-zanger-op-hele-noten is.
Want als muziekanten er geen vervelend gevoel bij krijgen als ze 'het evangelie uitdragen' tegen vette prijzen... dan gaat er toch ergens iets mank... niet?
Zomaar even een eenvoudige redenering, maar ik vindt het in bepaalde mate toch een graadmeter. Kostendekkend en een goede boterham... zondermeer... maar ik denk dat er veel meer bij komt kijken.. ik bekijk even de site van RvM... fotoshoot van hemzelf op de site.. waar gaat het om vraag ik me af.. als hij 'persoonsverering' al aanmoedigt.. wijs bezoekers liever op heilzamere dingen... toch?
Ik wil hiermee alleen aangeven dat gospelmuziek op zich voor velen juist een goede en fijne uiting kan zijn, maar zo velen zien het meer en meer als een 'christelijk verantwoorde entertainment'.
Het is niet de gospelmuziek 'an sich' maar de enorme gevaren die er aan kleven.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ik ken overigens ook maar heel weinig dominees die slechts een kostendekkend inkomen hebben.Want als muziekanten er geen vervelend gevoel bij krijgen als ze 'het evangelie uitdragen' tegen vette prijzen... dan gaat er toch ergens iets mank... niet?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Je begrijpt wel wat ik bedoel denk ikUnionist schreef:Ik ken overigens ook maar heel weinig dominees die slechts een kostendekkend inkomen hebben.Want als muziekanten er geen vervelend gevoel bij krijgen als ze 'het evangelie uitdragen' tegen vette prijzen... dan gaat er toch ergens iets mank... niet?
Daar zijn er zeker ook bij ja.... absoluut waar.wim schreef:RvM ken ik niet, dus kan ik daar niet over oordelen. Maar heb je wel eens sites van organisten uit onze kringen bekeken?olfie schreef:ik bekijk even de site van RvM... fotoshoot van hemzelf op de site..
Als ik of mijn evt. kinderen niet dicht bij God leven, is die stap inderdaad klein. Maar: dan is iedere 'kans' om te zondigen levensgroot. Dan zondig ik ook sneller bij het gaan naar de kerk (omdat ik God daar niet zoek), dan zondig ik ook sneller bij het geven van giften (die dan verworden tot aflaten), dan zondig ik ook sneller als ik op straat loop (zondige gedachten bij zondig gekleedde vrouwen), enzovoort. In andere woorden: als ik niet dicht bij God leef, begeef ik me op ieder terrein van mijn leven op een dood-lopende weg.Erasmiaan schreef:Want hoe klein is dan de stap naar "foute" gospelmuziek van je eventuele kinderen? En hoe klein de stap naar popmuziek?
Het onderscheid moet in deze kwestie (die van het afglijden) dus niet zijn: wel/geen gospelmuziek, maar leef ik wel/niet dicht bij God?
Jij bedoelt dat er geen dominees zijn met kasten van huitzen en reuzen van auto's.olfie schreef:Je begrijpt wel wat ik bedoel denk ikUnionist schreef:Ik ken overigens ook maar heel weinig dominees die slechts een kostendekkend inkomen hebben.Want als muziekanten er geen vervelend gevoel bij krijgen als ze 'het evangelie uitdragen' tegen vette prijzen... dan gaat er toch ergens iets mank... niet?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Maar we hadden het in deze thread over gospelmuziek, dus laten we ons daartoe beperken. Je bent in ieder geval met me eens dat het voor de doorsnee kerkmens een glijdende schaal is als hij gospelmuziek gaat luisteren. Al zullen er ook zijn die daar voor bewaard worden.rekcor schreef:Als ik of mijn evt. kinderen niet dicht bij God leven, is die stap inderdaad klein. Maar: dan is iedere 'kans' om te zondigen levensgroot. Dan zondig ik ook sneller bij het gaan naar de kerk (omdat ik God daar niet zoek), dan zondig ik ook sneller bij het geven van giften (die dan verworden tot aflaten), dan zondig ik ook sneller als ik op straat loop (zondige gedachten bij zondig gekleedde vrouwen), enzovoort. In andere woorden: als ik niet dicht bij God leef, begeef ik me op ieder terrein van mijn leven op een dood-lopende weg.Erasmiaan schreef:Want hoe klein is dan de stap naar "foute" gospelmuziek van je eventuele kinderen? En hoe klein de stap naar popmuziek?
Het onderscheid moet in deze kwestie (die van het afglijden) dus niet zijn: wel/geen gospelmuziek, maar leef ik wel/niet dicht bij God?
- jakobmarin
Ik vind dat we een beetje voorzichtig moeten zijn altijd maar het glijdende schaal argument te gebruiken. Het argument houdt in dat er een natuurlijke ontwikkeling is. Als je stap A zet, volgt vanzelf stap B en volgt stap C. Dit argument is volgens mij zelden gegrond. Het is vooral onze angst dat B en C automatisch volgen, maar niet gestoeld op de werkelijkheid. Willen we gebruik maken van dit argument, dan moeten we eerst aantonen dat de wetmatigheid werkelijk bestaat. Voor wat betreft Gospelmuziek ben ik daar in het geheel niet van overtuigd.
Wat ik zeg is dat we ons op ieder vlak van ons leven op een hellend vlak bevinden. Dus: het glijdende schaalargument moet uiteraard meegenomen worden, maar is niet per se een doorslaggevend argument tegen gospelmuziek.Erasmiaan schreef:Maar we hadden het in deze thread over gospelmuziek, dus laten we ons daartoe beperken. Je bent in ieder geval met me eens dat het voor de doorsnee kerkmens een glijdende schaal is als hij gospelmuziek gaat luisteren. Al zullen er ook zijn die daar voor bewaard worden.
Je hebt gelijk. Bij mij heeft het overigens andersom gewerkt: ik luisterde slechte hardrock, waardoor de overstap naar christelijke muziek makkelijker werd. Sinds ik die muziek luister, wil ik niet meer terug.Zosinus schreef:Ik vind dat we een beetje voorzichtig moeten zijn altijd maar het glijdende schaal argument te gebruiken. Het argument houdt in dat er een natuurlijke ontwikkeling is. Als je stap A zet, volgt vanzelf stap B en volgt stap C. Dit argument is volgens mij zelden gegrond. Het is vooral onze angst dat B en C automatisch volgen, maar niet gestoeld op de werkelijkheid. Willen we gebruik maken van dit argument, dan moeten we eerst aantonen dat de wetmatigheid werkelijk bestaat. Voor wat betreft Gospelmuziek ben ik daar in het geheel niet van overtuigd.
Ik blijf het idee van een glijdende schaal vreemd vinden... tenminste, ik snap wel wat je bedoeld, maar ik snap je advies niet om het dus maar helemaal te mijden. Dat zou hetzelfde zijn als wanneer je mensen aanraadt niet te gaan autorijden omdat de stap naar webmisbruik, overtreding van verkeersregels etc. dan veel dichterbij is... Maar ik merk dat zo'n aanpak in bevindelijke kringen veel voorkomt... ga niet naar de kroeg, kan je er ook niets verkeerd doen... neem geen televisie, kan je je ook niet verkeerd mee omgaan. De vraag is alleen of dat de juiste manier is... in de Bijbel vind ik meer de lijn terug: Doe dingen die tot Gods eer zijn en niet die niet tot Gods eer zijn... Dat vind ik een betere aanpak dan zover mogelijk van alles wat van deze tijd is en in onze ogen dus werelds, vandaan blijven. Zijn we juist daarom vaak niet zo onzichtbaar in de wereld?Erasmiaan schreef:Je gaat nu de discussie wat uitdiepen, naar wedergeborenen en onwedergeborenen. Inderdaad, zoals ik het bedoelde geldt het alleen de onwedergeborenen. Die moeten haast maken met hun zaak en leven alsof ze morgen sterven.Pim schreef:Erasmiaan, er zijn ook Christenen die weten hoe ze rechtvaardig zijn voor God (namelijk Rom. 8:1) . Misschien dat dat het verschil uitmaakt tussen de levensinstelling van die Christenenen en het dilemma wat volgens jou het leven van iedere Christen zou moeten bepalen...........?
Maar toch denk ik niet dat hier een verschil is met hen die geen vreemdeling zijn van Genade. Hun leven moet namelijk weer aan het doel gaan beantwoorden waartoe God het geschapen had: namelijk tot Zijn Eer. Als je meent dat je met gospelmuziek ook Zijn Eer kunt bedoelen, dan ga ik hier niet zeggen dat je dat niet moet en/of mag doen. Echter ik ben zo bang voor die glijdende schaal. Daarom zou ik zeggen, probeer niet op het randje te balanceren. Dan hoef je je ook niet af te vragen wat net wel mag en wat net niet meer kan. Bijvoorbeeld: country gospel moet net nog kunnen, hardrock gospel gaat weer iets te ver... Maar ja, nogmaals, misschien is het voor mij makkelijk praten als niet-muziekliefhebber.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tja, zelfs al zien die mensen het zo... is het dan niet in ieder geval beter dat ze dit soort entertainment bezoeken, dan wanneer ze niet christelijk verantwoorde entertainment zouden opzoeken?olfie schreef:Zondermeer, toch vindt ik het niet te verwaarlozen.Tiberius schreef:Laten we het financiële aspect buiten deze discussie houden...
Ik gun iedereen zijn boterham: of hij gospelzanger of urker-zanger-op-hele-noten is.
Want als muziekanten er geen vervelend gevoel bij krijgen als ze 'het evangelie uitdragen' tegen vette prijzen... dan gaat er toch ergens iets mank... niet?
Zomaar even een eenvoudige redenering, maar ik vindt het in bepaalde mate toch een graadmeter. Kostendekkend en een goede boterham... zondermeer... maar ik denk dat er veel meer bij komt kijken.. ik bekijk even de site van RvM... fotoshoot van hemzelf op de site.. waar gaat het om vraag ik me af.. als hij 'persoonsverering' al aanmoedigt.. wijs bezoekers liever op heilzamere dingen... toch?
Ik wil hiermee alleen aangeven dat gospelmuziek op zich voor velen juist een goede en fijne uiting kan zijn, maar zo velen zien het meer en meer als een 'christelijk verantwoorde entertainment'.
Het is niet de gospelmuziek 'an sich' maar de enorme gevaren die er aan kleven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nou nog niet eens precies, die zijn er ongetwijfeld ook...Unionist schreef:Jij bedoelt dat er geen dominees zijn met kasten van huitzen en reuzen van auto's.olfie schreef:Je begrijpt wel wat ik bedoel denk ikUnionist schreef:Ik ken overigens ook maar heel weinig dominees die slechts een kostendekkend inkomen hebben.Want als muziekanten er geen vervelend gevoel bij krijgen als ze 'het evangelie uitdragen' tegen vette prijzen... dan gaat er toch ergens iets mank... niet?
afkeurenswaardig wat mij betreft trouwens.
Maar het zou van een goede wil getuigen als een 'ware gospelartiest' geen woekerprijzen voor cd's en entrees gaat heffen, maar de drempel zo laag mogelijk houdt om mensen in contact te brengen met het evangelie.
En het lijkt me goed om altijd van je af te wijzen naar Christus en dus geen fotoshoots van jezelf online te zetten of geraamtes en skeletten op de voorkant van je cd