Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

england

Bericht door england »

Ik denk dat het inderdaad het probleem is dat mensen het als een voorwaarde zien, en niet als een algemeen kenmerk! Verslagen zijn etc. Er staat dat wie wil, kome, of niet?

Sorry als ik generaliseer over de GerGem Ik krijg hier nog steeds de Saambinder, die ik trouw lees, al is het diep zuchtend, en af en toe doen mensen bepaalde uitspraken over de telefoon die mijn haren overeind doen staan. Ik weet dat er nog genoeg goede prediaknten zijn, maar krijg af en toe het idee dat ze ondergesneeuwd raken... Maar toch hou ik van het kerkverband om alles wat er geweest is, en nog is. Maar als ik dan die mensen de banken in zie schuiven...tien keer meer als hier... en dan jonge studenten uitspaken hoor doen zoals: ja, maar als God het niet doet, heeft Bijbellezen enzo ook geen zin... zucht..

Een van de formulieren die alle belijdend leden enzo moeten onderschrijven zegt dat het evangelie gepredikt moet worden met een bevel tot geloof en bekering...kan men dat wel onderschrijven als je stelt dat er eerst zondekennis tot graad zo en zoveel moet zijn? Of als er staat in dat zelfde formulier dat het evangelie aan een ieder die het hoort gepredikt moet worden en dat een ieder die het hoort welmenend en erntsig geroepen wordt... Liegt de Bijbel dan, of is het formulier niet juist, of zijn we het gewoon niet met de Bijbel eens, maar weten we het beter, en zeggen we: ja maar, wat de Bijbel eigenlijk bedoelt is dat Christus alleen die genen nodigt die echt heel erg belast en vermoeid zijn. Je moet zo belast en vermoeid zijn dat het je om het even is of je uitverkoren bent of niet...
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Is nu een verslagen geest nodig om tot Christus te komen.

Oftewel mag ik tot Christus komen zoals ik ben? Onvoorwaardelijk? Ja!

Werkt dat dan geen schuldverslagen geest? Jazeker, maar dat is een geloofsweldaad! Door het geloof, of misschien beter gezegd de wedergeboorte krijgt de mens deel aan drie weldaden, nl. ellende, verlossing en dankbaarheid.

Anderen zeggen, we moeten eerst onze ellende kennen, en voor die ellende hebben we verlossing nodig en als we verlost zijn worden we hiervoor dankbaar. Remonstrant!

God maakt een mens levend. Hij maakt een mens door de wedergeboorte weder levend. Dit doet Hij door Zijn Geest. Die levendgemaakte mens gaat zijn ellende zien in meerdere of mindere mate, die krijgt in meerdere of mindere mate door de daad des geloofs zicht op Christus en brengt ook in meerdere of mindere mate vruchten voort der bekering waardig.

Met deze stelling kunnen we vrijuit het Evangelie Gods prediken aan een ieder en kunnen we de vrucht gerust aan Gods Geest overlaten. Al het andere probeert Gods werk te beredeneren. Zij willen God werk in een systeem gieten. Weet je wat dezulken zeggen? Ik wilde dat ik mijn ellende maar eens leerde kennen. Arme mens, maar eigenlijke arme prediking. Ze weigeren Christus te omhelzen omdat ze zichzelf niet schuldig of niet schuldig genoeg achten. Moeten we dan eigenlijk wel zeggen, arme mens? Jazeker, maar hoe veel meer schuldig staat die prediker of mens hieraan die Christus weigert te prediken, ja zodanig als Gods Woord ons bevolen heeft 'wij willen u niets anders prediken als Jezus Christus en Dien gekruisigd'

Beste Kislev, ik heb geen moeite met een zogeheten evangelische bekering, mits die mens door de daad van het geloof Christus omhelsd heeft en dat is gebeurd door Zijn Woord. Laten we nooit geen ruimte geven voor een bekering zonder de Christuskennis!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste ndonselaar,
Anderen zeggen, we moeten eerst onze ellende kennen, en voor die ellende hebben we verlossing nodig en als we verlost zijn worden we hiervoor dankbaar. Remonstrant!
Gereformeerd was in jouw optiek dus: "Die levendgemaakte mens gaat zijn ellende zien in meerdere of mindere mate ("we moeten eerst onze ellende kennen"), die krijgt in meerdere of mindere mate door de daad des geloofs zicht op Christus ("en voor die ellende hebben we verlossing nodig") en brengt ook in meerdere of mindere mate vruchten voort der bekering waardig ("als we verlost zijn worden we hiervoor dankbaar").

Oftewel: Gereformeerd is hetzelfde als remonstrants???

Beste Kislev,
Neemt Christus alleen hen aan die arm en verslagen van geest is?
Zo ja, dan is ellendekennis een voorwaarde.
Ja, want zij zijn de enige die komen. Ellendekennis is dan geen voorwaarde maar een middel.
Goed verwoord. Mag je mensen die voor eigen gevoel verhard zijn en totaal geen besef van zonden hebben wijzen op Christus of moet je ze eerst wijzen op hun ellende en dan op Christus?
Kislev

Bericht door Kislev »

Een ‘dus’ geloof

Bij deze mijn gedachtenspinsels over ‘het aanbod der genade’ zoals dat in het zogenoemde boekje verwoord wordt.

De grote fout is dat het aanbod los gemaakt wordt van het bevel tot geloof. Er wordt zo geredeneerd: “wat God aanbiedt, moet hij ook geven. Evenwel, Hij geeft niet allen zijn genade, conclusie: hij biedt haar ook niet allen aan.â€
ndonselaar
Contacteer:

Origineel geplaatst door Refojongere
Beste ndonselaar,

Gereformeerd was in jouw optiek dus: "Die levendgemaakte mens gaat zijn ellende zien in meerdere of mindere mate ("we moeten eerst onze ellende kennen"), die krijgt in meerdere of mindere mate door de daad des geloofs zicht op Christus ("en voor die ellende hebben we verlossing nodig") en brengt ook in meerdere of mindere mate vruchten voort der bekering waardig ("als we verlost zijn worden we hiervoor dankbaar").

Oftewel: Gereformeerd is hetzelfde als remonstrants???
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar RJ. Het schuine is remonstrants en dan in de zin van, eerste onze ellende kennen (dat is dus de voorwaarde), vanuit die ellendekennis of als we die bezitten hebben we een verlosser nodig en als we verlost zijn worden we hiervoor dankbaar.

De gereformeerde leer is dat we vanuit de wedergeboorte drie weldaden onmiddellijk in meerdere of mindere mate geschonken krijgen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

[quote]Dat is niet: “nou ja, er zijn geen voorwaarde dus ik neem het maar aan.â€
roseline

Bericht door roseline »

Het is ONMOGELIJK om tot Christus te komen zonder dat je erkent: 'Ik ellendig mens.' En daarbij tegelijkertijd ook komt zoals je bent - want zó ben je, ookal erken je dat niet.

Je kunt vriendelijk zijn, uiterlijk een goede christen, je geloof met je mond belijden, naar de kerk gaan, zieken bezoeken - als je níet inziet dat je ondanks je 'goede' werken een ellendig mens bent, dan ben je NIET genaderd tot Christus.

Dus het is geen vraag - Christus is er alléén om de verlorenen, de zondaars, de verdwaalde lammeren te redden. Mensen die zichzelf rechtvaardig, goed of weet ik wat vinden en zichzelf hoog achten staan gelijk aan de farizeeën in Jezus' tijd. 'Adderengebroed' noemde Jezus ze. Voor hèn was Hij niet gekomen, maar voor de verslagenen en verbrokenen van geest. 'Komt tot Mij, allen die BELAST en VERMOEID zijt!' Die belasting en vermoeidheid - door het leven in de zonde - moet je voelen, alvorens je zijn roep hoort!

Groetjes, Rose.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ds. W. Pieters geeft er een mooi antwoord op:

De briefschrijver vraagt ook: 'Kan iemand die onvoorwaardelijk tot God vlucht, op de verkeerde weg zitten?'

Het is maar net wat bedoeld is met 'onvoorwaardelijk'. Als daarmee bedoeld wordt dat iemand zich zonder voorwaarden aan God te stellen aan Hem overgeeft, dus onvoorwaardelijk capituleert, dan denk ik dat zo iemand niet op de verkeerde weg zit. Maar bedoelt iemand met dat 'onvoorwaardelijk' dat hij geen voorwaarden hoeft mee te brengen en daarom 'maar eens' om vergeving bidt ..., dan kon het wel eens zijn dat zo iemand slechts de woorden van het gebed van de tollenaar heeft en de inhoud er niet van begrijpt / beleeft.
Refojongere

Ik ben het helemaal met Roseline eens, ben ik dan nu soms een hypercalvinist?
ndonselaar
Contacteer:

En dwing hen in te komen, Luk. 14:23b

Ja Zijn huis zal vol worden! Met wie?

Komt dan, u die van middelbare leeftijd zijt. Bent u in uw beste staat buiten Christus? Voorzeker, dan is uw beste staat een droevige staat, een ellendige staat.
Komt binnen, jonge mensen, u bent te oud om buiten Christus te zijn. Er liggen teveel mensen in het graf die in de bloei van hun leven gestorven zijn, dan mensen met grijze haren. Kom dan binnen en stel het niet uit.
Komt binnen, goddeloze en ellendige zondaren, die ver van de gerechtigheid bent; kom, gij huichelachtige belijders, die niet ver zijt van het Koninkrijk Gods; kom bevende zielen, die alles in het werk stelt en toch niet durft binnen te komen. O, waarom wilt u niet binnen komen? Omdat u niet wilt, of omdat u niet durft? Ik vrees dat er sommigen onder ons zijn die niet binnen willen komen. Zij zien geen schoonheid in Christus waarom zij naar Hem zouden verlangen. Goed, indien u dan kiest voor de zonde, hel en dood, dan zal geen Christus, geen hemel, geen hel u van de brede weg weerhouden. Echter het zal opgetekend worden in het boek van uw geweten dat wij u dwongen om in te gaan, maar dat u niet wilde en daarom zal uw bloed op uw eigen hoofd zijn.
En diegenen die niet durfden, waarom durft u niet? Durft u zijn nodiging niet te omhelzen? Bent u bang dat u teveel gezondigd hebt? Och als elke zonde zo groot was als een berg, en al waren zij zo talrijk als het zand der zeer, toch is het bloed van Christus in staat om al die zonden uit te delgen.

Mij ontbreekt de tijd om Thomas Boston verder te citeren, maar er is geen argument voor ons om ons niet te wenden tot het bloed van Jezus Christus wat ons wast en reinigt van al onze zonden.

Misschien voor de liefhebbers, maar er stond vandaag de volgende advertentie in het RD:

Intekenvoordeel

HET AANBOD VAN GENADE

Twee studies door Drs. P.L. Rouwendal

Een onderzoek naar de inhoud en de bronnen van het standpunt van Dr. Steenblok inzake het aanbod van genade
Een onderzoek naar de vraag of en hoe het mogelijk is van een aanbod van genade te spreken

Beide studies in een band, wordt verwacht DV eind augustus. Intekenprijs EUR 13,45

reacties naar Uitgeverij de Rots
roseline

Bericht door roseline »

Ik ben niet calvinistisch, Refojongere :)
de organist

Bericht door de organist »

beste ndonselaar.
Een heel mooi stuk, en ik kan door genade daar amen op zeggen.
Maar aan de andere kant is het zo, dat de Heere altijd de eerste is, er is niets van mij bij, ik heb van mijzelf niets te bieden dan dat ik van mijzelf arm en naakt ben, maar dat ik overkleed ben met Christus. Wat een genade, een rijke Christus en een arme zonddaar, daar kan, en hoef ik niets aan toe te voegen.
england

Bericht door england »

Prachtige reacties! Heel mooi en diep!

Ik las in een van de reacties dat alleen de wet kan overtuigen. Maar stel dat iemadn nou de grootsheid en de oneindige liefde van Christus zou zien, zou dat niet kunnen overtuigen van zonden? Via de wet dat is...Leo stuurde mij het verslag van een lezing in Barneveld, met als titel: ja, maar... Ook daarin wordt gewaarschuwd voor systeem denken. Ik merk dat wij God zo vaak in een systeem willen zetten:het moet zo, en dan moet er dit gevoeld worden en dan dat... Is God niet vrij om te bekeren zoals Hij wilt?

Ondanks de duidelijke reacties van ndonselaar merk ik dat sommigen toch nog voorwaarden willen stellen! Mag ik vragen waarom dezen zo dol zijn op voorwaarden?
Heb je ooit je eigen gebed om genade wel eens bekeken? Is het ook maar iets waard? Heb je echt alleen Gods eer bedoeld met je gebed, of zat er ook nog een klein beetje een goed gevoel bij? Heb je stiekem op de achtergrond gedacht: ik ben nu al zo lang aan het bidden, en ik ben zo ernstig aan het bidden...NU moet God wel verhoren...
Ik zelf had dat heel sterk, en als God dan laat zien dat zelf je gebed voor Hem nog waardeloos is, dan leer je wat het is om te komen zoals je bent, namelijk met lege handen: nothing in my hands I bring, simply to Thy cross I cling...is een hymn die veel voor mij betekende, in het Nederlands is dat uit een' vaste Rots'

Is het wel mogelijk om rationeel uit te werken hoe het kan dat het 100%Gods werk is en 100% ons werk?
lejo

Bericht door lejo »

england, de wet is niet alleen maar een moraal-praatje, het wezen van God is hierin te zien, de grootsheid van zijn gerechtigheid. God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf.

Toen bij ons onderlaatst de wet aan de beurt was met de catechismus, heb ik in verwondering God gedankt voor de wet. Wat fantastisch dat de wet er is, God laat daar zo duidelijk in zien wat Christus voor ons deed en hoe het straks zal zijn.
En, de wet geeft richting aan het: Hoe zal ik God voor zoveel gunstbewijzen, dank bewijzen!

[Veranderd op 9/8/02 door lejo]
Leo

Bericht door Leo »

...nothing in my hands I bring....

Die hymn wordt door Spurgeon vaak aangehaald in zijn preken en het doet mij altijd meer dan de Nederlandse vertaling alhoewel die ook prachtig is.

Niets neem ik mee, ik rust alleen op Uw kruis.

Het mooie en rijke aan Gods beloften is dat er niet van die menselijke voorwaarden bij staan.

'allen die vermoeid en belast zijt'
(er staat niet dat je vermoeid moet zijn van je zonden!!! Spurgeon zegt zelfs: u bent toch elke dag moe van het werken, of werkt u niet voor uw brood?)

'wendt u naar Mij toe en wordt behouden alle gij einden der aarde'
(zie op Hem, alle mensen op de hele aarde)

'alzo lief heeft God de wereld gehad'
(kosmos, kan een ander woord dan het woord 'kosmos' nog duidelijker aangeven dat het ganse schepsel wordt bedoeld?)

Altijd weer, willen wij onze voorwaarden inbouwen in het Evangelie.

Als we op straat evangeliseren vertellen we de mensen vaak maar 5 woorden!

Jezus Christus, Gods Zoon, Verlosser.

Zo iemand moet weten dat de zonden scheiding maken tussen hem/haar en zijn Schepper.

Maar bouwen we dan ook zoveel voorwaarden in?

'ik ellendig mens' is een vrucht van Genade!
Overigens ook het vervolg van de tekst, dat o zo vaak wordt vergeten!!!

Ik ellendig mens, dat zegt een onbekeerde zondaar nooit oprecht!
Ten diepste is dat huichelen als een onbekeerde dat zegt.

Een zondaar (die weet dat het tussen hem/haar en zijn Schepper verkeerd is) heeft niets anders te doen dan onmiddellijk, onvoorwaardelijk, zoals hij/zij is rechtstreeks uit te gaan tot (of: te zien op) Christus.

Een ieder die het anders predikt, predikt een vals Evangelie.
Dit is het Evangelie van Jezus Christus en dien gekruisigd.

'Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt'.

Inderdaad, england, wet en evangelie zijn één.

Zodra wij gaan rationaliseren leven we niet meer uit het geloof, en komen we in het duister.

vrgr.
Leo

[Veranderd op 9/8/2002 door Leo]
Plaats reactie