Dobbelstenen/Godsvoorzienigheid

olfie

Bericht door olfie »

Ik persoonlijk heb er ook geen moeite mee, het lijkt mij dat het dobbelsteen gebruik zoals wij dat kennen bij een spelletje dat daar niet veel gevaar in schuilt.
Vroeger werd het gebruikt om 'God' te laten beslissen, maar ik denk niet dat er nog iemand is die dát er achter zoekt bij een spelletje mens erger je niet.

Ik weet wel dat je hier: “De gereformeerde zede” van prof. dr. O.Schipper. iemand hebt die tegen het dobbelen is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

ik kan het ook niet begrijpen wat een dobbelsteen met Gods voorzienigheid te maken heeft. ( in een spelletje dan wel te verstaan )

Eigenlijk vind ik het wel een goed idee voor kerkeraadsverkiezingen of predikantsverkiezingen.
Vroeger wierpen ze het lot, en lieten de uitslag aan God over.
Nu willen we het zelf beslissen, waarom niet gewoon het lot geworpen ?

maar dat even terzijde
Eppie

Bericht door Eppie »

Marnix schreef:Pffff.....

Maar is een spelletje Yahtzee of Monopoly spelen dan spotten met Gods voorzienigheid?

Het Monopolyspel [hebzucht opwekkend] is m.i. meer verkeerder dan gooien met een dobbelsteen.

Maar gezien er geen echte serieuze reakties op gert 10 komen zal het probleem zich alleen maar voordoen in ultra orthodoxe hoek en ja die zitten hier niet. Maar wist je dat ook ds. Kersten in zijn verklaring tegen het gooien met dobbelstenen was?
Marnix

Bericht door Marnix »

Eppie schreef:
Marnix schreef:Pffff.....

Maar is een spelletje Yahtzee of Monopoly spelen dan spotten met Gods voorzienigheid?

Het Monopolyspel [hebzucht opwekkend] is m.i. meer verkeerder dan gooien met een dobbelsteen.

Maar gezien er geen echte serieuze reakties op gert 10 komen zal het probleem zich alleen maar voordoen in ultra orthodoxe hoek en ja die zitten hier niet. Maar wist je dat ook ds. Kersten in zijn verklaring tegen het gooien met dobbelstenen was?
Vroeger mocht je niks :D

Maar zou je de verklaring van Ds. Kersten hierover kunnen samenvatten? Ik ben heel benieuwd hoe iemand een dergelijk standpunt op een normale manier zou willen onderbouwen.

Wat je bewering over Monopoly betreft, ik neem aan dat dit een grapje is, ik heb er dus alleen ff hartelijk om gelachen en ga er verder niet op in, tenzij je het echt meende :D

En idd, volgens mij zijn hier geen mensen die tegen het gooien van dobbelstenen zijn, Gert10.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Marnix schreef:.......En idd, volgens mij zijn hier geen mensen die tegen het gooien van dobbelstenen zijn, Gert10.
Mits het in mijn bierglas is............. :mrgreen:
MV

Bericht door MV »

En idd, volgens mij zijn hier geen mensen die tegen het gooien van dobbelstenen zijn, Gert10.[/quote]

Misschien vergis je je?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

MV! Vertel...
Marnix

Bericht door Marnix »

MV schreef:
Marnix schreef:En idd, volgens mij zijn hier geen mensen die tegen het gooien van dobbelstenen zijn, Gert10.
Misschien vergis je je?
Ik was er tot nu toe niet een tegengekomen in dit topic... maar als jij wel tegen bent zou ik zeggen, verklaar je standpunt en overtuig de rest van hun ongelijk!
MV

Bericht door MV »

Met dobbelstenen ben je volledig afhankelijk hoe "het lot" beslist.

Denk aan mens erger je niet.

Dit spel gaat niet om slimheid / denkvermogen / handigheid, maar puur om zo snel mogelijk op het eindpunt te komen!

Omdat dobbelstenen geen relatie met handigheid heeft, raakt men ook snel geirriteerd. Je bent het in wezen niet eens met "het lot".

Als je een spel verliest wat je door handigheid kunt winnen, dan kun je je erin bekwamen.

Samengevat:

Dobbelspelen leiden tot meer ergernis

Je roept er (zonder dat je dit zelf denkt) onnodig God mee aan om een gunstige uitslag. Die "stomme" dobbelstenen vallen zoals God het wil. In wezen val je er God mee lastig.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

MV schreef:Met dobbelstenen ben je volledig afhankelijk hoe "het lot" beslist.

Denk aan mens erger je niet.

Dit spel gaat niet om slimheid / denkvermogen / handigheid, maar puur om zo snel mogelijk op het eindpunt te komen!

Omdat dobbelstenen geen relatie met handigheid heeft, raakt men ook snel geirriteerd. Je bent het in wezen niet eens met "het lot".

Als je een spel verliest wat je door handigheid kunt winnen, dan kun je je erin bekwamen.

Samengevat:

Dobbelspelen leiden tot meer ergernis

Je roept er (zonder dat je dit zelf denkt) onnodig God mee aan om een gunstige uitslag. Die "stomme" dobbelstenen vallen zoals God het wil. In wezen val je er God mee lastig.
Met alle respect, maar ik denk niet dat God zich met een spelletje mens erger je niet bemoeit hoor. Hoogstens dat de dobbelstenen aan de door God geschapen natuurwet, de zwaartekracht, onderhevig zijn.
memento

Bericht door memento »

Met alle respect, maar ik denk niet dat God zich met een spelletje mens erger je niet bemoeit hoor. Hoogstens dat de dobbelstenen aan de door God geschapen natuurwet, de zwaartekracht, onderhevig zijn.
Dat geloof ik wel. We belijden tenslotte dat niets bij geval geschiet, toch? Geen haar valt zelfs van t hoofd, zonder Gods wil....

Daarbij, kijk eens hoe vaak enorm kleine onbelangrijkheden de historie hebben beïnvloed?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Als programmeur denk ik niet dat (al zou je de blasphemie ondersteunen dat God een eindig denkvermogen zou hebben) God het druk heeft aan dobbelstenen. 1 straal waterdruppels uit een openstaande kraan calculeren is al vele malen complexer dan dat 6 miljard mensen tegelijk zouden dobbelen. En dan praat je over een straal water... Moet je eens indenken hoe druk God het zou hebben met nadenken wanneer er 2 sterrensteltsels botsen...
Gert10

Bericht door Gert10 »

Dank voor de vele reacties. MV bedankt dat je hebt uitgelegd hoe jij het spelen met dobbelstenen ziet. Ik ben er persoonlijk nog niet helemaal uit hoor! Ik vind het nogal ver gezocht eigenlijk.

In het begin werd mij geadviseerd er Smijtegelt eens op na te lezen. Is er iemand die dit heeft gedaan en kun je me dan melden wat er staat geschreven? Ik heb namelijk niets kunnen vinden.
MV

Bericht door MV »

Gert10 schreef:Dank voor de vele reacties. MV bedankt dat je hebt uitgelegd hoe jij het spelen met dobbelstenen ziet. Ik ben er persoonlijk nog niet helemaal uit hoor! Ik vind het nogal ver gezocht eigenlijk.

In het begin werd mij geadviseerd er Smijtegelt eens op na te lezen. Is er iemand die dit heeft gedaan en kun je me dan melden wat er staat geschreven? Ik heb namelijk niets kunnen vinden.
Lees zondag 36 van de HC er op na van Smijtegelt, Justus Vermeer, van der Groe, Kersten e.a.
memento

Bericht door memento »

MV schreef:
Gert10 schreef:Dank voor de vele reacties. MV bedankt dat je hebt uitgelegd hoe jij het spelen met dobbelstenen ziet. Ik ben er persoonlijk nog niet helemaal uit hoor! Ik vind het nogal ver gezocht eigenlijk.

Lees zondag 36 van de HC er op na van Smijtegelt, Justus Vermeer, van der Groe, Kersten e.a.
Naar ik meen zelfs Dr. A. Kuyper, maar dat even onder voorbehoudt...
Plaats reactie