Samenwonen/huwelijk

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Bijzit = leven als man en vrouw
Ontijdige samenkomst = gemeenschap hebben voor het huwelijk

BEIDEN! zijn zonde.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Origineel geplaatst door Refojongere
Bijzit = leven als man en vrouw
Ontijdige samenkomst = gemeenschap hebben voor het huwelijk

BEIDEN! zijn zonde.
Rj, kijk even wat je daarvoor schreef:
Bijzit
Concubinaatschap is, als twee ongetrouwden, zonder verbintenis aan elkaar, te zamen als man en vrouw leven; dat is een gedurige hoererij, beleden door de Samaritaanse vrouw, Joh. 4:17,18. De regel is, 1 Kor. 7:9: Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen.
Maar indien zij zich niet kunnen onthouden..... Lijkt mij duidelijk toch richting de gemeenschap gaan, qua gedachtengang, toch?!

Maar heeft á Brakel het voor het zeggen bij jou? Denkt RJ dan nooit zelf eens na? Altijd anderen citeren, Peet is nu juist wel eens benieuwd naar RJ's gedachten hieromtrent: samenwonen, in de VOORGESTELDE SITUATIE, dus met iemand die ziek is en (tijdelijk) verzorging nodig heeft, is dat verkeerd? Iemand die erg ziek is, heeft echt niet de behoefte aan seks........

Misschien reageer ik overtrokken, sorry dan.
Peet
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

In een normale situatie ben ik tegen samenwonen! Maar in een moeilijke en vervelende situatie niet.
In een situatie zoals Peet het aangeeft heb ik er echt geen moeite mee. Op zo een moment staat liefde richting een medemens bij mij veel hoger. We moeten onze naaste lief hebben als ons zelf. Op deze wijze komt het tot uiting en we moeten dan niet gelijk aan seks denken.

We moeten niet gaan doorslaan en een rechte lijn gaan trekken waarlangs we moeten lopen en als er iets wordt afgeweken dan ben je gelijk verkeerd.

Hoe moeten we dan kijken tegen een verliefd stel wat ver van elkaar woont en het weekend bij elkaar in een ouderlijk huis doorbrengt?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Die vriend hoorde nu in zijn omgeving dat "samenwonen niet mag van God", ook niet in deze situatie."
Nogal bot, maar zo gaat dat nu eenmaal vaak. Die vriend kan er misschien direct op inspringen door te vragen of deze mensen een betere oplossing hebben, bijvoorbeeld door deze vriendin in hun huis op te nemen en te verzorgen.
Ik denk dat het altijd beter is om zelfs ook de schijn te vermijden. 1 Thess.5:22-23, “Onthoudt u van allen schijn des kwaads. En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.â€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Peet,

Mijn reacties waren geen reactie op jouw situatieschets, maar op de opmerkingen van Lecram.
In jouw situatie zou ik daar geen moeite mee hebben. Ik bedoel: Je slaapt gescheiden en je zorgt gewoon voor iemand. Daar is heus niets mis mee.
Lecram

Bericht door Lecram »

Volgens Gods Woord ben je gehuwd als je gemeenschap met elkaar hebt gehad. Wat a Brakel daar ook over moge zeggen.
Jezus heeft het over een vrouw aanzien om te begeren. Dat is ook overspel. Maar dan gaat het over een andere vrouw als je eigen vrouw.

Zeker onder ons leeft heel snel de idee dat wanneer die mensen samenwonen, ze ook gemeenschap met elkaar hebben. Ik zou er zelf moeite mee hebben, om me in te houden. Dat is mijn zwakte. Maar als je een zieke vriendin wilt verzorgen, zonder maar een intentie of verleiding te voelen, dan kan daar nix op tegen zijn. Behalve misschien de schijn van het kwaad. Maar dat komt meer door de roddelziekte van de mensen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Lecram,

Samenwonen (ook zonder seksuele omgang) is niet goed te keuren. Dan leef je ALSOF je getrouwd bent. Je leeft als man en vrouw.
Je kunt ook niet zomaar met zijn tweeen aan elkaar trouw beloven, zonder dat de rest er iets van weet. Het huwelijk heeft alleen rechtsgeldigheid wanneer het onder getuigen tot stand komt (Gen. 24/29; Joh. 2; Matth. 19; Ruth 4).
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Lecram,

Samenwonen (ook zonder seksuele omgang) is niet goed te keuren. Dan leef je ALSOF je getrouwd bent. Je leeft als man en vrouw.
Je kunt ook niet zomaar met zijn tweeen aan elkaar trouw beloven, zonder dat de rest er iets van weet. Het huwelijk heeft alleen rechtsgeldigheid wanneer het onder getuigen tot stand komt (Gen. 24/29; Joh. 2; Matth. 19; Ruth 4).
Ik ben niet overtuigd. In de door jou aangehaalde hoofdstukken wordt gesproken over het huwelijk, waarbij 'man en vrouw één vlees' worden. Dus gemeenschap hebben. Ik kan niet uit halen dat je niet je zieke vriendin in huis mag halen om haar te verzorgen.
Dat er getuigen bij moeten zijn, kan ik ook niet opmaken uit die bijbelgedeelten. Dat er anderen bij zijn, dat wil nog niet zeggen dat een huwelijk alleen geldig als er getuigen van zijn. Bij Boaz waren er getuigen bij omdat hij zowel Ruth als Naomi loste.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9328
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Bij de huwelijksinzetting staat ook dat vader en moeder verlaten worden. Dit is een officieel iets
Inderdaad valt samenwonen hier ook onder. Maar doe dan niet moeilijk over het boterbriefje en ga niet uitdagen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb hier eerder al mijn mening gegeven maar gezien de opmerkingen die ik nu weer lees wil ik even kwijt dat het hier gaat om de verzorging van een vriendin die ernstig ziek is en zorg nodig heeft.
Het gaat hier niet om het samenwonen in de zin van samen een gezin vormen en leven als in een huwelijk.
Hier wordt alleen een zieken verzorgt en is zeker geen sprake over samenwonen in de zin zoals hier nu steeds wordt gezegt. Samen wonen is als men als man en vrouw leeft, net als de gehuwden met alles wat er in het huwelijk voorkomt. Men leeft samen, men slaapt samen in hetzelfde bed, men heeft gemeenschap men vormd een huwelijk.
Hier blijft het meisje haar eigen adres houden en zal na genezing weer in haar eigen huis gaan wonen.
En laten we nu niet op alle slakken zout gaan leggen want ik heb al eerder aangegeven in deze oversexte wereld wordt alles gelijk die kant heen getrokken.
Het is toch schandalig dat men moet discussieren of iemand zijn vrindin die ernstig ziek is mag verzorgen. Doen wij dat dan? Waar blijft iedereen om aan te bieden om voor haar te zorgen?
Moet ze dan maar omkomen in haar ellende omdat men veroodeelt dat zij door haar vriend wordt verzorgd en opgevangen omdat alleen zijn niet kan en niet mogelijk is.
Dit is nu pas een vriend, een echte vriend die haar in deze moeilijke periode opvangt en de vriend die haar aan haar lot had overgelaten had ik een kwal gevonden, dat had nooit een echte vriend kunnen zijn.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Moet ze dan maar omkomen in haar ellende omdat men veroodeelt dat zij door haar vriend wordt verzorgd en opgevangen omdat alleen zijn niet kan en niet mogelijk is.
Dit is nu pas een vriend, een echte vriend die haar in deze moeilijke periode opvangt en de vriend die haar aan haar lot had overgelaten had ik een kwal gevonden, dat had nooit een echte vriend kunnen zijn.
Mee eens Jelle :thu :in,

ik vind dat de "huwelijkstrouw" die men elkaar op de trouwdag belooft, niet pas in gaat op de dag, maar al wanneer je bij elkaar komt. Je gaat met elkaar door, in voor en tegenspoed.
Als je niet meer van haar houdt, is het wat anders, maar kom daar niet op zo'n moment mee aan. Als je om haar ziekte niet meer van haar houdt, kun je je ernstig afvragen of dat werkelijk zo is, en of het geen eigenbelang is. Kom niet op een moeilijk tijdstip met de mededeling dat je niet meer met haar verder wilt.
Op het moment dat je met een ernstig zieke vriendin geconfronteerd wordt, en als je dan ineens zegt: "ik mag je niet in huisnemen, want samenwonen mag niet van God, en daarom doe ik het niet," terwijl je WEET dat het meisje geen kant op kan, dan ben je m.i. ook niet christelik bezig.
Hebt uw naaste lief als uzelf. Hoe zou u het vinden als u erg ziek bent en er is niemand die u wil verzorgen (maar dit wel kan)?

Groet,
Peet
Jelle

Bericht door Jelle »

Een echte vriend, is iemand die met je lacht en met je griend.
En die vriendschap wordt nog maar zelden gevonden.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Melk

Maar wat moet je nou met zulke jongens?
Naast God moet je op zulke jongens bouwen!
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Origineel geplaatst door kridje
Origineel geplaatst door Melk

Maar wat moet je nou met zulke jongens?
Naast God moet je op zulke jongens bouwen!
Zelfs als ze af en toe boos worden... (?);)

Peet
Jelle

Bericht door Jelle »

Zelf als ze af en toe boos worden, dan nog. Want als het goed is blijven ze niet boos. En zeker niet als het om Melk gaat.
Met Melk is Paape meer mans.

[Veranderd op 27/6/02 door Jelle]
Plaats reactie