Sport evangelisatie

olfie

Bericht door olfie »

Oke ik geef me gewonnen, t was een persoonlijk mening, maar nu ik dit allemaal hoor (wat ik nog niet wist 8) ) Ben ik het er wel mee eens met die halve bijbel, blijft bij mij alleen het verdriet dat het dan een bewerking van Het Boek moet zijn met tips wat te doen voor bankzitters...
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dit is ook zo'n soort club. http://www.athletesinaction.nl/nl/
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:
Ar-Jan schreef: mijn vraag: wat vinden jullie van deze relatie.. "topsport en bijbel"?
lang niet zo erg als "topsport zonder de Bijbel"
Ben ik met je eens! maar valt het uiteindelijk te verenigen? Als ik om heen kijk wat sport doet.. Het is iets wat je volledig in beslag kan nemen. En dat is echt niet alleen het geval op prof-niveau. Daarnaast de verheerlijking van personen en clubs. Op zich is evangelisatie op zn plaats dan! maar.. gaat het hier om evangelisatie??? Ik krijg namelijk meer het idee dat men het wil combineren!
Unionist

Bericht door Unionist »

De problemen van sport, die jij schetst, kun je ook toepassen op een heleboel andere hobby's. Heb je weleens een paar orgelliefhebbers met elkaar horen praten? Heel degelijk allemaal, maar waar het om ging, waren de pijpen en het mannetje achter de toetsen.

Bij alles wat we doen moeten we ons afvragen of het ons niet te erg in beslag neemt. Ook hier op Refoforum, ook op ons werk. Kijken we naar sport, ik neem even voetbal omdat ik daar het meest verstand van heb, dan zien we dat wat de toeschwouwers betreft, dit meestal beperkt wordt tot de zaterdagmiddag. Actieve beoefenaars trainen dan nog 1 á 2 avonden per week.

Het gaat hier natuurlijk wel om een actie binnen de gemeente Zwartewaterland. De ChristenUnie weet ook wel wat voor vlees ze hier in de kuip hebben. Ik geloof niet dat de kiesvereniging Zwolle bij de plaatselijke FC te gast is. Daar moet je wel onderscheid tussen maken. Als je kijkt waar de top van het zaterdagamateurvoetbal vandaan komt, dan zijn dan juist díe plaatsen waar de ChristenUnie ook veel aanhang heeft: Veenendaal, Spakenburg, Rijssen, Urk, Katwijk... Het is ook niet voor niets dat daar op zaterdag gevoetbald wordt. Vaak zijn het de toppers die niet op zondag willen spelen die nu in de top van de zaterdagamateurs meedoen.

Ik denk dat je dat wel moet laten meewegen. Kun je als christen zaterdagsport bedrijven? Daar hebben we in het OSW-tijdperk hele vechtsporten op beoefend...

Overigens stemt de SGP op veel plaatsen ook in met geld voor zaterdagsport. De ChristenUnie omarmt het wat actiever (mede historisch bepaald? Ik demk aan Meindert Leerling) En legt dan vervolgens Bijbels neer in de kantines. En zo combineert zij inderdaad geloof en sport.
olfie

Bericht door olfie »

Unionist schreef:De problemen van sport, die jij schetst, kun je ook toepassen op een heleboel andere hobby's. Heb je weleens een paar orgelliefhebbers met elkaar horen praten? Heel degelijk allemaal, maar waar het om ging, waren de pijpen en het mannetje achter de toetsen.
Helemaal mee eens, maar deze vergelijking gaat wel wat mank denk ik want hoeveel mensen hebben uit de kerk ook niet meteen overal commentaar op, of gaan uitpluizen wie er allemaal aan het avondmaal gaan. Dat kan ik ook geen reden noemen om niet meer naar de kerk te gaan.
Nee ik denk dat sport op zondag niet te verenigen valt met het Christen zijn. De zondag is om Gods Woord te overdenken en tijd te hebben/maken voor de famillie / het gezin. En niet op de sportvelden te zijn en zich daar uit te leven. Bij topsport op zondag heb ik nog nooit een echte zondagssfeer geproefd. Op zaterdag overigens ook niet al is het hier een SGP bolwerk. De gvd's en de Jezussen zijn hier ook met grote regelmaat te vinden. Alsmede agressie en scheldpartijen.
(Ja ik kwam er ook heel lang maar sinds enige tijd wil ik er niet eens meer komen)
En uiteindelijk hadden we het dus ook over topsport (op zondag meestal).
En amateursport op zaterdag is even een heel ander punt.

En ik denk ook niet dat je het verband tussen de ChristenUnie en een goede zaterdag club zomaar kan leggen.
Wij hebben een goede zaterdagclub en veel ChristenUnie aanhang dus er zitten veel ChristenUnie leden / aanhangers op de voetbal.

P.S. nu kan ik het verkeerd hebben maar ik dacht dat Urk een echte SGP plaats was.. wil je daarmee ook stellen dat er veel SGP ers zaterdag naar de voetbal gaan? Ik woon ook in een SGP bolwerk (stond iig heel hoog in SGP stemmen percentage als je naar de landelijke cijffers kreeg) en wij hebben ook een club die 1e klasse speelt en iig zeker nacompetitie speelt om door te gaan naar de Hoofdklasse.
En ik weet toevallig ook dat er een aantal ex-prof's spelen/hebben gespeeld en een aantal die gevraagd zijn voor prof clubs en die zeggen allemaal hier te blijven voor de sfeer bij een amateurclub, en de meer flexibele basis waarop zij hier spelen.

En ja begrijpelijk als je graag op topniveau zou willen spelen maar niet op zondag wilt spelen ga je naar een zaterdag topper.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:De problemen van sport, die jij schetst, kun je ook toepassen op een heleboel andere hobby's. Heb je weleens een paar orgelliefhebbers met elkaar horen praten? Heel degelijk allemaal, maar waar het om ging, waren de pijpen en het mannetje achter de toetsen.

Bij alles wat we doen moeten we ons afvragen of het ons niet te erg in beslag neemt. Ook hier op Refoforum, ook op ons werk. Kijken we naar sport, ik neem even voetbal omdat ik daar het meest verstand van heb, dan zien we dat wat de toeschwouwers betreft, dit meestal beperkt wordt tot de zaterdagmiddag. Actieve beoefenaars trainen dan nog 1 á 2 avonden per week.

Het gaat hier natuurlijk wel om een actie binnen de gemeente Zwartewaterland. De ChristenUnie weet ook wel wat voor vlees ze hier in de kuip hebben. Ik geloof niet dat de kiesvereniging Zwolle bij de plaatselijke FC te gast is. Daar moet je wel onderscheid tussen maken. Als je kijkt waar de top van het zaterdagamateurvoetbal vandaan komt, dan zijn dan juist díe plaatsen waar de ChristenUnie ook veel aanhang heeft: Veenendaal, Spakenburg, Rijssen, Urk, Katwijk... Het is ook niet voor niets dat daar op zaterdag gevoetbald wordt. Vaak zijn het de toppers die niet op zondag willen spelen die nu in de top van de zaterdagamateurs meedoen.

Ik denk dat je dat wel moet laten meewegen. Kun je als christen zaterdagsport bedrijven? Daar hebben we in het OSW-tijdperk hele vechtsporten op beoefend...

Overigens stemt de SGP op veel plaatsen ook in met geld voor zaterdagsport. De ChristenUnie omarmt het wat actiever (mede historisch bepaald? Ik demk aan Meindert Leerling) En legt dan vervolgens Bijbels neer in de kantines. En zo combineert zij inderdaad geloof en sport.
Op zich is de link die je legt naar andere hobby's terecht! anderzijds moeten we er voor waken dát als vrijbrief te gebruiken om iets goed te keuren. Daarnaast heb persoonlijk mn vraagtekens bij amateursport. Als ik kijk hoe bepaalde dingen gevierd worden en naar de sfeer die er hangt; dan krijgt het bij mij een absolute bijsmaak.(iets wat ook veranderd, men neemt de profsport meer en meer als voorbeeld)
Ook het betrekken van een ex-prof bij deze verkiezingsactie snap ik niet. (niet om de persoon, maar het wordt wel even genoemd dat hij prof was inclusief foto's etc)
tot slot: Ik denk dat wanneer het gaat om sport, het snel gaat om "andere goden". je moet idd afvragen: Neemt het me in beslag? Helaas denk ik.. als we de sportwereld bekijken, het vaak wel beslag legt op je. maar zoals eerder opgemerkt: je moet natuurlijk bij alle dingen deze vraag stellen..
olfie

Bericht door olfie »

Ar-Jan schreef:

Op zich is de link die je legt naar andere hobby's terecht! anderzijds moeten we er voor waken dát als vrijbrief te gebruiken om iets goed te keuren. Daarnaast heb persoonlijk mn vraagtekens bij amateursport. Als ik kijk hoe bepaalde dingen gevierd worden en naar de sfeer die er hangt; dan krijgt het bij mij een absolute bijsmaak.(iets wat ook veranderd, men neemt de profsport meer en meer als voorbeeld)
Ook het betrekken van een ex-prof bij deze verkiezingsactie snap ik niet. (niet om de persoon, maar het wordt wel even genoemd dat hij prof was inclusief foto's etc)
tot slot: Ik denk dat wanneer het gaat om sport, het snel gaat om "andere goden". je moet idd afvragen: Neemt het me in beslag? Helaas denk ik.. als we de sportwereld bekijken, het vaak wel beslag legt op je. maar zoals eerder opgemerkt: je moet natuurlijk bij alle dingen deze vraag stellen..
Mee eens
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat ieder terrein van het leven zijn identificatiefiguren heeft. Zo komt bij ons Arie Slob, Tweede Kamerlid spreken. Waarom? Omdat hij zoveel weet over Apeldoorn? Welnee, maar omdat hij een bekende figuur is. Dat trekt de aandacht. De doorsnee burger trekt zijn schoenen niet aan voor nummer elf van lijst acht.

Dat geldt ook in de sport. Konterman is een bekende, maar nou ook weer niet zo'n topper dat je hem onder de "andere goden" kunt rekenen. Het is geen Kluivert of Zidane. Zoals hij lopen er vijfhonderd in Nederland rond.

Hoe zou je het trouwens vinden als Wibi Soerjadi uitgenodigd was om een poosje piano te spelen?
plebe

Bericht door plebe »

Unionist schreef:
olfie schreef:Er zijn ware christenen en naamchristenen.. ik denk persoonlijk dat als je een ware christen bent dat je dat niet meer kunt rijmen met sporten op zondag, dat je dan een begeerte hebt om onder Het Woord te verkeren.
"Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag...."

....is de zaterdag!

:mrgreen:
en op de zaterdag of andere dagen is het heerlijk om het lijf te bewegen als een goed rentmeester!
Ik heb me altijd verbaast over de negatieve waardering van sport in refo-nederland........
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

plebe schreef:Ik heb me altijd verbaast over de negatieve waardering van sport in refo-nederland........
Ach ja.. wees een concreet.. sport is zo'n ruim begrip!! :)
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:Ik denk dat ieder terrein van het leven zijn identificatiefiguren heeft. Zo komt bij ons Arie Slob, Tweede Kamerlid spreken. Waarom? Omdat hij zoveel weet over Apeldoorn? Welnee, maar omdat hij een bekende figuur is. Dat trekt de aandacht. De doorsnee burger trekt zijn schoenen niet aan voor nummer elf van lijst acht.

Dat geldt ook in de sport. Konterman is een bekende, maar nou ook weer niet zo'n topper dat je hem onder de "andere goden" kunt rekenen. Het is geen Kluivert of Zidane. Zoals hij lopen er vijfhonderd in Nederland rond.

Hoe zou je het trouwens vinden als Wibi Soerjadi uitgenodigd was om een poosje piano te spelen?
met "andere goden" bedoel ik het volgende: Dat kan een sport zijn.. een persoon.. een club.. De één heeft een visje achter op zn auto.. de ander een vlag van een bepaalde club! :)

jij trekt dus opnieuw de link naar andere hobby's (piano) Terecht: Daarbij zou je dezelfde vraag moeten stellen!! Maar zoals ik al eerder zei: Bij het leggen van die linken moet je voorkomen dáár rechten aan te ontlenen. Ik krijg een beetje het idee dat je dmv die lijnen het gebeuren als "niet verkeerd" wilt beoordelen. (want op het moment als ik zeg: "ja leuk een piano!" zou jij dan niet daarop reageren en zeggen: Als je dát goed vindt dan...?)

M.v.Grt,

AJ
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat ik probeer te zeggen Ar-Jan, is dat in de refogezindte men heel erg gaat sputteren als de term "sport" valt, maar op andere terreinen exact hetzelfde gedrag vertoont. Zie je wel dat de ChristenUnie niks is? Ze nodigen een topvoetballer uit. Terwijl ze dat niet zouden zeggen als ze een toppianist of -violist zouden uitnodigen. Veel mensen vinden het lange haar van Edgar Davids walgelijk, maar storen zich niet aan de lokken van Jan Vayne.

En dat vind ik nou irritant, want ik zie graag een potje voetbal en hou toevallig niet van pianomuziek.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ar-Jan schreef:
met "andere goden" bedoel ik het volgende: Dat kan een sport zijn.. een persoon.. een club.. De één heeft een visje achter op zn auto.. de ander een vlag van een bepaalde club! :)
visje-vlag van club, visje-vlag van club..... hm, denk denk denk, ik zie niet echt overeenkomst :roll:
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

FlyingEagle schreef:
Ar-Jan schreef:
visje-vlag van club, visje-vlag van club..... hm, denk denk denk, ik zie niet echt overeenkomst :roll:
Ik bedoel het ichtus-visje op de achterkant van een auto.. en het kleine stukje stof met daarop de naam van een (bekende) club, zoals we dat wel eens zien op de "hoedenplank" van een auto..
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:Wat ik probeer te zeggen Ar-Jan, is dat in de refogezindte men heel erg gaat sputteren als de term "sport" valt, maar op andere terreinen exact hetzelfde gedrag vertoont. Zie je wel dat de ChristenUnie niks is? Ze nodigen een topvoetballer uit. Terwijl ze dat niet zouden zeggen als ze een toppianist of -violist zouden uitnodigen. Veel mensen vinden het lange haar van Edgar Davids walgelijk, maar storen zich niet aan de lokken van Jan Vayne.

En dat vind ik nou irritant, want ik zie graag een potje voetbal en hou toevallig niet van pianomuziek.
Heb je maybe gelijk in.. En ik zou dat onterecht vinden. Maar wat ik dus benadruk is: Dat wanneer men bij een sport sputtert, men ook bij andere dingen moet gaan sputteren!(om even in jou termen te blijven :) ) En liever niet andersom.. Dat wanneer men het bij andere dingen het niet doet, men dáárom het bij sport ook maar niet doet!
Plaats reactie