Doop - Wijst de verbondsvisie van het NT op volwassendoop?

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik zat zondag in de kerk en de dominee zei: Ik ga nu wat gewaagts zeggen, namelijk het doopsformulier zegt "de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Chrístus."... (Stilte)... Het staat er echt!
Toen begreep ik het. God heeft de deur open gezet. Hij heeft bij de doop aangegeven dat Hij gewillig is om de gedoopte als Zijn kind aan te nemen en alle doopsbeloften incl. vergeving te schenken. We hebben een Christus die gewillig is om te vergeven. Indien we gehoor willen geven aan de eis van de doop, dan mogen we pleiten voor, vetrouwen op en leven met de doopsbeloften, waarvan vergeving van zonden een onderdeel is.

Daarin past dan ook de bijbelteksten van Rom. 6 enz prima in. We hebben geen reden om in de zonde te blijven liggen. We zijn immers gedoopt?
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Kaw schreef:Ik zat zondag in de kerk en de dominee zei: Ik ga nu wat gewaagts zeggen, namelijk het doopsformulier zegt "de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Chrístus."... (Stilte)... Het staat er echt!
Toen begreep ik het. God heeft de deur open gezet. Hij heeft bij de doop aangegeven dat Hij gewillig is om de gedoopte als Zijn kind aan te nemen en alle doopsbeloften incl. vergeving te schenken. We hebben een Christus die gewillig is om te vergeven. Indien we gehoor willen geven aan de eis van de doop, dan mogen we pleiten voor, vetrouwen op en leven met de doopsbeloften, waarvan vergeving van zonden een onderdeel is.

Daarin past dan ook de bijbelteksten van Rom. 6 enz prima in. We hebben geen reden om in de zonde te blijven liggen. We zijn immers gedoopt?
Precies! De doop vraagt om / roept op tot geloof! En hierbij moeten we niet teveel bij het doopmoment stilstaan, maar bij de doopinhoud (Gods beloften), want de eenmaal uitgevoerde doop blijft vragen/roepen.

Dit geldt voor kinderen, maar net zo goed voor volwassenen. Dit geldt voor nog-niet-wedergeborenen, maar net zo goed voor wedergeborenen, want ook zij moeten volharden en groeien in geloof.
Marnix

Bericht door Marnix »

volgeling schreef:
Kaw schreef:Ik zat zondag in de kerk en de dominee zei: Ik ga nu wat gewaagts zeggen, namelijk het doopsformulier zegt "de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Chrístus."... (Stilte)... Het staat er echt!

Precies! De doop vraagt om / roept op tot geloof! En hierbij moeten we niet teveel bij het doopmoment stilstaan, maar bij de doopinhoud (Gods beloften), want de eenmaal uitgevoerde doop blijft vragen/roepen.

Dit geldt voor kinderen, maar net zo goed voor volwassenen. Dit geldt voor nog-niet-wedergeborenen, maar net zo goed voor wedergeborenen, want ook zij moeten volharden en groeien in geloof.
Inderdaad. Focussen op Gods beloften voor jou is veel rijker en troostender dan wanneer we gaan focussen op uitverkiezing en de door uit voortvloeiende (?) wedergeboorte. We hebben bij de doop beloften van God gekregen... Hij sloot Zijn verbond met ons. Hij garandeert ons dat Hij ons wil redden en dat we daartoe ook opnieuw geboren mogen worden. Die beloften nemen de onzekerheid bij ons weg en geven ons zekerheid. Aan ons op er op een goede manier mee om te gaan, om ook echt als verbondskinderen te leven!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

mmm, ....mooie dingen worden hier gezegd.

In Ps 81 spreekt onze God: Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had, dat Israel in Mijn wegen gewandeld had!....En Hij zou het gespijsd hebben met het vette der tarwe; ja, Ik zou u verzadigd hebben met honig uit de rotsstenen.

Wie heeft er geen lust om de Heere te vrezen?
Quartus

Bericht door Quartus »

Hallo mensen, dit is mijn eerste bijdrage op dit forum. Ik ben voor mezelf al een tijdje bezig om uit te zoeken wat de bijbel precies zegt over de doop, door gewoon te lezen wat er staat. En volgens mij kan je daar het volgende over zeggen (zonder volledig te zijn overigens).

- De doop is onlosmakelijk verbonden met het geloof

Markus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Handelingen 8:12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en [van] den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.

Handelingen 8:37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.

Handelingen 16: 30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: [Lieve] heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde? 31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren. 33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies [hen] van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.

Handelingen 18:8 En Crispus, de overste der synagoge, geloofde aan den Heere met geheel zijn huis; en velen van de Korinthiers, [hem] horende, geloofden, en werden gedoopt.

Efeze 4: 4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, 6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.

- De gedoopte wordt met Christus begraven in Zijn dood

Romeinen 6: 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

Galaten 3: 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.

Kolossensen 2:12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

- De gedoopte wordt met Christus opgewekt tot een nieuw leven, door het geloof.

Romeinen 6: 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

- de doop is het teken dat wijst op afwassing der zonden

Handelingen 2: 37 En als zij [dit] hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. 39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Titus 3: 4 Maar wanneer de goedertierenheid van God, onzen Zaligmaker, en [Zijn] liefde tot de mensen verschenen is, 5 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; 6 Denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker; 7 Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.

1 Korinthe 6:10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven. 11 En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;

- De doop is dus het beginpunt van het geestelijke leven van een Christen

1 Korinthe 12 :13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
14 Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele [leden].

- Als een kind uit gelovige ouders geboren wordt kan dit geestelijke leven al heel vroeg beginnen

1 Korinthe 7: 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

2 Timotheus 1: 5 Als ik mij in gedachtenis breng het ongeveinsd geloof, dat in u is, hetwelk eerst gewoond heeft in uw grootmoeder Lois, en in uw moeder Eunice; en ik ben verzekerd, dat het ook in u [woont]. 6 Om welke oorzaak ik u indachtig maak, dat gij opwekt de gave Gods, die in u is, door de oplegging mijner handen. 7 Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid.

- Daarom is het dus geoorloofd kinderen te dopen, omdat er verwacht wordt dat ze in Christus worden ingelijfd. (genade is overigens geen erfgoed)

- Om te toetsen of deze kinderen ook werkelijk in Christus zijn ingelijfd heeft de vroegchristelijke kerk de belijdenis ingesteld.

1 Timotheus 6: 12 Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

- de belijdenis kan dus niet worden afgelegd zonder geloof!

- In de reformatorische kerken is het merendeel van de kerkgangers ongelovig. Daarom is het de vraag of de kinderdoop geoorloofd is bij deze ongelovige kerkgangers. Als de doop niet meer het wezenlijke beginpunt is van het geestelijke leven, zal zij dus ook geen inhoud meer hebben.

- Conclusie: de problemen met betrekking tot de kinderdoop in onze kerken hebben hun oorsprong in het feit dat het een gewoonte is geworden dat men als kerkganger onbekeerd is!

groet,

Quartus
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Quartus schreef:Hallo mensen, dit is mijn eerste bijdrage op dit forum. Ik ben voor mezelf al een tijdje bezig om uit te zoeken wat de bijbel precies zegt over de doop, door gewoon te lezen wat er staat.
Beste Quartus, alle forumleden menen dat zij 'gewoon lezen wat er staat'. Toch kunnen de meningen verschillen.
Quartus schreef: En volgens mij kan je daar het volgende over zeggen (zonder volledig te zijn overigens).

- De doop is onlosmakelijk verbonden met het geloof

- De gedoopte wordt met Christus begraven in Zijn dood

- De gedoopte wordt met Christus opgewekt tot een nieuw leven, door het geloof.

- De doop is het teken dat wijst op afwassing der zonden

- De doop is dus het beginpunt van het geestelijke leven van een Christen
Klopt. Ondanks dit alles zegt Christus óók van de kinderen dat ze tot Hem moeten komen, omdat hunner het Koninkrijk der hemelen is. Het feit dat én in het OT én in het NT de kinderen erbij gerekend worden, is de grond voor de besnijdenis en later voor de kinderdoop. Níet in eerste instantie het feit dat:
Quartus schreef:- Als een kind uit gelovige ouders geboren wordt kan dit geestelijke leven al heel vroeg beginnen.
Trouwens, deze tekst geeft dat ook aan:
1 Korinthe 7: 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
Als zelfs een ongelovige man 'geheiligd' kan worden door de vrouw, dan toch ook een (ongelovig) kind. De heiliging ziet dan ook op het door God tot Zijn verbond geroepen worden. Níet op de innerlijke heiliging.
Quartus schreef: Daarom is het dus geoorloofd kinderen te dopen, omdat er verwacht wordt dat ze in Christus worden ingelijfd. (genade is overigens geen erfgoed).
Zoals gezegd, is dat níét de grond van de kinderdoop.
Quartus schreef:- Om te toetsen of deze kinderen ook werkelijk in Christus zijn ingelijfd heeft de vroegchristelijke kerk de belijdenis ingesteld.

1 Timotheus 6: 12 Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

- de belijdenis kan dus niet worden afgelegd zonder geloof!
Mee eens.
Quartus schreef:- In de reformatorische kerken is het merendeel van de kerkgangers ongelovig. Daarom is het de vraag of de kinderdoop geoorloofd is bij deze ongelovige kerkgangers. Als de doop niet meer het wezenlijke beginpunt is van het geestelijke leven, zal zij dus ook geen inhoud meer hebben.
Niet mee eens. De doop is een beweging van God uit, net als bij het oude Israël, waar het merendeel ook ongelovig was.
Quartus schreef:- Conclusie: de problemen met betrekking tot de kinderdoop in onze kerken hebben hun oorsprong in het feit dat het een gewoonte is geworden dat men als kerkganger onbekeerd is!
Niet mee eens dus.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Miscanthus schreef:mmm, ....mooie dingen worden hier gezegd.

In Ps 81 spreekt onze God: Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had, dat Israel in Mijn wegen gewandeld had!....En Hij zou het gespijsd hebben met het vette der tarwe; ja, Ik zou u verzadigd hebben met honig uit de rotsstenen.

Wie heeft er geen lust om de Heere te vrezen?
Alle ongelovigen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
mayflower

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef:Wanneer je het NT leest, krijg je de indruk dat er vooral sprake is van volwassendoop.
Het kan best zijn dat de apostelen alleen volwassenen hebben gedoopt en dat men pas later tot het inzicht is gekomen dat het 'nieuwe' volk van God, net als het oude Israël, niet alleen volwassenen, maar ook kinderen bevat.
Voor de duidelijk, laten we niet spreken over volwassendoop, maar over doop na bekering.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Wanneer je het NT leest, krijg je de indruk dat er vooral sprake is van volwassendoop.
De vroege kerkhistorie verteld ons ook dat de mensen zich vaak niet als gezin aansloten bij de gemeente, maar persoonlijk (de echtgenoot(te) bleef heiden, en hield de kinderen buiten de gemeente). Ook de Schrift gewaagd daarvan, als Paulus de vrouwen vermaant tot een godvruchtige wandel, opdat zij hun mannen mogen winnen.

De stelling dat de vroege gemeenten voornamelijk bestonden uit volwassenen, en niet uit gezinnen, lijkt me dus aannemlijk. Als die stelling juist is, klopt ook de stelling dat de vroege kerk (voornamelijk) de volwassendoop hanteerde. Echter, dat zegt niets over de geldigheid van de kinderdoop, enkel over de samenstelling van de vroeg-christelijke gemeenten.
Quartus

Bericht door Quartus »

Afgewezen schreef: Beste Quartus, alle forumleden menen dat zij 'gewoon lezen wat er staat'. Toch kunnen de meningen verschillen.
Ja dat begrijp ik, ik bedoelde eigenlijk dat ik alleen gebruik heb gemaakt van de Bijbel als grond voor mijn verhaal.
Afgewezen schreef:
Quartus schreef: Daarom is het dus geoorloofd kinderen te dopen, omdat er verwacht wordt dat ze in Christus worden ingelijfd. (genade is overigens geen erfgoed).
Als de doop alleen het teken is van uiterlijke toetreding tot het genadeverbond, waar blijft dan de relatie tussen doop en geloof??

Mijns inziens gaat de doop verder dat alleen een apartzetting van de 'rest van de wereld', het is een teken van inlijving in Christus, en een toetreding tot het genadeverbond, niet alleen de roeping van dat verbond.

Dit houdt in in feite dus in dat de doop pas terecht is verricht als er blijk is van geloof in het leven van de gedoopte. Als dit geloof er niet komt is de doop niet verbonden aan het geloof en dus onterecht uitgevoerd. Als we nu kijken in onze kerken dan zien we dat dit geloof erg spaarzaam is, de vraag die ik me dus stel is of we terecht de kinderdoop kunnen bedienen.

Het grote probleem ligt volgens mij in het feit dat we denken als uiterlijke (maar ongelovige!) leden van de kerk menen dat ons ongeloof geen belemmering vormt voor allerlei kerkelijke aangelegenheden (waaronder dus dopen en belijdenis). De reden daarachter is de acceptatie van het onbekeerd-zijn in onze kerken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik vraag me af of je de doop op deze manier in verband moet stellen met het geloof. Want dan stel je je geloof als voorwaarde van de geldigheid van de doop. Is het niet meer de uitnodigende, open armen van God de Vader die tegen ons zegt: Ik wil je aannemen als Mijn kind, Ik wil voor je zorgen! En dan maakt het in feite niet uit door wie je gedoopt ben of door wie je ten doop bent gehouden.
Tja, en of het in de kerk geaccepteerd is dat je onbekeerd bent? Ik herken dat in onze gemeente in ieder geval niet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Quartus

Bericht door Quartus »

Ik denk zeker dat de doop wijst op de uitnodigende arm van God, maar het is meer dat dat denk ik. Het is niet vrijblijvend, het moet uitwerken tot geloof, zonder het geloof is de doop niets, ja is de doop zelfs onterecht denk ik.
Gelukkig dat jij er niets van herkent in je gemeente, maar ik moet helaas constateren dat dit bij mij wel het geval is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Quartus schreef:
Afgewezen schreef:
Quartus schreef:Daarom is het dus geoorloofd kinderen te dopen, omdat er verwacht wordt dat ze in Christus worden ingelijfd. (genade is overigens geen erfgoed).
Als de doop alleen het teken is van uiterlijke toetreding tot het genadeverbond, waar blijft dan de relatie tussen doop en geloof??

Mijns inziens gaat de doop verder dat alleen een apartzetting van de 'rest van de wereld', het is een teken van inlijving in Christus, en een toetreding tot het genadeverbond, niet alleen de roeping van dat verbond.

Dit houdt in in feite dus in dat de doop pas terecht is verricht als er blijk is van geloof in het leven van de gedoopte. Als dit geloof er niet komt is de doop niet verbonden aan het geloof en dus onterecht uitgevoerd. Als we nu kijken in onze kerken dan zien we dat dit geloof erg spaarzaam is, de vraag die ik me dus stel is of we terecht de kinderdoop kunnen bedienen.
Op welke grond werden de kinderen in het OT besneden? Toch ook niet op grond van inwendige genade? Op grond waarvan nodigde Jezus de kinderen tot Zich? Op grond van inwendige genade?
Je kunt niet zeggen dat de doop 'onterecht' is uitgevoerd bij een kind van een gelovige. Wanneer een kind zich bij het opgroeien een ongelovige betoont, is hij een verbondsbreker. Maar dan is niet de doop onterecht uitgevoerd.
God zet apart, God richt zijn verbond op. Aan ons de verplichting om te geloven en in Gods geboden te wandelen.
Misschien is het goed om voor wat dit onderwerp betreft eens bij Calvijn in de leer te gaan, met name zijn uitleg van Gen. 17:7. Hij kan het beter uitleggen dan ik 't kan.
Quartus schreef:Het grote probleem ligt volgens mij in het feit dat we denken als uiterlijke (maar ongelovige!) leden van de kerk menen dat ons ongeloof geen belemmering vormt voor allerlei kerkelijke aangelegenheden (waaronder dus dopen en belijdenis). De reden daarachter is de acceptatie van het onbekeerd-zijn in onze kerken.
Over dit laatste is onlangs nog gesproken in deze topic: http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=5452
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad, het gaat om Gods beloften, het verbond. Er is geen verbondsautomatisme. Maar de doop is ook niet leeg. God kiest je uit, roept je bij je naam en zegt dat je van Hem mag zijn. En hij belooft ook je te geven wat je nodig hebt om te geloven. En dan, en daarom, wordt het geloof een eis waarin je verantwoordelijkheid hebben maar die we ook kunnen nemen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:....maar die we ook kunnen nemen.
Die we ook moeten nemen.
Maar we kunnen dat niet. Omdat ons hart verdorven is. Toch neemt dat onze verantwoordelijkheid niet weg.
Plaats reactie