Ds. Pieters naar Garderen.

Jelle

Bericht door Jelle »

Ik ben blij dat ds. Pieters weer naar Nederkand komt, dan is hij voor mij weer wat gemakkelijker te berijken, en dan kunnen we ook weer eens onder zijn gehoor zitten.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzer
Wel raar dat zo iemand voor 4 of 5 jaar naar Canada of Amerika verkast.
Op zich moet zo iemand dat zelf weten, maar ik begin dan altijd een beetje te twijfelen aan die mooie roepings verhalen!

Trouwens over de hele linie van de kerk!
Er zijn gemeentes die 12 keer moeten roepen, maar andere, van die (fijne) gemeentes die aan 1 beroeping al een dominee hebben!

Beetje vreemd!!!

daar geef ik dus geen cent voor!!!
'Breekijzer, 't gaat er niet om wat jij of ik ervan vindt, 't gaat erom of de Heere er Zijn goedkeuring erover mag schenken.

even zo uit mijn hoofd te zeggen, Al wat gij doet doe het ter ere Gods, ook in beroepingswerk Breekijzer.
Gebruikersavatar
Breekijzer
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Breekijzer »

Ik vind dat de dominees wel eens wat makkelijk emigreren. Van NL naar USA, van USA naar NL. En weer naar Canada. Als je het zelf moest betalen, zou je het wel laten.

Precies refo, dat bedoel ik dus te zeggen!!
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzer
Ik vind dat de dominees wel eens wat makkelijk emigreren. Van NL naar USA, van USA naar NL. En weer naar Canada. Als je het zelf moest betalen, zou je het wel laten.

Precies refo, dat bedoel ik dus te zeggen!!

Ds. Pieters ging niet zomaar naar Canada, er was een beroep op hem gedaan, en daaraan mocht hij van Godswege een roeping ontvangen om deze gemeente te moeten dienen.
Geen kleinigheid als je kleine kinderen hebt om dan weg te gaan uit Nederland.
Zo ook het terug komen naar Nederland, wie bepaalt of de Heere hem wel of niet geroepen heeft om naar Garderen te gaan.
We moeten niet te gemakkelijk denken om zomaar even heen en weer te verhuizen.
Nu in de situatie van de HHK kan ik me voorstellen dat hij zijn roeping nu hier ontvangen heeft.
De Heere gaat soms wonderlijke wegen, waarover wij maar geen oordeel moeten geven.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Breekijzer
Ik vind dat de dominees wel eens wat makkelijk emigreren. Van NL naar USA, van USA naar NL. En weer naar Canada. Als je het zelf moest betalen, zou je het wel laten.

Precies refo, dat bedoel ik dus te zeggen!!

Ds. Pieters ging niet zomaar naar Canada, er was een beroep op hem gedaan, en daaraan mocht hij van Godswege een roeping ontvangen om deze gemeente te moeten dienen.
Geen kleinigheid als je kleine kinderen hebt om dan weg te gaan uit Nederland.
Zo ook het terug komen naar Nederland, wie bepaalt of de Heere hem wel of niet geroepen heeft om naar Garderen te gaan.
We moeten niet te gemakkelijk denken om zomaar even heen en weer te verhuizen.
Nu in de situatie van de HHK kan ik me voorstellen dat hij zijn roeping nu hier ontvangen heeft.
De Heere gaat soms wonderlijke wegen, waarover wij maar geen oordeel moeten geven.
Helemaal mee eens, Jelle. Het is echt geen feest om 'zomaar' even in NL alles te verlaten en naar Canada te gaan, om vervolgens weer zo'n operatie vv. uit te voeren.
Gebruikersavatar
Breekijzer
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Breekijzer »

Adrianus,

Wat doe jij met het feit dat er zijn gemeentes die 12 keer moeten roepen, maar andere, van die (fijne) gemeentes die aan 1 beroeping al een dominee hebben!

Beproef de geesten of ze uit God zijn Adrianus. er is veel mensenwerk jongen!!
De praatjes zijn vaak goed!
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ja, ik denk dat de plaats en de gemeente soms ook wel een belangrijke rol kan spelen bij een predikant.
Als ik denk aan de ger.gem. van mijn dorp. Daar hebben ze misschien wel 100x een beroep uitgebracht en nog nooit een predikant gehad.

Onze gemeente heeft een aantal jaren geleden een beroep uitgebracht op ds. L. Groenenberg. Ds. Groenenberg wilde heel graag het beroep aannemen, en heeft er enorm meegeworsteld, maar hij had van Boven nog niet de goedkeuring gekregen. De nacht voordat hij moest beslissen kwam het antwoord "spreek Mij niet meer van deze zaak". Toen was het voor hem zeker, hij moest blijven in de gemeente waar hij stond.

Ik geloof vast en zeker dat een predikant er zeer serieus meebezig zal zijn. We moeten niet vergeten dat predikanten (als het goed is) een heel nabij leven met de Heere kennen. En ook niet weg willen van een gemeente zonder goddelijke goedkeuring.
Maar ik denk dat het soms ook wel eens heel goed uitkomt voor predikant die een moeilijke zware gemeente heeft. Dan voelen ze een drang in hun binnenste om naar een andere gemeente te gaan omdat ze een moeilijke niet prettige gemeente hebben, en die drang beschouwen ze dan als roeping, maar wat geen roeping is.

En wat dacht je van de kandidaten? Ik heb nog nooit gehoord dat een kandidaat bedankte voor z'n eerste beroep.

Maar mensen, we mogen er niet aan twijfelen als een predikant zich geroepen voelt naar een andere gemeente.
We kunnen daar geen oordeel overgeven.

Matthijs.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Voor deze keer sluit ik me bij Adrianus aan. Ik frons ook wel eens de wenkbrauwen bij bepaalde beroepen en besluiten (zie mijn posting over Beroepingswerk onder "Rond de HHK". Maar toch moet je er afblijven of het mensenwerk of Gods werk is of een dominee het aanneemt of bedankt.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en we kunnen daar ook maar beter niet in gaan roeren.

Je mocht je eens bezondigen.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Voor deze keer sluit ik me bij Adrianus aan. Ik frons ook wel eens de wenkbrauwen bij bepaalde beroepen en besluiten (zie mijn posting over Beroepingswerk onder "Rond de HHK". Maar toch moet je er afblijven of het mensenwerk of Gods werk is of een dominee het aanneemt of bedankt.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en we kunnen daar ook maar beter niet in gaan roeren.

Je mocht je eens bezondigen.
Roerend mee eens Unionist.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23900
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik snap best wat Adrianus bedoelt. Alleen als het werkelijk puur Godswerk zou zijn dan:

- Zouden meer kleine Ger Gemeentetjes een predikant hebben
- Zou het traktement niet in de beroepsbrief staan

Dus, hoewel er af en toe best iets heel bijznders op beroepingsgebied kan voorvallen, denk ik dat de meeste dominees hun afwegingen maken. En daarin geef ik ze gelijk. Er is een levensbeschrijving van een dominee (ik meen Van Dam) en daaruit blijkt dat het vooral zijn vrouw is die er een rol in speelde.

En als het bij ds Pieters allemaal heel bijzondere roeping is, prima.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
nee, de manier waarop hierover wordt geoordeeld, ben ik het ook niet mee eens

maar er mag best wat over gezegd worden en dat mag ook best kritisch zijn, dat is wat anders

toen ds heemskerk het beroep naar opheusden aannam heb ik van verschillende mensen gehoord: nu zullen ze ds pieters wel gaan beroepen
dat waren mensen vanuit het hele land en zelf dacht ik het ook
en we hebben toen tegen elkaar gezegd: en hij zal het beroep ook wel aannemen

waarom zeiden we dat?
ach... als je wat langer meedraait in het kerkelijke leventje en attent bent, dan zijn sommige dingen voorspelbaar
dat heeft niets te maken met waarzeggerij, overigens
het heeft gewoon te maken met aanvoelen, nuchter nadenken, goed rondkijken en waarnemen

toen het beroep kwam vanuit wijk en aalburg hebben we elkaar weer gesproken en gezegd: nee, hij zal hier wel voor bedanken, het wachten is op een beroep uit garderen

en ziedaar...
Als je dit alles nu had gepost voordat ds Pieters het beroep aannam..... ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie