Alleen Het Woord

Corydoras

Bericht door Corydoras »

refo schreef:Paulus is volgens mij heel duidelijk: als je in tongen spreekt is dat iets voor jezelf. Want als niemand het begrijpt heeft een ander er niets aan. Geniet voor jezelf van het verschijnsel. Kan iemand het vertalen: nog mooier. Want dan heeft de hele gemeente er iets aan.
De praktijk leert ook dat de Pinkstergebeurtenis vooral een teken was voor die tijd. Later gebeurde hetzelfde nog eens, dus zeg nooit nooit. In Handelingen 4, meen ik. Maar hedentendage heb ik nog nooit gehoord dat een zendeling bij een volk kwam en meteen in hun taal ging preken. Dus die tongen, lijken me niet echt belangrijk.

Met Paulus moeten we daarom zeggen: tongentaal is prima als iemand het uitlegt.
Ik was ook altijd nogal sceptisch over tongentaal, maar sinds een jaar toch (iets) minder.

Op een verjaardag sprak ik een meisje dat naar een evangelisatiebijeenkomst in A'dam was geweest. Op de terugweg naar het station, kreeg ze plotseling sterke aandrang om in tongen te bidden. Achter hen liep een man, die haar toen aansprak, met de vraag, waar ze vandaan kwam. Wat bleek? Ze had Arabisch gesproken, hij herkende een heel aantal woorden, maar kon niet alles volgen wat ze had gezegd, omdat hij het sinds z'n jeugd niet meer gesproken had. Ze wist zelf natuurlijk ook niet wat ze gezegd had, maar toen kon ze hem wel in het Nederlands het Evangelie doorgeven!
Afbeelding
refo

Bericht door refo »

Eerst moeten we een heel hoofdstuk lezen en op ons in laten werken en nou citeer je er een tekst uit die je het meest bevalt. Het hele hoofdstuk ontkent niet dat het Geestesgaven kunnen zijn. Maar: het moet oorbaar zijn en het moet stichten.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

jacob schreef:
Miscanthus schreef:
Pim schreef:Deze gaven zijn opgehouden. De Schrift is nu compleet. De Heere spreekt nu door Zijn Woord tot de kerk en het hart van Zijn kinderen. Ieder die zich aanmatigt een directe openbaring van God te ontvangen, stelt zich boven de Schrift. En alles wat zich boven de Schrift stelt is dwaling.
Nogal boude uitspraak. Er staat nergens in de bijbel dat de Geest die gaven niet meer schenkt. Anders had Paulus wel vermeld dat dit een tijdelijk iets was, waarop latere geslachten niet meer hoefden te rekenen.
Zet dit niet de deur open voor de roomse traditie. Maria is daarin zondeloos verklaard. Alleen maar omdat een of andere paus meende het licht te zien.
dat gebeurt nu toch ook in orthodoxe kring met overleden kinderen die heilig worden verklaard?

Maar het door Houtkhakker geplaatste schriftgedeelte toont wel aan dat de uitspraak van harinck onschriftuurlijk lijkt? of niet?
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 07 dec 2005, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

Houthakker schreef:
jacob schreef:
nu praktisch, zit jij te wachten op visionaire vierschaarbelevingen?
Waarop ik zit te wachten is niet bepalend.
Wat ik wil aangeven is, dat we bepaalde zaken wel erg gemakkelijk aan de kant schuiven.
De Bijbel doet dat niet.
En of Paulus er gelukkig mee was, weet ik niet.
Feit is, dat de Heere het belangrijk genoeg heeft gevonden om in Zijn Woord te laten schrijven.
En duidelijk zegt Hij:
Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.
Hij werkt deze dingen, zoals Hij het wil. En Hij geeft deze dingen aan wie Hij wil en wanneer Hij wil.

Is het dan aan ons om te prakkizeren of wij erop zitten te wachten?

Groet,
Houthakker.
eens met refo. Je moet wel rechtlijnig blijven. En dan heb je ook een mening hoe Paulus over tongentaal sprak.

Ik ben eerlijk gezegd erg bang voor openbaringen. Want wie verteld mij dat wat de ander gekregen heeft van de Heere was? Daarom, heel duidelijk als het naar Gods Woord is dan neem ik het over. Als ik het niet kan plaatsten laat ik het liggen. Als het tegen het Woord is, dan verwerp ik het.
Ik hou het maar bij openbaring 22.

Houthakker, helemaal begrijpen doe ik je niet. Je kritiekt op ds Pieters was niet mals. En nu moeten we het ineens aan God overlaten.

Ik ben niet direct tegen zulke gaven van de Geest, maar het moet toetsbaar zijn en niet strijdig met het Woord. Want de Geest kan niet strijden met het Woord. Ze strijden samen. Daarom zie de Heilige Geest die zelf niet op de voorgrond treed. Hij zet Jezus in het Licht.
Miscanthus

jacob schreef:[Ik ben niet direct tegen zulke gaven van de Geest, maar het moet toetsbaar zijn en niet strijdig met het Woord. Want de Geest kan niet strijden met het Woord. Ze strijden samen. Daarom zie de Heilige Geest die zelf niet op de voorgrond treed. Hij zet Jezus in het Licht.
Hier kan ik mee instemmen.
maar er zijn meer gaven dan alleen openbaringen.
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
jacob schreef:
Miscanthus schreef:
Pim schreef:Deze gaven zijn opgehouden. De Schrift is nu compleet. De Heere spreekt nu door Zijn Woord tot de kerk en het hart van Zijn kinderen. Ieder die zich aanmatigt een directe openbaring van God te ontvangen, stelt zich boven de Schrift. En alles wat zich boven de Schrift stelt is dwaling.
Nogal boude uitspraak. Er staat nergens in de bijbel dat de Geest die gaven niet meer schenkt. Anders had Paulus wel vermeld dat dit een tijdelijk iets was, waarop latere geslachten niet meer hoefden te rekenen.
Zet dit niet de deur open voor de roomse traditie. Maria is daarin zondeloos verklaard. Alleen maar omdat een of andere paus meende het licht te zien.
dat gebeurt nu toch ook in orthodoxe kring met overleden kinderen die heilig worden verklaard?

Maar het door Houtkhakker geplaatste schriftgedeelte toont wel aan dat de uitspraak van harinck onschriftuurlijk lijkt? of niet?
met 1 verschil. Maria devotie is tegen de Schrift. Dus de Heilige Geest is staat hier rechtstreeks tegen over het Woord. Dat kan niet.

Met overleden kinderen kunnen we dat niet zeggen. Het is niet in het Woord geopenbaard. (particuliere verkiezing) Daarom kunnen we het geloof van een ander "overnemen" of het ter kennis geving aannemen. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, daarbij blij zijn met degene die dit geloof mag hebben. Er tegen zijn kan ik niet. Want het is niet strijdig met de 3 eenheid.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

En toch blijf ik erbij dat de Reformatorische kerken deze Bijbelwoorden ten onrechte negeren:
4 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;
5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.
8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest;
9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.
10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.
11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
jacob schreef:[Ik ben niet direct tegen zulke gaven van de Geest, maar het moet toetsbaar zijn en niet strijdig met het Woord. Want de Geest kan niet strijden met het Woord. Ze strijden samen. Daarom zie de Heilige Geest die zelf niet op de voorgrond treed. Hij zet Jezus in het Licht.
Hier kan ik mee instemmen.
maar er zijn meer gaven dan alleen openbaringen.
ongetwijfeld. Ik heb de hele rij genoemd. volgens mij is die helemaal volledig.
Houthakker

En ja, natuurlijk weet ik dat de Bijbel, door de pen van Paulus, met terughoudendheid schrijft over het spreken in tongen. En toch eindigt het hoofdstuk met deze woorden:
39 Zo dan, broeders, ijvert om te profeteren, en verhindert niet in vreemde talen te spreken.
40 Laat alle dingen eerlijk en met orde geschieden.
En die woorden klinken heel anders dan wat wij in de gemiddelde Reformatorische Kerk over deze zaak te horen krijgen.

Groet,
Houthakker.
Houthakker

jacob schreef:
Je zou ook het gesprek verder kunnen brengen door op mijn en refo's argumenten in te gaan.
Rustig maar. Ik kan niet toveren. Ben gewend eerst het een en ander eens even te LEZEN, voordat ik erop ga reageren. En meestal ga ik er eerst ook nog over NADENKEN voordat ik wat ga schrijven. En dat alles kan ik niet binnen vier seconden.
jacob

Bericht door jacob »

Houthakker schreef:En ja, natuurlijk weet ik dat de Bijbel, door de pen van Paulus, met terughoudendheid schrijft over het spreken in tongen. En toch eindigt het hoofdstuk met deze woorden:
39 Zo dan, broeders, ijvert om te profeteren, en verhindert niet in vreemde talen te spreken.
En die woorden klinken heel anders dan wat wij in de gemiddelde Reformatorische Kerk over deze zaak te horen krijgen.

Groet,
Houthakker.
DIt is inderdaad overduidelijk. Maar laten we het dan anders stellen.

Is de bijbel niet voldoende tot zaligheid.

En als je vind dat de bijbel voldoende tot zaligheid is, waartoe dienen dan nog deze profetien?

En als je dat niet vind dat de bijbel voldoende tot zaligheid is, wat doe je dan met openbaring 22.
Houthakker

jacob schreef:
Houthakker schreef:En ja, natuurlijk weet ik dat de Bijbel, door de pen van Paulus, met terughoudendheid schrijft over het spreken in tongen. En toch eindigt het hoofdstuk met deze woorden:

Groet,
Houthakker.

En als je vind dat de bijbel voldoende tot zaligheid is, waartoe dienen dan nog deze profetien?

En als je dat niet vind dat de bijbel voldoende tot zaligheid is, wat doe je dan met openbaring 22.
Goed, maar dat kunnen we dan nog wel een keer omdraaien.
Want als dat allemaal wel voldoende was, waarom heeft de Heere dit dan nog in Zijn Woord laten schrijven?

Denk jij dat bepaalde teksten in de Bijbel zodanig onnodig zijn, dat we ze links kunnen laten liggen?

Dit even afgezien van de vraag WAT we ermee aanmoeten?

Groet,
Houthakker.
jacob

Bericht door jacob »

Houthakker schreef:
jacob schreef:

Groet,
Houthakker.

Goed, maar dat kunnen we dan nog wel een keer omdraaien.
Want als dat allemaal wel voldoende was, waarom heeft de Heere dit dan nog in Zijn Woord laten schrijven?

Denk jij dat bepaalde teksten in de Bijbel zodanig onnodig zijn, dat we ze links kunnen laten liggen?

Dit even afgezien van de vraag WAT we ermee aanmoeten?

Groet,
Houthakker.
We moeten het ook in de context lezen. De brief van Paulus had een adres in een tijd waar de canon nog niet compleet was.

Ik vind deze redenering helemaal niet vreemd. Zulke zaken zien we ook in gebieden op het zendingsveld of in de arabische wereld. Dan komen daar wel bijzondere openbaringen voor, omdat daar het Woord nog niet is. Is het Woord er later wel, dan is deze bijzondere manier blijkbaar niet meer nodig.

Ik vind dus de teksten niet overbodig. Ik geloof zeker dat hier nog in enige mate gebruik van wordt gemaakt door de Heilige Geest. Maar waar het Woord is gekomen, zal de Heilige Geest middelijk werken. Namelijk door het Woord.
memento

Bericht door memento »

Waarschuwing

Persoonlijke aanvallen zijn volgens de forumregels verboden. Wie zich daar niet aan houdt loopt het risico een ban van 3 dagen te krijgen. Ik heb alle postings die niet aan die regel voldeden weggehaald.

Laten we t gezellig houden.

Uw Moderator
Miscanthus

jacob schreef:Ik vind dus de teksten niet overbodig. Ik geloof zeker dat hier nog in enige mate gebruik van wordt gemaakt door de Heilige Geest. Maar waar het Woord is gekomen, zal de Heilige Geest middelijk werken. Namelijk door het Woord.
Daarnaast geeft de Geest gaven, en dat is waar het volgens mij hier over gaat.

Inspiratie gaven:
Tongentaal
Vertolking van tongen
Profetie

Openbaringsgaven:
Woord van kennis
Woord van wijsheid
Onderscheiden van geesten

Krachtgaven:
Gave van geloof
Gave van genezing
Gave van wonderwerken

Van deze gaven kunnen we toch niet zeggen dat ze er niet meer zijn, nu de canon compleet is? De Heilige Geest heeft nergens gezegd: nu stop ik ermee. Het feit dat het een tijd weinig gebeurde, wil ons toch niet de stelling opleveren dat de Heilige Geest dus zo niet meer werkt? Waar is de schriftuurlijke onderbouwing?
We stellen de traditie ()overlevering) toch niet boven de Schrift of gaan bepaalde Schriftgedeelten tijdgebonden typeren?
Dit riekt naar Schriftkritiek.... :roll:
Plaats reactie