Kerstversieringen

Corydoras

Bericht door Corydoras »

ndonselaar schreef:In de bijbel staat: en zij legden hem in een kribbe [phatne].

De huizen van toen kenmerkten zich door een aantal verdiepingen. Beneden liep en sliep het vee. Boven woonden de mensen.

Jezus lag dus in de voerbak / etensbak van de dieren. Het woord phatne stam waarschijnlijk af van het werkwoord pateomai [eten].

Wat ermee wordt bedoeld kunnen we ook lezen in Jesaja 1:3 'Een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; maar Israel heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet.'
Maar de stal kan toch ook een donkere, koude grot oid geweest zijn ipv een warme (gezellige) stal?

Bij ons thuis staat er al een maand een stukje op tafel wat je qua ingrediënten (uit eigen tuin) een kruising zou kunnen noemen tussen een herfst- en een kerststukje.
Amandelstaaf hebben we gisteren al op. Kerstkransjes zijn vooral lekker na de kerst, als ze de helft van de prijs zijn (geldt ook voor chocoladeletters en paaseitjes)
Wat muziek betreft: het Weihnachtsoratorium is 's zomers ook erg mooi, maar in december beluister ik het bijna altijd wel een keer heel bewust (tekst meelezen enzo).

Dat was het wel zo'n beetje, verder geen kaarsjes oid.
Afbeelding
Daphne

Bericht door Daphne »

ndonselaar schreef:Dpahne,
Daphne
refo

Bericht door refo »

Kaarsjesavond in Gouda.....
De hele binnenstad donker, alleen kaarsen achter de ramen. Alleen jammer dat het vaak van die electrische lampjes zijn, maar dat is wel weer veiliger.
Unionist

Bericht door Unionist »

ndonselaar schreef:In de bijbel staat: en zij legden hem in een kribbe [phatne].

De huizen van toen kenmerkten zich door een aantal verdiepingen. Beneden liep en sliep het vee. Boven woonden de mensen.

Jezus lag dus in de voerbak / etensbak van de dieren. Het woord phatne stam waarschijnlijk af van het werkwoord pateomai [eten].

Wat ermee wordt bedoeld kunnen we ook lezen in Jesaja 1:3 'Een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; maar Israel heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet.'
Hierover las ik een interessant artikel: http://www.triomfatorkapel.nl/teller/li ... k=pr011216

Maar wat is de achtergrond van de boom?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Unionist schreef:Wat zijn nou eignelijk dé bezwaren tegen een kerstboom?
Het geen kerstboom in huis hebben is gewoon een van de zaken van het refo-zijn.
Gewoon een van de zuilen van de refosubcultuur.
De bezwaren tegen worden sterk gevoed door de zondagse preek denk ik............. :mrgreen:
Breekijzertje

Unionist schreef:Maar wat is de achtergrond van de boom?
De Kerstboom
Bij de Germaanse voorchristelijke stammen was de spar het symbool van groei en bloei tijdens het vieren van de kortste dag. In de vijfde eeuw dook de spar op als Boom des Levens in Duitse kerken. Appels wezen naar de zonde en de piek wees naar de ster die redding bracht. In de negende eeuw verbood Karel de Grote het opzetten van een kerstboom en in de tiende eeuw deed paus Martinus II hetzelfde in Italië. De hervormer Maarten Luther was een van de eersten die kaarsjes in de kerstboom plaatste. Hij gebruikte de verlichte kerstboom als illustratie bij de zegwijze dat Jezus het Licht van de Wereld is. Feit is dat de rooms-katholieke kerk de Kerstboom meer geweerd hebben dan de protestantse kerken. De rooms-katholieken hadden voorkeur voor de stalletjes.
In 1822 bracht Edward Johnson, een collega en vriend van Thomas Edison, als eerste persoon elektrische verlichting aan in een echte kerstboom; drie jaar nadat de gloeilamp was uitgevonden.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Unionist schreef:Wat zijn nou eignelijk dé bezwaren tegen een kerstboom? Dat het niks met het kindje Jezus te maken heeft, o.k., maar dat heeft de datum 25 december ook niet en kaarten sturen ook niet. Maar wat tegen een boom met ballen en lampjes? Er schijnt een Bijbeltekst te zijn, maar welke?
De Bijbeltekst komt uit Jer.10:

3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
Afbeelding
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Breekijzertje schreef:
De bezwaren tegen worden sterk gevoed door de zondagse preek denk ik............. :mrgreen:
En als men wel een kerstboom in huis heeft dan aapt men de
wereld na of is de Kerk des Heeren met een kerstboom begonnen?
Het komt toch voor uit het heidens denken dacht ik.
(Maar misschien moet ik dan wel weer naar de dokter of oogarts lol)
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Breekijzertje schreef:
Het geen kerstboom in huis hebben, behoort niet tot mijn refozijn, Breekijzertje. Ook wordt het niet gevoed door de zondagse preek.

In de prediking rondom de geboorte van Christus past géén kerstboom, maar slechts diepe geloofsverwondering. Als we iets proeven in de prediking rondom 'advent en kerst' van het eeuwig wonder dat Hij is neergedaald vanuit de hemel om zondaren te zaligen, dan hoeft voor mij zo'n boom / stukje niet Breekijzertje. Dát is voor mij de reden.
memento

Bericht door memento »

ndonselaar schreef:
Breekijzertje schreef:
Het geen kerstboom in huis hebben, behoort niet tot mijn refozijn, Breekijzertje. Ook wordt het niet gevoed door de zondagse preek.

In de prediking rondom de geboorte van Christus past géén kerstboom, maar slechts diepe geloofsverwondering. Als we iets proeven in de prediking rondom 'advent en kerst' van het eeuwig wonder dat Hij is neergedaald vanuit de hemel om zondaren te zaligen, dan hoeft voor mij zo'n boom / stukje niet Breekijzertje. Dát is voor mij de reden.
Ik ben het hierin met Niek eens. Wij maken van kerst een feest waar we ons lichaam voeden, en strelen met gezelligheid, lekker eten en drinken, sfeervolle muziek, romantische kaarsjes etc etc. En dat terwijl we ZEGGEN kerst te vieren. Kerst, dat is de geboorte van Jezus. Als we waarlijk kerst vieren, vieren we een feest waar we onze ziel voeden, en onze geest strelen met de gedachte dat Hij, ondanks onze zondigheid en verlorenheid, voor ons wilde geboren worden, en wilde sterven. Zijn we zó ver heen als refo-Nederland, dat we liever ons lichaam voeden, dan onze ziel???
refo

Bericht door refo »

Nou zeg, ik mag toch zeker wel eten?! Of is dat ook al verkeerd?
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Een simpel speurtochtje leert mij dat we deze discussie in 2003 en 2004 ook al hadden.
Het blijft makkelijk elkaar vliegen afvangen.
refo

Bericht door refo »

En die van vorig jaar is ook gestart door unionist en had ook dezelfde titel.....
Breekijzertje

Als het feest is maak je het gezellig. We maken muziek, we eten iets lekkers, we drinken er een goed glas bij, kortom het is feest.

Zullen we dan het feest van de geboorte van onze Redder niet vieren?

Ik hoorde eens iemand zeggen: Als sommige mensen straks in de hemel komen moeten ze als eerste dansen leren!
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ach ja, maar het wordt ook ieder jaar weer Kerstmis!
Ik vind het in Nederland nog lekker sober met de Kerst, als we hier naar de stad rijden krijg ik koude rillingen. Het is echt heel erg en die afschuwelijke schreeuwige kleuren en ordinaire opblaasfiguren!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie