gaven van de Geest

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Evangelist Theo schreef:Als dat zo zou zijn, dan zou altijd iedere vacature worden ingevuld. Dan zou een gekozen ambtsdrager nooit kunnen weigeren. Als we die kant opgaan dan gaan we er dus vanuit dat de roeping vanuit de gemeente dezelfde is als de roeping van Godswege. En dat betwijfel ik.
Hoe ziet zo'n roeping van Godswege er dan uit, volgens jou?
Een verkiezing zal toch door de Heere bevestigd moeten worden. Er kan veel mensenwerk tussen zitten om iemand op dubbeltal bijvoorbeeld te zetten.
Dan kan zeker. God werkt ook door mensen. Je denkt toch niet dat er voor iedere ambtsdrager een stem uit de hemel komt?
Evangelist Theo

Bericht door Evangelist Theo »

Nee, laten we dat alsjeblieft niet gaan denken dat er een stem uit de hemel moet komen. Maar God bevestigd dit doorgaans door Zijn Woord.
Natuurlijk kan dit ook door andere omstandigheden.

Maar de Heere bevestigd wel de weg. Vaak door een tekst die inslaat en een stille zekerheid dat dit de weg is die je mag gaan.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Evangelist Theo schreef:Als dat zo zou zijn, dan zou altijd iedere vacature worden ingevuld. Dan zou een gekozen ambtsdrager nooit kunnen weigeren. Als we die kant opgaan dan gaan we er dus vanuit dat de roeping vanuit de gemeente dezelfde is als de roeping van Godswege. En dat betwijfel ik.

Een verkiezing zal toch door de Heere bevestigd moeten worden. Er kan veel mensenwerk tussen zitten om iemand op dubbeltal bijvoorbeeld te zetten.
Ik voel je spanning wel Theo, maar toch denk ik dat we de oplossing op de verkeerde plaats zoeken. Hiermee bedoel ik de bevestiging van de zijn verkiezing.
De oplossing ligt op het vlak van de belijdenis en daarmee de gemeente. Belijdenis doen we van het zaligmakend geloof en zo vormen de belijdende leden samen de gemeente des Heeren.

Dat de praktijk op dit moment anders is, dat is heel erg, maar nogmaals ik denk dat we allereerst anders om moeten gaan met de belijdenis, of nog vroeger de doop.
Miscanthus

Evangelist Theo schreef:Nee, laten we dat alsjeblieft niet gaan denken dat er een stem uit de hemel moet komen. Maar God bevestigd dit doorgaans door Zijn Woord.
Natuurlijk kan dit ook door andere omstandigheden.

Maar de Heere bevestigd wel de weg. Vaak door een tekst die inslaat en een stille zekerheid dat dit de weg is die je mag gaan.
Dat is heel mooi als het zo gaat, maar als ik geloof dat God mij roept (door de verkiezing der gemeente) is dat voor mij genoeg. Niek geeft de goede richting aan -denk ik; als we belijdenis doen. Dan beloven we naar de ons geschonken gaven mede te werken aan de opbouw der Gemeente van Christus. Geen lidmaat is vrijgesteld van arbeid in het Koninkrijk van God.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ik denk dat de roeping vooral zit in de kwaliteiten die je hebt gekregen. God heeft je gaven gegeven, de talenten om een goed ambstdrager te zijn? Dan mag je dat als je roeping zien... je hebt die talenten niet voor niets gekregen.
Gian schreef:Helemaal eens. Maar een gavebank vind ik vreemd. Dan wordt het bedrijfsmatig. Bovendien loop je gevaar dat je mensen ongewild aan een bepaalde taak zet.
Bovendien hoor je de mensen te kennen die naast je aan het H.A zitten, ook in een grote gemeente.
Bedrijfsmatig is niet het goede woord, dan kijk je er denk ik verkeerd naar. Het wordt gestructureerder en overzichtelijker. En dat ontbreekt vaak een beetje. Hoezo is er het gevaar dat je mensen ongewild aan een taak zet? Mensen mogen gewoon nee zeggen hoor... je weet alleen beter wie je kan benaderen omdat je ergens hebt staan welke mensen welke kwaliteiten hebben.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ooit de volgende uitspraak gehoord?

"Het gaat er niet om of je geschikt bent, maar of je beschikbaar bent. Dan zal God je Zelf de geschiktheid geven."

Daar ga je met zo'n bank aan voorbij. Maar hoe werkt dat dan precies? Moet je zelf je eigen gaven opgeven, of doen anderen dat van jou?
Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik weet het niet, heb geen ervaring met het systeem... wel bestaat er bijvoorbeeld een gaventest.... daarbij vul jij allerlei vragen over jezelf in maar laat je een aantal anderen dat ook doen.... en kijk je wat er uit komt.....

En waarom geeft God mensen gaven? Lees 1 Kor 12 eens! Over gaven, en het samen leden zijn van 1 lichaam, maar ieder met verschillende eigenschappen en verschillende kwaliteiten.

8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

...
28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. 29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? 30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? 31 Streeft dan naar de hoogste gaven.
En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.
Miscanthus

Corydoras schreef:Ooit de volgende uitspraak gehoord?

"Het gaat er niet om of je geschikt bent, maar of je beschikbaar bent. Dan zal God je Zelf de geschiktheid geven."
Zo'n bank impliceert beschikbaarheid.
Verder kunnen we meer en beter bouwen op Gods woord (waar deze uitspraak misschien op gebaseerd is): Jak 1:5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.
Plaats reactie