De zondeval is voor mij een historisch gegeven, evenals de Schepping Afgewezen. Graag wil ik hierover met prof. v.d. Beek in debat. Hoe gecharmeerd ik ook van de amsterdamse hoogleraar ben, dat betekent nog niet dat ik hem kritiekloos volg.Afgewezen schreef:Ja, tuurlijk. Van der Beek zal van zichzelf zeggen dat-ie niet orthodox is!
Maar zie je nou niet de adder onder het gras: klassieker gereformeerd dan al de theologen die de zondeval als menselijke daad zo centraal stellen.
Hij zegt op een 'klassiek-gereformeerde' manier dat hij niet in de feitelijke zondeval gelooft! Laat je toch niet om de tuin leiden.
Aan de andere kant is de zondeval een gegeven in de tijd, wat in de eeuwigheid reeds gewild is.
Zelf denk ik bij voorbeeld dat velen dachten dat v.d. Beek als volgt zou redeneren:
De zondeval en de eerste Adam moeten we als een mythe lezen. Na ontmythologisering lezen we dat deze tekst een universele strekking heeft. In Adam [de mens!!!| is de mens gevallen. In de tweede Adam, Christus is de mensheid verzoend.
Dit wil v.d. Beek níet zeggen. Toch heeft hij moeite met de zondeval als historisch gegeven. De vraag zou kunnen zijn, waarom. Ik dacht ook dat v.d. Beek van mening was dat de zondeval met de wereld geschapen was.