Raadseltopic

Hummel

Bericht door Hummel »

parsifal schreef:De achterste zegt blauw als hij een even aantal blauwe petjes voor zich ziet en groen als hij een oneven aantal blauwe petjes ziet.
Degene daarvoor kan nu afleiden of hij een blauwe of groene pet op heeft. En daardoor kan die daarvoor het ook weer enz.

ze verdienen dus maximaal 11.000 en minimaal 10.000 (als het voetballers met hersens zijn :) )
Het was toch een willekeurig aantal groene/blauwe petjes?
parsifal

Bericht door parsifal »

Hummel schreef:
parsifal schreef:De achterste zegt blauw als hij een even aantal blauwe petjes voor zich ziet en groen als hij een oneven aantal blauwe petjes ziet.
Degene daarvoor kan nu afleiden of hij een blauwe of groene pet op heeft. En daardoor kan die daarvoor het ook weer enz.

ze verdienen dus maximaal 11.000 en minimaal 10.000 (als het voetballers met hersens zijn :) )
Het was toch een willekeurig aantal groene/blauwe petjes?
klopt maar iedereen weet dat een willekeurig aantal 37 is :).

Nee de achterste heeft zijn eigen petje misschien fout. Maar als hij blauw zegt. Dan weet degene voor hem dat van de petjes voor hem + zijn eigen petje er een even aantal blauw is.
Als hij zelf een even aantal voor zich ziet dan is zijn eigen petje dus groen. (en als hij een oneven aantal blauwe petjes ziet dan is zijn eigen petje blauw).
Nu kan degene voor hem nagaan welke pet hij heeft. Hij weet wat degene achter hem voor pet heeft. Hij weet dat de achterste een even aantal petjes zeg, zo kan hij door wat hijzelf ziet nagaan wat voor pet hijzelf op moet hebben enz enz.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Gian schreef:
Hummel schreef:
Gian schreef:5 minuten
Mientje doet er zes minuten over, dus volgens mij kan dat niet. Of draagt Jan dr?
jan draagt ze alle drie
Mag niet. dan zakt de brug in.
Hummel

Bericht door Hummel »

ahuibers schreef:
Gian schreef:
Hummel schreef:
Mientje doet er zes minuten over, dus volgens mij kan dat niet. Of draagt Jan dr?
jan draagt ze alle drie
Hoezo? De brug kan twee mensen dragen: Jan plus degene die hij draagt.
Maarre, volgens mij kan het inderdaad niet, want als Jan iemand draagt doet hij er natuurlijk veel langer dan één minuut over. Of maakt dat niet uit?
Gian

Bericht door Gian »

ahuibers schreef:
Gian schreef:
Hummel schreef:
jan draagt ze alle drie
In dat geval zou het binenn een minuut gedaan zijn

Ik bedoel dat Jan ze alledrie achter elkaar draagt, en niet tegelijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Laten we er vanuit gaan dat ze elkaar niet kunnen dragen.
(ik had daar geen rekening mee gehouden zegmaar :mrgreen: )
ego flos

Bericht door ego flos »

Het verhaal is niet compleet? Die lamp moet mee, willen ze allemaal verder kunnen. Zonder lamp dus ook niet over de brug.

Eerst gaan de twee snelsten. Dat duurt twee minuten. De snelste gaat terug met de lamp. Dat duurt 1 minuut.
Dan gaan de twee sloomsten. Dat duurt 6 minuten.
Dan gaat de snelste weer terug met de lamp. Dat duurt 2 minuten.
Dan gaan de eerste twee weer. Duurt weer 2 minuten.
2+1+6+2+2 = 13 minuten.

Als de lamp niet nodig is, zou het in 8 minuten kunnen.
Eerst de twee snelsten, dan de twee langzaamsten.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Het verhaal is verder wel compleet.
Ze moeten inderdaad de zaklamp hebben om over te steken zoals je het heb kunnen lezen.

Goed opgelost!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Gian

Bericht door Gian »

jakobmarin schreef:Gedachten Lezen
Wat zijn dit voor occulte zaken JM

:?:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb'm

Goeie!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

eerste keer hadtie 'em fout, tweede keer goed, derde keer fout.
(of ben ik nou occult?)
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 10 okt 2005, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gian

Bericht door Gian »

Miscanthus schreef:eerste keer hadtie 'em fout, tweede keer goed.
(of ben ik nou occult?)
Ik denk dat jij het de eerste keer fout deed.
dré

Bericht door dré »

Miscanthus schreef:eerste keer hadtie 'em fout, tweede keer goed, derde keer fout.
(of ben ik nou occult?)
de eerste keer heb je een rekenfout gemaakt en de derde keer ook.

Er zijn maar 9 uitkomsten en die plaatjes zijn altijd gelijk :lol: :lol:
dré
--------

Credo in unum Deo
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

ahuibers schreef:Nieuw raadsel:
Het is donker, het stormt en niet zo'n klein beetje ook. Het grauwe water van de rivier wordt hoog opgezweept door de onvermoeibare windvlagen. Het broze breekbare bruggetje kan elk ogenblik ineenstorten. Niemand waagt zich in dit noodweer buiten, behalve een enkele gestoorde die niet kan bevatten dat het binnen knusser is. Toch komen er vier doornatte mensen aanstrompelen die er niet gestoord uitzien. Hijgend strompelen ze voort naar het broze breekbare bruggetje. Vanwaar deze haast? Wel, het edele viertal wordt achtervolgd door enkele boze lieden, zwaar bewapend met knotsen, knuppels, goedendags en meer van dergelijk oorlogstuig, die niets dan kwaads in de zin hebben. Aan de overzijde van de kolkende rivier die onder het broze breekbare bruggetje doorraast staat het huis van Gevaarlijke Gerrit. Gerrit is sterk als een beer, en bovendien goedmoedig als een ezel. Doch als Gerrit boze lieden, zwaar bewapend met knotsen, knuppels, goedendags en meer van dergelijk oorlogstuig, die niets dan kwaads in de zin hebben, ontmoet, dan zijn de boze lieden er niet best aan toe. Gerrit heeft namelijk armen als wieken en vuisten als molenstenen, die de ongelukkige op wie Gerrit het voorzien heeft ernstig letsel kunnen toebrengen. Het edele viertal is van zins bij Gevaarlijke Gerrit zijn toevlucht te zoeken. Ze zijn echter niet allemaal even fit meer. Zo ziet Jan, die er het best aan toe is, wel kans om in een minuut over het broze breekbare bruggetje te rennen, maar Kees doet er al tweemaal zo lang over. Dan hebben we nog zwakke Marietje en smalle Mientje, die respectievelijk vier en zes minuten voor de overtocht nodig hebben. Daar komt bij dat het broze breekbare bruggetje niet in staat geacht kan worden om meer dan twee personen tegelijk te dragen. Het is zo donker dat een oversteken zonder zaklamp ook gelijk staat aan het tegemoet rennen van de boze lieden, zwaar bewapend met knotsen, knuppels, goedendags en meer van dergelijk oorlogstuig, die niets dan kwaads in de zin hebben. Hoe moet het edele viertal handelen om zich zo snel mogelijk bij het haardvuur van Gevaarlijke Gerrit te kunnnen warmen? Ze hebben 1 lampt ter beschikking.
13 minuten.....
nu even kijken wat de anderen ervan gebakken hebben
Plaats reactie