Geplaatst: 02 jan 2002, 22:20
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nu ben ik benieuwd naar de concrete belemmeringen in dit belijdenisgeschrift. Blijkbaar voldoet dit belijdenisgeschrift niet aan haar doel, het duidelijk maken van de gegevens in de Bijbel
--------------------------------------------------------------------------------
1) Een eerste belemmering is het Godsbeeld van die tijd. In de 16e eeuw zag men God, geheel in lijn met het griekse denken, als een onbewogen beweger. Tegenwoordig zien wij God veelmeer als een bewogen God.
2) Een tweede belemmering is de manier waarop men spreekt over enkele belangrijke zaken. In de belijdenisgeschriften worden deze zaken genoemd als 'zelfstandig naamwoord' en vaak in enkelvoud, in plaats van een 'werkwoordelijke' vorm. Dit lijkt niet zo erg, maar er is wel degelijk verschil. Ik heb het liever over Gods verkiezende daden, dan over Gods uitverkiezing. De uitverkiezing gaat hierdoor een eigen leven leiden, terwijl er helemaal niet zo iets is als een uitverkiezing an sich. Wel zijn er de verkiezende daden van God.
De belijdenisgeschriften zouden als doel hebben de Bijbel duidelijk te maken. Aan de ene kant denk ik dat de Bijbel van zichzelf duidelijk genoeg is, aan de andere kant denk ik: Ja, een leerboekje zoals de HC is goed om de mensen te onderwijzen. De HC voldoet niet voor de volle 100 procent aan haar doel. De HC legt de Bijbel in eerste instantie niet duidelijk aan ons uit, want we hebben eerst uitleg nodig wat er precies staat en wat er mee bedoelt wordt in de HC.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Als je belijdenis doet, dan stem je in met het gereformeerd belijden van de kerk. Wie niet de belijdenisgeschriften 100% accepteert, is het niet 100% eens met de gereformeerde leer en kan dus niet gereformeerd genoemd worden
--------------------------------------------------------------------------------
Nou, dan ben ik niet gereformeerd. Het gaat er niet om als we straks in de hemel komen of we gereformeerd zijn of niet. Dat maakt me ook totaal niet uit. Als je graag wil zeggen dat ik niet gereformeerd ben, omdat ik sommige dingen uit de belijdenisgeschriften anders zou formuleren, dan mag je dat van mij gerust zeggen. Het gaat niet om het accepteren voor de volle 100 procent van de belijdenis, maar om het accepteren van het Woord.
Door dit te zeggen toon ik mijzelf een waar gereformeerde te zijn: Sola Scriptura!
Hartelijke groet,
de paus
--------------------------------------------------------------------------------
Nu ben ik benieuwd naar de concrete belemmeringen in dit belijdenisgeschrift. Blijkbaar voldoet dit belijdenisgeschrift niet aan haar doel, het duidelijk maken van de gegevens in de Bijbel
--------------------------------------------------------------------------------
1) Een eerste belemmering is het Godsbeeld van die tijd. In de 16e eeuw zag men God, geheel in lijn met het griekse denken, als een onbewogen beweger. Tegenwoordig zien wij God veelmeer als een bewogen God.
2) Een tweede belemmering is de manier waarop men spreekt over enkele belangrijke zaken. In de belijdenisgeschriften worden deze zaken genoemd als 'zelfstandig naamwoord' en vaak in enkelvoud, in plaats van een 'werkwoordelijke' vorm. Dit lijkt niet zo erg, maar er is wel degelijk verschil. Ik heb het liever over Gods verkiezende daden, dan over Gods uitverkiezing. De uitverkiezing gaat hierdoor een eigen leven leiden, terwijl er helemaal niet zo iets is als een uitverkiezing an sich. Wel zijn er de verkiezende daden van God.
De belijdenisgeschriften zouden als doel hebben de Bijbel duidelijk te maken. Aan de ene kant denk ik dat de Bijbel van zichzelf duidelijk genoeg is, aan de andere kant denk ik: Ja, een leerboekje zoals de HC is goed om de mensen te onderwijzen. De HC voldoet niet voor de volle 100 procent aan haar doel. De HC legt de Bijbel in eerste instantie niet duidelijk aan ons uit, want we hebben eerst uitleg nodig wat er precies staat en wat er mee bedoelt wordt in de HC.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Als je belijdenis doet, dan stem je in met het gereformeerd belijden van de kerk. Wie niet de belijdenisgeschriften 100% accepteert, is het niet 100% eens met de gereformeerde leer en kan dus niet gereformeerd genoemd worden
--------------------------------------------------------------------------------
Nou, dan ben ik niet gereformeerd. Het gaat er niet om als we straks in de hemel komen of we gereformeerd zijn of niet. Dat maakt me ook totaal niet uit. Als je graag wil zeggen dat ik niet gereformeerd ben, omdat ik sommige dingen uit de belijdenisgeschriften anders zou formuleren, dan mag je dat van mij gerust zeggen. Het gaat niet om het accepteren voor de volle 100 procent van de belijdenis, maar om het accepteren van het Woord.
Door dit te zeggen toon ik mijzelf een waar gereformeerde te zijn: Sola Scriptura!
Hartelijke groet,
de paus