Boeiende weermomenten

Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

En inmiddels is het Augustus maar hier is het nog steeds gewoon veel te heet
Het is 11.30 PM en het is nog 25 C dat is niet lekker!!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Margriet

En inmiddels is het Augustus maar hier is het nog steeds gewoon veel te heet
Het is 11.30 PM en het is nog 25 C dat is niet lekker!!!!
In Nederland is het daarom helemaal niet te heet. Vanmiddag was het hier maar amper 16 graden als maximum...
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Trouwens, nog best boeiend weer meegemaakt toen ik terugreed (donderdag 28 juli) van vakantie. Op die dag was het zo heel erg vochtig en warm. Ik reed dus op de A15 (omgeving Tiel) en links van mij (ten zuiden dus van omgeving Tiel) zat een bewolkingsband. Hieruit spetterde het licht, maar ik zag al dat uit deze bewolkingsband een bui aan het ontwikkelen was. De stapelwolken bolden behoorlijk snel op en niet veel later was er regelmatig weerlicht te zien in de toppen van deze wolken. Was heel mooi om te zien. De bui groeide heel snel aan (rechts van deze bewolkingsband ontstonden steeds nieuwe opbollende stapelwolken).
Ook de grondmist viel op na een bui, een teken dat het nog héél vochtig was in de atmosfeer.
Al met al een boeiend ritje richting huis.
Leonius

Bericht door Leonius »

Mijn boeiendste, en tegelijk meest angstaanjagende, weermoment was op 6 juni 1997. Het was al dagen vrij broeierig geweest, en dat was het ook op die zaterdag. We vertrokken 's ochtends vroeg richting Zuid-Holland, waar we een gitzwarte buiengebied in reden. Aan de voorkant zag je van die enorme rolwolken, en toen we eenmaal in de bui zaten, was het onmogelijk om verder te rijden. De regen kwam als een gordijn naar beneden, en het onweer was enorm en heel angstaanjagend. Bovendien waaide het vreselijk hard. Later hoorden we dat elders in het land hagelstenen ter grote van pingpongballen waren gevallen. De combinatie van harde wind, vreselijke onweer en enorme regen, heeft ervoor gezorgd dat ik lange tijd nogal angst had als ik in de auto zat tijdens slecht weer. Een positief gevolg was in ieder geval wel dat ik sindsdien grote belangstelling voor het weer heb gekregen.... ;)
Hart. Gr.,
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door Leonius
Mijn boeiendste, en tegelijk meest angstaanjagende, weermoment was op 6 juni 1997. Het was al dagen vrij broeierig geweest, en dat was het ook op die zaterdag. We vertrokken 's ochtends vroeg richting Zuid-Holland, waar we een gitzwarte buiengebied in reden. Aan de voorkant zag je van die enorme rolwolken, en toen we eenmaal in de bui zaten, was het onmogelijk om verder te rijden. De regen kwam als een gordijn naar beneden, en het onweer was enorm en heel angstaanjagend. Bovendien waaide het vreselijk hard. Later hoorden we dat elders in het land hagelstenen ter grote van pingpongballen waren gevallen. De combinatie van harde wind, vreselijke onweer en enorme regen, heeft ervoor gezorgd dat ik lange tijd nogal angst had als ik in de auto zat tijdens slecht weer. Een positief gevolg was in ieder geval wel dat ik sindsdien grote belangstelling voor het weer heb gekregen.... ;)
Hart. Gr.,
Wist je dat het 2 jaar achter elkaar op dezelfde datum was? Ik herinner me die dagen ook nog, wij waren toen op een verjaardag. (Het jaar daarop of daarvoor waren we al thuis van diezelfde verjaardag) We waren eerst buiten gaan zitten omdat het warm was. Maar ik weet nog hoe we hebben moeten rennen om alles binnen te krijgen voor die bui! Bij ons in de omgeving waren heel wat kassen kapot door de hagestenen. Ik heb er nog een bericht uit de krant van bewaard.

(heb het even opgezocht)

Hagelstenen als tennisballen, staat er. Dit is trouwens een bericht uit de krant van maandag 8 juni 1998, dat noodweer was de zaterdag er voor.

Ik ben ook altijd erg geinteresseerd in het weer en bewaarde regelmatig stukjes uit de krant wanneer het extreem weer geweest was. Onweer vind ik ook heel interessant, maar als het 's nachts is en ik ben alleen ben ik vaak wel bang! :bu

H.M.H. weet je nog van die storm een keer in oktober? Daar heb ik dacht ik ook nog foto's van, die ik van internet had gehaald. En weet je nog van afgelopen 3 juni? Daar kun je ook iets over lezen op mijn site.

Groetjes, Pingpongbal
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Oorspronkelijk gepost door Leonius
Hart. Gr.,
Hagelstenen als tennisballen, staat er. Dit is trouwens een bericht uit de krant van maandag 8 juni 1998, dat noodweer was de zaterdag er voor.
Je hebt gelijk: ik heb me één jaar vergist. Het was inderdaad 6 juni 1998....

Hart. Gr.,
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Ja, die beruchte zaterdagen in juni van het jaar 1997 én 1998 herinner ik me ook nog héél goed.

Zaterdag 7 juni 1997 was een bui met ontzettend harde windstoten (onweer en neerslag viel bij ons wel mee).

Zaterdag 6 juni 1998 was het ook raak. 's Ochtends een uitgebreid onweerscomplex (neerslag viel bij ons wel mee), daarna opklaringen, vochtig, snel oplopende temperatuur en later de snelle ontwikkeling van die bui. Wij woonden toen aan de rand van het dorp met vrij uitzicht naar het westen. Een blauw/oranje lucht, later steeds lichter wordend. Regen en hagel naderde als een gordijn en het geluid van de hagelstenen tegen de ruiten was angstaanjagend. Na het wegtrekken van de bui, ben ik buiten gaan kijken. Ik hoorde een constant geraas in de lucht. Eerst dacht ik dat het onweerde, maar het bleek de op en neer gaande beweging van de hagel te zijn. Dit ws voor mij een heel bijzondere ervaring.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

H.M.H. weet je nog van die storm een keer in oktober? Daar heb ik dacht ik ook nog foto's van, die ik van internet had gehaald.
Nou en of! Dat was ook een zware storm. Het was de eerste storm die we meemaakten in ons nieuwe huis. Onze dakpannen waren niet allemaal goed vastgelegd. Na de storm, waren er 32 (!) dakpannen van ons dak af.
Bijzonder moment was het die dag rond 14.30 uur. Het leek even iets minder te worden. Ik stond te kijken bij m'n windmeter, die gaf een snelheid van 50 km/u aan (7 Bft). Toen ineens een RUKWIND, héél erg: m'n windmeter ging van die 50 km/u in één keer naar 112 km/u! Boven mijn slaapkamer was het ineens een geweldig lawaai: ongeveer 10 dakpannen gingen toen tegelijk van ons dak af. De buren stonden met 'oooohh'-gezichten voor de ramen, zij zagen de schade die deze windstoot bracht.

En weet je nog van afgelopen 3 juni? Daar kun je ook iets over lezen op mijn site.
Euh nee, eigenlijk niet... Maar misschien nadat ik jouw verhaal op je site heb gelezen (ga ik zo doen) misschien weer wel.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Trouwens die storm in oktober was op zondag 27 oktober 2002. Vergat ik te vermelden bij mijn vorige posting.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Eindelijk regen!!
En natuurlijk storm hagel en onweer!
Het was vandaag bloedheet hier 34 C
We hopen eigenlijk dat het het eind van de hittegolf is!!
Maar we denken eigenlijk niet...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
dré

Bericht door dré »

25 januari 1990 en 26-27 februari een orkaan over nederland. Gigantisch wat een schade hadden we toen.
Van daarvoor ken ik nog de storm uit 1973. (?) Wij moesten een lange straat door als we met de tram uit school kwamen en mijn moeder kwam ons halverwege tegemoet vliegen (windje mee) omdat wij er niet tegenin konden. Maar toen was ik nog klein:%
dré
--------

Credo in unum Deo
Leonius

Bericht door Leonius »

Ja, die orkaan van winter 1990 weet ik ook nog heel goed te herinneren. Het was voor ons erg beangstigend, omdat we toen midden in het bos in een houten huisje woonden. Heel het huis schudde en beefde. We gingen niet naar bed (we waren nog erg jong), en moesten onze schoenen aanhouden voor het geval dat.... Ik hoor nog steeds dat gekraak van de bomen die rondom het huisje omwaaiden en de angst in de stem van m'n moeder. Op een gegeven moment zijn we toen 'geëvacueerd' naar een nabijgelegen woning van steen ;), en hebben daar toen de nacht doorgebracht.... Al met al erg beangstigend....

Groetjes,
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Ja, dat weet ik ook nog goed. Het begon allemaal in de middag van donderdag (dacht ik) 25 januari 1990 en werd alsmaar erger en heftiger.
Wij woonden toen net aan de dijk met vrij uitzicht richting het westen (we keken op de A29 vanuit ons achterraam). We hadden nog nooit storm meegemaakt daar (het is buiten het dorp natuurlijk allemaal nog wat heftiger dan in de bebouwde kom) en wisten niet wat we zagen. We hadden een schuifpui en de ramen zagen we gewoon naar binnen komen. We hebben die nacht bij mijn opa en oma geslapen.
Maar toen het in februari 1990 nog een keer zo stormde (iets minder heftig dan 25 januari 1990) zijn we niet meer weggegaan. Maar een rustig slaapnachtje was het toen allerminst!
Jeltje

Bericht door Jeltje »

Ik weet nog wel de zuid wester storm van 1953.
De stuw bij Krimpen aan den IJssel was er nog niet en de IJssel hier bij gouda stond zo hoog dat men bang was dat de Gouderaksedijk zou doorbreken.
Bij mijn oma, die aan de binnenkant van die dijk woonde stond het water op een bepaald moment in haar huisje.
Ze heeft toen enkele dagen bij mijn ouders in huis gezeten.

Als kind weet ik nog wel dat er enorm veel vrachtverkeer was richting zeeland met grond om de dijken te dichten.
Achterons werd de uitwaarden afgegraven voor grond in Zeeland.

Ik weet wel een angstige tijd, zeker als klein kind want je was toch bang dat het water ook bij ons zou komen.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Best boeiend om te zien hoe te koude en veel warmere periodes elkaar afwisselen dit jaar. Denk maar aan eind februari en begin maart (4 maart 2005 -20,7 graden te Marknesse). Vanaf de 2e helft van maart was het weer duidelijk te zacht. Eigenlijk is deze afwisseling verder zo het hele jaar doorgegaan.

Ook in deze maand. De eerste decade (1 t/m 10 augustus) had een gemiddelde etmaaltemperatuur van 14,9 graden in De Bilt (normaal is 18,0 graden). Sinds 1987 is de eerste decade van augustus niet meer zo koud geweest.

Misschien komt nu de warme periode er weer aan: volgende week woensdag berekenen sommige modellen weer 25 graden of meer. Afwachten maar...

Dat vind ik nu het boeiende van het weer!
Plaats reactie