Nu probeert de Ger Gezindte ons wijs te maken dat er EEN antwoord mogelijk is: nee. Want behalve die evangelie-boodschap (sommigen ontkennen zelfs dat die tot on-ontdekten komt) is er nog een extra nodig: een werk van de Heilge Geest Die plaats maakt. Zodat de boodschap kan toegepast worden.
Het lijkt ook dat de Ger Gezindte dat wel prettig vindt. Activisme is maar niets. En bespeur je iets van 'missen' dan kun je zeker zijn dat God dat was en hoef je verder ook niets meer. 't Komt goed. Hij laat immers nooit varen wat Zijn hand begon? Zekerheid? Geloof? Christus? Komkom, niet zo snel!
En de predikers? Die vinden het ook wel mooi. Iedere tekst gaat dan over hetzelfde. Iedere tekst? Het gros van de bijbelteksten is onbe(s)preekbaar.
Ik vind dit een suggestieve en oneerlijke manier om een bepaald soort prediking eens even ‘weg te zetten’. De Ger. Gezindte probeert ons wijs te maken… Nee, de Bijbel doet dat. Alleen, dat is een boodschap die we niet zo graag horen, vandaar dat er zo’n fel verzet rijst. En ja, er is inderdaad een werk van de Heilige Geest nodig. Dat durven die kerken zomaar te zeggen! Gelukkig maar dat er kerken zijn waar dat nog gezegd wordt.
En wat vindt de Ger. Gezindte zo prettig? Hoe kom je daarbij? Dat is een KARIKATUUR maken.
Idem voor wat je zegt over de predikers.
Kom met feiten en argumenten, maar niet met stemmingmakerij!
Vergeet niet dat Jezus niet zegt: Niemand komt tot de Vader tenzij de Vader hem trekke.... Maar Hij zegt: Niemand kan tot de Vader komen tenzij de Vader Hem trekke.
Dit is wel een heel bijzondere exegese. Met andere woorden: als de Vader trekt, zou het nog kunnen dat iemand toch niet komt. Maar in het volgende vers staat: “Een IEDER dan, die het van de Vader gehoord en geleerd, KOMT tot Mij.” (Niet: heeft de keus om tot Mij te komen.)
Op zo'n manier heeft praten geen zin. Als je goed zou lezen zou je deze onzinnige opmerking die zou kloppen als Jezus niet op aarde was gekomen, niet maken.
Ja, daar kun je boos om worden, maar toch houd ik die opmerking staande. Als Jezus slechts een Zaligmaker was, die een MOGELIJKHEID had aangebracht, zou het voor iedereen verloren zijn. Jezus is gekomen om de zijnen DAADWERKELIJK zalig te maken. Zo spreekt Jezus in Joh. 17 over “degenen die de Vader Hem gegeven heeft” (niet over degenen die voor Hem gekozen hebben).