Heeft de preek mij nog wat gedaan?
- Miscanthus
Goede zondag gehad
's Morgens heilig avondmaal met als tekstgedeelte Jesaja 55:1-3 1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
's avonds dankzegging aan de hand van Hebreën 13:15
Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande des lofs, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden.
16 En vergeet de weldadigheid en de mededeelzaamheid niet; want aan zodanige offeranden heeft God een welbehagen.
De vrucht der lippen, dat is, Zijn naam belijden. Van het lofoffer wordt gesproken in Leviticus 7:
Het lofffer kwam na het zond- en zoenoffer, waardoor men de weldaden, van God ontvangen, met ootmoed en eerbied openlijk bekende en prees, en God voor deze dankte.
Dat kan geen mens uit en van zichzelf, maar het gaat als vanzelf wanneer we in Christus zijn en blijven.
ER werd gebeden, schuld beleden en om vergeving gevraagd voor degenen die 's morgens thuisgebleven waren omdat ze dachten dat het toch niet voor hen was, terwijl de Heere ook zichtbaar onderwijs wilde geven. Degenen die niet wisten of ze wel aan mochten of niet durfden, werd de weg naar Jezus gewezen, als leraar der gerechtigheid.
[Aangepast op 14/3/05 door Miscanthus]
's Morgens heilig avondmaal met als tekstgedeelte Jesaja 55:1-3 1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
's avonds dankzegging aan de hand van Hebreën 13:15
Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande des lofs, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden.
16 En vergeet de weldadigheid en de mededeelzaamheid niet; want aan zodanige offeranden heeft God een welbehagen.
De vrucht der lippen, dat is, Zijn naam belijden. Van het lofoffer wordt gesproken in Leviticus 7:
Het lofffer kwam na het zond- en zoenoffer, waardoor men de weldaden, van God ontvangen, met ootmoed en eerbied openlijk bekende en prees, en God voor deze dankte.
Dat kan geen mens uit en van zichzelf, maar het gaat als vanzelf wanneer we in Christus zijn en blijven.
ER werd gebeden, schuld beleden en om vergeving gevraagd voor degenen die 's morgens thuisgebleven waren omdat ze dachten dat het toch niet voor hen was, terwijl de Heere ook zichtbaar onderwijs wilde geven. Degenen die niet wisten of ze wel aan mochten of niet durfden, werd de weg naar Jezus gewezen, als leraar der gerechtigheid.
[Aangepast op 14/3/05 door Miscanthus]
begrepen ze er wat van dan? Volgens mij niet. De Heere Jezus heeft menigmaal gezegd dat Hij moest sterven en dat Hij weer op zou staan, maar ze verstonden Hem niet. Pas toen alles geschied was, toen zagen ze het! "'Moest Christus niet lijden".......Oorspronkelijk gepost door EgbertIk denk dat het probleem dieper zit. W.s. is de onderhavige predikant van mening dat 'de weg van de borg de weg van de discipelen de weg van de kerk' is en men leert daarbij dat de discipelen Christus pas leerden kennen na Pinksteren.Oorspronkelijk gepost door Andrezo kun je het ook zien, maar het gaat hierover de "verlochening".Oorspronkelijk gepost door LecramJe bedoelde zeker dat hij de Heere Jezus niet kende toen hij Jezus nog niet ontmoet had?Oorspronkelijk gepost door Andre
Door omstandigheden heb ik gisteren niet kunnen kerken, dus een cassette opgegezet het was een preek eigelijk na pasen.
De Ds. verhandelde de volgende tekst: 1 Corinthiers 14 5a En dat Hij is van Cefas gezien.
een indrukwekkende en opwekkende preek.
Petrus hoe hij zichzelven vervloekte, dat hij de Heere Jezus niet kende, en de Heere Jezus hem wel kende toen Hij Cefas vrijkocht.
Ze wisten niet dat Jezus het Lam was dat geslacht zou worden om hun zonden. Dat verstonden ze pas latet, dacht ik........ Ze kenden Hem nog niet als Borg tijdens Zijn rondwandelingen. Of wel? Waar blijkt dat uit dan?
Ik denk dat de predikant het inderdaad geestelijk bedoelt.
- Miscanthus
- Miscanthus
Discipelen waren leerlingen. Je maakt mij niet wijs dat ze Jezus uit gewoonte of nieuwsgierigheid volgden. Petrus getuigt duidelijk: Gij zijt de Zone Gods en : Gij hebt de woorden des eeuwigen levens. Ze wisten drommels goed dat Jezus hun zaligmaker was. Alleen de manier waarop moesten ze nog meemaken.Oorspronkelijk gepost door MatthijsZe wisten niet dat Jezus het Lam was dat geslacht zou worden om hun zonden. Dat verstonden ze pas latet, dacht ik........ Ze kenden Hem nog niet als Borg tijdens Zijn rondwandelingen. Of wel? Waar blijkt dat uit dan?
Verder is daarmee nog niet gezegd dat de weg van de kerk precies dezelfde is als die van de discipelen....
Wij hebben de gehele canon.
- Miscanthus
Kan gebeuren. Het gebeurt mij de laatste tijd zelden. Ik word erg onrustig als het me niks doet. Soms helpt het als ik denk dat het aan de dominee lag... maar dat kan ik niet altijd zeggen :!Oorspronkelijk gepost door Lassieik was er wel, maar het heeft me die ochtend niks gezegd. Het ging langs me heen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusZit je wel in de goede kerk? Of was je er helemaal niet?Oorspronkelijk gepost door Lassie
zondag helemaal niet.![]()
Oei, oei, oei, oei, je weet wat HB'dijk ervan gezegd heeft he?Oorspronkelijk gepost door Lassieik was er wel, maar het heeft me die ochtend niks gezegd. Het ging langs me heen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusZit je wel in de goede kerk? Of was je er helemaal niet?Oorspronkelijk gepost door Lassie

Matthijs,Oorspronkelijk gepost door Matthijsbegrepen ze er wat van dan? Volgens mij niet. De Heere Jezus heeft menigmaal gezegd dat Hij moest sterven en dat Hij weer op zou staan, maar ze verstonden Hem niet. Pas toen alles geschied was, toen zagen ze het! "'Moest Christus niet lijden".......Oorspronkelijk gepost door EgbertIk denk dat het probleem dieper zit. W.s. is de onderhavige predikant van mening dat 'de weg van de borg de weg van de discipelen de weg van de kerk' is en men leert daarbij dat de discipelen Christus pas leerden kennen na Pinksteren.Oorspronkelijk gepost door Andrezo kun je het ook zien, maar het gaat hierover de "verlochening".Oorspronkelijk gepost door Lecram Je bedoelde zeker dat hij de Heere Jezus niet kende toen hij Jezus nog niet ontmoet had?
Ze wisten niet dat Jezus het Lam was dat geslacht zou worden om hun zonden. Dat verstonden ze pas latet, dacht ik........ Ze kenden Hem nog niet als Borg tijdens Zijn rondwandelingen. Of wel? Waar blijkt dat uit dan?
Hierover handelt het boekje wat in jouw bezit is van ds Harinck: De toeleidende weg.
Kort gezegd is (als ik het goed heb) zijn conclusie dat er geestelijke lessen te trekken zijn uit het leven van de discipelen en hun omgang met Jezus. Echter geen volledige weg, die iedereen moet gaan.
Er staat: moest de Christus niet lijden? Dat is toch een soort onpersoonlijk.Oorspronkelijk gepost door Matthijsbegrepen ze er wat van dan? Volgens mij niet. De Heere Jezus heeft menigmaal gezegd dat Hij moest sterven en dat Hij weer op zou staan, maar ze verstonden Hem niet. Pas toen alles geschied was, toen zagen ze het! "'Moest Christus niet lijden".......Oorspronkelijk gepost door EgbertIk denk dat het probleem dieper zit. W.s. is de onderhavige predikant van mening dat 'de weg van de borg de weg van de discipelen de weg van de kerk' is en men leert daarbij dat de discipelen Christus pas leerden kennen na Pinksteren.Oorspronkelijk gepost door Andrezo kun je het ook zien, maar het gaat hierover de "verlochening".Oorspronkelijk gepost door Lecram Je bedoelde zeker dat hij de Heere Jezus niet kende toen hij Jezus nog niet ontmoet had?
De discipelen hadden het ware geloof. Ze kenden de verlossing door het werk van de OT-ische Messias. Net als David, Job en Abraham. Ze wisten dat Deze nu gekomen was.
Het enige waar ze blind voor waren (hoewel ze wisten dat de Messias lijden moest en Jezus die Messias was) dat het aan het kruis moest. Ze zagen hun Meester dagelijks lijden en dat leek ze genoeg. Bovendien denk ik dat God hen daar ook blind voor hield. Want Hij moest de pers alléén treden en niemand was met Hem.
Toch kun je discipelen wel als voorbeeld stellen. Maar dan zo: voor het lijden en sterven en opstaan zijn ze beeld van de onwedergeboren mens. Daarna is het pas mogelijk om behouden te worden: door het werk van de Borg. Eerst durven ze dat nauwelijks geloven. Maar dat duurt maar even. Voor de één een paar minuten (de vrouwen) voor de ander een paar uur (Simon) voor weer een ander een halve dag (de discipelen), weer een ander door hradnekkig ongeloof een week (Thomas). Maar langer niet.
En als ze dat dan eenmaal weten: Jezus leeft! Dan neemt ook niemand ze dat meer af!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wat dan?Oorspronkelijk gepost door LecramOei, oei, oei, oei, je weet wat HB'dijk ervan gezegd heeft he?Oorspronkelijk gepost door Lassieik was er wel, maar het heeft me die ochtend niks gezegd. Het ging langs me heen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusZit je wel in de goede kerk? Of was je er helemaal niet?Oorspronkelijk gepost door Lassie
![]()
dat weet ik al niet meer, moet je nagaan!Oorspronkelijk gepost door LecramOei, oei, oei, oei, je weet wat HB'dijk ervan gezegd heeft he?Oorspronkelijk gepost door Lassieik was er wel, maar het heeft me die ochtend niks gezegd. Het ging langs me heen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusZit je wel in de goede kerk? Of was je er helemaal niet?Oorspronkelijk gepost door Lassie
![]()
God spreekt wel tot ons, maar we merken het niet altijd op.Oorspronkelijk gepost door pingpongbalWat dan?Oorspronkelijk gepost door LecramOei, oei, oei, oei, je weet wat HB'dijk ervan gezegd heeft he?Oorspronkelijk gepost door Lassieik was er wel, maar het heeft me die ochtend niks gezegd. Het ging langs me heen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus Zit je wel in de goede kerk? Of was je er helemaal niet?![]()
![]()
Dat zei hij omdat er weleens gezegd wordt dat God niet meer spreekt of stil is..
:u Bedankt! Ik begrijp het. Is wel zo, ik heb ook wel eens dat de preek langs me heen gaat, terwijl het misschien bij de persoon die naast me zat heel veel deed.Oorspronkelijk gepost door LecramGod spreekt wel tot ons, maar we merken het niet altijd op.Oorspronkelijk gepost door pingpongbalWat dan?Oorspronkelijk gepost door LecramOei, oei, oei, oei, je weet wat HB'dijk ervan gezegd heeft he?Oorspronkelijk gepost door Lassie ik was er wel, maar het heeft me die ochtend niks gezegd. Het ging langs me heen.![]()
Dat zei hij omdat er weleens gezegd wordt dat God niet meer spreekt of stil is..
Gisteren in mijn eigen kerk geweest.
Een zeer behoudende Geref. Gem.
's ochtends een mooie preek over Joh:19 "Ziet uw Koning" en 's middags over Psalm 27:4 Een ding heb ik begeerd,dat ik al de dagen...."
Mooie, rijke, evenwichtige nodigende en gunnende prediking!
Ook die is er, gelukkig, nog!
De predikant gebruikte daarin de uitdrukking: Dat zijn gebod (bekeert u) ons gebed mag zijn!
Een zeer behoudende Geref. Gem.
's ochtends een mooie preek over Joh:19 "Ziet uw Koning" en 's middags over Psalm 27:4 Een ding heb ik begeerd,dat ik al de dagen...."
Mooie, rijke, evenwichtige nodigende en gunnende prediking!
Ook die is er, gelukkig, nog!
De predikant gebruikte daarin de uitdrukking: Dat zijn gebod (bekeert u) ons gebed mag zijn!
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo