Dat uitverkoren volk gaat dus zonder geloof in Jezus verloren. Iedereen die gelooft in Jezus is uitverkoren.Oorspronkelijk gepost door Majorca:puOorspronkelijk gepost door LecramEn stel dat je nu graag bij Jezus wil horen ipv bij Gods volk? Het is leuk om bij een volk te horen, maar daarmee ben je nog niet behouden.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik vind juist jouw bijdrage meer getuigen van een buitengewone creativiteit [in de categorie "een-kat-in-'tnauw-maakt-rare-sprongen"]
Een buitenstaander zijn betekent: beseffen dat je niet bij Gods volk behoort, maar er wel zielsgraag bij willen horen - jaloers zijn op diegenen die er wel bijhoren. En dat gaat van alle voorbeelden op die ik genoemd heb, en ik zou er nog vele bij kunnen voegen. Die jaloezie gun ik een ieder, want dan zouden we weleens rusteloos kunnen gaan zoeken totdat we vinden!
Je maakt weer eens tegenstellingen waar ze niet zijn.
Gods volk is een uitverkoren volk, dat zalig wordt door het geloof in Jezus.
Er buiten geplaatst
Je zou het begrip 'buitenstaander' ook anders kunnen interpreteren.
David was in zekere zin buitenstaander in de ogen van anderen. Isaï zag zijn jongste zoon geheel over het hoofd, toen Samuël kwam om één van zijn zonen te zalven.
Dat is kenmerkend voor de voorkeur van God: niet vele edelen, niet vele machtigen. Altijd valt zijn oog op de geringen, de zwakken en de eenvoudigen.
Zij zijn buitenstaanders, maar weten dat van zichzelf vaak niet. Ze komen pas tot die ontdekking, wanneer ze verrassenderwijs door God verkozen worden. Om een buitenstaander te zijn, hoeft men van zichzelf helemaal niet te weten dat men buitenstaander is.
Wat wist David van zijn uitverkiezing tot koning? Wat wist Paulus vooraf van zijn roeping? (pas achteraf kenschetst hij zichzelf als de grootste der zondaars en als een ontijdig geborene). Wat wisten de vissers uit Nazareth er van, dat ze buitenstaanders waren? Ze hadden Jezus nog nooit ontmoet. Pas na de roeping tot discipelen werden ze zich bewust van het feit dat juist zij als eenvoudige mensen van buitenstander tot navolgers geworden waren.
Per definitie weet je niet dat je buitenstander bent, wanneer je buiten staat. Je hebt namelijk geen enkele kennis van wat zich daar binnen afspeelt.
Er buiten gezet worden, betekent volgens mij logischerwijs, dat je als eens binnen bent geweest! Anders kun je er niet buiten gezet worden.
De echte buitenstaanders plegen in de Bijbel overigens nogal eens voorrang te krijgen op de 'insiders' (dat is hetzelfde bijbelse thema van het geringe, dat God verkiest).
Misschien dat die gemakkelijke gelovigen ons (als insiders, kenners en experts van de heilsweg) nog voorgaan in het Koninkrijk van God. We beschouwen die gemakkelijke gelovigen toch vaak als de Samaritanen (mensen met een beetje een twijfelachtige geloofsleer en geloofspraktijk). Misschien denkt God daar net zo over, maar het belet Hem niet ook deze buitenstaanders genadig te zijn.
David was in zekere zin buitenstaander in de ogen van anderen. Isaï zag zijn jongste zoon geheel over het hoofd, toen Samuël kwam om één van zijn zonen te zalven.
Dat is kenmerkend voor de voorkeur van God: niet vele edelen, niet vele machtigen. Altijd valt zijn oog op de geringen, de zwakken en de eenvoudigen.
Zij zijn buitenstaanders, maar weten dat van zichzelf vaak niet. Ze komen pas tot die ontdekking, wanneer ze verrassenderwijs door God verkozen worden. Om een buitenstaander te zijn, hoeft men van zichzelf helemaal niet te weten dat men buitenstaander is.
Wat wist David van zijn uitverkiezing tot koning? Wat wist Paulus vooraf van zijn roeping? (pas achteraf kenschetst hij zichzelf als de grootste der zondaars en als een ontijdig geborene). Wat wisten de vissers uit Nazareth er van, dat ze buitenstaanders waren? Ze hadden Jezus nog nooit ontmoet. Pas na de roeping tot discipelen werden ze zich bewust van het feit dat juist zij als eenvoudige mensen van buitenstander tot navolgers geworden waren.
Per definitie weet je niet dat je buitenstander bent, wanneer je buiten staat. Je hebt namelijk geen enkele kennis van wat zich daar binnen afspeelt.
Er buiten gezet worden, betekent volgens mij logischerwijs, dat je als eens binnen bent geweest! Anders kun je er niet buiten gezet worden.
De echte buitenstaanders plegen in de Bijbel overigens nogal eens voorrang te krijgen op de 'insiders' (dat is hetzelfde bijbelse thema van het geringe, dat God verkiest).
Misschien dat die gemakkelijke gelovigen ons (als insiders, kenners en experts van de heilsweg) nog voorgaan in het Koninkrijk van God. We beschouwen die gemakkelijke gelovigen toch vaak als de Samaritanen (mensen met een beetje een twijfelachtige geloofsleer en geloofspraktijk). Misschien denkt God daar net zo over, maar het belet Hem niet ook deze buitenstaanders genadig te zijn.
Wij moeten er niet buiten gezet worden, we staan van nature buiten. En dat moet gepredikt worden. Iedere keer kom je bij dezelfde dingen uit. Hetzelfde is dat je zegt, je moet een zondaar worden. Ook dat moet je niet worden, maar dat ben je. En dat is de Wetsprediking. Wij moeten geen schuldenaar worden. Dat zijn we, tot op het bot. Dat we dat niet zien en niet willen geloven, dat geeft eens te meer aan, dat we het zijn. Nogmaals: ik heb het idee dat jij en nog meerdere de Wetsprediking zien als: 'je moet een buitenstaander worden' (want dan zal je Christus nodig krijgen) i.p.v. 'je bent een buitenstaander'(en DAAROM heb je een Ander, De Ander: Christus, nodig). Je zegt: dat is hetzelfde. Nee dit is juist een, misschien wel HET fundamentele verschil. Hierdoor worden mensen immers eerst op iets anders gewezen dan op Christus. En hierdoor zijn er zovelen jaren bezig 'zondaar te worden voor God'. Je weet immers niet wanneer je genoeg overtuigd bent.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Beste forummers en meelezers,
Hoewel het mijn gevoelen is dat het ware geestelijk leven tanende is, zijn er aan de andere kant steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus.
In bevindelijke kringen werd dan weleens de ontdekkende vraag gesteld: Ben je er al eens buiten gezet? Een buitenstaander geworden?
De Heere Jezus handelt wel zo, in de Bijbel. De Kananese vrouw wordt er buiten gezet. (Het brood is niet voor de hondekens)
Of wat denken jullie van de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw in Joh. 4?
Jezus zegt daar tot haar:
"U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden". (Joh. 4: 22, Herz. Statenvertaling)
Ze wordt er eerst buiten gezet!
Zijn wij er zo al eens buiten gezet?
Missend geworden?
Ik heb het ds. Pieters wel eens zo horen zeggen: God werkt in een weg van missen, zoeken en vinden.
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Kan ik ook wel een heel verhaal gaan typen maar hier schrijft Grace het al. Ik sluit me er van harte bij aan.Oorspronkelijk gepost door Grace
Wij moeten er niet buiten gezet worden, we staan van nature buiten. En dat moet gepredikt worden. Iedere keer kom je bij dezelfde dingen uit. Hetzelfde is dat je zegt, je moet een zondaar worden. Ook dat moet je niet worden, maar dat ben je. En dat is de Wetsprediking. Wij moeten geen schuldenaar worden. Dat zijn we, tot op het bot. Dat we dat niet zien en niet willen geloven, dat geeft eens te meer aan, dat we het zijn. Nogmaals: ik heb het idee dat jij en nog meerdere de Wetsprediking zien als: 'je moet een buitenstaander worden' (want dan zal je Christus nodig krijgen) i.p.v. 'je bent een buitenstaander'(en DAAROM heb je een Ander, De Ander: Christus, nodig). Je zegt: dat is hetzelfde. Nee dit is juist een, misschien wel HET fundamentele verschil. Hierdoor worden mensen immers eerst op iets anders gewezen dan op Christus. En hierdoor zijn er zovelen jaren bezig 'zondaar te worden voor God'. Je weet immers niet wanneer je genoeg overtuigd bent.
mvrgr, Grace
Je ziet dit inderdaad ook zo terug in het preken hierover, bij de ene staat de mens centraal (want die moet nog zondaar worden) en bij de andere staat Christus centraal (want de zondaar heeft Hem nodig om behouden te worden).
Bijzonder enge vraag. Succes trouwens met de Samaritaanse vrouw. Is deze niet de Christus? Een paar uur daarvoor was ze nog als half-publieke vrouw de stad uit gelopen. Wie durft het uit haar hoofd te praten dat ze in een paar uur Christus nooit gevonden kan hebben!Oorspronkelijk gepost door Majorca
HEt gevaar is inderdaad aanwezig dat het waar zaligmakende geloof ingeruild wordt voor een verstandsgeloof.
Waarvan wellicht de ontdekkende vraag gesteld moet worden, die ik eens in een preek hoorde: hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden?
De Samaritaanse vrouw kon er hoogstwaarschijnlijk wel verslag van doen hoe Jezus haar opgezocht had en met haar gehandeld had. Overigens weten we niets van haar geestelijk leven daarna - misschien wel vol twijfel en strijd, wie zal het zeggen?
Uit de Psalmen weten we daar wél veel meer over. Lees ze eens aandachtig.
Uit de Psalmen weten we daar wél veel meer over. Lees ze eens aandachtig.
:pu:pu
dit topic gaat over er buiten geplaatst worden (Pim probeert daar een wending aan te geven door op een uitspraak die zijdelings aangehaald werd voort te borduren), en daarin konden we gewoon bij de voorbeelden blijven die ik genoemd had. En als het over dat wildbraad gaat, ging het me niet over snelheid, maar over de cruciale kenmerken, zoals buitengeplaatst worden, en die waren er wel degeljk bij de Samaritaanse vrouw, hoe snel het ook ging.
Dus als je heden ten dage van iemand hoort die zo snel de zekerheid des geloofs heeft, vraag dan maar eens gerust of deze persoon er ook iets van kent van "er buiten gezet te zijn".
dit topic gaat over er buiten geplaatst worden (Pim probeert daar een wending aan te geven door op een uitspraak die zijdelings aangehaald werd voort te borduren), en daarin konden we gewoon bij de voorbeelden blijven die ik genoemd had. En als het over dat wildbraad gaat, ging het me niet over snelheid, maar over de cruciale kenmerken, zoals buitengeplaatst worden, en die waren er wel degeljk bij de Samaritaanse vrouw, hoe snel het ook ging.
Dus als je heden ten dage van iemand hoort die zo snel de zekerheid des geloofs heeft, vraag dan maar eens gerust of deze persoon er ook iets van kent van "er buiten gezet te zijn".
"Dus als je heden ten dage van iemand hoort die zo snel de zekerheid des geloofs heeft, vraag dan maar eens gerust of deze persoon er ook iets van kent van "er buiten gezet te zijn".
Als het gaat om tevragen, hebben we in de eerste plaats onzelf iets te vragen
"O mijn ziel, doorziet gij uw lot. Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God ?".
En als je dan nog tijd overhoud om druk te zijn met een ander, moet je je maar door de Schrift laten onderwijzen:
"Een ieder, die de Naam van Christus noemt; sta af van ongerechtigheid".
Met andere woorden: als iemand getuigen mag genade ontvangen te hebben, en zijn/haar leven is in overeenstemming met de Schrift; dan hebben jij en ik daar verder onze klep over te houden.
Ik weet het; dit klinkt heel plat; maar ik meen het voor 100 %. Wij zijn niet geroepen te keuren en uit te pluizen.
Als het gaat om tevragen, hebben we in de eerste plaats onzelf iets te vragen
"O mijn ziel, doorziet gij uw lot. Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God ?".
En als je dan nog tijd overhoud om druk te zijn met een ander, moet je je maar door de Schrift laten onderwijzen:
"Een ieder, die de Naam van Christus noemt; sta af van ongerechtigheid".
Met andere woorden: als iemand getuigen mag genade ontvangen te hebben, en zijn/haar leven is in overeenstemming met de Schrift; dan hebben jij en ik daar verder onze klep over te houden.
Ik weet het; dit klinkt heel plat; maar ik meen het voor 100 %. Wij zijn niet geroepen te keuren en uit te pluizen.
Het is kennelijk al een oud probleem. Ook de Dordtse Leeregels ook zeggen er wat van in Hoofdstuk 3/4 art. 15:Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
. . . Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. . . .
Ho vriend. De vraag door die predikant werd gesteld hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden? Gaat het dan over de snelheid of niet? het gebruik van de term wildbraad zegt niets over de kenmerken dunkt me. Of misschien kan jij daar een exegese van geven? Nee, het centrale in de door jou aangehaalde vraag is spoedig. En daarom vind ik het een zwaar beroerde vraag, die ik ook in de bijbel niet terug vind.Oorspronkelijk gepost door Majorca
:pu:pu
O ja? En hoe lang moeten we er buiten gezet zijn? Blijkbaar moet dat een hele poos, want iemand mag niet snel tot de zekerheid des geloofs komen. Je moet echt die lezingen over bevinding maar eens beluisteren!. Je geloofsbevinding hangt af van karakter, cultuur, omgeving, etc.... Er zijn maar een paar tobbers in de bijbel en de tobberijen zijn grotendeels terug te voeren op hun karakter (tenminste het karakter wat je af kan leiden uit hoe de bijbel ons de personen schildert).Dus als je heden ten dage van iemand hoort die zo snel de zekerheid des geloofs heeft, vraag dan maar eens gerust of deze persoon er ook iets van kent van "er buiten gezet te zijn".