Oorspronkelijk gepost door Orckie
Je kan beter op God vertrouwen dan op inentingen.
Vest op prinsen geen betrouwen... (Ps. 146)
Duz als jij longontsteking heb dan neem je geen medicijn in.
Als je barstende migraine heb dan neem je geen medicijn in?
God heeft ons de middelen gegeven. Je moet er verantwoordelijk mee om gaan.
Er zit een groot verschil tussen Middelen innemen en Middelen innemen.
Volgens mij ging het hier alleen om het inenten. Is dat ook een middel wat God gegeven heeft? Ik vind dat wel iets anders dan bijvoorbeeld middelen innemen tegen longontsteking / migraine. Het is de vraag of inenten een middel is dat God gegeven heeft. Ik dacht dat Orckie dat bedoelde.
Het gaat mij er meer om dat je geen gevaar bent voor je medemens die geen geloofsvertrouwen heeft. Het is makkelijk gezegd dat je het vertrouwen maar moet hebben. Ik vraag me af of je dan echt weleens in de piepzak gezeten heb als je dat zo makkelijk zegt.
Overigens is het een probleem wat niet aan de hand van de Bijbel te weerleggen is.
Ezra en Nehemia gingen allebei naar de koning. De een vroeg begeleiding op de gevaarlijke terugreis, en de ander weigerde het.
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Je kan beter op God vertrouwen dan op inentingen.
Vest op prinsen geen betrouwen... (Ps. 146)
Duz als jij longontsteking heb dan neem je geen medicijn in.
Als je barstende migraine heb dan neem je geen medicijn in?
God heeft ons de middelen gegeven. Je moet er verantwoordelijk mee om gaan.
Er zit een groot verschil tussen Middelen innemen en Middelen innemen.
Volgens mij ging het hier alleen om het inenten. Is dat ook een middel wat God gegeven heeft? Ik vind dat wel iets anders dan bijvoorbeeld middelen innemen tegen longontsteking / migraine. Het is de vraag of inenten een middel is dat God gegeven heeft. Ik dacht dat Orckie dat bedoelde.
Orckie heeft later gezegd wat hij bedoelt, namelijk:
vertrouw op God, ook al ben je wel of niet ingeent
De inhoudelijke inent-discussie graag in een andere topic.
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Eens met Gerrit. Ik vind dit nu typisch een middelmatige zaak in die zin dat we niemand die in dezen voor Gods aangezicht tot en afweging komt, mogen veroordelen. Noch ter ene noch ter andere zijde. En daarbij geldt voor mij persoonlijk dat ik inenten als geoorloofd, van God gegeven middel zie. Wel snap ik de weerstand ertegen goed, omdat het gebruik ervan met een houding van 'zo en nu hoef ik me geen zorgen meer te maken' natuurlijk in strijd is met het feit dat er - polio of niet - altijd maar één schrede is tussen ons en de dood.
:u:u
Een van de heldere bijdragen van Adrianus! Klasse, ga zo door!!
Hartelijke groet,
Pim.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik ben het met Pim [en dus ook met Orckie] eens, maar er worden ook door mensen andere argumenten gebruikt. Bijvoorbeeld door de vereniging kritisch prikken.
Hoe staan jullie dáár tegenover?
Die initiatieven schijnen echt een gevaar voor de volksgezondheid te zijn. Ik ken diverse mensen uit mijn omgeving die lichtzinnig niet-inenten (o.a. vanwege dat Kritisch Prikken gedoe).
Zoek even met Google op internet op KRITISCH PRIKKEN en je vindt zulk soort verhalen:
De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft zich opnieuw bezorgd getoond over de misleidende beweringen van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP). De VtdK besteedde er in het verleden ook al aandacht aan (zie o.a. Het Actieblad 2002). De NVPK probeert met horrorverhalen en pseudo-wetenschappelijke kletskoek ouders van jonge kinderen bang te maken voor vaccineren, waardoor de nu nog hoge vaccinatiegraad (97%) lager dreigt te worden. Dit brengt, behalve het individuele risico voor niet ingeënte kinderen, ook het gevaar mee dat ernstige ziekten, die dankzij het landelijk vaccinatieprogramma helemaal verdwenen waren, de kop weer opsteken. Men denke bijvoorbeeld aan de af en toe optredende epidemietjes van polio in Nederland die uitsluitend te wijten zijn aan het feit dat sommige ouders hun kinderen op levensbeschouwelijke gronden niet laten inenten. Een en ander is bijzonder actueel, nu de overheid besloten heeft tot massale inenting tegen meningococcen c-meningitis. Volgens de NVPK kan men ernstige infectieziekten beter homeopathisch en met andere kwakzalverij 'behandelen' dan door middel van vaccinatie voorkomen.
Hartelijke groet,
Pim.
Zijn er ook wetenschappelijke argumenten tegen inenten?
Ik bedoel dan niet de roddel van de grachtengordel.
Voor zover ik weet niet, behalve als de dekkingsgraad sowieso laag is, dan kun je het probleem erger maken (mensen krijgen de rodehond niet op hun zesde, maar op hun 18e).
Ik ben er niet helemaal zeker van of er geen kinderen overlijden aan bijvoorbeeld mazelen door deze prik. Hier heb ik echter nooit cijfers van gezien.
Zeker voor ziekten met tijdelijke imuniteit (zoals kinkhoest) is er zeker wat voor te zeggen om vaccinatie verplicht te stellen. Je bent dan namelijk niet alleen een gevaar voor jezelf of voor anderen die niet vaccineren, maar ook voor anderen. Al is kinkhoest wel sowieso een geval apart omdat je vaak toch te laat bent met vaccineren (en het is nog steeds een van de grootste oorzaken van babysterfte in Nederland).
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik ben benieuwd of de tegenstanders van inenten bij dergelijke berichten niet een beetje zenuwachtig beginnen te worden. De meeste 'principiële' tegenstanders varen wel bij een ring van wel gevaccineerde mensen, m.a.w. ze worden beschermd door indirecte vaccinatie. Er zijn maar weinig echte principiële tegenstanders. Hoe kom ik aan deze stelling? Als volgt: In mijn omgeving zijn er behoorlijk wat 'principeel' tegen. Om tegen te zijn moet je dus je vertrouwen op God stellen,maar kan je je als ongelovige op een voor jouw onbekende God vertrouwen? M.i. niet en aangezien er maar weinig gelovigen zijn, althans die dat openlijk durven aan te geven [Mattheüs 10:33], zijn er i.m.o. maar weinige echte principiële tegenstanders en die mensen staan bij mij in hoog aanzien. De rest is meeloper.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Je moet op God vertrouwen, maar Hem niet verzoeken.
Jezus zegt dat de Vader ons meer liefheeft dan de lelien op het veld, en dat we ons geen zorgen hoeven te maken over hoe wij ons voeden of kleden. Toch ga ik elke dag werken.
Ik vind het dus weldegelijk ongepast om als christen met 'het vertrouwen op God in de hand' je niet in te enten, je niet te verzekeren.
Alleen al omdat je de Naam van God er mee beschadigd. We moeten een licht zijn in de wereld. Niet een groep mensen die rare dingen doet en bekend staat om de kleding die ze dragen en de principiele problemen die ze overal tegen hebben.
En, zoals ik al zei: God niet verzoeken.
Te vaak wordt er gedacht dat een principieel bezwaar heilig moet zijn, en we ieder voor God in zijn of haar waarde moeten laten.
Op deze manier worden alleen 'linkse' dwalingen aangepakt. En kan iedereen rustig de 'rechter kant' op dwalen.
Ik had in een andere topic over een niet meer elkaar verstaan. Hoewel ik je best begrijp Robert in je argumentatie rondom ´inenting´moet je deel uit maken van zo een gemeenschap om te weten wáárom ze het niet doen. Natuurlijk kan ik jouw argumenten aanvoeren, maar dan heb ík een breuk gerealiseerd, want voor hun is het een geloofsdaad. Paulus zegt hierover dat we het óf in het geloof doen, óf in het geloof laten. Als we het in ongeloof niet doen of wel doen, is het zonde! Mooie les geeft Paulus ons hier.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini