Bijbelse verhouding zondekennis en aanbod van genade

Gian

Bericht door Gian »

Om toch maar even met een losse tekst te komen;
Rom 3:
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
En dan gaan wij over een aanbods-systematiek bakkeleien, en voorwaarden.....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Admin

Je moet jezus maar nodig hebben
Ik wil niet zeuren, maar als er persee Ds. voor een domineenaam moet staan zou ik toch ook zeker Jezus maar met een hoofdletter schrijven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Mbt het vestaan wat er met de ellende kennis verstaan wordt. let maar even op. er komt een nieuwe rubriek aan.

[Aangepast op 31/5/05 door Admin]
Ik ben benieuwd;)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kijk Kijk

de remonstranten kom weer langs.. of tewel de hedendaagse Evangelische.

Je moet jezus maar nodig hebben en dan ben je er .. Wat nou diepe ellende kennis. Dat is voor pessimisten, negatieve kijkers. Oudvaders ?? laat ze lekker oud blijven die hadden het helemaal fout.. Nee wij nieuw lichters hebben het bij het rechte eind.. Je moet jezus zelf grijpen en das genoeg..

Ellende verlossing dankbaarheid.. welnee helemaal niet nodig grijp Jezus maar en je bent er..

Dit is zeer negatief gesteld maar wel wat ik lees. Pas op hiermee bedrieg je jezelf. Ellende kennis is geen zondekennis..
Je frustratie niet per U2U, maar via de voordeur ;) Dank u wel Cor. Zo komen we verder. Hier hou ik wel van.

1 Johannes 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
Remonstrantisme is niet iedereen die het niet (hoe zeg ik dit zonder kerkverbanden te noemen) eens is met de standen van het genadeleven, waar een noodzakelijke hoeveelheid ellendekennis een deel van is. Remonstrantisme is een groep mensen die beweren dat je uitverkiezing afhangt van jouw keuze voor God. Lang niet elke evangelische is remonstrant. Over over één kam scheren gesproken.
In dit geval zou Brakel ook remonstrant zijn, wanneer hij stelt in zijn redelijke godsdienst dat God met iedere gelovige een eigen weg gaat en dat je hoogstens kunt stellen dat ellende(kennis)-verlossing-dankbaarheid de door God meest gebruikte weg is.

Jezus grijpen? Greep je Jezus maar zoals de bloedvloeiende vrouw.
Jezus aannemen is trouwens heel bijbels.
1 Timotheus 1:15 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.
Colossenzen 2:6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt [alzo] in Hem;
Jezus wordt aangeboden in het evangelie en door de werking van de Heilige Geest kan en mag je Hem aannemen. Maar ja, wanneer het evangelie niet verkondigt wordt.

Rom. 10:
3 Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten, zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen.
4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
5 Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, [zeggende]: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus [van boven] afbrengen.
7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 [Namelijk], indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan [Hem] aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij [in Hem] geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die [hun] predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Dit is de weg tot de zaligheid die het Woord van God ons predikt. Van a tot z. Ik heb het al wel 10 keer gepost hier.

Vertel me waar in de bijbel staat dat ellendekennis zaligmakend is, en voortreffelijker dan het geloven in Christus en ik zal lid worden van je kerkverband.

1 Corinthiers, hoofdstuk: 1
17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

Was het Kersten niet die zei: "Je hebt zoveel ellendekennis nodig, dan dat je het doet vluchten naar Christus"? Is dat tegenwoordig niet meer voldoende? Is het evangelie weer een dwaasheid geworden?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

[qoute]Was het Kersten niet die zei: "Je hebt zoveel ellendekennis nodig, dan dat je het doet vluchten naar Christus"? Is dat tegenwoordig niet meer voldoende? Is het evangelie weer een dwaasheid geworden? [qoute]

Kersten heeft het precies goed verwoord. Je hebt Ellendekennis nodig. Precies wat ik in mijn 2e posting zeg niet teveel en niet te weinig.

Dat is wat ik bij een aantal mensen mis op dit forum Ellende kennis.
Er wordt over de ellende kennis heen gestapt. en begint direct met een kleine verlossing en veel dankbaarheid.
Wat ik me afvraag is dan wat voor een dankbaarheid is dat dan.. als je geen ellende kennis hebt, waar ben je dan van verlost en waar ben je dan dankbaar voor.
Toch snap ik het niet zo goed. Zodra het ook maar iets neigt naar constructief bezig zijn met je geloof, dan begint men te paniekeren en wordt er geschreeuwt:"Remonstrantisme!" en "Hij ontkent de noodzaak van ellendekennis!"
Nee, achterover leunen en klagen over je afwezigheid van ellendekennis is veel veiliger. Dan weet je tenminste zeker dat je menselijkwijs verloren gaat. Ja, ik stel het hard, maar zo is het wel. Het evangelie bestaat uit een Christus dat moest sterven voor onze zonden, omdat we anders allemaal verloren zouden gaan. Dat is het wezenlijke element over de kennis van onze natuurlijke staat. Om ons is er onschuldig bloed gevloeid! Niet zomaar iemand, maar het Lam Gods! Dat gaat heel diep en dat brengt je op de knieën. Het volgende wezenlijke element van het evangelie is dan het vragen om vergeving. Verlaag jezelf en treur om je ellende en God zal je verhogen. Dat is weer een basiselement in het evangelie. Het laatste en enige eis van het nieuwe verbond is dat we dit alles geloven. Ook dat we, zonder dat we dit alles altijd diep gevoelen, vergeving krijgen van onze zonden, wanneer wij daar om vragen. Jezus wordt ons aangeboden in het evangelie en wij mogen Hem aannemen in geloof en verootmoediging.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Je stapt even te gemakkelijk over een bepaald woord heen. ZONDAREN !!! En zondaar wordt je door innerlijke ellendekennis niet anders.
Een zondaar en een ellendig mens blijf ik heel mijn leven, dat is niet het kenmerk dat ik me (nog) in het stuk der ellende bevind zonder kennis te hebben van de verlossing die er is in Christus Jezus.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je stapt even te gemakkelijk over een bepaald woord heen. ZONDAREN !!! En zondaar wordt je door innerlijke ellendekennis niet anders.
Een zondaar wordt je niet. Een zondaar ben je.

Deze tekst bevestigd nu juist wat ik zeg. Niet het zelf aannemen van de mens is bepalend, maar Christus zelf door zijn verzoenend bloed neemt de zondaar aan.. Elke andere stellingname doet af van de kruis en zoenverdienste van Christus en maken het een onvolkomen werk.
Ik snap dit niet. Ik laat zien dat remonstranten verloochenen dat Christus hun eerst heeft lief gehad, om vervolgens te laten zien dat aannemen geen onbijbelse term is. Waarin moet ik jouw tekst plaatsen?
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Het mag je dan remonstrants in de oren klinken , maar door al dat gepreek over ellende kennis en zonden besef worden veel mensen bij Christus vandaan gehouden.

ik merk het geregeld, in mijn omgeving.
mensen die er ellendig aan toe zijn, omdat zij God kwijt zijn , en wiens diepste wens het is een kind van God te zijn,
wachten op meer ellende kennis en zondenbesef.

en ze wachten en wachten, ik hoop dat ik nog eens bekeerd word......

dat snijd mij door mijn ziel
dat mag je best weten, ze zijn niet meer vatbaar voor de bijbelse boodschap , zoals Gian het hieronder verwoordde.

want het moet gaan, zoals het ze gepreekt wordt,
helaas lees ik in de Bijbel het zo anders

Jezus stierf voor jouw en mijn zonden
( ja , voor die van de gehele wereld )
Het is aan ons om dat te geloven of niet.

echt zo simpel is het.

en als je dat gelooft, dan word je wel klein, en dan zit het met je zonden-en ellende kennis ook wel goed
Plaats reactie