Refo rijkdom ?!

Jelle

Bericht door Jelle »

((((Oorspronkelijk gepost door Jelle

Rijk zijn ......... daar is niets mis mee, het is zelfs een plicht die ons is opgelegt, ))))) Dat sloeg op het werken Egbert.;)

De media, ja ik lees de stukken erover ook en toch onkom ik niet aan het gevoel dat het goed zou zijn dat veel reformatorische ouders iets meer bij de tijd zouden zijn, zodat ze beter zouden kunnen inschatten waar hun kinderen mee bezig zijn.
Als jezelf dus niets afweet van de computer en noem maar op, hou zou je dan kunnen controleren wat je kinderen daarmee wel allemaal kunnen doen.
daarom denk ik dat het goed zou zijn voor die ouders die hierin niet thuis zijn er voorlichtingsavonden zouden zijn waar zij zelf kunnen zien en ervaren wat de moderne media op dit moment inhoudt.
Als ik niet weet wat een DvD speler is en mijn kinderen zeggen dat ze daar alleen maar hun bestanden op hebben staan en het werk voor de school om op gefilterd internet wat op te zoeken, dan gaan we ervan uit dat dat zo is. In de praktijk blijkt dat dus niet te werken. Het zou dan goed zijn als ouders weten dat een DvD speler er ook is om films en dergelijke te kunnen bekijken, hetzij dat je de schijven koopt, huurt of leent van vrienden, of zelfs in de bibliotheek huurt.

Kijk op het moment dat ouders hiervan op de hoogte zijn geeft een anderlicht op de gebeuren.
En zeker zouden de ouders over dit alles met hun kinderen moeten spreken en bespreekbaar houden.

Al hoewel ik wel moet zeggen, dat ik aardig thuis ben in veel van dit soort zaken denk ik toch dat ik van admin meer kan leren dan hij van mij;)

Neemt niet weg dat ik het voor mezelf wel belangrijk vind om op de hoogte te blijven.
limosa

Bericht door limosa »

Limosa, misschien moeten we er in een andere topic over doorgaan? Je zegt het maar! Anders wordt het gewoon mijn openingsartikel in het nieuwe Opinieblad!!!

Pim,

We hebben er nu over gediscussieerd, meer van hetzelfde lijkt me niet nodig. Dan vallen we maar in herhaling.

We kijken er nu eenmaal wat verschillend tegenaan. Ik denk dat de rijke (gezegende) van zijn goed mag genieten "met God en met ere" en dus daarbij de verplichting heeft de minder bedeelde medemens te helpen. Dat neemt niet weg dat de rijke nu eenmaal rijk is en zich daar niet voor hoeft te schamen. Jij ziet de rijke meer als niet werkelijk zelf rijk maar als doorgeefluik van de welvaart naar de armere medemens toe. De rijke heeft slechts recht op een bescheiden deel van zijn rijkdom.

Er is in mijn opvatting geen grote tegenstelling met wat kridje zegt Genieten maar wel binnen de bijbelse lijnen! Kijk maar eens naar de schrijver van Prediker! Toen hij op een onbijbelse wijze ging pronken maakte hij een diepe val. . . . Ik noemde dat "genieten, met God en met ere".

Maak jij er maar een artikel van. Om on-topic te eindigen: de vraag kan zijn wat het verschil is tussen de afgoden van de jongeren (DVD, film, mobieltjes, TV) en de afgoden van de ouderen (huizen, hoeden, auto's, kleding, enz.).

limosa
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Goed Pim en Dirk, dan sluit je toch gewoon gemakshalve je ogen voor de tegenargumenten van Jelle en mij op de zogenaamde 'ideale' situatie van Handelinge 2:44 e.v.? Dat is wel makkelijk discussieren ja.

Bedankt dat je me meteen in het straatje plaatst van het goedkeuren van de huidige situatie in reformatorisch Nederland, want ik keur die achterlijk dure kleding en al dat degelijke spul ook wel af. We mochten wel weer eens wat soberder gaan leven ja!

Maar ik nam dus alleen stelling tegen het feit dat de eerste christengemeente ideaal was, niet dus.
En ik nam stelling tegen het feit dat je niet rijk mocht zijn, dat mag dus wel. En een ieder (rijk of arm) mag zich wel afvragen of hij of zij begaan is met hen die het materieel of geestelijk slecht hebben. Daar gaat het om, de houding en dan volgen vanzelf de daden.
RJ,

Als het goed is heb je deze discussie gevolgd. Door jouw posting in de strijd te gooien maak je de personen (Dirk en ik op dat moment) die aan willen geven dat het materialisme en individualisme van refo-NL vleugellam........

Ik zal proberen volgende week (in een nieuwe topic!!) mijn visie op dit vraagstuk te verwoorden inclusief de inhoudelijke reactie op jouw posting en die Jelle ondanks het feit dat we in 'geldbesteding' etc. het hier ook al over gehad hebben.

Verder sluit ik me aan bij de posting van Limosa voor wat betreft het on-topic gaan!

Limosa, misschien krijgt het verschil in onze visie ook nog wel eens een vervolg.

Nu moet ik er vandoor! ;)

Mhg,
Pim.

[Aangepast op 11/10/03 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Goed Pim en Dirk, dan sluit je toch gewoon gemakshalve je ogen voor de tegenargumenten van Jelle en mij op de zogenaamde 'ideale' situatie van Handelinge 2:44 e.v.? Dat is wel makkelijk discussieren ja.

Bedankt dat je me meteen in het straatje plaatst van het goedkeuren van de huidige situatie in reformatorisch Nederland, want ik keur die achterlijk dure kleding en al dat degelijke spul ook wel af. We mochten wel weer eens wat soberder gaan leven ja!

Maar ik nam dus alleen stelling tegen het feit dat de eerste christengemeente ideaal was, niet dus.
En ik nam stelling tegen het feit dat je niet rijk mocht zijn, dat mag dus wel. En een ieder (rijk of arm) mag zich wel afvragen of hij of zij begaan is met hen die het materieel of geestelijk slecht hebben. Daar gaat het om, de houding en dan volgen vanzelf de daden.
Het zal fijn zijn als je hierin ook evenwichtig bent! Natuurlijk weet ik ook wel dat het in de eerste christengemeente verkeerd ging. Maar dat wil niet betekenen dat we dit punt naast ons moeten neerleggen. Want als je het zo kijkt dan kan jeheel de bijbel aan de kant schuiven! Door het kaft tussen de koren wil het niet zeggen dat die levenhouding is af te keuren. Lees eens goed in de brieven van Paulus, enz. Ga eens na hoevaak er wel niet wordt gewaarschuwd voor rijkdom! Daarmee zeg ik echt niet dat we niet rijk mogen zijn. Ik (en Pim) bedoelen alleen dat we verantwoordelijk met ons goed en geld moeten omgaan; binnen de bijbelse richtlijnen. En deze richtlijnen zijn echt niet dat we het heel erg goed moeten hebben en onze naaste moet stikken! Laten we een stapje terug doen zodat er weer licht vanuit de levenswandel schijnt. Dit licht is er nu haast niet want het draait in refo-nederland om dezelfde dingen als in de wereld. Je zal mij wel weer vinden doorslaan, maar toch meen ik het!
Waarom hebben we niet genoeg met datgeen wat we hebben? Waarom moet er altijd meer bij? Tuurlijk moet je woekeren met je talenten maar zoals het nu veelal gaat is het misbruiken van de talenten. Het gaat ten kosten van zoveel andere dingen maar bovenal ten kosten van onze naaste en de jeugd van de kerk.

Maar laten we maar stoppen want we komen denk ik toch niet verder.
refo

Bericht door refo »

Naarmate iemand jonger en/of armer is, is iemand vóór de verdeling van goederen. Naarmate iemand ouder en/of welgestelder is, is iemand daar genuanceerder over.

Volgens mij moeten we alles in z'n verband zien. De rijken in het NT die een akker verkochten en de gehele opbrengst aan de gemeente gaven, hadden daarna vast nog meer akkers. Ze verkochten er één en waren daarna nog steeds steenrijk.

10 procent is de bijbelse norm. Niet van het inkomen maar van het vermogen. Wie dus miljonair is geeft een ton en mag daarna met die 9 overige tonnen doen wat hij wil, binnen de bijbelse grenzen uiteraard.

Het probleem dat sommigen minder kregen is in Handelingen opgelost door de instelling van het diakenambt. Dat is in ieder geval geen argument om maar niks te geven.

Tenslotte: dit is een liefdegebod. We mogen het elkaar niet voorschrijven.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
Naarmate iemand jonger en/of armer is, is iemand vóór de verdeling van goederen. Naarmate iemand ouder en/of welgestelder is, is iemand daar genuanceerder over.

Volgens mij moeten we alles in z'n verband zien. De rijken in het NT die een akker verkochten en de gehele opbrengst aan de gemeente gaven, hadden daarna vast nog meer akkers. Ze verkochten er één en waren daarna nog steeds steenrijk.

10 procent is de bijbelse norm. Niet van het inkomen maar van het vermogen. Wie dus miljonair is geeft een ton en mag daarna met die 9 overige tonnen doen wat hij wil, binnen de bijbelse grenzen uiteraard.

Het probleem dat sommigen minder kregen is in Handelingen opgelost door de instelling van het diakenambt. Dat is in ieder geval geen argument om maar niks te geven.

Tenslotte: dit is een liefdegebod. We mogen het elkaar niet voorschrijven.
Juist en wat zijn de bijbelse grenzen? Dat is weer gebonden aan het feit of je zonder kunt. De rijke jongeling kon niet zonder dus moest alles weggeven, een Jozef van Arimathea die zijn baantje [en daarmee ook zijn vermogen misschien] op het spel zette kon volstaan met het weggeven van zijn graf.
Een ieder gaat maar eens bij zichzelf na of hij/zij bereid is om vandaag alles weg te geven en op zo Christus te kunnen volgen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de bereidheid om weg te geven ook weer een materiële zegen kan geven. [nog groter zorgen om de 10% te halen:)]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de rijke jongeling Jozef van Arimathea was. Dat was een roman, heeft wellicht geen enkele grond in de historie.
Dat 'alles weggeven' kan ook betekenen zet uw hart er niet meer op.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de rijke jongeling Jozef van Arimathea was. Dat was een roman, heeft wellicht geen enkele grond in de historie.
Dat 'alles weggeven' kan ook betekenen zet uw hart er niet meer op.
ff of topic. Dat geloof ik zeer zeker niet [dat JvA de RJ was {wat een verbluffende overeenkomst zie ik hier ineens! Nu weet ik het wie RJ is :)}]

over dat weggeven, uiteraard moeten we ons hart er niet opzetten, maar er kan een moment komen dat er inderdaad een besluit moet komen om het ook echt weg te geven.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik raad een ieder aan om het hoofdstuk over de milddadigheid van A Brakel te lezen in deel 2: blz. 574-590 ongeveer. Daar komt de milddadigheid, vrijgevigheid om het in hedendaags Nederlands te zeggen op uit een christelijke levenswandel: "Hoe kan ik de Heere en de naaste dienen door mijn geld?" En niet: "Hoeveel moet ik geven, welk percentage is goed genoeg?" Hoewel tien procent aardig is, vind ik het belastingsstelsel toch beter, want dat is progressief.
refo

Bericht door refo »

Was Brakel rijk of arm? Dat maakt verschil hoe je er over praat. En als de Heere voorschrijft in het OT de tienden te geven, waarom staat het ons nu tegen dat als norm te hanteren?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Omdat de norm gauw zoiets wordt van: Ik geef ieder mijn tienden, dan zit het toch goed?
Als ik ieder dubbeltje moet omdraaien, geldt een ander percentage dan dat je een miljoen verdient. Daarom is het gesteldheid van het hart het eerste en de norm kan helpen. Maar niet andersom.
LOTR

Bericht door LOTR »

Is het betalen van belasting niet ook geld aan de armen geven? En dan aanzienlijk meer dan je 'tienden'!;)

[Aangepast op 13/10/03 door LOTR]
refo

Bericht door refo »

We moeten niet wijzer zijn dan God....
refo

Bericht door refo »

Ja, Frodo, dat is ook een goeie. Je hebt niet eens meer 100% te besteden.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
Is het betalen van belasting niet ook geld aan de armen geven? En dan aanzienlijk meer dan je 'tienden'!;)

[Aangepast op 13/10/03 door LOTR]
van de belasting komt het grootste gedeelte weer terug in eigen zak in de vorm van materiële diensten e.d. dus ook inkomen. Maar wat is nu eigenlijk het grootste probleem om de tienden te geven?

Plaats reactie