Die vaderlandse kerk zal straks niet meer bestaan. We gaan straks op in een godsdienstige organisatie genaamd: PKN waar je zelf je eigen grondslag mag uitkiezen, de kerk zelf heeft namelijk geen gereformeerde grondslag. Is dus ook nergens op te wijzen of op aan te spreken.
Een kerk met een onbijbelse grondslag? Onmogelijk als je het mij vraagt!
1) Het is wel erg zwak om PKN een godsdienstige organisatie te noemen. Ze is de rechtmatige voortzetting van de 3 SoW-kerken.
2) De toekomstige situatie mag eigenlijk geen argument zijn om de kerk te verlaten. Ik ben van mening dat een ieder behoort zich bij de ware kerk te voegen, en in mijn visie hoor je je dan niet af te splitsen.
Nu kun je meteen vragen: is PKN dan de ware kerk? Dan zeg ik: het is een kerk die bloedt en zal bloeden uit vele wonden, maar ik kan haar niet in de steek laten. Een voet gaat toch ook niet zonder het been verder op pad?
We zijn als hervormden al die eeuwen toch bij elkaar gebleven in 1 kerk, ondanks dat we het vaak niet met elkaar eens waren. Toch was er die overtuiging: we zijn hervormd en we blijven bij elkaar.
Helaas dacht Kuyper er iets anders over, maar zie maar wat er van 'zijn' kerk is overgebleven!
Wee degene die zich afscheidt. Hij zal doleren, dwalen in het rond.
Refojongere, juist het feit dat de kerk in jouw ogen (in mijn ogen ook, maar dat terzijde) een onbijbelse grondslag heeft, moet een argument zijn om te blijven!!! Je bent dan geroepen om die waarheid weer aan het licht te brengen. God schrijft ZIJN kerk niet af, waarom doe jij het dan wel ??
Parsifal, ik begrijp je vraag en ik zie dat daar moeilijkheden liggen. Laat ik er dit van zeggen: ook binnen de RKK zijn broeders en zusters te vinden. Ik zou echter eerst graag zien dat de officiele vervloekingen vanuit Rome worden opgeheven en er meer ruimte en onderling begrip komt voor elkaars verstaan bijbel en traditie.
Verder is het zo dat de PKN een onbijbelse grondslag heeft als je goed kijkt naar de belijdenisgeschriften (zie homepage ds. Van Vlastuin).
Op die homepage staat een lezing van ds. Van Vlastuin uit het jaar 2000. Erg verouderd en daarom van weinig belang. Na die tijd zijn er veel zaken besproken en gewijzigd.
Zie voor een actueel dossier bijvoorbeeld de site van het Refdag, of op
http://www.dorpskerk.com