Op zondag naar het ziekenhuis

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Optie 3 kunnen ze in zo'n geval toch niet weigeren?
Hierover heb ik met iemand gediscussieerd.
Het probleem is dan wel, dat er nog meer extra werk op zondag moet worden gedaan (nl. ontbijt 's morgens en hulp gedurende de nacht). En als dan de vooronderzoeken gewoon op zondag plaatsvinden, dan schiet je er eigenlijk niets mee op.
Verder is het de vraag of de ziekenfondsen een extra dag vergoeden.

Is er iemand die hiermee ervaring heeft?
refo

Bericht door refo »

Volgens mij wordt het inchecken al op zaterdag gedaan. Zaterdag en zondag draaien een ziekenhuis 'weekend-dienst'.
*)

Als je goed nadenkt is op zondag aankomen en vetrekken heel wat rustiger dan een hele zondag in het ziekenhuis liggen. Al was het alleen maar voor het thuisfront.

Naar huis gaan lijkt me al helemaal geen probleem. Je krijgt bezoek, alleen je mag mee naar huis. :)

En inchecken? Volgens mij gebeurt er niets bijzonders. Ze willen alleen maar dat je stabiel bent (zoals iemand het noemde) voor de operatie. Verder lig je maar te liggen. En (voordeel!) 't is niet de hele dag. Je kunt vaak gewoon nog naar de kerk enzo.
*)

*) Misschien dat er mensen zijn die in een ziekenhuis werken en weten hoe het precies werkt?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Wat er gedaan wordt één dag voor de operatie is:
1. welkomst en wegwijzen op de afdeling
2. contact met anaestesieloog (hoe schrijf je dit).
3. clysma toedienen ivm leeg zijn van maag en darmen (operatie-afhankelijk).
4. lichamelijk onderzoek door een arts-assistent

dit is mijn ervaring enige jaren terug.

Mijn vraag is: kun je dit onderzoek ook op zaterdag laten doen?
Wel moet je dan op zondagavond komen voor de clysma en voor de slaappil om alvast rustig te worden voor de operatie.

Egbert, waar ben je?
Aupi

Bericht door Aupi »

In principe zouden ze dit ook op de zaterdag kunnen doen en dan op de zondagavond weer terug kunnen komen. Maar artsen zijn daar niet zo voor. Omdat je dan een bed 1 dag vrij houdt waar ze evt weer een (acute) patiënt op zou kunnen nemen en dit levert weer geld op. Een leeg bed levert geen geld op.
Verder is het ook geen voordeel voor de patiënt want het schijnt nogal wat problemen met de verzekering op te leveren.
Ik werk zelf in een christelijk ziekenhuis waar ook de mensen, die voor een operatie moeten op maandag, op zondag op genomen worden. Ik heb er geen moeite mee dat die mensen dan op een zondag komen. Vaak is het nog een voordeel voor de patiënt zelf: op zondag is er meer tijd zodat de patiënt meer de aandacht krijgt (ook op psychisch gebied) en dit schiet er door de weeks nog wel eens bij in. Simpelweg omdat er geen tijd voor is.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Wat er gedaan wordt één dag voor de operatie is:
1. welkomst en wegwijzen op de afdeling
2. contact met anaestesieloog (hoe schrijf je dit).
3. clysma toedienen ivm leeg zijn van maag en darmen (operatie-afhankelijk).
4. lichamelijk onderzoek door een arts-assistent

dit is mijn ervaring enige jaren terug.

Mijn vraag is: kun je dit onderzoek ook op zaterdag laten doen?
Wel moet je dan op zondagavond komen voor de clysma en voor de slaappil om alvast rustig te worden voor de operatie.

Egbert, waar ben je?
In het ziekenhuis! :) Hoezo ben je verlegen om mijn mening? of denk je hij werkt in een ziekenhuis dus hij zal het wel weten?

Ik kan je een aantal dingen vertellen. Opname op zondag vindt inderdaad alleen plaats als de operatie op maandag plaats vindt. Dit ivm voornoemde onderzoeken. Opname bij ons vindt dan op zondagavond plaats. De kans dat er op zondag een opname plaats vindt is dus niet zo groot. Als men met de gesprekken bij begin al aangeeft liever niet op zondag wil opgenomen worden wordt er bij de een wel en bij de ander geen rekening gehouden. Dat ligt aan de behandelend arts niet aan het ziekenhuis. Maar het proberen waard. Toen mijn vrouw in verwachting was van de derde dochter moesten wij ook op zondag komen voor een echo om vervolgens op maandag ingeleidt te worden. Op onze vraag of dat perse moest [ook op de zaterdag was er al een echo genomen] werd meneer de dokter boos en zei "als ik zeg dat je moet komen op zondag moet je komen op zondag". einde discussie. Deze arts werkte met zijn autoriteit. Maar gelukkig was de natuur met ons en de dochter werd geboren op zondag ochtend heel vroeg. zodat ik een beetje triomfantelijk de gyneacoloog kon bellen dat we toch niet op zondag geweest waren. Voor onze vierde dochter hebben we maar een ander ziekenhuis gekozen waar men er helemaal geen moeite mee had. wil je niet? goed een dag later dan maar.

Wat de opname op zaterdag betreft, dat doen ze bij ons niet. Zou het gebeuren dan nemen ze je op, sturen ze je weer naar huis en moet je toch op de zondagavond weer komen.

Bij ons is het zelfs zo, als er een langdurige opname is ivm onderzoeken enz. waarbij de patiënt lopend is en geen problemen geeft wordt deze op zaterdag naar huis gestuurd en moet op zondag avond terug komen. Zo spaart men bijna twee dagen voeding en verzorging en toch worden deze dagen gedeclareerd bij patient of ziekenfonds. Kassa voor het ziekenhuis. Op jaarbasis met zoveel patienten is dit merkbaar klaarblijkelijk. Verder werkt [werft] ons ziekenhuis in een gebied met veel refo's [regio R'dam-Zeeland] dus is men wel gewend aan dit soort vragen. Ik noemde ons ziekenhuis wel eens gekscherend een refoacademisch ziekenhuis, al is dat de laatste paar jaar wel anders geworden.

Wordt verder nog mijn mening gewenst? Ik, wij zouden ook proberen om op een doordeweekse dag opgenomen te worden, ook al zou dat een paar weken later worden dan, of er zou veel pijn moeten zijn, maar dan krijg je meer het karakter van een spoed opname en dan is er voor ons geen probleem.

Verder denk ik dat het voorbeeld dat verder opgegeven werd over de genezingen die Christus op Sabbath verrichtte niet helemaal in deze context getrokken kunnen worden. Maar daar zouden we weer een heel topic over kunnen openen denk ik. Hoe zit het verder met het ziekenbezoek op zondag? Niet opgenomen willen worden op zondag maar wel bezoek ontvangen? Wat is daar de mening over?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Bedankt, Egbert voor je uitgebreide reactie. Wat ziekenbezoek op zondag betreft geldt m.i. vaak het argument van barmhartigheid.
De familie van een mevrouw, die in een psychiatisch ziekenhuis was opgenomen heeft me eens gevraagd op zondag die mevr. te bezoeken. Ik woonde in dezelfde plaats en zij moesten meer dan een uur rijden. Ik heb dat gedaan, hoewel ik ervoor een kerkdienst moest laten gaan.

En die mevr. was zo blij. Ze voelde zich zo eenzaam tussen al die tv-kijkende mensen. Ik twijfel er niet aan dat het goed was om te gaan.

Zo is dat voor iedereen anders. Alleen in een ziekenhuis op zondag en geen bezoek krijgen, terwijl al de anderen veel bezoek hebben is heel moeilijk.
Jelle

Bericht door Jelle »

Buiten het opnemen op zondag in het ziekenhuis vind ik wel dat een zieken bezocht moet worden op die dag. Vaak is het al moeilijk genoeg om in het ziekenhuis te moeten verblijven en afleiding door bezoek is dan van harte welkom. Toen ik in het ziekenhuis lag reed het ziekenbezoek mij op zondagavond naar de kerkzaal waar gezongen werd door jongeren uit de kerk vandaan om samen met de zieken wat te zingen.
madelief

Bericht door madelief »

Tja wat doen we toch weer moeilijk.
Jezus ging ook op zondag naar een ziekenboeg om mensen te genezen ( werken dus). En waarom zou je vragen of dat je op zaterdag mag worden opgenomen. Je houd wel weer een plek onnodig bezet. Weten jullie wel wat dat kost per nacht. Dat je de verzekering uit buit omdat die voor jouw moet lappen.
Of betaal je dat deel zelf dan?
Ik zou er absoluut geen moeite mee hebben. Je moet toch niet voor niets worden opgenomen. Gaat om je eigen gezondheid dus ik zie er niets kwalijks in.
Jelle

Bericht door Jelle »

Madelief, er behoeft helemaal geen extra dag betaald te worden want je kan ook gewoon op maandag komen i.p.v. zaterdag. Gewoon even vanaf het begin aangeven dat je dat wilt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Madelief, er behoeft helemaal geen extra dag betaald te worden want je kan ook gewoon op maandag komen i.p.v. zaterdag. Gewoon even vanaf het begin aangeven dat je dat wilt.
Jelle,

Het opnemen in het ziekenhuis is meer dan binnenkomen, naar je kamer lopen en in het bed gaan liggen. Daar komen behoorlijk wat werkzaamheden voor de verpleegkundigen bij. Die moeten daar wel tijd voor hebben.
nursje

Bericht door nursje »

Hier dan even een berichtje van een echte verpleegkundige.
Ik heb er totaal geen moeite mee dat iemand voor een electieve (dus geplande operatie ) de dag van te voren en in dit geval dus zondag opgenomen moet worden.
Dit is geen pesterij ofzo maar er moeten gewoon een aantal noodzakelijke dingen gedaan worden voor een operatie. Deze dingen kunnnen meestal in een halve dag (dus een middag) gedaan worden ds je kan s morgens nog gewoon naar de kerk en dan word je s middags opgenomen.
Ik zie hier geen enkle bezwaar in. Als je niet zou gaan moet alles net op het laatste moment voor operatie gebeuren en dan heb je VEEL mmer kans op complicaties en risicoos.
Ik zou zeggen gewoon op zondag heen gaan mits je s morgens nog naar de kerk toe kan
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door nursje
Ik zou zeggen gewoon op zondag heen gaan mits je s morgens nog naar de kerk toe kan
Hoi Nursje,
Kan je deze voorwaarde stellen bij alle ziekenhuizen?
Of krijg je dan ook reacties van: niet op zondagmorgen, dan maar over enige weken?
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik begrijp ook wel dat er meer komt kijken dan zomaar het ziekenhuis inlopen en in bed gaan liggen. Maar je kan ook op maandag melden en dan op dinsdag geopereerd worden. b.v.
Ook op zondag wil ik niet alleen s'morgens maar ook s'avonds naar de kerk.
Behoudens in spoedeisende gevallen zou ik toch willen stellen, niet op zondag komen en anders de ingreep toch maar een poosje later laten gebeuren.
Ik merk dat er toch onder ons ook behoorlijk geschoven wordt naar een 7 daagse 24 uurs maatschappij.
Ik denk dat we als christenen de zondag toch in ere moeten houden.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ben ik helemaal met je eens jelle. Voor minder spoedeisende gevallen moet het te verzetten zijn.

tukker
Plaats reactie