Geplaatst: 10 dec 2004, 16:20
Alweer een voorwaardentopic.
Nu vraag ik me toch af... Is dit telkens een poging tot het verkoelen van het geweten die met de vraag loopt: Waarom heb ik geen levende band met God en waarom geloof ik niet dat mijn zonden vergeven zijn?
Om vervolgens tot de conclussie te komen dat God alles moet doen en dat wij niets kunnen doen, dus dat het niet aan ons ligt dat we onbekeerd zijn.
Wij moeten vrede hebben met het idee dat God sommige uitverkoren heeft om te leven op de weg die God voor Zijn volk bepaald heeft, ordentelijk omschreven in de standen van het genadeleven, en met het idee dat wij vanwege onze erfschuld gewoon wel eens verdient op een ramkoers naar de hel aan het gaan zijn, zonder dat we er ook maar iets aan kunnen doen.
Dat is de sola gratia anno 2004 onderbouwt met citaten van jan en alleman na 1500.
Wen er maar aan of je bent remonstrants.
En tuurlijk is het schriftuurlijk en tuurlijk is het in de lijn van de reformatie en tuurlijk mag ik het zo niet stellen.
De natuurlijke mens zit van nature in de uiterste duisternis. De dominee preekt: Je moet je duisternis zien! Mens kijken en kijken en ziet niets. Nee, dan ziet hij het niet. Moet het eerst zien.
Als je nu eens het evangelie zou verkondigen? Het licht der wereld? Zou dan de duisternis van iemand's hart dan niet haarfijn voor ogen worden gesteld? En als onwederstandelijke kracht daarbovenop de Geest van God die via het evangelie in de harten van mensen wil werken?
Is de afwezigheid van een tekst in de bijbel een aanname waard dat dit dus wel een voorwaarde is? Zou dat geen zotheid zijn? Toch is dat met dit onderwerp. De bijbel eist nergens ellendekennis voor de geloofsaanname. Dit wordt hier toch verkondigt vanwege de reden dat de bijbel het nergens ontkent en dat in een later stadium MENSEN dit wel eistten.
Indien je de bijbel met open ogen leest, dan lees je geen vergeving zonder schuldbelijdenis, maar ook dat Jezus voor ons gestorven is toen wij nog krachteloze zondaren waren. De innerlijke onwederstandelijke roeping geschiedt in de bijbel altijd bij de uiterlijke evangelieverkondiging. Tegenwoordig hoeft het evangelie niet zo meer. Nee, een mens is veel meer gebaat bij de verkondiging van onderscheiden standen in het genadeleven, zodat hij zich er naar kan spiegelen en zodat niemand met een gewaande hemel naar de hel gaat. Toch is dit niet het middel waarlangs God wil werken en dat verklaart naar mijn mening de geestelijke doodsheid en machteloosheid van de rechtse club. Dat heeft niets met remonstrantisme of hypercalvinisme te maken, maar met een verwaarlozing en onderwaardering (soms zelfs afschuw) van de ware evangelieverkondiging.
En omdat Jer. 31 graag geciteerd wordt, doe ik het ook ff:
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
Nu vraag ik me toch af... Is dit telkens een poging tot het verkoelen van het geweten die met de vraag loopt: Waarom heb ik geen levende band met God en waarom geloof ik niet dat mijn zonden vergeven zijn?
Om vervolgens tot de conclussie te komen dat God alles moet doen en dat wij niets kunnen doen, dus dat het niet aan ons ligt dat we onbekeerd zijn.
Wij moeten vrede hebben met het idee dat God sommige uitverkoren heeft om te leven op de weg die God voor Zijn volk bepaald heeft, ordentelijk omschreven in de standen van het genadeleven, en met het idee dat wij vanwege onze erfschuld gewoon wel eens verdient op een ramkoers naar de hel aan het gaan zijn, zonder dat we er ook maar iets aan kunnen doen.
Dat is de sola gratia anno 2004 onderbouwt met citaten van jan en alleman na 1500.
Wen er maar aan of je bent remonstrants.
En tuurlijk is het schriftuurlijk en tuurlijk is het in de lijn van de reformatie en tuurlijk mag ik het zo niet stellen.
De natuurlijke mens zit van nature in de uiterste duisternis. De dominee preekt: Je moet je duisternis zien! Mens kijken en kijken en ziet niets. Nee, dan ziet hij het niet. Moet het eerst zien.
Als je nu eens het evangelie zou verkondigen? Het licht der wereld? Zou dan de duisternis van iemand's hart dan niet haarfijn voor ogen worden gesteld? En als onwederstandelijke kracht daarbovenop de Geest van God die via het evangelie in de harten van mensen wil werken?
Is de afwezigheid van een tekst in de bijbel een aanname waard dat dit dus wel een voorwaarde is? Zou dat geen zotheid zijn? Toch is dat met dit onderwerp. De bijbel eist nergens ellendekennis voor de geloofsaanname. Dit wordt hier toch verkondigt vanwege de reden dat de bijbel het nergens ontkent en dat in een later stadium MENSEN dit wel eistten.
Indien je de bijbel met open ogen leest, dan lees je geen vergeving zonder schuldbelijdenis, maar ook dat Jezus voor ons gestorven is toen wij nog krachteloze zondaren waren. De innerlijke onwederstandelijke roeping geschiedt in de bijbel altijd bij de uiterlijke evangelieverkondiging. Tegenwoordig hoeft het evangelie niet zo meer. Nee, een mens is veel meer gebaat bij de verkondiging van onderscheiden standen in het genadeleven, zodat hij zich er naar kan spiegelen en zodat niemand met een gewaande hemel naar de hel gaat. Toch is dit niet het middel waarlangs God wil werken en dat verklaart naar mijn mening de geestelijke doodsheid en machteloosheid van de rechtse club. Dat heeft niets met remonstrantisme of hypercalvinisme te maken, maar met een verwaarlozing en onderwaardering (soms zelfs afschuw) van de ware evangelieverkondiging.
En omdat Jer. 31 graag geciteerd wordt, doe ik het ook ff:
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.